Ik wil even aan iedereen doorgeven dat de Engelse verklaring voor de CoE van CZ niet meer geaccepteerd wordt door de Thaise ambassade.

Heb nu bij OOM verzekeringen een nieuwe moeten aanvragen met een specifieke verzekeringsverklaring die expliciet COVID-19 dekking vermeld en een dekking tot minimaal 100.000,- dollar aangeeft.

Dit ter info aan degene die bezig zijn met de CoE.

Ingezonden door Frans

35 reacties op “Lezersinzending: Engelse verklaring voor de CoE van CZ wordt niet meer geaccepteerd”

  1. mattheus zegt op

    Wordt tijd dat de Nederlandse ziektekostenverzekeraars daar iets aan doen. Het is te gek om je opnieuw te moeten verzekeren terwijl je al meer dan ruim genoeg verzekerd bent voor alle soorten van ziekten via je zorgverzekering, dus ook Covid, zeker als je aanvullend verzekerd bent voor de buitenlanddekking. Ik ben binnengekomen met een statement of insurance van OHRA (onderdeel van CZ) die destijds weigerde die 100.000 usd expliciet op te nemen.

    • Co zegt op

      Beste Mattheus

      Het wordt een keer tijd dat de Nederlandse ambassade er wat aan doet. Deze kunnen toch voorleggen dat een ieder die in Nederland een ziektekosten verzekering hebben afgesloten voor COVID verzekerd zijn.

  2. William zegt op

    Klopt Frans,

    Wordt nog wel geaccepteerd , alleen je hebt ook een specifieke verzekerings verklaring nodig waarin vermeldt:” Tot Baht 40.000 out patiënt en Baht 400.000 inn patiënt”!
    En ….. die geeft een Nederlandse (reis) verzekering (o.a. CZ) niet af.
    Ik was van plan te gaan maar kap er mee.
    Wat een gedoe en geklooi met die Ambassade !?!?

    • Geen onjuiste informatie verspreiden. Die eis van ‘40.000 out patiënt en Baht 400.000 in patiënt’ geldt niet voor iedereen, maar voor een Re-Entry permit (Retirement):

      When requesting for a COE, holders of a valid Re-entry Permit (Retirement) who wish to return to Thailand using the Re-entry Permit (Retirement), are required to submit a copy of health insurance policy which covers the length of stay in Thailand with no less than 40,000 THB coverage for out-patient treatment and no less than 400,000 THB for in-patient treatment.

      Bron: Thaise ambassade Den Haag

      • RonnyLatYa zegt op

        En een eis voor aanvraag Non-immigrant O (Retired) , O-A en O-X visum.

        • RonnyLatYa zegt op

          https://hague.thaiembassy.org/th/page/76474-non-immigrant-visa-o-(others

          https://hague.thaiembassy.org/th/page/76475-non-immigrant-visa-o-a-(long-stay

          https://hague.thaiembassy.org/th/page/81359-non-immigrant-visa-o-x-(long-stay)

          • Theo zegt op

            Ter info hoe ik gevaren ben met mijn aanvraag.

            ik heb een verblijfsverlenging op basis van een O visum uit 2015 retierment.
            ik hebt een COE bij de Thaise ambassade aangevraagd,ik had daarbij een verklaring gevoegd van Zilveren Kruis ziektekosten verzekering waarin stond dat ik volledig verzekerd ben voor covid en alle andere ziektekosten voor de volle 100% van het Nederlandse tarief speciaal genoemd de hele wereld inclusief Thailand. Deze werd afgewezen ik moest bewijs opsturen dat ik gepensioneerd ben en en dat mochten geen bankafschriften zijn maar een verklaring van de SVB, ook moest ik mijn financiële status aantonen aan de hand van bankafschriften, in mijn geval de 800000 bath regeling, dat moesten recente bankstatements zijn.Ik heb dit alles geüpload ook al mijn Nederlandse bank tegoeden.Ik kreeg weer een afwijzing omdat nu mijn ziektekosten verzekering niet werd geaccepteerd waarbij in de eerste aanvraag niets over werd gezegd dus ik was in de veronderstelling dat die was geaccepteerd maar niet dus.Ik had inmiddels contact met een Nederlander die alles al voor elkaar had en al afgereisd is, hij adviseerde mij een verzekering af te sluiten bij LMG verzekeringen in Thailand dat kan ook online,het stelt niets voor als je plan 3 kiest dan wordt vermeld dat je verzekerd ben voor 400000 bath inpatient en 40000 bath outpatient met een eigen risico van 200000 bath kosten voor mijn leeftijd(73) 12500 bath deze wordt meteen geaccepteerd door de Thaise ambassade mijn Nederlandse contact heeft dit gebruikt.Ik heb toen contact opgenomen met Matieu van AA verzekeringen in Hua Hin die rade mij aan om een reisverzekering af te sluiten bij AXA in Thailand dit kan online als je in het bezit bent van een creditkaart en dan krijg je alles in een paar minuten in je mail.Ik heb deze afgesloten voor een heel jaar maar je kunt het ook afsluiten vanaf 30 dagen of voor de duur van je verblijf in Thailand, kosten voor mij voor een heel jaar 25500 bath.De polis en een verklaring dat ik verzekerd ben voor outpatient en inpatient en Covid voor 3500000 bath en bij overlijden 1000000 bath.
            Ik heb toen wat ik dacht de verklaring geüpload en kreeg tot mijn schrik weer een afwijzing, ik heb toen met de ambassade gebeld die zeiden dat er geen inpatient en outpatient was vermeld, het bleek dat ik niet de verklaring geüpload had maar de afrekening van de polis, heb toen snel de verklaring geüpload en toen kreeg ik na 1uurtje de goedkeuring PFFFFFFF.
            Nu rest mij nog max 72 uur voor mijn covid-19 test te doen en de fit to fly verklaring.
            Als alles mee zit vertrek ik 27 december met de KLM
            Groeten,
            Theo

