(Suwin / Shutterstock.com)

Prinssi Mahidol, kuningas Bhumibolin isä, oli lääkäri, koulutettu muun muassa Harvardissa, jossa myös prinssi Bhumibol (myöhempi kuningas) syntyi Cambridgessä, Massachusettsissa. Bhumibolin äiti Srinagarinda oli siviilityttö ja sairaanhoitaja.

Prinssi Mahidol opetti Sirirajin sairaalassa Bangkokissa ja perusti rahaston lääketieteen opiskelijoiden opiskeluun ulkomailla. Prinssinä hän ei saanut tarjota tavallista potilaiden hoitoa Sirirajin sairaalassa. Sitten hän lähti Chiang Maihin, jossa hän harjoitti tavallista sairaalalääkettä 2 vuotta McCormickin lähetyssairaalassa kuolemaansa vuonna 1929 saakka. Potilaat kutsuivat häntä "prinssin lääkäriksi", ja hän nauttii edelleen nimestä ja mainetta.

esittely

Lääkärit käyvät paikalla joka vuosi Thaimaa 1,5 miljoonaa ulkomaalaista konsultaatioaikanaan. Suurin osa heistä on ulkomaalaisia ​​ja turisteja, mutta yhä useampi on ulkomaalaisia, jotka tulevat Thaimaahan nimenomaan aikomuksenaan saada hoitoa täällä, joita kutsutaan lääketuristeiksi. Varsinaisten lääketuristien lukumäärää näiden ulkomaalaisten joukossa ei ole kirjattu, mutta hyvä arvio mainitsee 500.000 700.000-10 15 henkilöä. Määrä kasvaa XNUMX-XNUMX prosenttia vuodessa, ja Thaimaa on ohittanut Singaporen ja Malesian Kaakkois-Aasian lääkintämatkailun pääkeskuksena. Thaimaa on halvempi ja tarjoaa samaa laatua.

Vuonna 2003 hallitus hyväksyi suunnitelman lääkematkailun edistämiseksi; Matkailuviranomaisen (TAT: "Haluamme vain laadukkaita turisteja") ja veroedut olivat osa sitä. Tämä osui suunnilleen samaan aikaan yleisen 30 bahtin ohjelman alkamisen kanssa (ilmainen pääsy kaikkiin terveyspalveluihin 30 bahtia sairaustapausta kohti), mikä jo lisäsi painetta olemassa oleviin palveluihin.

Lääkäreiden ja sairaanhoitajien pula; vino jakautuminen Thaimaassa

Thaimaassa on krooninen pula lääkäreistä ja sairaanhoitajista. Englanninkielinen The Nation -lehti arvioi, että lääkäreistä on pulaa 40.000 50.000 ja sairaanhoitajista 1.200 XNUMX. Thaimaa kouluttaa vain XNUMX XNUMX lääkäriä vuodessa, mikä ei riitä edes kotimaisiin tarpeisiin.

Thaimaassa on 5 lääkäriä 10.000 10 asukasta kohden, Malesiassa 30 ja Alankomaissa 16. Thaimaan lääkäreistä XNUMX prosenttia työskentelee suoran potilashoidon ulkopuolella, yliopistoissa, yrityksissä ja byrokratiassa. XNUMX prosenttia lääkäreistä työskentelee yksityisissä sairaaloissa ja vain XNUMX prosenttia valtion sairaaloissa, enimmäkseen maaseudulla.

Lisäksi lääkäreiden jakautuminen Thaimaassa on melko tasainen: Bangkokissa 1 lääkäri 800 asukasta kohti, Isanissa 1 lääkäri 5.000 1 asukasta kohti ja muualla maassa noin 2.500 lääkäri 1996 21 asukasta kohti. Tilanne on parantunut huomattavasti vuodesta XNUMX, jolloin XNUMX piirisairaalaa oli ilman yhtä lääkäriä. Lääkäreiden on työskenneltävä valmistumisen jälkeen muutama vuosi maaseutusairaalassa, mutta he voivat myös ostaa sen pois.

Lisäksi 30.000 XNUMX sairaanhoitajan asiantuntijaa, hoitajan ja lääkärin välinen asema, tarjoavat pääasiassa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa kunkin (osa)piirin monissa pienissä terveyskeskuksissa: ajattele tietoa, rokotuksia sekä äitien ja lasten hoitoa. Tämä on kansanterveyden perusta. Lisäksi lähes joka kylässä on vapaaehtoisia, jotka käyvät sairaiden, vammaisten ja vanhusten luona selvittämään terveysongelmia.

Lääkärit työskentelevät; siirtyä yksityisiin sairaaloihin

Vuonna 2006 valtion sairaaloiden lääkäreiden palkat lähes kaksinkertaistuivat ja ovat nyt 40.000 80.000 - 5 10 bahtia kuukaudessa. Tällä pyritään vähentämään virtausta yksityisiin sairaaloihin, jotka maksavat 12–6 kertaa enemmän. Silti suuri osa valtion sairaaloiden lääkäreistä tekee normaalin sairaalatyönsä lisäksi satunnaisia ​​töitä yksityisillä klinikoilla, mikä mahdollistaa tulonsa tuplaamisen. 7 tunnin työpäivät ja sen jälkeen XNUMX-XNUMX päivää viikossa eivät ole poikkeus.

Valtion sairaaloissa työskentelevillä "maaseutulääkäreillä" on oma organisaatio edustamaan heidän etujaan ja edistämään työskentelyä valtion sairaaloissa. Joka vuosi maaseutulääkäri saa palkinnon merkittävistä ansioista. Monet näistä lääkäreistä eivät etsi kultaa vaan palvelemaan maaseutuväestöä. Monet muut eivät kuitenkaan tee. Tämä maaseudun lääkäreiden järjestö vastustaa sairaanhoitomatkailua, koska se nostaisi hintoja ja poistaisi kaivattuja lääkäreitä yleisestä terveydenhuollosta.

Mikäli mahdollista, hammaslääkäreistä on vieläkin suurempi pula ja hammaslääketieteessä on myös huomattava määrä lääketieteellisiä turisteja, mutta en ole perehtynyt siihen sen enempää.

Lääketieteellinen matkailu on kannattavaa; kasvu jatkuu

Lääketieteellinen matkailu on kannattava toimiala, joka on suunniteltu ja kehitetty ansaitsemaan rahaa. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi laitokset, joihin lääkematkailijat kääntyvät, on mukautettu tavalla, josta pitäisi muodostua eräänlainen matkailun ja lääketieteen yhdistelmä. Lääkärituristien miellyttämiseksi ei säästetä vaivaa. Siihen on liitetty hintalappu.

