Luxe hotelketen vraagt om fooien voor personeel

Door Redactie
Geplaatst in Hotels, Opmerkelijk
Tags: , ,
5 oktober 2014

Een opmerkelijke actie van de Amerikaanse hotelketen Marriott. In zo’n 160.000 hotelkamers in bijna 1000 hotels worden enveloppen neergelegd met het verzoek aan hotelgasten om er een fooi in te stoppen.

In Thailand is het voor mij vanzelfsprekend om een fooi achter te laten voor de schoonmaakster en voor de jongen die de koffer naar je hotelkamer brengt dus een envelop heb ik niet nodig. Toch schijnen sommige hotelgasten een zetje nodig te hebben.

De hotelketen Marriott heeft daarom in haar hotels enveloppen neergelegd, speciaal bedoeld voor een fooi. Marriott begint ermee in haar hotels in de Verenigde Staten en Canada, landen met een fooiencultuur. Op de envelop staat de naam van de schoonmaakster geschreven met daarop de tekst dat het personeel het verblijf voor de gast ‘zo gezellig en comfortabel mogelijk wil maken’. ‘Aarzel niet om uw fooi achter te laten om uw waardering uit te spreken voor hun inspanningen.’

Marriott geeft al aan wat een redelijk bedrag is: tussen de $1 en $5. Verblijf je in een dure suite, dan geef je meer.

De hotelketen is begonnen met de enveloppen op verzoek van een Amerikaanse vrouwenbeweging, die meent dat veel reizigers niet realiseren dat het geven van een fooi gebruikelijk is.

Het is niet duidelijk of Marriott deze opmerkelijk actie ook wil uitrollen naar andere landen. De hotelketen exploiteert in Thailand ook diverse hotels onder eigen naam.

Misschien wordt het ook eens tijd om het salaris van een schoonmaakster wat te verhogen?

Wat vind jij van deze actie en geef jij altijd fooi aan het kamermeisje in Thailand?

Bron: Wereldreis.net

No votes yet.
Please wait...

22 reacties op “Luxe hotelketen vraagt om fooien voor personeel”

  1. Christina zegt op

    Het is niet alleen het Mariott hotel in Amerika bij heel veel hotels. Als we in Thailand zijn geven we natuurlijk de koffer jongen geld. Voor ons de vaste hotels waar we het kamer meisje kennen en ons verwend met bloemen nooit om gevraagd. Schitterend toch die kleine attentie. En voor die paar centen gaan we niet met koffers slapen.

  2. Jan Hegman zegt op

    Wij geven het altijd de fooi personelijk aan het kamermeisje of kofferjongen, dan weet je ook zeker dat het bij de juiste persoon terecht komt.

  3. Sevenleven zegt op

    Vrouwlief en ik geven meestal de kofferdragen 20 Bht, en het kamermeisje 20 of 30 Bht per dag. En zijn we echt te spreken, wordt het 50 Bht. Al naar gelang je wil missen, en je tevreden bent over het gebodene. Niet in een envelop natuurlijk, maar gewoon op een kussensloop achterlaten.
    Wat vaak resulteert in een beter contact met datzelfde kamermeisje, en extra zeepjes, toiletrollen, etc zijn dan ook een mogelijkheid. En een big smile als extra service.
    Ook had ik de indruk dat onze kamer vaak eerder aan de beurt was, wat beddegoed verschonen betrof.
    Al met al levert het vaak meer op dan het kost, en waar praten we helemaal over wat geld betreft. Peanuts vergeleken met de bedragen die we uitgeven aan shoppen, en restaurantbezoek.

    • henk zegt op

      Ik legde de fooi ook altijd op mijn bed maar toen ik een keer terug kwam van het zwembad was het geld weg en de kamer nog niet opgeruimd.Ik wist dus niet wie die fooi had meegenomen.
      Sindsdien ga ik het kamer meisje opzoeken in de gang en geef het haar.

      • LOUISE zegt op

        Ja Henk, de oppertruzen weten ook wanneer ze op een kamer moeten kijken.
        Ook meegemaakt en sindsdien, persoonlijk overhandigen.

