Dit waargebeurde verhaal speelt zich af in Thailand. Doch Lung addie wil er de nadruk op leggen dat het om het even waar ter wereld kon gebeuren, zowel in België als in Nederland. Het speelt zich af in de wereld van verzekeringen en beleggingen, dus het gaat over GELD, het slijk der aarde. Vandaag deel 4, het onderzoek.


Het onderzoek verloopt eerst zeer moeizaam. Het moeilijkste is het doorgronden van het intern werksysteem. Onverwacht komt er echter hulp opdagen. Een interne medewerkster,Ta, van het bureel te Chumphon verschijnt onverwacht op het toneel. Zij heeft er lucht van gekregen dat er ergens iets niet klopt.

Aanleiding is het groot aantal annulaties van verzekeringen en het afspringen van beleggingsdossiers. De annulaties zijn hoofdzakelijk van de Thaise partners van de verzekerden en van de beleggers. Van de beleggers werd geen enkel dossier werkelijk gevalideerd, sprongen allemaal voor de definitieve aanvaarding van de belegger af. Dit, nadat door Bangkok het dossier overgemaakt was aan de agente en enkel nog getekend en betaald diende te worden door de belegger. (zoals eerder vermeld waren er maar een paar beleggers wegens de gekende redenen). Deze medewerkster, met een hogere functie bij het lokaal bureau, wil zelf een licht gaan opsteken bij enkele klanten. Toevallig, omdat ze toch in de buurt was, is Lung addie de eerste waar ze bij terecht komt doch, die was zelf reeds met een onderzoek begonnen in alle discretie. Ja, geluk mag ook een beetje meespelen.

Door deze onverwachte medewerking krijgt Lung addie een meer duidelijk inzicht in het werksysteem binnen de maatschappij zelf. Voor de medewerkster is het ook een koud kunstje om echte van valse documenten van elkaar te onderscheiden, dit aan de hand van de gebruikte stempels e.d. Iets, wat als outsider, moeilijk of niet te herkennen is.

Het systeem:

– openen nieuw dossier: de agente doet de onderhandelingen voor het openen van een nieuw verzekerings- of beleggingsdossier. Zij geeft dit dan door, via het lokaal bureau, aan de hoofdzetel in Bangkok. Bangkok stuurt daaropvolgend de opgemaakte polis en de ‘betalingsaanmaning’ naar de agente welke hiermee naar de klant gaat. De klant krijgt dan een betalingsbewijs na het betalen van de verschuldigde premie voor de verzekering of belegging. Ook het opgemaakte polisdossier (in het Engels) met bijhorende badge wordt ter beschikking gesteld door de maatschappij. De agente stort het betaalde bedrag door aan de maatschappij welke dan ook nog aan de klant een bewijs van betaling stuurt. (dit alles onder normale, correcte omstandigheden)

Voor het beleggingsdossier, wat over grotere bedragen gaat, is de procedure afwijkend. Na opmaak van het dossier moet dit, door een hoge functionaris van de maatschappij, bekrachtigd worden door middel van een ‘rode stempel’ op de frontpagina. De badge moet door de functionaris elektronisch geactiveerd worden.

– verderzetting van een bestaand dossier: de agente ontvangt, via het lokaal bureau, een tijd voor de vervaldatum, een ‘betalingsaanmaning’, met welke ze naar de klant gaat voor de betaling van het verschuldigde bedrag. De agente stort het bedrag door aan de maatschappij welke achteraf ook nog betalingswijs aan de klant stuurt.

De rol van Mae, Pau en Tan:

Mae: werkt als administratief bediende op kantoor in Chumphon en heeft in het openen van nieuwe dossiers en het verder verloop ervan weinig of niets te zien.

Pau: doet eigenlijk het ‘veldwerk’. Hij ronselt en behandelt de belangen van de, overwegend Thaise klanten, dit in gans de provincie Chumphon. Er is een groot aanbod aan verschillende mogelijkheden bij de verzekeringsmaatschappij: hospitalisatieverzekering, ziekteverzekering, begrafenisverzekering, beleggingen, autoverzekering….

De ontvangsten stort hij regelmatig op een ‘werkrekening’ vanwaar de verschuldigde bedragen dan doorgestort worden naar de hoofdzetel. Pau heeft een blind vertrouwen in zijn dochter Tan. Alles loopt namelijk reeds jaren prima. De zaken gaan goed en de mensen zijn tevreden met zijn diensten. Ook de Farangs zijn tevreden met de diensten van Tan. Zij hebben intussen een groot klantenbestand in de provincie opgebouwd. 

Tan: zij doet hoofdzakelijk de administratie en de financiën. Indien het om Farangklanten gaat doet zij ook het ‘veldwerk’ wegens haar uitstekende kennis van de Engelse taal. Pau spreekt namelijk geen gebenedijd woord Engels. 

Dus op zich geen abnormale werkwijze, doch zoals achteraf blijkt, de mogelijkheid tot fraude schept, wat hier ook gebeurde.

Wordt vervolgd.

8 reacties op “Leven als Single Farang in de Jungle: Het verhaal van bedrog, valsheid in geschrifte, diefstal, misbruik van vertrouwen (4)”

  1. Cornelis zegt op

    Al met al toch wel een héél lange aanloop naar de climax, Lung Addie. Je stelt het geduld van de belangstellende lezer wel op de proef! Was het een film geweest dan zou ik de bioscoop inmiddels hebben verlaten……… Neemt niet weg dat ik t.z.t de slotscene wel wil zien, uiteraard.