Edellä mainitsin jo 500.000 700.000-10 15 lääketuristin määrän, jotka kasvoivat aiemmin XNUMX-XNUMX prosenttia vuodessa ja ennusteiden mukaan kasvu jatkuu.

Varovaisen arvion mukaan lääkematkailijoiden kokonaisliikevaihto on 50-70 miljardia bahtia, joka nousee 5 miljardiin bahtiin seuraavan viiden vuoden aikana.

Bumrungradin kansainvälinen sairaala, "5 tähden hotelli"

Katsotaanpa tätä sairaalaa tarkemmin. Thaimaan kielessä se on โรงพยาบาล บำรุงราษฏร์ 'Roongphajabaan (keski, korkea, korkea, keskisävy) Bamroengrad,'e' (keskimmälle) tarkoittaa 'keskimmälle'. Se työllistää 1200 10 kokenutta (yli 1 vuotta) ja erittäin pätevää lääkäriä, joista monilla on (osittainen) ulkomainen koulutus. He hoitavat vuosittain miljoona potilasta, joista 400.000 50 ulkomaalaista. Lääkärimatkailijoiden prosenttiosuutta ei kirjata, mutta yli XNUMX prosenttia on hyvä arvio.

Joka vuosi noin 25.000 100.000 avunhakijaa tulee Euroopasta, saman verran Pohjois-Amerikasta ja Itä-Aasiasta ja 5 XNUMX Lähi-idästä, pääasiassa varakkaista Persianlahden maista, joita varten on perustettu täysin erillinen osasto. Sairaala on järjestetty niin, että vierailija tuntee itsensä XNUMX tähden arvoiseksi hotelli harhaluulot, lääketieteelliset hajut ja muut ahdistavat asiat piilotetaan nenältä ja silmältä mahdollisimman paljon.

Lääkärin kuuleminen kestää keskimäärin 30 minuuttia, jyrkästi toisin kuin valtion sairaalassa, jossa se on niukat 3 minuuttia. Sairaanhoito ja yleishoito ovat erinomaisia. Merkittäviä jonotuslistoja ei ole. Lyhyesti sanottuna ihanteellinen sairaala.

Sairaala voi taloudellisesti hyvin. Osakkeen hinta (Bumrungrad Hospital Public Company Limited) on noussut viimeisen vuoden aikana 50 bahtista 75 bahtiin osakkeelta. Liikevaihto on 13 miljardia bahtia (tuplaantunut kuudessa vuodessa) ja voitto 6 miljardia.

Bumrungrad mainostaa kaikkialla maailmassa tavalla, joka tekee Mercedes Benzistä mustasukkaisen.

Lääketieteellinen matkailu näkökulmasta

Aloitan eduista. Lääketieteellinen matkailu tuo rahaa, arviolta 50-70 miljardia bahtia, ja se nousee tulevina vuosina ehkä 100 miljardiin. Monet hyvin koulutetut lääkärit palaavat Thaimaahan tai eivät enää halua lähteä. Tieto ja kokemus säilyvät Thaimaassa, sillä väestö voi hyötyä siitä tulevina vuosina. Thaimaassa lääkärin ja potilaan suhde on nyt hyvin autoritaarinen (osittain ajan puutteen vuoksi), kun taas yksityisissä sairaaloissa se on huomattavasti avoimempi ja tasapainoisempi. Thaimaalainen lääkäri voi oppia siitä.

Sitten miinukset. Lääketieteellinen matkailu on iskenyt joukkoon thaimaalaisia, jotka eivät halua hyödyntää 30 bahtin ohjelmaa ja ovat aiemmin kääntyneet yksityisiin sairaaloihin. Monille tästä keskiluokasta tästä on tullut liian kallista. Lääketieteellinen matkailu on imenyt henkilöstöä pois julkiselta sektorilta. Ehkä 1-2 prosenttia kaikista lääkäreistä ja sairaanhoitajista (ja pätevimmistä) työskentelee nyt lääketieteellisen matkailun alalla, mutta tämän odotetaan kasvavan tulevina vuosina. Tämä lisää paineita valtion sairaaloiden ylikuormitetulle henkilökunnalle ja horjuttaa entisestään jo ennestään epätasapainoista kaupunki- ja maaseutualueiden välistä tasapainoa.

Eräässä lukemassani kommentissa (Gerry, 2006) se esitettiin ehkä liioiteltuna seuraavasti: "Joka kerta kun ulkomaalainen kääntyy thaimaalaisen lääkärin puoleen ulkomaisilla hinnoilla, thaimaalaiselta viedään mahdollisuus kääntyä saman lääkärin puoleen thaimaalaisen lääkärin saamiseksi." .' Lisäksi usein valitetaan siitä, että lääketuristien parissa työskentelevät lääkärit koulutetaan usein thaimaalaisilla verorahoilla ja he eivät saa juurikaan vastineeksi.

Täällä hoidettavan lääketieteellisen turistin on allekirjoitettava, että lääketieteellisten virheiden sattuessa hän voi saada oikeutta vain Thaimaan oikeusjärjestelmän puitteissa, ja he ovat tässä suhteessa erittäin konservatiivisia.

Ja sitten viimeinen henkilökohtainen havainto, jota en voi tukea kirjallisuudella. Sairaaloissa, joihin tulee monia lääketieteellisiä turisteja, tehdään ylidiagnosointia ja ylihoitoa tulojen lisäämiseksi. Lääkärit ovat vain ihmisiä ja heidän täytyy tuottaa voittoa. Liiallinen diagnostiikka ja interventio on usein haitallisempaa kuin liian vähän. Kaksi esimerkkiä: kantasoluhoidon, toistaiseksi todisteettoman hoitomenetelmän, edistäminen ja lääketieteellisten tarkastusten vaatiminen, jotka ovat täysin tarpeettomia ja joskus haitallisia ihmisille, joilla ei ole valittamista terveydestä.

Mitä nyt?

