Tervetuloa Thailandblog.nl-sivustolle
Thailandblog on Alankomaiden ja Belgian suurin thaimaalainen yhteisö 275.000 XNUMX vierailullaan kuukaudessa.
Tilaa ilmainen sähköpostiuutiskirjeemme ja pysy ajan tasalla!
tiedote
Kieliasetus
Arvostele Thaimaan bahtia
Sponsoroida
Viimeisimmät kommentit
- Theo: Riisipeltojen yksinkertaisella tekniikalla riisin kasvattamisesta on NYT tullut erittäin kallista. Sarja 10 rai. Meillä oli viimeinen
- William Korat: Pikainen vilkaisu Herman, olet osittain oikeassa, kaiken kaikkiaan tänään kuudentena paikallisesti yhdellä, huolimaton tulos
- Rob V.: Melkein täysin samaa mieltä Gringo, ei voi olla niin vaikeaa käyttäytyä vain normaalisti niitä kohtaan, jotka ovat erilaisia. Puhe
- Driekes: Olen samaa mieltä molemmista vastauksista, mutta resursseja on oltava riittävästi ja rahoitus on vakava ongelma Thaimaassa ja
- chris: Normaalista mukavasta talosta sinun pitäisi odottaa maksavan 13.000 16.000 - XNUMX XNUMX bahtia neliömetriltä. (kaikki, piirustukset,
- Herman: Vaikka polttoa Thaimaassa valvottaisiin, tämä ei ratkaisisi ongelmaa niin kauan kuin naapurimaat eivät noudata vaatimuksia.
- Herman: William -Korat, Chiang Mai ei todellakaan ole maailman top 3:ssa, kuten täällä usein sanotaan, mutta Chiang Mai on
- willem: rakas gringo, todella super selkeä tarina, tunnistan siitä paljon, että tytöt ansaitsevat kunnioituksen, ei joka farang
- Yan: Tuskin kuluu kuukausia ilman, että Thaimaa kutsuisi itseään "HUBiksi" joillekin… "HUBiksi" lääketieteen alalla
- Carla: Mene saarille, olemme tehneet tätä jo vuosia. Vinkki: Jos haluat rauhaa ja hiljaisuutta ja ihanan rennon ilmapiirin, mene Koh Phayamiin!
- Cornelis: Haha Sjaak, ALOHAa varten sinun täytyy mennä Havaijille. He ottavat nyt kaikki muut lyhenteet käyttöön kouluissa. Julkaisussa Th
- Cuylits tammikuu: Anteeksi, mielestäni ruoka Thaimaassa oli tylsää 3 viikon jälkeen ja maistui aina samalta. Tehokas katuruoka oli parempaa kuin useimmat ravintolat
- Rob V.: No, se ei ole niin huono, eihän? Näet usein sateenkaarilipun, joka osoittaa seksuaalisuuden, sukupuolen ja suuntautumisen
- Hans: Olemme rakentaneet 20m140 bungalowin 2km Kantharalakista (Sisaket). Aloitimme tämän vuonna 2016 ja se oli valmis vuonna 2020. Omd
- Matthias: No René, olen kanssasi 100% samaa mieltä tästä. Kaikkialla, missä menet tai jokaisessa Internetin mediassa, tämä työnnetään kurkusta alas
Sponsoroida
Bangkok taas
valikko
asiakirjat
esittää
- tausta
- toiminta
- puffi
- esityslista
- Verokysymys
- Belgian kysymys
- Nähtävyydet
- Outoa
- buddhalaisuus
- Kirja-arvostelut
- Sarake
- Korona kriisi
- kulttuuri
- Päiväkirja
- Tapailla
- Viikko
- Asiakirjat
- Sukeltaa
- Talous
- Päivä jonkun elämässä…..