        LOUISE

  4. Cornelis zegt op

    Typisch Amerikaans: je personeel onder het vastgestelde minimum loon – ‘statutory minimum wage’ – betalen en de aanvulling vervolgens afhankelijk maken van de klanten. Vond in de USA in restaurants op tafel zelfs een kennelijk als ‘stimulans’ bedoeld kaartje met de mededeling dat het bedienend personeel een bepaald percentage – het juiste getal weet ik niet meer – van het minimum loon kreeg en voor de rest afhankelijk was van de ‘gratuities’ (fooien) van de klant.
    Ik heb een hekel aan dit systeem dat de verantwoordelijkheid voor een correcte beloning van het personeel bij de klant neerlegt. Overigens ben ik helemaal niet te beroerd om fooi te geven, begrijp me niet verkeerd.

    • Rob V. zegt op

      Eens, het personeel moet een fatsoenlijk salaris krijgen, fooien een mooie vrijwillige aanvulling daarop. Nu hoor je wel vaker dat in de VS personeel van bediening etc. haast afhankelijk is van de fooien en het daarom vanzelfsprekend is om minstens 10-15% (meer?) fooi te geven.

      Uiteraard laten wij ook een fooi achter voor de schoonmaak, kofferdrager, in Thaise restaurants het lateniggen van wisselgeld of bij een (zeer) plezierige ervaring een fooi er bovenop. etc. Sommige mensen hebben misschien een hint nodig. Een kort welkoms briefje met de belangrijkste attentiepunten kun je dan klaar leggen of ophangen, met daaronder een regel zoals “bent u tevreden? Denk dan ook aan ons personeel die zijn best doet u een onbezorgde ervaring te geven.”

      Het kan toch niet zo zijn dat als de service tegen valt je toch gepushed wordt om een fooitje te geven. Laat de mensen dat lekker zelf bepalen. Helaas zijn er ook botterikken, aso’s die personeel hard laten rennen, zeiken, speciale wensen hebben en dit alles niet eens belonen. Ja dat is frustrerend weet ik toen ik zelf als bijbaantje in een restaurant/hotel werkte. Maar je kunt nimmer verwachten dat je een fooi krijg.

    • Johan zegt op

      In Florida heb je inderdaad restaurantketens waar achter in het menu een lijst is opgenomen met tipadvies eet je tot 10$ dan 1-2$, 10-15$ dan 1,50-3$ en ga zo maar door. Ik geef ook altijd de schoonmaakster en kofferdrager en aan het eind van het verblijf de receptie een groter bedrag om te delen met de rest van het personeel. Enkele jaren geleden in Pattaya echter was de receptioniste zo (honds)brutaal dat ze na een paar dagen al om een tipgeld begon te zeuren, die heeft dus gewoon pech gehad in plaats van een tip!!!

  5. Freddie zegt op

    ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend een fooi te geven, maar schandalig dat een (luxe) hotelketen deze actie start en ook nog gaat bepalen wat een redelijke fooi is.
    Laten ze eerst maar zelf eens beginnen om het personeel beter te betalen.

  6. Janpoul zegt op

    Op cruise schepen is het normaal en wordt elke dag fooi van je rekening afgeschreven.

  7. joy zegt op

    Wij slapen nooit in deze catagorie luxe hotels, maar altijd in guesthouses.
    Vinden wij veel gezelliger en het is dichter bij het gewone leven. Bovendien vaak een uitbater met een restaurantje e.d. onderdak. Natuurlijk tippen wij de kofferjongen ( als die er is, hahahah )
    Dat dergelijke hotels durven te vragen om fooi voor hun personeel is belachelijk!
    Laten zij hun personeel maar beter betalen, zij vragen tenslotte genoeg voor een kamer.
    Tot slot, het meeste geld van dit soort hotels vloeit naar de internationale organisatie. Nog een reden voor ons
    om niet te slapen in deze accommodaties.

    Groet Joy

    • marcus zegt op

      Daar ben ik het volkomen mee eens. Dit soort zwaar overgeprijsde hotels die dit durven te vragen, schande. Wat ik bij Mortons Galleria Houston pas meemaakte is het volgende. Op de menu kaart stond in kleine lettertjes dat bij groepen van 6 en meer de tip niet meer vrijwillig was maar dat 18% bij de rekening opgetelt zou worden. We waren met 10, de rekening haast 1000 dollar, dus 180 dollar voor vier keer even op en neer lopen.