Vaikka esimerkiksi Bumrungradin ja keskimääräisen maaseutusairaalan välinen melkein säädytön vastakohta ei miellytä minua, uskon, että lääkematkailu on tosiasia. (Kysymys: hyväksyisimmekö tällaisen vastakohdan Alankomaissa?) En kannata käskyjä ja kieltoja, olkaamme vain itsestäänselvyytenä. Mutta uskon, että sairaanhoitomatkailu vahingoittaa jossain määrin keskivertothaimaan terveydenhuoltoa.

Kannatan esimerkiksi 10-20 prosentin veroa lääkematkailun liikevaihdosta, mikä voisi tuoda ehkä 10 miljardia bahtia. Tällaisesta rahastosta voidaan rahoittaa parempia lääketieteellisiä tiloja muualla (mukaan lukien enemmän lääkäreiden koulutuspaikkoja). Ja ehkäpä lääkärit, jotka nykyään työskentelevät vain lääketieteellisille turisteille, olisivat valmiita käyttämään osan ajastaan ​​thaimaalaisten potilaiden hoitamiseen maakunnissa kohtuullista korvausta vastaan.

Vuoden 2015 lopussa rajat avautuvat ASEanin talousyhteisön (AEC) sisällä. Miten se vaikuttaa terveydenhuollon työntekijöihin? Tämä on valtava haaste, ja Thaimaan olisi hyvä valmistautua siihen.

34 vastausta aiheeseen "Lääketieteellinen matkailu Thaimaahan, kirous vai siunaus?"

  1. Khan Peter sanoo ylös

    Tjamuk, nyt on selvää, että kantasi on, että kaikki Thaimaassa ja mitä thaimaalaiset tekevät pitäisi olla vapautettu kaikenlaisesta kritiikistä. Tällä asetat itsesi kaiken järkevän keskustelun ulkopuolelle mistä tahansa aiheesta.
    Jos on thaimaalaiset ruusunväriset silmälasit, niin tiedän ainakin niitä käyttävän henkilön nimen.

  2. cor verhoef sanoo ylös

    Ei ole mitään eroa sen välillä, mitä Tino kirjoittaa ja päättelee täällä ja mitä TAT aikoo. Se, että Tjamuk ei näe tätä tai ei halua nähdä sitä, ei ole mitenkään merkittävää.
    No, minulla on kysymys, vain uteliaisuudesta. Kun olet aamulla suihkussa ja yhtäkkiä hymni ponnahtaa esiin nyrkkeilystä, lopetatko suihkussa käymisen? Ole rehellinen…

  3. Ina sanoo ylös

    Mielenkiintoista ja valaistua kaikilta puolilta!

    Euroopassa Hollanti tunnetaan (lievästä) alihoidostaan, Saksa puolestaan ​​(myös lievästä) ylihoidostaan.
    Jälkimmäisessä tapauksessa erityisesti yksityispotilailla…
    Ei siis mitään uutta – thaimaalaisen – auringon alla!

    Pieni sivuhuomautus: kantasoluterapiassa - joskus - on järkeä, upeaa kehitystä on meneillään!

  4. Minä-paimento sanoo ylös

    Tino, mielestäni se on tasapainoinen tarina, jota tukevat tosiasiat.
    En tiedä, pitäisikö Thaimaan hallituksen periä ylimääräinen vero turisteilta ja ulkomaalaisista.
    Emme yksinkertaisesti voi äänestää ja olemme laillisesti vain vieraita täällä.
    Tiedän, että on turisteja ja ulkomaalaisia, esimerkiksi amerikkalaisia, joilla on posttraumaattinen stressihäiriö (PTSD) yhdestä tai useammasta maan käymistä sodista, jotka eivät voi luottaa samaan hoitoon kotona vain siksi, että Medicare ei ole ja yksityiset sairaalat ovat liian kalliita.
    Todellakin, minkä tahansa ulkomaalaisen käynti thaimaalaisen yksityisklinikan kanssa kilpailee thaimaalaisen keskiluokan ja yläluokan lääketieteellisen hyvinvoinnin kanssa, mutta uskon, että sään ja mukavien ihmisten lisäksi täällä on suhteellisen paljon ulkomaalaisia, että he saavat enemmän vastinetta rahoilleen.
    Siinä valossa käytännöllisesti katsoen kaikki ulkomaalaiset, joita täällä tekevät, kilpailisi thaimaalaisten aseman kanssa, koska se yksinkertaisesti nostaa hintoja ja heikentää siten heidän taloudellista asemaansa.

  5. Robert Cole sanoo ylös

    NS:llä on edelleen ajoneuvoja ensimmäisen luokan ajoneuvoja ja KLM:n "ensimmäistä" ja "liiketoimintaa" varten. Schouwburgit, teatterit jne. Alankomaissa tarjoavat paikkoja eri tasoilla kaikenlaisilla lisähinnoilla. Ihmisillä, joilla on rahaa, on yksinkertaisesti varaa enemmän kuin heikoimmilla. Se on jakautunut maailma
    Sama koskee lääketieteellistä hoitoa. Lääketieteellinen matkailu on kannattava toimiala paitsi Thaimaassa myös monissa muissa maissa. Joten jos tämä lopetetaan Thaimaassa, asianomaiset lääkärit työskentelevät Thaimaan ulkopuolella.
    Sairaalat eivät ansaitse rahaa lääkematkailusta. Vero- ja maahanmuuttoviranomaiset, lentoyhtiöt, taksiyritykset, hotellit, ravintolat, ostoskeskukset ja niihin liittyvät työntekijät jakavat lisätuloja. Rahan täytyy pyöriä
    Tärkeä näkökohta on se, että lännessä potilas joutuu usein odottamaan elinsiirtoa pitkään, vaikka hengenvaaraa ei voida sulkea pois. Monet näistä potilaista valitsevat välittömän toimenpiteen pelkästä välttämättömyydestä maissa, joissa odotusaikaa ei ole tai se on vähäistä.
    Ja muistakaa, että lääketuristit ovat lopulta sairaita ihmisiä. Tee siitä omat johtopäätöksesi.

    • tino puhdas sanoo ylös

      Robert,
      Ehdottomasti tämä on myös syy, miksi annan tasapainoisen mielipiteen puolesta ja vastaan. Mutta väitän, että lääkematkailun nopea kasvu vaarantaa tavallisten thaimaalaisten terveydenhuollon ja pidän sitä huolenaiheena. Mainitset elinsiirtoa tarvitsevan länsimaisen potilaan pitkät odotusajat. Sanon sen hieman ytimekkäästi: hän ottaa thaimaalaisen paikan, joka myös tarvitsee elinsiirron tai joutuu tulemaan toimeen ilman muuta yksinkertaisempaa hoitoa, joka voi olla hengenpelastava. Mielestäni sinun on punnittava rikkaiden länsimaalaisten etuja köyhien thaimaalaisten etuihin. On myös erittäin sairaita thaimaalaisia, joista ei nyt keskustella.