- saaret
- Ruoka ja juoma
- Tapahtumat ja festivaalit
- Ilmapallofestivaali
- Bo Sang -sateenvarjofestivaali
- Buffalo-kilpailut
- Chiang Main kukkafestivaali
- kiinalainen uusivuosi
- Full Moon Party
- joulu
- Lotus Festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Nagan tulipallofestivaali
- Uudenvuodenaaton juhla
- Phi ta khon
- Phuketin kasvisjuhlat
- Rakettifestivaali – Bun Bang Fai
- Songkran – thaimaalainen uusivuosi
- ilotulitusfestivaali Pattaya
- Ulkomaalaiset ja eläkeläiset
- AOW
- Autovakuutus
- Pankkitoiminta
- Verot Hollannissa
- Thaimaan vero
- Belgian suurlähetystö
- Belgian veroviranomaiset
- Todiste elämästä
- DigiD
- Siirrä maasta
- Asunnon vuokraamiseen
- Osta talo
- muistaen
- Tuloslaskelma
- Kingin
- Elinkustannukset
- Hollannin suurlähetystö
- Hollannin hallitus
- hollantilainen yhdistys
- Uutiset
- Menee pois
- Paspoort
- Eläke
- Ajokortti
- Jakelut
- vaalit
- Vakuutus yleensä
- Visa
- työ
- Hopital
- Terveysvakuutus
- kasvisto ja eläimistö
- Viikon kuva
- Gadgets
- Rahaa ja rahoitusta
- Historia
- Terveys
- Hyväntekeväisyys
- Hotellit
- Taloja katsomassa
- Isaan
- Khan Peter
- Koh Mook
- Kuningas Bhumibol
- Thaimaassa asuminen
- Lukijan lähetys
- Lukijan kutsu
- Lukijavinkkejä
- Lukijan kysymys
- yhteiskunta
- markkinapaikka
- Lääketieteellinen matkailu
- Miljöö
- Yöelämä
- Uutisia Hollannista ja Belgiasta
- Uutisia Thaimaasta
- Yrittäjät ja yritykset
- onderwijs
- Tutkimus
- Tutustu Thaimaahan
- arvostelut
- Merkittävää
- puhelu
- Tulvat 2011
- Tulvat 2012
- Tulvat 2013
- Tulvat 2014
- talvehtia
- Politiikka
- Äänestys
- Matkatarinoita
- Matkustaa
- suhteita
- kauppa
- sosiaalinen media
- Kylpylä ja hyvinvointi
- Urheilu
- Kaupungit
- Viikon lausunto
- rannat
- Taal
- Myytävänä
- TEV-menettely
- Thaimaa ylipäätään
- Thaimaa lasten kanssa
- thaimaalaisia vinkkejä
- Thai hieronta
- matkailu
- Mennä ulos
- Valuutta - Thaimaan bahti
- Toimittajilta
- Omaisuus
- Liikenne ja kuljetus
- Visa lyhyt oleskelu
- Pitkäaikainen viisumi
- Visa kysymys
- Lentoliput
- Viikon kysymys
- Sää ja ilmasto
Sponsoroida
Vastuuvapauslausekkeen käännökset
Thailandblog käyttää konekäännöksiä useilla kielillä. Käännetyn tiedon käyttö on omalla vastuullasi. Emme ole vastuussa käännösvirheistä.
Lue koko artikkelimme täältä vastuuvapauslauseke.
royalty
© Copyright Thailandblog 2024. Kaikki oikeudet pidätetään. Ellei toisin mainita, kaikki oikeudet tältä sivustolta löytyviin tietoihin (teksti, kuva, ääni, video jne.) kuuluvat Thailandblog.nl:lle ja sen tekijöille (bloggaajille).
Näiden tietojen täydellinen tai osittainen haltuunotto, sijoittaminen muille sivustoille, jäljentäminen millään muulla tavalla ja/tai kaupallinen käyttö ei ole sallittua, ellei Thailandblogilta ole nimenomaista kirjallista lupaa.
Tämän sivuston sivuille linkittäminen ja niihin viittaaminen on sallittua.
Koti » Lukijan kysymys » Lukijakysymys: Voitko saada hollantilaista etuutta brutto nettomääräisesti Thaimaassa?
Lukijakysymys: Voitko saada hollantilaista etuutta brutto nettomääräisesti Thaimaassa?
Hyvät lukijat
Suunnittelemme muuttoa Thaimaahan. Miehelläni on IVA-etuus Loyalis-lisän kanssa. En saa selville, voidaanko hänen etuuttaan maksaa nettomääräisesti Thaimaassa?
Onko täällä kenelläkään selkeää vastausta tähän? Tai kenties linkki tietoihin?
Kiitos jo etukäteen.
Ystävällisin terveisin,
Jootje
Lue tämä huolellisesti
https://bit.ly/2oo6JKt
Ehkä sinä jo tiedät, en tiedä
IVA on palkkasidonnainen etu, jonka saat työntekijävakuutuksesta. Verotetaan Alankomaissa maiden välisen sopimuksen 15 artiklan mukaisesti. Thaimaahan muuton jälkeen voit saada vapautuksen kansallisesta vakuutusmaksusta ja sairausvakuutusmaksusta. Mutta olet tuloveron velkaa Alankomaissa, joten etuusvirasto vähentää palkkaveron.
