In een van mijn vorige bijdragen kwamen we op het fenomeen, openen van een bankrekening. Men was mij verteld dat ik een brief van de ambassade moest hebben. Daar hebben we dan de vorige keer even met elkaar op dit blog van gedachten gewisseld. Nu het vervolg.

Vanmorgen naar de Bangkok Bank gegaan omdat ik wat contant geld nodig had, en tussen neus en lippen door aan de balie gevraagd of ik een bankrekening kon openen. Mijn vriendin, die klant is bij dit filiaal was erbij en ik had haar gezegd dat volgens de website van de bank zij als mijn referentie kon optreden.

Na een kort overleg met de baliemedewerkster, kreeg ze een gsm in de handen gedrukt en kreeg ze de dame te spreken die in dit filiaal blijkbaar de bankrekeningen opent voor klanten. Die was niet op de zaak aanwezig op dat moment, maar vroeg ons 30 minuten te wachten, dan zou ze ons komen helpen. Toen deze dame na een half uurtje arriveerde werden we meteen geholpen en na 25 minuten stonden we buiten met een bankboekje, ATM kaart met maestro symbool er op, en op mijn telefoon was App geïnstalleerd en geactiveerd om te telebankieren.

Dat noem ik nog eens service, op de eerste werkdag van het nieuwe jaar.

Ik wens iedere lezer van dit blog een positief en gelukkig 2019.

Ingezonden door Ferdinand

31 reacties op “Lezersinzending: Bankrekening openen, fluitje van een cent… als je geluk hebt”

  1. RonnyLatYa(voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

    Zoals ik toen ook al zei. Het is een kwestie van de juiste persoon te pakken te krijgen op de bank.

  2. l.lagemaat zegt op

    Dat is een van de nadelen van Thailand.

    Elke bank, politie, immigratie heeft ” eigen” regels!

    Wie is de juiste persoon op dat moment?!

    Geen eenheid in dit land.

    • georgio zegt op

      Hallo, ja dat is waar wat je zegt elkeen heeft zijn eigen regels
      ,
      Toen ik een tweetal jaren geleden een euro rekening wou openen in Bangkok bank, was dat geen probleem zij de bediende, doch ik moest een speciale verzekering afsluiten en dat stootte mij tegen de borst, zo ik ging naar een ander filiaal van Bangkok bank en daar was het geen probleem en ook geen bijkomstigheden zoals verzekering of dergelijke, alleen en dit vind ik ook een beetje absurd mag niet onder de 700 euro gaan anders betaal ik 2% interest, maar ja die euro rekening is er nodig om je duurzame euro centjes over te schrijven.

      • ergens in thailand zegt op

        Ik heb ook een eurorekening bij de bankgkok bank en bij mij moet er 200 euro op blijven staan.
        Ik moest de eerste keer wel 700 euro overschrijven daarna maakt het niet uit wat ik overmaak.
        Zo is mij dat verteld in mijn woonplaats
        Als ik onder de 200 euro betaal ik een boete van ongeveer 8 euro maar ik kom er niet onder zeker weten.

        Mzzl Pekasu

      • HarryN zegt op

        Vreemd Georgio. Ik heb voor mij liggen de terms & conditions voor de FCDA ( Foreign Currency Deposit Account)van de Bangkok bank Huahin en daarop staat : Minimum Balance Requirement Euro 200. De Maintenance Charges zijn Euro 8 wanneer de balans onder het minimum balance requirement valt. Letterlijk staat er: euro 8 will be charged to the account when the average daily credit balance during the month falls below the minimum balance requirement.
        Het kan natuuurlijk zijn dat ook hier de voorwaarden per filiaal verschillen maar ik heb nog nooit problemen ondervonden wanneer ik onder jouw genoemde euro 700 kom.

  3. jan zegt op

    jij hebt geluk ik probeerde zelfde bank eerst alleen ondanks dat ik al meer als 30 jaar hier verblijf geen resultaat. ok vrouw erbij( wettig gehuwd) lukt niet voor haar geen probleem .ik ben boos op bangkok bank en kom er nooit meer.

