Je maakt van alles mee in Thailand (86)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
3 maart 2022

Bloglezer Do van Drunen uit Cha-am maakt in 2017 een korte reis naar Nederland en parkeert zijn auto bij zijn partner in Bangkok. Dat had hij beter niet kunnen doen, want lees hieronder wat er gebeurde. Een nare ervaring, zeg dat wel.

Dit is het verhaal van Do van Drunen uit 2017

Kopje onder

Net terug van een 14-daagse vakantie in Nederland kwamen we aan bij het appartement van mijn partner in Bangkok vlakbij het Victorie monument in Bangkok. Maar wat een vreemde aankomst, allemaal dikke kabels over de grond, een grote pomp, die kreunend en piepend water uitspuugde en een paniekerige securityman die op ons af kwam lopen. Ik wilde op weg naar de parkeergarage om daar mijn auto op te halen. “No sir cannot cannot….wait here”, was zijn wat paniekerige reactie.

“Oh wat is er aan de hand”, vroeg ik. “Boss will come soon”, was zijn antwoord. Na 10 minuten kwam inderdaad de boss met de eigenaar van het appartementen complex met beiden strakke gezichten, dat voorspelde weinig goeds zag ik al. “Big problems with garage and car sir…but come with me”..

We daalden af naar de parkeergarage en ik keek in een donker gat met een dikke laag stinkende smurrie op de vloer…en daar stond hij, mijn fonkelnieuwe Fortuner van 3 weken oud totaal onder de bagger en natte troep. Wat was er aan de hand? Gedurende de enorme regenval van de afgelopen weken was er een grote pomp defect geraakt doordat er een matras in was gekomen, zodat het overtollige water niet meer weggepompt kon worden en is de garage ondergelopen en ging mijn auto samen met nog 23 andere voertuigen kopje onder. Drie dagen later was het smerige water eruit gepompt waar mijn auto al die tijd in heeft gestaan.

Nou, dat is het dan, en toen begon het proces van politie, verzekering, appartementen eigenaar, formulieren, bellen, nog meer formulieren, overleg, handtekeningen, kopie van paspoort, rijbewijs enz. en dat met je jetlag, niet erg leuk, maar er was geen keus. Na 5 uur stond de auto op de oplegger op weg naar de hoofddealer in Tah Yang.

Eenmaal thuis in Cha-am ben ik direct begonnen met het raadplegen van websites, bellen van de Toyota hoofddealer in Nederland om te informeren wat de gebruikelijke gang van zaken is in vergelijkbare situaties. Immers ik had al het voorgevoel dat de mechanische onderdelen wellicht vervangen konden worden maar het elektronische gedeelte was aangetast en niet betrouwbaar meer. Het advies van de Toyota dealer in NL was duidelijk, total loss laten verklaren, want deze auto is niet betrouwbaar meer. Maar daar dachten andere partijen, met name de verzekeringsmaatschappij in Thailand, toch wat anders over.

De volgende dag met de verzekeringsmaatschappij, dealer, specialisten, politie enz. urenlang overlegd. want ik was vanaf het begin glashelder, ik wil deze auto niet meer!! Echter de verzekeraar wilde toch nog een poging wagen voor herstel, echter na nogmaals overleg, veel calculatie, immers indien het herstel meer dan 70% van de nieuwwaarde is zal de auto total loss verklaard worden…uiteindelijk kwam het hoge woord eruit. De auto is total loss verklaard en er zal overgegaan worden tot volledige vergoeding.

Overigens viel mij op dat het raampje van het achterportier openstond, hetgeen ik zeker niet had gedaan. Wat blijkt, bij het te water geraken van deze auto gaat automatisch een raam open, dit om te passagiers te laten ontsnappen, dat wist ik niet. Overigens stonk de auto enorm, toen ik in de garage stond vroeg ik aan een monteur waar die stank vandaan kwam dat kon onmogelijk van de bagger komen die erin lag. Hij ging op onderzoek uit en na 2 minuten…ja hoor ik heb het, een half ontbonden dode kat lag onder de voorstoel, die er waarschijnlijk in gedreven was tijdens de onderwatersessie.

Pfff dat was een opluchting, maar in de middag toen alle paperassen erbij werden gehaald kwam toch de domper. Wat blijkt, bij total loss in het eerste jaar wordt slechts 80% van de nieuwwaarde vergoed in mijn geval, want ik had een laat 2016 model aangeschaft en de 2017 modellen zijn fors in prijs gestegen. Toch nog een behoorlijke financiële tegenvaller. Ook is het niet mogelijk blijkt nu om een aanmerking te komen een kosteloze vervangende auto enz. en zijn extra’s niet meeverzekerd.

Tja, ik heb leukere thuiskomsten gehad. Maar het is maar een auto en er zijn gelukkig geen personen gewond geraakt of iets dergelijks. Optimist als ik ben mag aannemen ik dat de Toyota dealer alsnog met een creatief voorstel komt teneinde het malheur wat te beperken. We wachten af de komende weken!

Rating: 4.50/5. From 8 votes.
Please wait...

1 reactie op “Je maakt van alles mee in Thailand (86)”

  1. GeertP zegt op

    Vette pech Do maar nog niets in vergelijking met de “nieuwe” eigenaar van deze auto.
    Een jong gebruikte Toyota met weinig kilometers voor een gunstige prijs lijkt een koopje totdat je deze probleem auto koopt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website