    • Hans Bosch sanoo ylös

      Nyt ranskalaisten käsissä olevalla "sinisellä ylpeydellämme" ei ole ollut ensimmäistä vuosiin. Joillekin se on syy lentää Air Francella. Loppujen lopuksi sillä on edelleen First.

  6. tino puhdas sanoo ylös

    minä-nomaadi,
    Viimeinen lauseesi on täysin totta. Mutta mitä tulee normaaliin matkailuun ja ulkomaalaisten elämään liittyviin palveluihin (hotellit, talot jne.), Thaimaa ei todellakaan kärsi niukkuudesta eikä hintoja nosteta liikaa. Terveydenhuollossa ja kilpailussa on kuitenkin pulaa, ja hintojen nousu vaikuttaa keskivertothaimaalaisen pääsyyn näihin palveluihin. Pelkään kovasti, että jos sairaanhoitomatkailu jatkuu, se on haitallista keskivertaimaalaiselle ja siellä (ja koulutuksessa) hallituksella on erityinen vastuu. Onko kenelläkään Yingluckin puhelinnumeroa?

    • Minä-paimento sanoo ylös

      Tino, näin hänet kerran Roi-Etissä, ennen kuin hänet valittiin ja sattui olemaan samassa hotellissa, mutta unohdin kysyä hänen numeronsa 🙂
      Ehkä voit laittaa ehdotuksesi hänen Facebookiin.
      https://www.facebook.com/Y.Shinawatra

  7. Chris Bleker sanoo ylös

    Hyvä @Tino Kuis,
    Minusta se on mielenkiintoinen lausunto, mutta jos kysyt, hyväksyttäisiinkö tämä Alankomaissa, pelkään kyllä,…. täytyy vastata.

    Jos Alankomaissa tehdään vielä enemmän leikkauksia sosiaalipalveluissa kuin jo on.
    Ja sairausvakuutuskustannukset nousevat entisestään, koska 40-luvun suurbuumin jälkeen 60-luvulla eikö ihmiset vielä tunnista ikääntymistä???

    Länsi-Euroopassa on myös lääkäreitä Itä-Euroopasta, sellaisissa maissa kuin Saksa ja Alankomaat, koska "meidän" Dr. työskentelevät maissa, joissa he voivat ansaita enemmän, eikä yleislääkärin ammatti ole enää suosikki, vaikka nämä lääkärit ovat myös saaneet valtion tukemaa koulutusta.

    Kun Alankomaissa on oikea aika houkutella "lääketieteellisiä turisteja", ei hollantilainen sairaala ole negatiivinen siitä, eikä hollantilainen väestö voi tuomita sitä, ...
    Koska poliittiset argumentit ovat !!!!” Silloin terveydenhuoltomaksujen on noustava entisestään."

    Toivon myös kaikille sairaalavapaata vuotta 2013 ja kaikkea hyvää, mitä on toivottavaa

  8. Marcus sanoo ylös

    Bumrunraatissa koin, että "toinen mielipide", jopa yksinkertaisissa asioissa, on vakio. Tällöin sinulta veloitetaan 1,5 konsultaatiota.

    Lääkkeet ovat usein 5-10 kertaa halvempia sairaalan ulkopuolella hyvämaineisissa apteekeissa (ei väärennöksiä).

    Siellä oleva lääkäri selitti tämän seuraavasti: ”Jos ostat koksin kadulta, se on 20 bahtia, jos ostat sen Marriotista, se on 5 dollaria. Ajattele meitä Marriotina.” Housuni putoaa.

    He myös, eikä vain Bumrunraat, yrittävät pitää sinut sisäisesti pitkään, jopa yksinkertaisten asioiden, kuten äskettäisen jalkani tulehduksen takia. Tämä nostaa laskua.

    Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, thaimaalaiset saavat alennuksen, et sinä.

  9. Phuketin ystäville sanoo ylös

    Menin aluksi Phuketin ns. kansainväliseen sairaalaan (jossa tuskin kukaan puhui sanaakaan oven ulkopuolella) ja jossa sain viikon sisällä 4 erilaista ja lisäksi vakavaa diagnoosia. Voin vakuuttaa, että se ei todellakaan tee ihmistä onnelliseksi. Kaikki ystävät neuvoivat meitä menemään Bumrungradiin ja teimme. Lääkärit ja sairaanhoitajat ottivat meidät vastaan ​​kuin kuninkaallisia ja kohtelivat meitä niin. Tietysti se maksaa (missä ei?). Onneksi olimme hyvin vakuutettuja. Tiedän yhden asian varmaksi: kuusi kuukautta sitten saapumiseni ja jatkohoito siellä pelasti henkeni.

    Todellakin, lääkkeet tässä, mutta myös muissa sairaaloissa ovat paljon kalliimpia kuin paikallisissa apteekeissa. Kysy vain superhalvasta apteekista, sillä säästät paljon rahaa. Mutta se on vain mielenkiintoista, jos joudut maksamaan lääkkeiden kustannukset itse, koska useimmat vakuutusyhtiöt eivät hyväksy laskuja paikallisista apteekeista.

  10. carlo sanoo ylös

    Kävin konsultaatiossa Bumrungradin sairaalassa juuri ennen koronaa, enkä ollut koskaan kokenut tällaista. Viihtyisät viiden tähden vastaanottohuoneet, ystävälliset sairaanhoitajat, lääkärit, joilla on aikaa sinulle ja jotka ovat liian huolissaan hyvinvoinnistasi. Belgiassa ei ole sellaista. Yksinkertaisesti kokemus, jota en unohda.