    Jan

    • Bob Dejonghe zegt op

      Het is geen kwestie van geluk hoor, ik had juist hetzelfde voor, in het lokaal filiaal willend ze het niet doen (een gebrek aan kennis denk ik, en zoals je weet hebben de Thaise mensen een groot eergevoel, dus beter zeggen dat het niet kan , dan toegeven dat je niet weet hoe het moet)
      Een telefoontje naar de hoofdzetel van Bangkok Bank kan wonderen verrichten, want een ander bediende, en een twintigtal minuutjes later was alles pico bello geregeld.

  4. japiekhonkaen zegt op

    Ook ik was heel snel klant bij Bangkok Bank binnen half uurtje alles ok ben er nu al jaren en doe ook veel met Internet Banking ideaal. ook weer de juiste persoon op de juiste plaats getroffen.

  5. Peter Yai zegt op

    Hallo Ferdinand

    Ook de beste wensen en waar en welk filiaal is dit ?
    Vrolijke dag Peter Yai

    • Ferdinand zegt op

      Hallo Peter

      Het is in een klein dorpje ten NW van Nakhon Sawan.
      Khanu Woralaksaburi

      Provincie Khaempaeng Phet.

      Waarschijnlijk te ver weg voor de meeste

      Groetjes Ferdinand

  6. piet d v zegt op

    Zoals Ferdinand schrijf , heb je de juiste persoon is bankrekening openen geen probleem
    Heb dezelfde ervaring bij kasikorn bank , enkele jaren terug
    In een half uurtje stond ik buiten.

    Pasje en even buiten bij de ATM pincode instellen klaar.

    Gewoon zonder visa buiten de 30 dagen die krijgt bij aankomst en zonder vast woonadres
    makkelijk maak al jaren gebruikt van bankpasje
    en toen ik mijn nieuwe paspoort een keer mee had ,ook zonder probleem de gegevens direct aangepast.

    Contant mee op vakantie , euro omwisselen in baht tegen betere wisselkoers
    Zodat je niet te lang rondloop met contant geld
    en op rekening zetten, bespaar bij de opname bij de ATM best veel geld.

    Wel blijft vreemd dat je geluk moet hebben wie je treft bij de bank voor open van een rekening.

  7. Willem zegt op

    Ik heb de zelfde ervaring. Ik heb 2 maanden geleden met een verse non immigrant O visum. (3 maanden) bij Krungsri en Bangkokbank een rekening kunnen openen zonder enig gedoe. Paspoort laten zien en binnen 15 minuten was ik buiten. ATM card. Bankboek en mobile app. Zoals hierboven gezegd. Juiste medewerker en of juiste filiaal.

  8. tom bang zegt op

    Afgelopen week met de vrouw en de huwelijksakte naar krungsri bank en meteen geregeld met ATM card met Visa want de nieuwe bij Bangkok bank heeft dat niet meer.
    Jammer genoeg geen creditcard maar vandaag bij Bangkok bank een aanvraag formulier meegekregen en ik dien dan een fix account te openen met de tegenwaarde van de kaart.
    Is hier net als in Nederland bij de belasting leuker kunnen we het niet maken wel lastiger.
    Maar ik heb nu in ieder geval en een nieuwe debitcard met Visa en een creditcard.

    • janbeute zegt op

      Beste Tom,ook bij de Krungsri kun je eenvoudig een creditcard krijgen.
      Je kunt alleen maximaal 80 procent opnemen van het bedrag dat op de rekening staat .
      Het minimum bedrag dat op de rekening moet staan is 50000 bath.
      Ik heb naast de aan mijn ATM gekoppelde spaarrekening een tweede rekening geopend.
      Dit daar ik niet teveel geld wil hebben staan op mijn dagelijks lopende rekening ivm ATM scammers en fraude.
      En deze extra rekening is mijn creditcard rekening.
      in feite is het geen echte creditcard rekening daar je credit hebt over je eigen geld.
      Normaal kun je geen creditcard rekening openen als je geen baan en vast inkomen hebt hier in Thailand.
      Wat ik ook kan aanbevelen is om daar een FCD account te openen in Euro , ook daar is een ATM kaart voor te krijgen waarbij je euro gunstig kan omwisselen in bath op je lopende rekening.
      Ben al Jaren klant bij de Krungsri, en met ervaring ook bij andere Thaise banken is dit nog steeds mijn favorite bank.