            • Cornelis zegt op

              Wat een gedoe, Theo. Ik kan me best voorstellen dat dit mensen zo ontmoedigt dat men een reis naar Thailand niet meer ziet zitten. Zelf ben ik nu ‘binnen’, maar ik vond het een stressvolle periode. Ik kon het pas loslaten toen ik m’n quarantainehotel binnenstapte.

        • Bedankt voor de aanvulling Ronny, nu is het volledig.

        • RonnyLatYa zegt op

          En nog eentje vergeten Special Tourist Visa STV

          https://hague.thaiembassy.org/th/publicservice/special-tourist-visa-stv

        • winlouis zegt op

          Moderator: vragen aan Ronny moeten niet in reactie worden gesteld.

    • Cornelis zegt op

      Het wordt steeds verwarrender. Wat ben ik blij dat ik ‘binnen’ ben.
      Ik dacht altijd dat die 40.000/400.000 eis gold voor het afgeven van het visum, en die 100.000 USD voor het CoE, maar er is geen peil meer op te trekken.
      Wat voor eisen Thailand ook wil stellen (en dat is uiteraard aan de Thais). – laat ze a.u.b. duidelijk zijn en niet telkens weer anders toegepast/uitgelegd worden.

  3. Andre zegt op

    Ik heb hier: https://www.reisverzekeringblog.nl/ziektekostenverzekering-met-covid-verklaring/ gewoon een ziektekostenverzekering afgesloten met een Engelstalige Covid-19 verklaring met 100.000 dollar. Koste mij € 49,- per maand (voor 3 maanden gedaan). Werd geaccepteerd door de ambassade in Den Haag en heb mijn CoE al ontvangen. Thailand here i come!

    • Jan-Willem zegt op

      Klopt Andre! Gewoon even met ze bellen 055-5400408 en vragen naar Ronald, regelt het perfect. Ik heb ook de tekst – This health insurance policy covers the length of stay in Thailand with 40,000 THB coverage for out-patient treatment and 400,000 THB for in-patient treatment – in de verklaring laten zetten.

      Ronald vertelde mij dat ze alles in een verklaring kunnen zetten zolang het maar gedekt wordt door de polis.

      • Richard zegt op

        Bedankt voor de tip. Net een polis geregeld via Ronald en idd perfect geholpen.

  4. Guy zegt op

    Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat niet de (ziektekosten)-verzekeraars daar zelf rechtstreekse stappen dienen te zetten.
    De Regeringen, bij monde van de Ambassades, dienen hier hun werk en plicht te doen tegenover de Thaise
    overheid.

    Daar is werk aan de winkel

    • haki zegt op

      Beste Guy! Dan heb ik wel een vraag. Als jij meent dat de ambassade hierin aktie moet ondernemen, heb jij dan al contact met de ambassade gehad om dit probleem voor te leggen. Zo niet, dan is dat misschien wel eens goed om ze aan te schrijven. je hebt mij in elk geval wel op een idee gebracht.