Kiitos Erik,
Se on selvää, tarkoittaako se myös sitä, että voit pysyä sairauskuluvakuutuksena Alankomaissa?
Pysyäksesi pakollisena vakuutettuna Alankomaissa sinun on oltava rekisteröity Alankomaissa ja oleskellut Alankomaissa vähintään 4 kuukautta
Neljä kuukautta peräkkäin!
Ei, Maryse, se ei ole totta. Sen ei tarvitse olla 4 kuukautta yhtäjaksoisesti.
Katso esim.: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/uitschrijven-basisregistratie-personen
Ei valitettavasti.
Loyalis. Se, missä sitä verotetaan, riippuu täysin etuuden luonteesta. Joten en voi antaa sinulle mielipidettä siitä juuri nyt.
Tämä on ylimääräinen lisä ja lisä, joka on enintään 80 % viimeisestä palkasta.
Erik, yhtenä kahdesta WIA-etutyypistä IVA-etuus ei ole Alankomaiden ja Thaimaan välisen kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen 15 artiklassa tarkoitettu palkkaetuus, vaan sosiaaliturvaetuus. Mitään tästä ei säädetä perustamissopimuksessa, mutta myös jäljelle jäänyt artikla puuttuu. Tämä tarkoittaa, että sovelletaan molempien maiden kansallisia lakeja ja että sekä Alankomaat että Thaimaa voivat periä tästä tuloveroa. Sen vuoksi se kuuluu saman järjestelmän piiriin kuin esimerkiksi AOW- tai WAO-etuus.
Muuten, odotan, että Thaimaassa vain IVA-etulla ja täydennyksellä sinun ei pian tarvitse maksaa henkilökohtaista tuloveroa, kun otetaan huomioon sovellettavat korkeat vapautukset ja 0 % verotettavan tulon ensimmäisestä 150.000 XNUMX THB:stä.
Olet vapautettu sairausvakuutuslain mukaisista kansanvakuutusmaksuista ja tuloperusteisista maksuista, koska et asu enää Alankomaissa muuton jälkeen.
Tämä on erilaista Loyalisin kautta edellisen ja oletan yksityisen työnantajan puolesta hankitun lisän osalta. Thaimaassa asuvana häntä verotetaan Thaimaassa yleissopimuksen 15 artiklan 1 kohdan perusteella (eikä 15 artiklan 3 kohdan perusteella, kuten veroviranomaisten sopimusvaltioissa on virheellisesti todettu).
Lataa sopimusvaltioiden ulkopuoliset tuloverotiedot alla olevasta linkistä. Sivulla 93 näet Thaimaan tuloksen.
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verdragsstaten_ib_niet_ingezetenen_ib4011z4fd.pdf
Kiitos oikaisusta; IVA on siis sosiaaliturvaetuus ja verotettava molemmissa maissa.
Kiitos vastauksestasi. Mitä tämä tarkoittaa konkreettisesti?
Pitääkö verot maksaa molemmissa maissa?
Voinko lähettää sinulle sähköpostia?
Hei Jootje,
Ota rohkeasti yhteyttä sähköpostitse: [sähköposti suojattu].
Molemmat maat voivat todellakin periä veroja tästä edusta. Jos lähetät minulle UWV:n etuuseritelmän sähköpostitse, lähetän sinulle laskelman Alankomaissa maksettavasta verosta muuton jälkeen ja myös Thaimaassa maksettavasta henkilötuloverosta (PIT). Luulen, että jälkimmäinen on melko pieni tai nolla.
Loppujen lopuksi ei ole kansallisen luonteemme mukaista kiertää veroja. Et tee sitä Alankomaissa etkä siis Thaimaassa. Mutta usein on vaikea tehdä PIT-ilmoitus Thaimaassa. Usein thaimaalainen veroviranomainen kieltäytyy jättämästä veroilmoitusta, koska hän on sitä mieltä, että ulkomaiset tulot eivät ole veronalaisia Thaimaassa (puhu vaikka sopimustuntemuksesta!).
Siinä tapauksessa en käyttäisi "kahvirahaa" saadakseen tämän thaimaalaisen veroviranomaisen antamaan veroilmoituksen. Tämän jälkeen sinulla ei ole PIT-velkaa.