  11. Keith 2 sanoo ylös

    Thaimaan yksityiset sairaalat ovat nostaneet hintoja huomattavasti viime vuosina.
    Esimerkiksi kaihileikkaus maksaa selvästi enemmän kuin Alankomaissa.
    Tuloksena on, että vakuutusyhtiöt jatkavat vakuutusmaksujen korottamista, mikä tekee niistä pitkällä aikavälillä liian kallista (usein jo on) monille Thaimaassa pysyvästi asuville ulkomaalaisille. Maksuni (sairaala- ja avohoito, erittäin laaja kattavuus) oli 2020 euroa vuodessa vuonna 3200, on 2022 vuonna 4300… ja edelleen samassa ikäryhmässä.
    Tällaisilla korotuksilla olen 10 15 vuodessa 10.000-XNUMX vuoden kuluttua.
    Olen kiinnittänyt tämän TAT:n tietoon ([sähköposti suojattu]) ja sain positiivisen vastauksen, josta huomasin, että he eivät olleet vielä tajunneet tätä. Kehotan kaikkia ilmoittamaan asioista, jotka koskevat huomattavan korkeita ilmoituksia ja mahdollisesti tarpeettomia tutkimuksia/hoitoja.

    Esimerkki: Pyysin yksityissairaalassa konsultaatiota katsoakseni yhtä silmästäni. Epäilin tulehdusta. Ainoa vaihtoehto heidän ruokalistallaan oli laaja tutkimus, jossa tarkasteltiin 4 asiaa, mukaan lukien silmäkoe linssieni vahvuudesta (joka oli tehty jo 2 kuukautta aiemmin optikolla).
    Kustannukset: 2950 bahtia, kun taas 4 vuotta sitten (vain tarkistamassa, onko minulla infektio) maksoin normaalin konsultoinnin hinnan: 800 bahtia.

  12. TheoB sanoo ylös

    Hei Tino,

    Tämä kätesi panos on nyt yli 9 vuotta vanha. Oletko seurannut tämän alan kehitystä sen jälkeen? Toisin sanoen, voitko antaa meille päivityksen tästä?

    • Tino Kuis sanoo ylös

      Katso alempaa….

  13. Louise van der Marel sanoo ylös

    Hei thaimaalaiset bloggaajat,

    Vain esimerkki viime vuoden heinäkuun lopusta marraskuun loppuun.

    Olen Bangkokin Pattayan sairaalassa Covid 19 -taudin kanssa, yhteensä 3 VIIKKOA lastenosastolla, jossa mukana sänky, [niin pienempi kuin normaalisti]
    Lääkäri kävi 2-3 päivän välein.
    2 keuhkokuvaa.
    LÄHES 4 MILJOONAA!!!

    Aviomieheni. myös Covid 19, yli 4.5 kuukautta!!!!!!
    Paljon kuvia ja koska hänellä on myös sydänvaivoja, otin myös siitä kuvia.
    Tämän hinta on LÄHES 7 MILJOONAA.

    Pillereistä oli 1, JOKA MAKSAA "VAIN" 240 BAHTIA KOHTAIN.
    ================================================== =========

    Unilääke, joka oli parasetamoli. Kysyin sairaanhoitajalta mikä sen nimi on ja hän antoi minulle unilääkettä nimen.
    jos ei kiinnitä huomiota, kaapissa on melkein joka päivä jotain uutta, tietysti potilaan nimissä, kunnes aloin siitä blääntämään.
    lännen ateria potilaalle oli 500 bht, kun oli 2 munaa, voileipä, paketti voita, hillopullo, pussi sokeria, lasi maitoa tai kamala makea limonadi pullosta, hampaasi hajosi spontaanisti palasiksi.
    Myös laskun lopussa soitin yleensä myös BPH:n mukaan, mutta sitten palaat mielellään kotiin, joten jätät sen. Ei koskaan uudestaan.
    Edellisessä leikkauksessa, joka tapahtui myöhään illalla.
    Olin silloin soittanut hieman ennen 11.30 illalla.
    HAHA, SE OLI HIEMAN VAIKEA, SILLÄ OLIN SIINÄ AIKANA VIELÄ TOIMINTAPÖYDÄSSÄ.

    Minulla on enemmän tapauksia, mutta mielestäni nämä ovat selvät.

    Pysykää kaikki terveinä.

    Kerroin myös kerran lääkärille, että täällä halutaan leikata terveellistä lihaa.

    On loogista, että jotkut vakuutusyhtiöt kieltäytyvät korvaamasta Thaimaan sairaalalaskuja.

  14. Tino Kuis sanoo ylös

    Hyvä kysymys, TheoB. Olen jossain määrin seurannut kehitystä, mutta ehkä liian vähän. Olen asunut Hollannissa nyt 4 vuotta. Mitään olennaisia ​​muutoksia ei ole.

    1 viimeisten kahden vuoden aikana lääketieteellinen matkailu on pysähtynyt käytännössä söpön pienen viruksen takia. Viikko sitten Prayut sanoi puheessaan, että Thaimaa edistää lääketieteellistä matkailua

    2. Yksityisten sairaaloiden monopoliasema on vahvistunut. Tämä on aiheuttanut hintojen nousun, joskus jopa 2-3 kertaa niin paljon lääkematkailijoiden kuin thaimaalaisten potilaiden kohdalla. Bangkok Dusit Medical Services -yhtiö on vastuussa tästä. https://www.bdms.co.th/

    3. Thaimaan lääkäreiden määrä nousi noina vuosina 40:stä 50.000 12.000:een, mutta suurempi prosenttiosuus meni töihin yksityisiin sairaaloihin, nyt noin 5 XNUMX, neljännes kaikista lääkäreistä, jotka tienaavat siellä XNUMX kertaa enemmän. Tämä tapahtuu paljon suuremman thaimaalaisten potilaiden ryhmän kustannuksella, jotka ovat riippuvaisia ​​valtion sairaaloista.

    Vastustan jyrkästi sairaanhoitoa tulomallina, vaikka olin ("punainen") yleislääkäri Alankomaissa. Tämä tapahtuu aina köyhimpien potilaiden kustannuksella.

