High Speed & Heilige Huisjes

Door Theo van der Schaaf
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , , , ,
3 oktober 2019

Ja, er is schijnbaar echt haast bij dit project want er wordt zeven dagen per week, en vaak ook nog ’s nachts aan gewerkt. Het is vooral ook intrigerend want er zijn allerlei obstakels die opgelost moeten voordat het ooit kan worden afgerond, en dat ooit is al over twee jaar in 2564 ofwel 2021.

Er wordt al enkele jaren aan gewerkt en mij interesseren vooral die obstakels in Hua Hin. Bedenk echter dat ik schrijf over een pietepeuterig stukje van het project dat Hua Hin letterlijk doorklieft. Het begint namelijk al in Nakhon Pathom, zo’n zestig kilometer westelijk van Bangkok en eindigt, ja, waar eindigt dit eigenlijk?

Volgens de Bangkok Post, die ik wat uitpluis, eindigt deze nieuwe spoorlijn in Chumphon. Maar in hetzelfde artikel staat dat de afstand tussen Nakhon Pathom en Chumphon 167 km is terwijl dat ruim 450 km is dus dat nemen we maar even met een paar korrels zout. Alhoewel uiteindelijk deze spoorlijn natuurlijk onderdeel is van de grote nieuwe dubbelspoorlijn van Bangkok naar Maleisië. Er gaat geracet, nou ja, ge-highspeed worden met wel 160 km per uur. En dat je dan binnen twee uurtjes vanaf Bangkok in Hua Hin bent. Door de rails op veel plekken, zoals in Hua Hin, in de hoogte te brengen worden nieuwe, gevaarlijke spoorwegovergangen vermeden.

Een informatiebord naast de weg die ik vaak fiets en die parallel loopt aan het project geeft me waarschijnlijk, hopelijk, het juiste antwoord op de vraag. Het eindigt vooralsnog in Hua Hin nabij soi 104. Het bord laat ook in kleur twee dubbelsporen zien waarop wel vier moderne treinen tegelijkertijd rijden. Twee op hoogte en twee op de grond. Tikkeltje overdreven lijkt mij. Aan de andere kant: ik zie op het informatiebord ook welgeteld 22 stations die onderweg door de trein kunnen worden aangedaan. Dus wellicht blijft het oude spoor ook benut door een boemeltje wat gezellig al die stationnetjes aan doet, want hoe kan anders binnen twee uur naar Hua Hin worden ge-highspeed?

Wat we nu uitgevoerd zien alle dagen is de aanbouw van het spoor op hoogte naast het bestaande enkelspoor. De directe aanleiding om te gaan schrijven is dat, wanneer ik naar het zuiden langs het project fiets, ik een nog half bewoond, maar gedeeltelijk al gesloopte woonwijk parallel aan het spoor tegenkom die het project over een lengte van een ruime kilometer in de weg staat. Hier en daar wonen nog mensen in woningen die zo niet meer mogen worden genoemd; bouwvallen is accurater.

San Phra Phum (Thais gebedshuisje)

Maar tussen en in die halve-, helemaal gesloopte, en nog helemaal niet gesloopte bouwvallen staan heel stoer de heilige huisjes die zich klaarblijkelijk niet zomaar weg laten jagen, zich verzetten als het ware. Sommige eenzaam, midden in het door onkruid overwoekerde, achtergelaten land, andere tegen een nog net niet omgevallen muurtje, weer andere beschermt door een boompje. Ik vraag maar eens aan de liefste, Nut dus, hoe dat zit, dat met die achtergebleven huisjes en waarom gaan die laatste bewoners niet weg? De huisjes blijven daar staan want er is en wordt tot aan het verlaten toe gebeden voor de goede afloop, zegt ze. Die afloop die dus niet zo goed afliep en afloopt, voeg ik er aan toe. Ze kan erom lachen. Maar de huisjes worden op een dag, voordat de bulldozers zijn gekomen, allemaal door één persoon opgehaald en naar een heilige-huisjes-verzamelplaats gebracht. Eigenlijk dus een soort begraafplaats voor heilige huisjes dus? vraag ik nog even door. Zoiets ja. Maar dan komt er toch wel een hele hoop ellende bij elkaar Nut, vind je niet? Ja, maar uiteindelijk worden ze verbrand, zegt ze. Oh, zo gaat dat dus.

