Lezersinzending: Kopje onder (deel 2)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: , ,
11 november 2017

De trouwe lezers kunnen zich wellicht mijn proza nog herinneren van twee weken geleden over mijn gloednieuwe Fortuner die ‘totall loss’ is verklaard na 3 dagen onder water te hebben gestaan in een parkeergarage (zie: www.thailandblog.nl/kopje-onder/).

Ik had beloofd u deelgenoot te maken van het vervolg want dat dit muisje nog een staart zou krijgen was wel duidelijk, bij deze dus, met wat verrassingen.

De wagen was ‘total loss’ en zowel de dealer als de verzekeringsmaatschappij waren het daar over eens. Dan denk je dus, met mijn westerse logica, mijn uitkeringsgeld kan dus worden overgemaakt (80 % van de catalogusprijs, weet u nog).

Niets is minder waar want…eerst dienen twee engineers ruim 2 weken lang dikke pakken met lijsten door te worstelen met formulieren om de hele auto te controleren. Een week voor alle elektronica, een week voor alle mechanica en 2 dagen voor bekleding etc. Maar de auto was toch total loss? Inderdaad, maar de procedure schrijft voor dat er een zeer zorgvuldige controle dient worden gedaan alvorens de vergoeding zal worden uitgekeerd. Let wel de uitkomst is hetzelfde: totall loss.

Natuurlijk kwam dit als een verrassing, immers bij de 1e total loss verklaring was dat niet verteld. Toen ik na een week ging informeren kwam bovenstaand verhaal naar buiten, verdere verassingen sluit ik niet uit en u begrijpt het al, de uitkering is nog niet binnen. Hoe lang dit nog kan duren bij navraag, ‘Not too long sir”. 1 week, 2 weken 3 weken, cannot tell sir, difficult. Maar de situatie is toch duidelijk, jaaaa maar procedures, controles, administratie u weet wel. En dan vooral geduldig blijven, valt niet mee hoor.

Toen ik bezig was met oriëntatie voor een nieuwe auto bij dezelfde dealer viel mij op dat wederom een post was opgevoerd voor verzekering Premie first class: 26.000 thb voor een jaar. Ik vertelde de verkoper, deze post kunt u schrappen want we schrijven gewoon de polis van de vorige auto over immers de polis was pas 4 weken oud. Mis! Dat kan niet in Thailand. Na wat heen en weer gepraat begreep ik dat de polis altijd op de auto staat en NIET op de persoon zoals in Nederland. Zelfs in dit geval, al is de verzekering maar 4 weken oud. Je bent de betaalde premie gewoon kwijt, zo is het systeem nu eenmaal. ik moet wederom een verzekering afsluiten inclusief de betaling van premie voor een jaar.

Inmiddels heb ik de offerte binnen van de dealer, hoopte op wat begrip en wellicht wat extra accessoires. Korting voor het ongemak en de forse financiële aderlating. Alweer mis! Ondanks het gegeven dat ik 10 jaar klant ben bij deze dealer in Cha-am, dit mijn 3e Fortuner is. Heb daar ook een Yaris gekocht, auto’s daar in onderhoud, inclusief verzekeringen. Ondanks dat kwam ik, zelfs na een gesprek met de baas, niet verder dan de standaardkorting en wat kleine accessoires. Maar geachte meneer de baas, dan raakt u een goede en trouwe klant kwijt want dit aanbod kan ik niet accepteren. Een milde glimlach, geen antwoord, de baas die opstond en weg liep want hij beschouwde het gesprek als geëindigd.

Tja dacht ik toen maar, This is Thailand en deze dealer in Chaam is een klant armer.

Wordt vervolgd….

Ingezonden door Do van Drunen


» Laat een reactie achter


16 reacties op “Lezersinzending: Kopje onder (deel 2)”

  1. Bert zegt op

    In BKK zijn regelmatig grote autoshows bij BITEC of IMPAC.
    Daar kun je meestal meer bedingen dan bij de dealer.
    Wij kregen bij onze Honda Freed gratis lederen bekleding, windschermen en een jaar gratis all-risk verzekering. Is wel 4 jaar geleden

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • chris&thanaporn zegt op

      Ga eens kijken bij AXA voor huis/brand verzekering!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. Roel zegt op

    De verzekering staat inderdaad op de auto en niet op de persoon.
    Maar je kan die verzekering wel laten beëindigen met een premie teruggaaf. Niet eerder doen dan de schade is uitbetaald. Ook krijg je een stuk lagere premie betaling terug dan je hebt betaald.