    • Johnny B.G sanoo ylös

      Itse asiassa sairaaloita on useita.
      Valtion sairaalat, yksityissairaalat, jotka eivät halua "sairauskassojen" asiakkaita ja yksityiset sairaalat, jotka ottavat vastaan ​​"sairauskassojen" asiakkaita. Jälkimmäiseen pärjään ja kokemusasiantuntijana voin todeta, että Bangkokissa ongelmien alkuperän laatu ja seuranta on järjestetty varsin hyvin, mutta haittana on, että se vie vähintään puoli päivää. odottavat ja heillä on siellä muistiinpano näytettäväksi työnantajalle. Se vaatii jonkin verran totuttelua, mutta ajattele sitä retkinä. Toinen kokemus on, että 500 km Bangkokin ulkopuolella kannattaa katsoa netistä, mitä vaivoja sinulla on ja että keskustelet tästä "lääkärin" kanssa, koska kyllä ​​nyökkäys, koska lääkäri sanoo, että se voi johtaa vain kuolemaan, on minun kokemukseni.
      Kuten Tino sanoo, terveydenhuollon ei pitäisi olla tulomalli, mutta elämme maailmassa, jossa kyse on rahan keräämisestä. Lääkärille potilas ei ole muuta kuin panos tuloihin, ja silloin potilaan olisi pitänyt elää terveempää elämää ja ihmisten, joilla oli huonoa onnea.
      He ovat ymmärtäneet, että rahan haravointi tietyissä yksityisissä sairaaloissa ja osittain ulkomaisten vakuutuksenottajien ansiota, että tämä mafiajärjestelmä voi jatkua ja se näkyy vakuutusmaksuissa, ja jos se tapahtuu köyhempien thaimaalaisten kustannuksella, he pitävät. Tämä. Rahalla ei saa hyvää terveyttä.

  15. JosNT sanoo ylös

    Tino, upea panos, joka ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan lähes 10 vuoden jälkeenkään. Paitsi tietysti numerot.

    Luin, että potilas viettää lääkärin vastaanotolla keskimäärin 3 minuuttia valtion sairaalassa ja 30 minuuttia yksityisessä sairaalassa. Pieni varoitus kuitenkin on.
    Viikko sitten vaimoni ja minä olimme valtion sairaalassa erään vanhan naisen kanssa kylästämme. Olimme paikalla klo 7 ja tarvittavien tutkimusten jälkeen oli hänen vuoronsa mennä lääkäriin klo 30. Ja todellakin, 11 minuutin kuluttua hän oli taas ulkona. Vain näiden kolmen minuutin aikana 10 muuta potilasta tuli ulos. Ja joka kerta kun yksi tuli ulos, se korvattiin välittömästi seuraavalla ulkona odottavalla vuorollaan.
    Itse asiassa se on 1 minuutti, koska et ole koskaan yksin lääkärin kanssa. Joten kun tulet sisään, sinulla on vielä 2 kpl. Yksityisyyttä ei ole ja kuulet vain, mitä lääkäri keskustelee ennen sinua saapuneen potilaan kanssa. Vaikka keskustelu on iso sana. Lääkärillä on jo laboratoriotutkimusten ja sairaanhoitajan vastaanottohaastattelun tulokset edessään ja hän rajoittuu lähes yksinomaan lääkkeiden määräämiseen. Tuskin sanaa vaihdetaan ja potilas vastaa (joskus vain kyllä ​​tai ei tai nyökkäys) vain kysyttäessä jotain, mutta ei kysy itse. Bändityötä siis.

    Kun luin kommenttia "Eikä unohda, että lääketuristit ovat lopulta sairaita ihmisiä", minun piti ajatella kaikkia niitä "asiakkaita", jotka tulevat vain puhtaasti kosmeettisiin toimenpiteisiin. Ajattelen silmien, nenän, hampaiden, rintojen, pakaroiden toimenpiteitä, silmäluomien korjauksia, kasvojenkohotusta, rasvaimua ja emättimen nuorentamista. Onko plastiikkakirurgisten toimenpiteiden ja muiden toimenpiteiden välillä tiedossa prosenttisuhde?

  16. Pete, hei sanoo ylös

    Yksityinen sairaala on hyvä, mutta ei aina parempi kuin valtion sairaala. Aina parempi on heidän kirjoittamansa laskut. Itselläni ei ole kokemusta yksityisestä sairaalasta, mutta ystävälläni, joka myös asuu Omkoissa, on. Hän oli lomalla Patayassa ja hän oli siellä vähän hukassa, joten hän meni Bangkokin sairaalaan Patayalle. Kun hän saapui sinne, hänet päästettiin ja vietti siellä 2 päivää ja hänet myös tutkittiin ja hän sai vastauksen kysymykseensä, mitä se tulee olemaan. Vastaus oli luultavasti virus, mutta emme ole varmoja, mene Chiang Maissa Chiang Mai ram -sairaalaan. Onnea sen kanssa, hän sai laskun ja pystyi maksamaan 60000 250 kylpyä. Tarkoitan siis, etteivät hekään aina tiedä paremmin. Oma kokemukseni valtion sairaalasta mea rimissa. Olin kaatunut ja murtunut jotain vasemmasta jalastani. Kuva otettiin omkoin sairaalassa ja he näkivät halkeaman kantaluussani, sanottiin mene mea rimsairaalaan siellä se otetaan, lasku valokuvasta oli 06.00bath. Joten, mea rim s:iin, aikaisin aamulla 6 olimme siellä, olin nr.2, odotin yli 2500 tuntia, sitten oli luultavasti minun vuoroni ottaa toinen kuva ja he näkivät saman kuin omkoissa, joten he olivat oikeassa. Minun piti vain mennä osastolle ja sitten he tulivat iltapäivällä laittamaan sen kipsiin. Heti sanottu, lääkäri tulee avustajan kanssa ja sinut kipsitetään osastolla. Sitten voisimme makaamaan yksityisessä huoneessa. Seuraavana aamuna näytin, että osaan kävellä kainalosauvojen kanssa, jotta voisin palata omkoille. Lasku oli yhteensä XNUMXbathia. Vie se yksityiseen sairaalaan. Tämän kokemukseni ansiosta menen aina valtion sairaalaan. Ja en välitä, jos sinun täytyy odottaa siellä pidempään. Koska meillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä, joten se ei ole minulle ongelma.

    • erik sanoo ylös

      Piet Omkoissa, valtion sairaalat eivät voi tarjota kaikkia hoitoja. Heillä ei ole laitteita siihen eikä oikeita kirurgisia apuvälineitä. Mutta muuten kaikki ylistys niille ihmisille siellä. Menen mieluummin valtion sairaalaan.

      Piet, kommenttisi on paljon luettavampi, jos haluat oppia painottamaan suuria määriä. Summa 60.000 60000 bahtia on luettavampi kuin 2.500 2500 ja XNUMX XNUMX parempi kuin XNUMX XNUMX. Ja silloin tällöin rivin jättäminen tyhjäksi lukee myös miellyttävämpää, jos saan olla niin rohkea...