Tegen een heilig huisje schoppen – Iets dat als vaststaand wordt beschouwd ter discussie stellen. Tsja, een Nederlands gezegde of spreekwoord wat in het licht van het bovenstaande een heel andere dimensie krijgt.

Nut vertelt dat de grond waarop de bouwvallen staan al sinds mensenheugenis eigendom is van de State Railway of Thailand en dat weten de bewoners ook al zolang ze daar wonen, sommigen al meer dan dertig jaar. Maar nu doen ze moeilijk omdat ze toch jarenlang – niet veel –  wel wat betaald hebben aan de spoorwegen voor de huur van een stukje grond. Daardoor is alsnog een soort bewonersrecht ontstaan vinden ze en er lopen een aantal rechtszaken waardoor de sloop (nog) niet definitief kan worden doorgezet. Nut zegt dat het een kwestie van tijd is dat er met de sloop wordt begonnen want de bewoners hebben graag een pak boter op het hoofd. Oh, dus ze weten al dat ze dit nooit gaan winnen, zeg ik. Jazeker, zegt Nut, je zult zien dat van de een op de andere dag de hele boel is weg-gebulldozerd.

Ik zit met nog wel met wat vragen over hoe het zal gaan met die nieuwe sporen in Hua Hin. Wat gaat er met het huidige, prachtige station gebeuren? Zo te zien gaat het traject daar ook de hoogte in, hoewel er in de buurt van het stationnetje nu nog niets gebeurt. Ik las over verschillende opties: het nieuwe station komt er een paar honderd meter vandaan en wordt ook in de hoogte gebouwd, maar ook dat het nieuwe station bij winkelcentrum Blu Port komt, en ook dat het bij sportcomplex True Arena komt nabij soi 104 alwaar de sporen weer op de begane grond komen. Het is allemaal nog onduidelijk want ook het informatiebord geeft hierover geen uitsluitsel.

 

 

 


» Laat een reactie achter


5 reacties op “High Speed & Heilige Huisjes”

  1. ruud zegt op

    160 km per uur is geen highspeed, maar gewoon een wat snellere trein.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • henk zegt op

      wel de gewone trein gaat niet zo heel erg snel ..voor mijn gevoel nog geen 50 km per uur
      dan is 160 voor de thai heel snel

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  2. Hans Bos zegt op

    160 km per uur over smalspoor lijkt mij een riskante zaak. Nog veel gevaarlijker bij deze snelheid lijken de gelijkvloerse overgangen. Er gebeuren bij de reguliere 60 km per uur al dagelijks ongelukken. Over de voorgenomen elektrificatie hebben we niets meer gehoord.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. Christiaan zegt op

    Op 10 km voor Hua Hin zie ik ook dagelijks al die werkzaamheden, die meestal tot 23.00 uur doorgaan.
    Er zit weinig structuur in de werkzaamheden. Sommige dingen werden opgebouwd en later weer afgebroken.. Wat mij verbaast, dat bij ons dorpje een groot nieuw station wordt gebouwd en dat voor die paar treinen, die hier stoppen..
    Zeker is, dat het enkelspoor dubbelspoor wordt.
    Hans Bos, elektrificatie gaat niet door, want de Thaise spoorwegen hebben daarvoor geen geld.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. Anton zegt op

    Wel buiten de heilige huisje, treinen tussen de grote steden in Australia gaan – met de zelfde snelheid. En ja mochten we treinen krijgen die 160 Km per uur gaan, dan noemen wij dat ook een “High speed train”. Alleen heilige huisjes hebben we niet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website