    Ook staat op de polis altijd je dagwaarde vermeld voor het 1e jaar. Ja het is weer geen Nederland 1e jaar 100%

    Zelf had ik mijn auto verkocht en nieuwe Isuzu MX besteld bij de dealer en deposito betaald. Model was net uit, voordien had ik ook Isuzu mo7 en beviel mij uitstekend. Aangezien ik langer dan 3 maanden moest wachten, ook bij Toyota geïnformeerd, bijna geen prijsverschil maar kon binnen 2 weken worden geleverd. Kreeg direct als ik aankoopbewijs en deposito betaling kon overleggen bij Toyota voor 50.000 bath aan extra,s die ik zelf kon uitzoeken en daarbij ook de 1e jaar verzekering voor vrij. Dat heb ik gedaan en heb zelfs van Isuzu mijn deposito terug gehad.

    Nu heb ik ook de fortuner model 2015, maar heb toch spijt dat ik niet gewacht heb op de Isuzu MX, rijd vele malen beter dan de Toyota. Ik wacht nog 1 jaar en dan ga ik deze verkopen en volgende zal Isuzu zijn.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Khun Yan zegt op

      Interessant, Roel…hoe zit het met het verbruik van de Isuzu MX?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Roel zegt op

        Mijn Isuzu mo7 waar ik 8 jaar met plezier in heb gereden gebruikte minder als de Fortuner op de langere afstanden, korte afstanden was het verbruik hoger, dit komt door de 6 cilinders en is normaal. Op lange afstanden met gemak 1:18, wel opgemerkt dat ik geen 160 km rij maar gewoon normaal of iets harder als je mag. Wel een diesel natuurlijk.

        100.000 km in gereden zonder 1 probleem, wel nodige onderhoudsbeurten die je ook hebt bij andere auto,s. Dat kan ik van de Fortuner al niet meer zeggen. Nu nog geen problemen met de Isuzu mo 7 want zuster van mijn vrouw heeft de auto gekocht van mij, even te grote mond met vraagprijs en hup was die al verkocht, terwijl bij inruil of door opkoper aanzienlijk minder werd geboden.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • henry zegt op

          Mag ik U er opmerkzaam op maken dat een MU7 geen 6 cylinder is maar een 4 cylinder. Rijd zelf al 170 000 kilometer probleemloos rond in een MU7, 4WD ,AT. Is de ideale reiswagen.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • stevenl zegt op

      Je kunt inderdaad een polis beeindigen en premie terugkrijgen. Dat is hier echter niet van toepassing, want door de total loss uitkering wordt de verzekering automatisch beeindigd zonder premie teruggaaf.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. Johan zegt op

    Na al die overstromingen,heb ik een lumineus idee ; een klapzak onde de auto waardoor deze gaat drijven bij overstroming. ( Airbag in engels).

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Dirk De Witte zegt op

      Goed idee, Johan
      Alleen opgepast bij het oversteken van een riviertje in de jungle. Maar dan kan je nog altijd de airbag doorprikken !
      En het moet niet veel kosten, een Airbag recupereren van een autowrak en laten plaatsen door een handige mecanicien.
      En maar hopen dat het systeem werkt, indien niet, jammer maar er was toch een kans in geval de garage onderliep. Gebeurt mi ook niet alle dagen…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Khun Klahan zegt op

        Leuk en aardig idee…maar bij een overstroming in de garage en door drijven heb je alsnog schade aan je dak of erger…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. Leo Th. zegt op