  17. Rebel4Ever sanoo ylös

    Valtion sairaalat eivät aina ole huonoja. Bangkokissa sijaitsevassa punaisen ristin sairaalassa, Thaimaan suurimmassa valtion sairaalassa nimeltä Chulalongkorn, on maailman nykyaikaisimmat laitteet. Monet hollantilaiset sairaalat olisivat siitä kateellisia. Huippumoderni rakennus valmistui muutama vuosi sitten ja sinne otetaan vastaan ​​myös ulkomaalaisia ​​ja ulkomaalaisia.
    Sitten kirurgit/lääkärit ovat samoja, jotka tekevät "ylityötä" yksityisissä sairaaloissa, kuten BNH, Bangkokin sairaala, St. Louis jne. Vaikuttaa epätodennäköiseltä, että he työskentelevät silloin huonommalla laatutasolla. Siellä he ansaitsevat kalliit länsimaiset limusiinit, joita he haluavat esitellä.
    Ainoat merkittävät erot potilaan kannalta valtion ja yksityisen välillä ovat odotusajat ja hinnat. Mutta molemmilla ei juuri ole jonotuslistoja. Se on minun kokemukseni.
    Hintaerot ovat kuitenkin järjettömiä ja niitä hoitaa sitten sama kirurgi!
    Ystävä tarvitsi 4 sydämen ohitusta. Bangkokin sairaalan lainaus on 1.500.000 450,000 390.000 bahtia. Chulalongkorn lainaa 60.000 XNUMX bahtia, mutta se on maksettava etukäteen. Lopulta se oli XNUMX XNUMX bahtia ja hän meni kotiin XNUMX XNUMX bahtilla. Pitää vain hyväksyä odotushuoneen epämukavuus ja osoittaa vähän aloitetta.
    Sama koskee konsultaation puheaikaa. Tee selväksi, että haluat osallistua päätöksentekoprosessiin ja olet tottunut siihen. Valitettavasti thaimaalaisilla on kulttuuri, jossa katsotaan korkeasti koulutettuja ihmisiä, rahaa jne. ja (täytyy) toimia alistuvaisesti.
    Lopuksi: lääkkeet (alani). Kerro lääkärille, että haluat erillisen reseptin, joka ei sisälly loppulaskuun. Mene kadun toisella puolella olevaan apteekkiin ja maksat murto-osan. Jälleen: tee aloite ja puhu.
    Tämä tarina koskee vain kokemuksiani tässä valtion sairaalassa Bangkokissa. Maaseutu voi olla huono, mutta minulla ei ole siitä kokemusta.

    • Tino Kuis sanoo ylös

      lainaus:

      "Sama on kuulemisen puheajan kanssa. Tee selväksi, että haluat osallistua päätöksentekoprosessiin ja olet tottunut siihen. Valitettavasti thaimaalaisilla on kulttuuri, jossa katsot koulutettuja ihmisiä, rahaa jne. ja sinun (täytyy) käyttäytyä alistuvasti.

      Ah, "thaimaalainen". Voit myös sanoa, että korkeasti koulutetut ja varakkaammat thaimaalaiset halveksuvat vähemmän koulutettuja ja köyhempiä thaimaalaisia.

      Olen puhunut thaimaalaisten lääkäreiden kanssa osavaltion maaseudun sairaaloissa, joissa heillä on 3 minuutin konsultaatio. He sanovat, että se johtuu lääkäreiden puutteesta johtuvasta ylikansoituksesta. He saavat 50 potilasta kolmessa tunnissa. 50-luvulla, kun työskentelin lääkärinä Tansaniassa, näin myös XNUMX potilasta kolmessa tunnissa. He kiipesivät sisään neuvontahuoneen ikkunoista. Ennen kuin se oli usein syy lääketieteellisiin virheisiin, valitettavasti.

  18. Tino Kuis sanoo ylös

    Tässä on toinen esimerkki siitä, kuinka sairaanhoitomatkailu on estänyt thaimaalaisten pääsyä terveydenhuoltoon viime vuosina.

    Sukupuolenvaihtokirurgia
    Nykyään Thaimaassa tehdään 2-3 sukupuolenvaihtoleikkausta päivässä kuudessa sairaalassa. Mutta katsotaanpa myös kuinka nuo ihmiset jakautuvat kansallisuuden ja vuoden mukaan.

    1984-1990 thaimaalainen 95 % ulkomaalainen 5 %

    2001-2005 thaimaalainen 50 % ulkomaalainen 50 %

    2010-2012 thaimaalainen 10 % ulkomaalainen 90 %

    Kuten edellä mainittiin, kaikkia sukupuoleen liittyviä sairauskuluja ei korvata Thaimaan kolmen terveydenhuoltojärjestelmän puitteissa.

    • Chris sanoo ylös

      Nämä luvut eivät riitä johtopäätökseesi.
      vuonna 2012: 2-3 toimenpidettä päivässä = noin 1000 vuodessa (100 thaimaalaista)
      ehkä 100 vuodessa vuonna 1984 (= 95 thaimaalaisille).

      Jos näin on, en voi väittää, että pääsy tällaisiin toimintoihin estetään.

      • Tino Kuis sanoo ylös

        On olemassa rajoitettu määrä kirurgeja ja sairaaloita, jotka suorittavat tämän tyyppisiä leikkauksia. Jos monet ulkomaalaiset käyttävät tätä korkeammalla hinnalla, se tapahtuu thaimaalaisten kustannuksella. Se on yksinkertainen talouden laki.

        • Chris sanoo ylös

          Toinen taloustieteen laki sanoo, että missä kysyntä kasvaa, myös tarjonta vastaa.
          Uskon vahvasti, että vuonna 2012 leikkauksia teki edelleen sama määrä kirurgia kuin vuonna 1984. (Tiedän Bangkokissa yksityissairaalan johdossa työskentelevältä ystävältäni, että ihmiset reagoivat nopeasti muuttuvaan kysyntään)
          Tiedän myös, että on järjestöjä, jotka tuovat aktiivisesti ulkomaalaisia ​​Thaimaahan sukupuolenvaihtooperaatioihin, koska he ovat kiellettyjä kotimaassaan. (erityisesti islamilaiset maat). Pitäisikö meidän pitää ne poissa?