Hyvää iltaa Lammert,
Kiitos…
Lähetän sen sinulle sähköpostitse.
Hei Jootje,
Näen sen tulevan sisään. Kerro viestissäsi, onko kyseessä palkkasidonnainen WGA/IVA-etuus vai jatkoetu.
Saat minulta viestin 24 tunnin sisällä.
Toisin kuin aikaisempi kommentti:
• Lasken etuudesta maksamasi palkkaveron;
• En oleta, että asuinmaan kerroin on 0,4.
Lasken myös Thaimaan henkilökohtaisen tuloveron, jonka saatat olla velkaa;
Asuinmaatekijän soveltamisesta ei ole kysymys niin kauan kuin Alankomaita sitoo Thaimaan kanssa tehty kahdenvälinen sopimus.
Nähtäväksi jää, puretaanko tämä sopimus ja milloin se. Ei myöskään voida ennustaa, annetaanko siirtymälaki silloin.
Muuten, nämä ovat prosesseja, jotka etenevät hyvin hitaasti. Esimerkiksi Thaimaa on ollut hallituksen neljännesvuosittaisessa lausunnossa edustajainhuoneelle vuosia koskien uutta sopimusta kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi. Olen nyt 75 ja epäilen, etten koskaan näe loppua.
Katso lisätietoja seuraavasta verkkolinkistä:
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/internationaal/handhavingsverdrag-naar-welke-landen-kan-uitkering-mee/index.aspx
Lue viestini UWV:n tiedoilla. Minulla on myös IVA-etu, joten minun on pakko tehdä 4-8.
Kiitos Bart. Lue se läpi. Tietojeni mukaan on mahdollista asua ulkomailla IVA-etuudella. Sinut voidaan kutsua uusintatutkimukseen. Mutta mitä hyödylle tapahtuu? Oletko edelleen verovelvollinen, jos sinut poistetaan rekisteristä Alankomaissa?
Jootje, nyt muutat kysymystäsi. Ensin kysyt "Thaimaa" ja nyt kysyt "ulkomailla". Se riippuu maiden välisestä sopimuksesta. Jos asut Thaimaassa, Alankomaat jatkaa verojen perimistä.
Tarkoitan siis Thaimaata. Ymmärrä, että tarkoitat sopimusmaata.
hei Jootje,
Ennen kuin saat kaikenlaisia hyvää tarkoittavia neuvoja ja epäolennaisia kysymyksiä, saattaa olla hyödyllistä napsauttaa alla olevaa linkkiä.
Mielestäni Lammert de Haan, kansainvälinen verokirjanpitäjä, toivottavasti kuvailen häntä hyvin, on oikea henkilö antamaan sinulle hyviä neuvoja.
Sähköposti on kätevin.
Löydät hänen sähköpostiosoitteensa alla olevasta linkistä.
https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/wie-thailand-helpen-belasintaangifte/
Success.
Rakas Fred,
Kiitos paljon. Aion varmasti tehdä niin.
Ota vain yhteyttä edut tarjoavaan UWV:hen tai kysy ammattiliitoltasi tai asianajajalta, joka tuntee köydet. Olen työskennellyt vuodesta 2015
Voit mennä etuustoimistollesi kaikkien näiden kysymysten kanssa, he tietävät tarkalleen.
Huomaa, että saatat kohdata yllätyksiä, joita et ajattele.
Ota selvää hyvissä ajoin etukäteen, ennen kuin teet päätöksen, uusintatarkastuksella tai alemmalla tarkastuksella sinulla on vakava ongelma.
Hei Jan,
Se on hyvin hämmentävää, koska IVA:ta ja WIA:ta käytetään vaihtokelpoisesti ja toisella on mahdollisuus toipua ja toisella on pysyvä. Tietääkseni ulkomaille muuttamiseen sovelletaan myös muita sääntöjä.
Hyvä Jootje 6,
WIA:n sijaan tarkoitat WGA:ta, joka on WIA:n yhteisnimi
TOSI Pelkästään UWV:n lähestyminen vaihtelee tilanteen mukaan.
oli liian nopea enterillä. WIA on WGA:n ja IVA:n yhteisnimi.