    Kan mij jouw verbazing, teleurstelling en frustraties levendig voorstellen. Weet niet of er op niet al te grote afstand meer dealers zijn van het door jouw gekozen automerk en welke voordelen/korting een andere dealer jou zou kunnen verstrekken maar als buitenstaander en dus niet gevoelsmatig betrokken, merk ik wel op dat je in de afgelopen 10 jaar schijnbaar tevreden was over je huidige dealer. Houdt het zakelijk, is mijn advies en schrap de voor- en nadelen van een eventuele overstap, wellicht duurt de schadevergoeding nog langer, goed tegen elkaar af. Succes!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. joy zegt op

    Ik proef de minachting van deze Thaise mensen en dat is best zorgwekkend. ‘Een milde glimlach, geen antwoord, de baas die opstond en weg liep want hij beschouwde het gesprek als geëindigd’. Brrrrrr!
    Aangezien (bijna) iedereen op de pof leeft en zelfs overheidsdienaren flink kunnen lenen bij diezelfde overheid, kun je je vraagtekens plaatsen hoelang dat goed gaat. Maar dat is een andere discussie 😉

    Groet Joy

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Arkom zegt op

      Deel je mening, Joy!
      Tja, de baas wordt met zijn kop tegen de muur gezet. Gezichtsverlies. Dat hij recht staat en gaat lopen, kan niet anders.
      Overigen slechte zet van de poster, want die baas gaat het nu nog langer trekken als hij kan. Het wrak staat daar en de premie is nog (lang) niet uitbetaald. Als er zoals verteld een hoop formulieren moeten ingevuld, kan de baas de wagen onder een zeil steken en de experts van de verzekeringen laten zoeken … misschien eerst samen eten en drinken en geraakt er ook nog een formulier zoek. Scenario’s troef in land van acteurs en posers.
      Verder als je al 10 jaar klant bent, heb je daar al 10 jaar het onderste uit de kan gehaald? Anders was onze onfortuinlijke man al langer weg gegaan?
      Gratis bestaat niet, en als je pech hebt is het gewoon even doorslikken. Of blijven ophoesten.
      En begrijp de frustratie hoor, maar de garagehouder is niet de schuldige in het verhaal, dus die moet het niet bekopen of recht zetten?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. Khun Klahan zegt op

    Weer wat geleerd als ik ooit nieuwe auto en/of motor wilt aanschaffen…totaal anders dan in Nederland!! En ja ik heb auto gehad die totaal los was. Wat ik begreep is dat als de auto hier in Thailand totaal los wordt geschreven en later alles opknappen en weer in de verkoop zetten, is dat zo? Hoe merk je het als je een 2e hands auto wilt kopen van de dealer? Bij particulieren is het dan ook niet meer betrouwbaar in mijn gevoelens, hoe kom je achter als hun voertuigen onder water heeft gelegen door immense overstromingen in Thailand?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Jacques zegt op

      Het kopen van een tweede hands auto in Thailand is een risico die je kunt beperken door gebruik te maken van een ter zake deskundige. Ga hierbij niet over een nacht ijs en weet met wie je in zee gaat. Dit is dus niet makkelijk. Ik heb mijn eerste auto (tweede hands en 2 jaar oud) bij de officiële dealer gekocht met een half jaar garantie. Mijn vrouw was erg huiverig want die kent de thai als geen ander. Ook voertuigen die in de kreukels hebben gezeten en opgeknapt zijn, daarvan blijkt het moeilijk te beoordelen. Ditzelfde geldt voor waterschadegevallen. In mijn geval was het geen miskoop en we hebben er vijf jaar fijn in gereden. Nadien heb ik nieuw gekocht en dat bevalt mij beter. Bij particulieren kopen is inderdaad een meer dan gemiddeld risico dat je loopt en ik begin daar niet aan.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. willem. zegt op

    mijn ervaring bij toyota kranuan zijn zeer goed.
    bij aankoop vigo pickup 4 deurs voor 60.000 bath aan assoisaris gratis en 1 jaar verzekering nummer 1.
    december helaas aanrijding gehad, schade 100.000 komt verzekerings agent kijken terplaatse en rechtstreeks naar de hersteller.
    na 3 weken opgehaald en verzekering had ALLES betaald aan de hersteller.
    ook de service in 9 jaar nu 100%
    even bellen en gelijk komen..
    Dus ga handelen met toyota kranuan, telf bekend bij mij.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website