      Jan Beute.

      • tom bang zegt op

        Nou zo zie je maar dat het overal anders gaat, de medewerker van de bank vroeg om een workpermit maar die heb ik niet daar ik hier niet werk.
        Over een andere mogelijkheid heeft hij het niet gehad maar ik heb mijn vrouw gevraagd volgende week weer eens binnen te lopen ( de bank zit in bij het kantoor waar ze werkt) en nog eens te vragen of het met een fixed account wel kan.
        Een euro rekening heb ik eigenlijk niet nodig daar ik transferwise gebruik en daar krijg ik een goeie wisselkoers alhoewel dat vandaag erg slecht is minder dan 37, waar gaat dat heen?

    • Louise zegt op

      Bangkok Bank heeft nu nieuwe bankpasjes, niet met Visa maar mer Mastercard.
      Voorheen met Unionpay…maar deze werd niet overal geaccepteerd.
      Ik heb vorige maand in Chiang Mai mijn nieuwe bankpasje gekregen en het werkt ook in USA en Nederland.

    • HarryN zegt op

      Tom bang weet je zeker dat je een nieuwe debit card hebt met VISA ? De bangkok bank Huahin vertelde mij dat het contract met VISA niet voortgezet wordt en vandaar dat ik een nieuwe kaart kreeg met geen VISA daarop maar met Union Pay. Automatische afschrijvingen die ik voorheen met VISA deed konden al niet meer gedaan worden en van de bedrijven waaraan ik moest betalen kreeg ik de mededeling dat er niet afgeschreven kon worden. Daarna kreeg ik te horen van de Bangkok Bank dat ze ook weer Mastercard hadden. Heb toen weer een nieuwe debit card gekregen met daarop het logo van Mastercard.
      Union Pay stond er niet meer op want daarmee kon ik helemaal niets doen.

  9. jan zegt op

    het schijnt in bangkok wat moeilijker te zijn om een rekening te openen , je moet een garantie persoon hebben , in dit geval je vrouw die ook een rekening daar heeft,

    maar in de bekende badplaatsen is het makkelijker ,wel met garantie persoon .

    heb ik ook zo gedaan geen probleem dan .

    • Frits zegt op

      Ook dat is niet helemaal waar: ik bankier bij BKB al vele jaren en heb destijds de rekening geopend zonder dat mijn vrouw er ook een account had. (Omdat BKB is overgestapt naar UnionPay, heb ik verleden jaar tevens bij SCB een rekening geopend, inclusief hun app waarmee in een handomdraai alle bankzaken zijn af te wikkelen, maar dit alles terzijde en slechts ter informatie.)

  10. Tak zegt op

    Ik heb bij diverse Thaise banken een rekening. Alleen SCB ( Siam Commercial Bank) deed moeilijk en ben ik weggelopen. Bangkok Bank vind ik het prettigst. Goede app voor je mobiel. Werkt uitstekend. Ervaringem kunnen inderdaad pee filiaal weg verschillen. Nog nooit gehoord dat je een brief van de ambassade nodig hebt. Vind ik een vreemd verhaal.

    TAK

    • HarryN zegt op

      Nee hoor TAK geen vreemd verhaal . De eerste keer dat ik een Euro account aanvroeg moest ik ook een brief hebben van de Ambassade dat ik ik was!!!??. Hoe ik zo’n brief moest verkrijgen was mij een raadsel.
      Een paar maande later met de voorwaarden van de bank zelf hoe ik een euro account moest aanvragen en waarop niets te vinden was van een brief van de Ambassade had ik binnen een week (na akkoord van hoofdkantoor in Bangkok) een euro account.
      Overigens was de dame in kwestie wel enigszins gepikeerd dat ik haar met hun eigen voorwaarden en condities had gecorrigeerd en ze reageerde dan ook met: Nou Bangkok moet dan maar beslissen.