Aivan oikein Harry… tarkoitan WGA:ta ja Ivaa
Sinulla on myös iva-etuus Thaimaassa, maksat vain Alankomaissa palkkaveron, joka on pienempi kuin Alankomaissa tottunut, et enää maksa muuta valtion eläkesairausvakuutusta Alankomaissa
Muista lähettää elintasotodistus uwv Amsterdamiin joka vuosi, vain posti tuskin tulee perille, joten mene kerran vuodessa lomalle Alankomaihin perheen tai itsesi kautta ja jätä lomake uwv:n toimistoon
Ilmoita myös muutama viikko etukäteen, että aiot muuttaa Thaimaahan, johon sinun tulee antaa lupa
ota yhteyttä UWV:hen Bredassa (ulkomaiden rajatyöntekijöiden osasto) ja/tai Amsterdamissa. Todennäköisesti viitataan.
Tämä on vastaus minulle: "Saat tällä hetkellä suhteutettua WIA-etuutta (ulkomailla vakuutusvuosien yhteydessä) Alankomaista ja IVA-oikeutta pysyvän ja täydellisen työkyvyttömyyden yhteydessä. Siksi verovelvollisuuteen ei enää liity työnhakuvelvollisuutta ja vaatimusta pysyä käytettävissä työmarkkinoilla. IVA:lla sinulla ei katsota enää olevan jäljellä olevaa ansaintakykyä yleisten ehtojen perusteella. Tämä ei muuta sitä tosiasiaa, että voit palata töihin oma-aloitteisesti. Siinä tapauksessa UWV vähentää palkkatulon osittain. Vuoden kuluttua voidaan suorittaa WIA/IVA-uudelleenarviointi.
Jos muutat Thaimaahan, veroviranomaiset luokittelevat sinut ulkomailla asuvaksi veronmaksajaksi ("maailmanlaajuisten tulojesi" perusteella). Siinä tapauksessa kansanvakuutusmaksut eivät ole enää merkityksellisiä, kuten sairausvakuutuslaki. Loppujen lopuksi Thaimaa ei ole sopimusmaa. Sinun on tällöin otettava itsellesi vakuutus asuinmaassa, mikä on yleensä huomattava kustannuserä. Bruttomääräisesti IVA-etusi jatkuu ilman ns. maatekijää."
Sen verran lainauksesta:
Menee Bredan CAK:n läpi. He vain katsovat koko asiaa siellä ja voin lähettää sinulle viestejä siitä. IVA-etuus on periaatteessa verovapaa, mutta siinä on saalis siihen maahan, johon olet muuttamassa.
Lähetä vain POSTIA. Paras on UWV Bredan kautta.
Muutamia vastauksia kysymyksiini:
Kysymys 5: Myöskään Alankomaissa, kun olet saavuttanut eläkeiän, sinulla ei ole enää oikeutta työntekijävakuutukseen, kuten WIA:han. Mutta AOW-etuudella ja mahdollisesti lisäeläkkeellä.
Kysymys 6: Voit asettua Thaimaahan ja saada WIA-etusi siellä. Maksusi kerrotaan sitten kertoimella 0,4, koska kustannustaso siellä on paljon alhaisempi.
Saat siis 60 % alennuksen. Neuvonta Hollannissa, osoitteen antaminen (alivuokraus), terveyskulut, matkavakuutuksen järjestäminen ja 100 %:n saaminen.
Joten kutsut pettämistä. Petos etujärjestöjä sekä sairaus- ja matkavakuutuksia kohtaan. Hyvin…
Missä kutsun petosta? Olen rekisteröitynyt pääasialliseen asuinosoitteeseen Alankomaissa.
Minulla on vuokrasopimus ja maksan vuokraa, joten mikä on ongelma?
Koska olen rekisteröitynyt Alankomaihin ja täytän lakisääteiset vaatimukset, minulla on jopa PAKOLLINEN sairausvakuutus Alankomaissa. Minulla on myös matkavakuutus DKV:lta ja AXA:lta. Viimeinen belgialainen työnantajani on maksanut ja jopa maksaa nämä, koska tämä on määritelty minun ja myös entisten kollegoideni kohdalla (Yrityksen sääntö sairauden ja työkyvyttömyyden varalta).
Olen siis 4 kuukautta tai 124 peräkkäistä päivää Hollannissa tai Belgiassa. Tämä liittyy siihen, että asuin Alankomaissa Belgiassa 14 peräkkäistä vuotta ja maksoin siellä myös sosiaalivakuutukseni ja veroni. Nyt maksan veroa Hollannissa. Mikä siinä on vialla.