      Zo’n envelope werkt bij mij averechts, dan krijgen ze niets.

      Trouwens al dat overtippen , een roomservice rekening waar de tip (noemen ze bedienigsgeld) al bij de rekening getelt hebben en dan nog op de sign sheet een opening laten voor overtippen????? Mij niet gezien.

  8. fons teeuwen zegt op

    We geven om de drie dagen 100bht aan de kamer poest vrouw en de koffer jongen tussen de 50 of 100bht ligt aan hoe hij zich op stelt. en altijd nooit hoeve ons niet te klagen en je krijgt ook altijd een goeie morgen ligt veel aan je zelf hoe je zelf ook op stelt voor ons geen probleem om die paar centen.

  9. Sabine zegt op

    Ben het globaal gezien eens met de reactie van “samenleven”, met dien verstande dat ik deze actie van de hotelketen ietwat dwingend vind en me een naar idee bezorgt. Je geeft een fooi wanneer je tevreden bent uiteraard waarbij je weet dat de salarissen van het personeel abominabel slecht zijn en wat extra’s zeer welkom is. Ik heb geen “zetje” nodig van het management en wil ook niet het idee krijgen hen te vrijwaren van het betalen van behoorlijke salarissen.
    Sabine

    • marcus zegt op

      Het “dit weet je ” argument houdt ondersalariering in de hand. Voor mij een regel, is het inclusief bedienings geld dan geen overtipping

  10. carpediem zegt op

    In dit soort hotels zijn de rekeningen meestal inclusief service. Zal dus ook bij het marriot keten zo wel zijn.
    Dus er wordt gevraagd naar EXTRA service betalingen.
    Als dat zo is vind ik het zeer onbetamelijk naar fooien te vragen.
    Deze ketens moeten hun personeel gewoon goed betalen.

  11. Jack G. zegt op

    Ik heb deze envelopjes vaker gezien in hotelkamers op deze aardbol. De Amerikaanse vrouwenvakbond heeft niet iets nieuws uitgevonden. Wat ik ook vaak zie is dat er fooibeker bij het ontbijt staat om de ‘ontbijtmummie’ te kunnen bedanken. Typisch Amerikaans en iets waar wij Nederlanders altijd met gefronste wenkbrauwen naar kijken. Wij hebben een andere definitie van het begrip fooi dan Amerikanen. In Thailand zijn fooien ook belangrijk voor veel mensen. Ik krijg daar een vriendelijk bedankje, een glimlach voor terug als wisselgeld. Wat Sevenleven opmerkt is ook mijn ervaring. Dan is het geven van een fooi een leuk vakantiegebeuren. Toch denk ik dat veel gasten die 1 nachtje in een hotel verblijven snel de benen nemen en de fooi in eigen zaak steken.

    • marcus zegt op

      De fooi, lees bedienings geld, gaat in de USA gaat het niet naar de bedoelde person , het vriendelijke serveerstertje, maar in een pot. Uit die pot graait dan management, de kok, de chauffeur, de portier, eigenlijk iedereen in het hotel, en dat was denk ik niet jouw bedoeling?

  12. KhunBram zegt op

    BELACHELIJK !!!
    WIE bepaald OF, en zo ja, hoeveel fooi ik geef.
    Je leert je kinderen dat ze niet mogen vragen om iets…………. En een ‘volwassen’ keten als Marriott leert het tegenovergestelde.
    Ronduit belachelijk.
    Voor de goede orde: Ik geef altijd. Maar erom vragen ?

    • ruud zegt op

      Moderator: niet chatten svp.

  13. Pascal Chiangmai zegt op

    Het tronken system was in de jaren 60 normaal,maar in deze tijd voor mij niet meer van toepassing,als Marriott Hotels dit doen,geeft mij het gevoel dat er wordt uitgebuit op het kamer personeel,ik zal dan nu ik dit weet niet bij dat Hotel boeken schandaal dat je om een fooi moet bedelen,met de huidige kamer prijzen is dit uit de tijd,,als je goed voor je personeel zorgt ,is het personeel goed voor je hotel gasten,met uitzondering voor de jongen die mijn zware koffers moet boven brengen geef ik een tip,
    groejes,Pascal

  14. Nico zegt op

    wij leggen om de paar dagen wat geld op het bed als wij gaan ontbijten


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website