  5. Jozef zegt op

    William,
    Ik (Belg) vraag me reeds lange tijd af wat het exact betekent wat betreft de in en out patient, met de daaraan vermelde bedragen.
    Kan iemand me dit duidelijk maken aub.
    Alvast bedankt en groeten.
    Jozef

    • RonnyLatYa zegt op

      Out patient wil zeggen medische behandelingen waarvoor geen opname nodig is.
      In patient wil zeggen medische behandelingen waarvoor een opname nodig is.

      • Jozef zegt op

        Hallo,

        Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting van de inn en out patients.
        Nog een fijne dag,
        Jozef

  6. BramSiam zegt op

    Deze hele problematiek blijft verwarrend en onbegrijpelijk. Iedere Nederlander is verplicht verzekerd. Iedere zorgverzekekering betaalt alle kosten voor een Covid19 behandeling. De Thaise ambassade in Nederland weet dit toch, zo mag je hopen. Waarom vragen ze niet gewoon het bewijs dat je in het bezit bent van een zorgpolis. Een hoop gedoe om een niet bestaand probleem.

    • Guy zegt op

      Zoals ik hiervoor al schreef – Onze regeringen ( Nederlandse,Belgische – zelfs Europa) hebben hier de taak om de Thaise overheden duidelijk te maken hoe en wat de Verzekeringen werken en welke dekking dat inhoud.

      Ambassades weten dat, kennen de problemen of zouden die toch dienen te kennen.

      Er werk van maken op diplomatiek vlak blijkt nogal moeilijk te liggen

    • wim zegt op

      @ Bram Siam dat is niet juist. Lang niet iedere Nederlander is verplicht verzekerd. Alleen diegenen die NL inwoner zijn. Hoe irritant dat onduidelijke gedoe mbt verzekeringseisen ook is, je kunt niet van Thailand verwachten dat ze weten wie wel en niet NL inwoner is.
      Het is aan ons om afhankelijk van onze persoonlijke situatie met het juiste bewijsmateriaal te komen. Ik vind het ook allemaal nogal klunzig maar het is niet anders.
      Waar wel iets aan gedaan kan worden is het internationaal standaardiseren van verzekeringsbewijs. Alle megalomane internationale organisaties ten spijt, de meest simpele praktische zaken zijn verre van geregeld.

  7. Douwe zegt op

    Goedemiddag,

    Ook mijn Engelse covid verklaring van Ditzo (A.S.R) wordt geweigerd.

    • wendel zegt op

      Hoi Douwe,

      Heeft Ditzo wel in jouw verklaring gezet dat Covid gedekt wordt? Bij mij bleven ze keer op keer stellig weigeren dat erin te zetten.

      Ik ga nu deze gebruiken
      https://www.reisverzekeringblog.nl/ziektekostenverzekering-met-covid-verklaring/
      Naar aanleiding van een bericht van andere gebruiker hier.

  8. willem korst zegt op

    Gewoon die thaise verzekering afsluiten maar ga er niet van uit dat je een claim kan indienen.
    Dit hoort bij je visum binnenkomst Thailand.
    Sluit in Europa een goede medische verzekering af voor je verblijf in Thailand en waar je van op aan kan dat het ziekenhuis de onkosten bij opname en verblijf direkt afhandelt met je verzekerings-maatschappij.

  9. Dirk zegt op

    Veel verwarring hier met verzekeringen en bedragen.
    De in/out patient verzekering betreft heeft niks te maken met covid-verzekerings-verklaring of het verkrijgen van een COE (Certificate Of Entry)

    Laatst belde ik met consulaat Amsterdam, deze meneer vertelde een hoop onzin betreffende verzekeringen.
    Schijnbaar wist hij zelf niet precies hoe het moet, maar hij gaf mij behoorlijk wat verkeerde informatie over verzekeringen en bedragen.
    Hij noemde OOM en Medimare waren volgens hem de enige manier om een visum te bekomen.

    De STANDAARD Engelstalige verzekeringsverklaring van de zorgverzekeraars (om een COE te verkrijgen) wordt NIET geaccepteerd.

    Men moet TELEFONISCH een PERSOONLIJKE AANVRAAG doen voor een ENGELSTALIGE VERZEKERINGSVERKLARING MET COVID BESCHRIJVING.
    Daar staat in dat met gedekt is voor covid maar GEEN BEDRAG vermeld.

    Het kost nogal veel moeite om de callcenter juffrouw te overtuigen dat dit mogelijk is want die blijft oeverloos herhalen dat het niet mogelijk is, want dat staat op haar beeldschermpje.
    PERSOONLIJKE AANVRAAG = the keyword !!!!

    Of men deze verklaring accepteert voor een LANGE TERMIJN VISA is mij niet bekend.