  19. Rebel4Ever sanoo ylös

    Tino; ajattelemme yleensä samalla tavalla.
    Halusin kuitenkin osoittaa, että Bangkokin valtion sairaalaa ei voi verrata valtion sairaaloihin maaseudulla, kylissä ja pikkukaupungeissa, eikä se ole itse asiassa huonompi kuin Thaimaan yksityiset sairaalat. Laitteistojen, kuten esimerkiksi MRI-skannausten, ja teknisten saavutusten, kuten robottiohjattujen interventioiden, suhteen ne ovat jopa yksityisiä laitoksia edellä. Olen kuvaillut tätä lähinnä osoittaakseni taloudellisesti heikoille ulkomaalaisille, että on olemassa hyviä ja halvempia vaihtoehtoja. Matka Bangkokiin voi olla taloudellisesti kannattavaa, jos haluat välttää kalliita sairaaloita.
    Mutta tietysti myös ulkomaalaiset, mukaan lukien ulkomaalaiset, ottavat thaimaalaisten paikan. Olen samaa mieltä, mutta myös pysyvästi asettuneet ulkomaalaiset, joilla ei ole varavaihtoehtoja alkuperämaassa, haluavat tulla hoitoon.

    Jotain erilaista ovat "terveysturistit", jotka käyttävät kaikenlaisia ​​lääketieteellisiä hoitoja puhtaasti taloudellisista syistä tai odotusajan, väsymyksen tai mukavan rannalla oleskelun yhteydessä. Henkeä uhkaavia tapauksia Thaimaan loman aikana tietysti.
    Se nostaa kustannuksia / hintaa, koska vakuutukset maksavat joka tapauksessa. Mutta se tapahtuu thaimaalaisten ja pysyvästi asuneiden ulkomaalaisten kustannuksella. Loppujen lopuksi NL-expatit eivät kuulu ZKW:n piiriin, joten he eivät ole vakuutettuja tai erittäin kalliita Thaimaassa.
    Ensinnäkin maaseudun ja suurten kaupunkien välistä eroa pitäisi mielestäni korjata rakennuksissa, koulutuksessa, henkilöstössä, laitteissa, työkaluissa jne. valtion sairaaloiden etusijalla.
    Koulutuksen jälkeen pakollinen työvuosi valtion terveydenhuollossa maksaa muuten koulutuksen takaisin sakolla.
    Yksityiset sairaalat rajoittavat hintoja thaimaalaisille ja thaimaalaisille ulkomaille.
    Silti suuri lasku tarpeettomista terveysturisteista, josta merkittävä osa menee valtion terveydenhuoltoon.

  20. Tino Kuis sanoo ylös

    Olen kanssasi täysin samaa mieltä kaikista kohdista, Rebel4Ever. Muuten, sairaanhoito maaseudun valtion sairaaloissa ei ole myöskään todella huono. Sitten tämä lainaus:

    "Koulutuksen jälkeen valtion terveydenhuollon pakollinen työvuosi maksaa muuten takaisin koulutuksen plus sakko."

    Näin on ollut jo vuosia. En muista kuinka monta vuotta heidän täytyy tehdä se: 3-5? Mutta sen voi ostaa uudestaan...

  21. Charles Nickels sanoo ylös

    Ihmettelen, ovatko lääketieteelliset toimenpiteet Thaimaassa todella halvempia kuin Alankomaissa. Minulla oli ongelmia nivustyrän kanssa kolme vuotta sitten. Ajattelin korjata tämän Phuketissa, jossa olin tuolloin vielä kolme kuukautta. Ensin kysyin hintoja eri sairaaloista ja esitin ne terveydenhuollon tarjoajalleni Hollannissa. Tietenkin se hylättiin, 3 kertaa kalliimpi kuin sama hoito Hollannissa.

  22. Rebel4Ever sanoo ylös

    Nivustyrä maksaa…
    Olen erittäin utelias kuinka korkeat nuo lainaukset silloin olivat..
    Ei vertailua ilman summia.

    Lokakuu 2020 hoidettu vasemman nivustyrän vuoksi. Minimally Invasive Surgery (MIS). Kokonaiskustannukset; 30.870 XNUMX bahtia.
    Leikkaus, leikkaussali, päiväkoti, jälkihoito, hoito, ravitsemus, oma huone (arviolta 30 m2) kolmeksi päiväksi. Oma kylpyhuone, oleskelutila vierailijoille, näkymä Lumpini-puistoon. Ylellisempi kuin hotelli.
    Sairaala; Chulalongkorn State Hospital, Bangkok.
    Henkilökohtaisesti ajattelin, että 3 päivää nivustyrälle oli vähän liikaa, mutta he eivät halua riskejä ja… pidempi oleskelu tuo rahaa.
    Mutta epäilen suuresti, voiko se olla halvempaa NL:ssä. Lisäksi sinut lähetetään kotiin noin 3 tuntia toimenpiteen jälkeen. Kokenut myös nivustyrästä oikealla Utrechtissa.

    Olet ehkä pyytänyt tarjouksen yksityisiltä sairaaloilta ja he kysyvät länsimaalaiselta päähinnan.

    • selvä sanoo ylös

      Sormenpäävamma viime vuonna. Leikkaus (paikallispuudutus - leikkaussali) tämän korjaamiseksi. Sitten kieltäydyin peruutuksesta. Piti palata joka päivä hoitamaan haavaa.

      Kaikki tämä tapahtui paikallisessa yksityisessä sairaalassa ja maksoi minulle noin 75.000 XNUMX THB. Mukaan lukien tarvittavat ruiskeet, koska vamman aiheutti koiran purema.

      Kun näen yllä olevat nivustyrän hinnat 3 päivän vastaanotolla, maksoin itse asiassa melko paljon. Ehkä minun pitäisi tulevaisuudessa valita valtion sairaala, ilmeisesti se (pidempien odotusaikojen lisäksi) ei oikeastaan ​​​​ole niin paha.

    • erik sanoo ylös

      Kapinallinen, tämä maksaa noin nivustyrän Alankomaissa: katso…
      https://www.zorgkaartnederland.nl/aandoeningen/liesbreuk/artikelen/wat-kost-een-liesbreukoperatie#:~:text=In%20principe%20hoeft%20u%20de,uw%20zorgverzekeraar%20een%20contract%20heeft.


Jätä kommentti

Thailandblog.nl käyttää evästeitä

Sivustomme toimii parhaiten evästeiden ansiosta. Näin voimme muistaa asetuksesi, tehdä sinulle henkilökohtaisen tarjouksen ja autat meitä parantamaan sivuston laatua. Lue lisää

Kyllä, haluan hyvän verkkosivuston