  11. Christiaan zegt op

    Jan,

    Ik had dezelfde ervaring destijds bij de Bangkok Bank in Cha-Am. De ontvangst vond ik beneden alle peil, vooral hoe de gastvrouw van de bank mijn vrouw aansprak.
    Daarop zijn wij naar de Bangkok Bank in Hua Hin gegaan, waar ik binnen 25 minuten een rekening had.

  12. Herbert zegt op

    Had probleem bij 2 banken en bij de derde was het (krungsri) geen probleem.
    Was ook bij Bangkok Bank en daar kon het niet totdat ik zei dat ik 5 miljoen wilde overmaken op de bank en toen kon in 1 keer alles maar toen was mijn reactie nee nu hoeft het voor mij ook niet meer zelfs de hoofdmanager werdt erbij gehaald om mij maar als klant binnen te halen.
    Had de 5 miljoen niet maar wilde graag de reactie zien oftewel met geld gaan de deuren wel open.

  13. Nicky zegt op

    Ook wij hebben bij de Bangkok Bank niet een rekening maar meerdere
    1 voor mijn man, voor mij, een gezamenlijk, en dan nog allebei een Eurorekening
    Bij ons lokaal kantoor in Chiang Mai een leuke dame die ook nog fatsoenlijk Engels spreekt.
    Beter kan het niet

  14. TvdM zegt op

    Heeft iemand ook ervaring met internetbankieren vanuit Nederland? Ik wil mijn bankrekening ook kunnen beheren als ik in Nederland ben, af en toe kleine bedragen overmaken naar schoonouders. Dat moet sneller en goedkoper kunnen met een Thaise bankrekening, nu betaal ik vanaf mijn Nederlandse rekening met telkens relatief hoge transactiekosten.

    • RonnyLatYa(voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Ik kan dat zonder problemen met mijn Kasikorn en SCB rekeningen.
      Wel kijken of je de SMS code kan ontvangen natuurlijk

      • theoweert zegt op

        Doe ik altijd, wel via een sms aan mijn Thasise nummer, dus heb dat simkaartje wel nodig dan.
        Werkt uitstekend, Verder zet ik als ik weg ga voor de maanden dat ik er niet ben de bedrag alvats gereed. Zodat ze gewoon maandelijks worden betaald. Ook de top-up van mijn mobiel zet ik zo klaar. Bij de Kasikorn nooit een probleem gehad.

    • Bastiaan zegt op

      Werkt allemaal prima. Alleen zet Bangkok Bank ’s nachts online banking uit en wil wel eens lastig zijn met NL tijd maar App blijft wel werken. Verder heeft ING een direct lijntje met deze Bank want bij overmaken staat het de volgende dag op je rekening daar.
      Doe ook mijn top-ups voor mijn Thaise nummer vanuit NL

      Wat wel vreemd blijft dat je een extra fee moet betalen als ik bij een filiaal in BKK geld wil storten maar een account in CM heb.

    • hanshu zegt op

      Ik kan dat ook met Bangkokbank. Maakt geen verschil of je in Thailand bent of in Nederland.

    • Frits zegt op

      Dat kan als je ervoor zorgt in Nederland de sms te kunnen ontvangen die de bank stuurt om jouw otp (one time pasword) door te geven. Heb je geen dual-sim-toestel, koop dan een simpele goedkopere Thais mobieltje, en doe er een Thai prepaidsimkaart in. Uiteraard er ook weer voor zorgen dat die simcard geldig blijft door periodiek een klein bedrag op die card te storten.

  15. Joop zegt op

    Beste wensen allemaal ,,,,,, Voor mij ook geen probleem op Koh Chang binnen half uurtje alles geregeld bij Bangkok Bank incl ATM pas , bankboekje , Mobiel en Internet bankieren …. ideaal


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website