  10. haki zegt op

    Ik ben nog in het bezit van een NON-Imm “O” (ret) met een single entry tot 28 februari 2021 geldig,maar zal daar geen gebruik van maken zolang die quarantaine verplichting om in duur hotel te verblijven, geld. Dus ik ga er al vanuit dat ik pas volgende herfst kan gaan en ter voorbereiding van aanvraag nieuwe Non-Imm visum heb ik CZ al een verklaring laten opmaken en die afgelopen weekend naar de ambassade gestuurd met de vraag of die toereikend is en zo niet, wat er dan aan schort. Ik heb ze ook nog ,maar eens uitgelegd dat elke Nederlander die hier woont, wettelijk verplicht is om zo’n verzekering af te sluiten en dat zo’n verzekering incl Covid-dekking is en geen maximum kent, dus dekking is veel meer dan de door Thai geeiste verklaringen. Zowiezo is onze basisverzekering al veel uitgebreider dan de Thaise verzekeringen en daarom geen reden om telkens verklaringen van onze verzekeraars af te wijzen. Bovendien vind ik het te zot om om voor deze reden nog een verzekering bij OOM of andere verzekeraar te nemen ofschoon ik begrijp dat voor velen er haast bij is. Gelukkig heb ik die haast niet en
    Ik ben benieuwd welk antwoord ik van de Thaise ambassade mag verwachten.
    In dit kader heb ik wel een vraag want ik verbaas me erover dat ik enkel Nederlanders hierover hoor kllagen en niet van onze Belgische bloggers. wat is daar verklaring voor?

    • RonnyLatYa zegt op

      Belgische mutualiteiten (Belgische zorgverzekering) hebben geen overeenkomst met Thailand. Wordt al jaren over gepraat maar komt geen schot in.
      Enkel de Socialistische mutualiteiten/Spoorwegen komen nog tussen voor terugbetalingen voor in Thailand gemaakte kosten via MUTAS, wat een overkoepelend orgaan is van de mutualiteiten bij buitenlandse reizen. Maar dat heeft ook zijn beperkingen.

      Echter, momenteel komt geen enkele mutualiteit tussen, ook de Socialistische niet via MUTAS, wanneer je afreist naar een rood gebied, wat Thailand nog steeds is voor de België.

      Je moet als Belg op zoek naar een reisverzekering die dat wel dekt en ook de nodige documenten daarvoor wil afleveren.

      https://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/verzekeren/kleurt-uw-vakantiebestemming-rood-verzekering-inroepen-of-reisbijstand-niet-mogelijk/article-news-1618703.html

  11. Rijk zegt op

    Hetzelfde geldt voor Zilveren Kruis. Gisteren, 14.12.20 bericht van afwijzing gekregen (“rejected”) en het advies een Thaise verzekering af te sluiten.

  12. haki zegt op

    Ik refereer aan mijn eerdere reactie hier over dit onderwerp, en besloot maar gelijk de daad bij het woord te voegen, want we kunnen wel steeds ons beklag over deze kwestie hier doen, maar dat zet geen zoden aan de dijk, dus heb ik net email aan Ministerie BuZa/ambassade BKK gestuurd. Deze email luidt als volgt:

    [email protected]
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/contact/contactformulier

    Ministerie van Buitenlandse Zaken
    Ambassade Bangkok, Thailand
    T.a.v. desbetreffende beleidsmedewerker

    Betreft: Verzekeringseisen visa/certificate-of-entry van de ImmigratieThailand
    Breda, 17 december 2020

    Geachte heer/mevrouw!

    Allereerst wil ik vermelden dat ik deze brief niet enkel voor mezelf schrijf maar voor velen die regelmatig naar Thailand afreizen en met hetzelfde probleem zitten. Hiervoor verwijs ik kortheidshalve naar alle meldingen/klachten over dit onderwerp op http://www.thailandblog.nl.

    Aangezien ik een Thaise partner heb, die woont en werkt in Bangkok, Thailand, ga ik eens per jaar voor 4 a 5 maanden daarheen en verblijf daar onder een Non-Immigrant “O” visum voor gepensioneerden (retired). Vanwege Covid is mijn laatste reis geannuleerd en zal ik komend jaar opnieuw een visum op de Thaise ambassade moeten aanvragen.

    Nu zijn, vanwege Covid logischerwijs, de visumeisen inmiddels aangescherpt, en moet men voor dat visum en/of andere immigratiedocumenten ook een ziektekosten polis kunnen tonen, die dekking geeft voor Covid-19 ten bedrage van $ 100.000,– en een algemene ziektekostenverzekering ten bedrage van THB 400.000 (in patient) en THB 40.000 (out patient). Zoals u opvalt zijn deze bedragen vrij laag en kent onze basis ziektezorgverzekering, met dekking ook in Thailand, geen maximum. Onze verzekering is dan ook veel uitgebreider, veel beter.