    • tom bang zegt op

      Wil me hier wel bij aansluiten, denk dat ik over 10 dagen nog maar eens terug kom dan kan ik misschien het verhaal in een keer uitlezen.
      Hoop dat ook de naam van de maatschappij nog voorbij komt dan weet ik met wie ik niet in zee moet gaan.

    • Rob V. zegt op

      Niks mis mee met langzaam opbouwen naar het hoogtepunt. Een beetje ’teasen’ hoort er bij. Het ergste wat zou kunnen gebeuren is -en dat verwacht ik niet- dat Lung Addie niet presteert op het moment supreme. Maar zelfs dan, nieuwe ronde nieuwe kansen. Ik ben een optimist. 🙂

      • lung addie zegt op

        Een film kijken, een boek lezen is een beetje zoals eten. Je kan eten om de maag te vullen, wat het is speelt geen enkele rol, als het maar veel en goedkoop is. Daar tegenover kan je het ook doen om te genieten van het lekkere wat voorgeschoteld wordt. Lung addie kan het ganse verhaal in 10 regels schrijven en als het moet zelfs korter maar dan is de vraag: wat heeft een lezer er aan? Lang leve de optimisten.

        • TheoB zegt op

          Ik hoop wel dat ik na dit tien gangen menu met een voldaan gevoel achterblijf.
          Mijn beperkte ervaring met uitgebreide luxe diners, waarbij de porties nogal karig bemeten zijn, is dat ik na afloop nog steeds trek heb. Maar ik ben dan ook ’n grote eter. 🙂

  2. janbeute zegt op

    Ik had een goede vriend , de man is enkele Jaren geleden plots gestorven aan kanker en was eigenaar van een behoorlijk transportbedrijf hier in Lamphun .
    Al zijn trucks waaronder ook een paar Scanias waren goed verzekerd .
    Tenminste dat dacht hij .
    Op een gegeven ogenblik moest een trucker van zijn bedrijf plotseling remmen voor een personen auto die voorhem remde .
    Met als resultaat dat de stevige voorbumper van de Scania de achterzijde van een Japanner behoorlijk verfrommelde .
    De schuld was duidelijk de trucker had te weinig afstand bewaart , er was daarom ook geen reden om dat te ontkennen .
    Wat bleek later de vriendelijke vrouwelijke Thaiseagente van de Thaise verzekeringmaatschappij had wel de premie geincasseerd van deze Scania maar niet afgegeven aan de verzekeringsmaatschappij .
    Och wat jammer ze had het vergeten zij ze toen .
    Op een groot aantal trucks van een transport vloot en dan misschien een maar kan ook meerdere geweest zijn te vergeten met de gedachte als er niks gebeurt in een jaar dan heb ik kassa .
    Hij zelf de eigenaar was ook dom daar hij de polissen van elke truck niet gecontroleerd had .
    Maar ja in goed vertrouwen .
    Daarom ook bij verzekeringen pas op en controleer of de polissen wel echt zijn en dat de premie ook daadwerkelijk op de plaats van bestemming komt .
    En zeker als het om grote bedragen gaat .

    Jan Beute

  3. Ferlang zegt op

    Zoals gebruikelijk gebruik ik ook Pseudoniemen voor dit waargebeurde verhaal.
    Addie herinner je je toen je kwam en vertelde mijn vrouw en mezelf dat je een goede ziektekostenverzekering had van Tan?
    Het verbaast je dat je ziektekostenverzekering veel duurder is dan die van mijn vrouw, die ouder was dan jij. Ik zei toch dat Tan probeerde te smeereen een levensverzekering op ons voor 20 jaar.
    De ziektekostenverzekering kwam voor mijn vrouw, maar niet voor mij. Pau was erg behulpzaam toen mijn vrouw een ongeluk kreeg en een ziekenhuisbehandeling nodig had.
    Mijn ziektekostenverzekering is nooit gekomen, alleen excuses. Na maanden wachten belde ik het kantoor van Chumphon. Ik heb Mae aan de lijn. Ze liet me weten dat ik geen ziekteverzekering had. Ze vroeg wat ze kon doen om de situatie te corrigeren. Ik vroeg mijn geld terug omdat ik Tan een jaar had betaald. Ook stelde ik voor dat de portfolio van Tan zou moeten worden gecontroleerd. Kort nadat Tan langs kwam om mijn geld terug te geven.

    • lung addie zegt op

      Heel zeker dat ik me dit nog herinner. In feite kwam het er hem op neer dat Tan u een verzekering wilde aansmeren die u, omwille van de instapleeftijd, niet meer kon krijgen. Daar ze het reeds betaalde bedrag terugbetaalde werd er door Lung addie weinig aandacht aan dit voorval geschonken. Dit was trouwens het eerste geval wat eventueel kon aangeven dat er iets niet pluis was…. en het werd netjes afgehandeld met de terugbetaling van het reeds betaalde bedrag.
      Dat ik meer betaalde dan Uw vrouw, ondanks haar hogere leeftijd, kwam door het feit dat Lung addie een extra verzekering had genomen die ook tussen kwam in geval van een ongeluk. Lung addie is, zoals je weet, een fervent motorrijder en het risico een ongeluk te hebben is natuurlijk groter dan wanneer je enkel met een fiets rijdt, dus nam ik die extra verzekering als voorzorg en betaalde dus meer.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website