    Helaas wordt dat niet door de Thaise ambassade in Den Haag zo gezien en worden Engelstalige verklaringen van onze zorgverzekeraars (CZ, Zilveren Kruis, etc.) grotendeels niet ge-accepteerd, mede omdat men geen maximum bedragen daarin vermeld omdat onze polissen die niet kennen voor de basiszorg. Daarentegen adviseert men het afsluiten van een ziektekostenverzekering bij één van de, door de Thaise overheid aangewezen, Thaise verzekeringsmaatschappijen. Let wel, dit adviseert men; het wordt niet als verplicht gesteld om bij een Thaise verzekeraar een polis af te sluiten!

    Dit mag natuurlijk niet gebeuren en zeker niet als men al aan vele andere (financiële) eisen (bijv. THB 800.000,– op Thaise bank) heeft voldaan. Voor mij was dit dan ook de druppel die de welbekende emmer deed overlopen en ten einde raad moet ik me dan ook tot u richten. Wellicht kunt u dit eens bespreken met de Thaise ambassade in Den Haag en/of kan onze ambassade in Bangkok hier eens werk van maken. Het zal velen van ons een opluchting zijn als dit onnodige probleem spoedig wordt opgelost.

    Mijn dank voor uw tijd en aandacht voor deze kwestie.

    Vriendelijke groet,

    Adres:
    BSN

    Een kopie van dit bericht is rechtstreeks als middels contactformulier verstuurd

    • haki zegt op

      Sorry, zie net dat bericht verkeerd gedateerd is.

  13. max zegt op

    Het personeel van de Thaise ambassade in Den Haag stelt de visa beschikbaar aan de aanvrager, zodra zij menen dat aan alle voorwaarden van immigratie in Thailand is voldaan. Nu met het Covid-19 gedoe is dat voor hen een stuk lastiger geworden, vanwege al die extra voorwaarden, opgelegd door immigratie in Thailand. De gewraakte details op de verklaring aangaande de ziektekostenverzekering hebben zij zo goed mogelijk verwoord op hun website, om te voorkomen, dat mensen met een door hen geldig uitgegeven visum alsnog in Bangkok door immigratie worden geweigerd. Want dan denk je daar Thailand binnen te komen met een geldig visum, en dan nog lukt het niet, vanwege raar opgelegde regels in het Health Certificate.
    Het lijkt erop, dat een extra verzekering met die USD en BHT regels onontkoombaar is, want de Nederlandse zorgverzekeringen willen dit gezeik niet, mede omdat dat bij ieder ander land dit weer anders zal kunnen zijn. Zij houden dus de boot af. En de immigratie in Bangkok wil die regels nou eenmaal, dat is wat ze begrijpen, en omfloerste Engelse taal willen ze niet lezen, laat staan begrijpen.
    Dus het ambassadepersoneel weigert de afgifte van visa om de farang te beschermen tegen een vergeefse reis naar Thailand. Eigenlijk sympathiek van hen, beter afknap in Den Haag dan in Bangkok.

  14. Rober zegt op

    Allen,
    Naast dat de nederlandse zorgverzekeraars moeilijk doen over de engelstalige polisverklaringen, kwam ik erachter bij Centraal Beheer dat mijn doorlopende/permanente reis- en annuleringsverzekering NIET geldig is bij vertrek naar een oranje/rood land. Het heeft dus geen zin om bij hun een dergelijke verzekering af te sluiten cq te laten doorlopen bij vertrek naar Thailand. Het gaat hierbij dus nadrukkelijk om de aanvullende reisverzekering die je afsluit voor onvoorziene extra kosten die buiten de basisverzekering vallen.
    Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij andere verzekeringsmaatschappijen zit, maar ik heb mijn verzekering voorlopig maar even opgeschort, omdat dit toch € 35 per maand kost voor twee personen en geen enkele dekking biedt bij het claimen van bijkomende/extra kosten.
    groet, Rober

  15. leo jomtien zegt op

    hoi frans,
    dat is wel heel kort door de bocht je vertelt er niet bij hoe lang hij geldig was, ik kreeg hem ook terug maar na de datum was aan gepast en hij een jaar geldig was werd hij alsnog geakcepteerd.
    mensen met vragen of moeilijkheden kunnen contact opnemen met [email protected].
    gr leo


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website