Kuten aiemmin totesin, bruttoetuani ei vähennetä 60 %, koska noudatan lain sääntöjä enkä huijaa ketään missään.
Tilanteeni on jopa esittänyt minulle mustavalkoisena UWV, hollantilainen ja belgialainen ammattiliittoni, CAK ja Belgian sairausvakuutuskassani.
Olen maininnut osan päätekstistä minulle ensimmäisessä viestissäni ja sisällyttänyt myös 2 vastausta kysymyksiin. Nämä ovat vastauksia ja ehdotuksia BENEFIT-organisaatioideni lakiosastoilta sekä Alankomaissa että Belgiassa.
Lisäksi olen erittäin valmis vaihtamaan fyysisen terveydentilani kanssasi. Voit ottaa pyörätuolini/pyörätuolini ja mukautetun bussini ilmaiseksi.
Hanki minulta ilmainen invapysäköintikortti.
Rori, sanot: "Olen siis 4 kuukautta tai 124 päivää peräkkäin Alankomaissa. cq Belgia.".
Mielestäni sinun on oltava Alankomaissa 4 kuukautta, ei Alankomaissa tai Belgiassa, jos haluat pysyä rekisteröityneenä Alankomaissa.
Tässä olet täysin oikeassa, ReneChiangmai.
Sinun on poistettava rekisteröinti asukkaaksi Municipal Personal Records -tietokannasta, jos oleskelet ulkomailla yli 12 kuukautta 8 kuukauden aikana tai alle 4 kuukautta Alankomaissa tänä aikana.
Näiden ajanjaksojen ei tarvitse olla peräkkäisiä. Tämä pätee myös, jos pidät kotisi Alankomaissa.
Belgiassa oleskelu ei ole Alankomaissa oleskelua. Oletan, että se koskee Flanderia. Flanderi ei kuitenkaan ole vielä liittynyt Alankomaihin.
Tulevista olosuhteista riippuen Rori voi menettää AOW:n, Hollannin sairausvakuutuksen sekä vuokran ja sairaanhoitotuen karttuman.
TH.NL kutsui sitä petokseksi. Rori vastusti tätä kiivaasti. Mutta tämä voi olla petos!
Häntä voidaan edelleen pitää Alankomaissa asuvana vain, jos hän voi osoittaa, että hänen yhteiskunnallinen elämänsä tapahtuu myös Alankomaissa hänen Belgiassa oleskelunsa aikana tai että hänen ja Alankomaiden välillä on edelleen olemassa pysyvä henkilökohtainen side. Mutta se ei ole niin yksinkertainen asia.
Katso korkeimman oikeuden tuomio 21 (LJN: BP01, HR, 2011/1466).
Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/uitschrijven-basisregistratie-personen
Rakas rori,
Viestistäsi luin, että IVA-etuus on periaatteessa veroton. Luin myös, että olet ottanut yhteyttä UWV Bredaan edustasi. Oletan kuitenkin, että UWV ei ole yrittänyt saada sinua uskomaan, että etusi on verovapaata. Toivottavasti he tietävät paremmin!
Thaimaahan muuttaessa IVA-etuutta verotetaan sosiaaliturvaetuutena sekä Hollannissa että Thaimaassa. Katso aiemmin julkaisemani kommentti.
Se, että etuudestasi ei pidätetä palkkaveroa Alankomaissa, ei tarkoita, että etuuttasi ei veroteta. Se, että tästä ei pidätetä palkkaveroa, johtuu (vain tapauksessasi) yleisen verohyvityksen vähentämisestä maksettavasta palkkaverosta. Myöhemmin maksettavana on nolla palkkaveroa, vaikka olen jopa sitä mieltä, että yleistä verohyvitystä ei voi käyttää täysimääräisesti liian vähäisen palkkaveron vuoksi.
Thaimaassa asuessasi et ole oikeutettu ulkomailla asuvana verovelvollisena (veron osaan) verohyvitykseen, henkilökohtaisten velvoitteiden vähennykseen ja verovapaaseen vähennykseen kohdassa 3. Tämä on jo muutettu voimaan verovuodesta 2015 ja on siis ollut jo jonkin aikaa sitten.
Mielestäni olisi viisasta olla postaamatta tällaista viestiä Thaimaa Blogiin, alan asiantuntijana. Tämä johtaa lukijasi täysin harhaan.
Voisiko joku selittää minulle, kuinka se toimii "alkuperäisen" WAO-edun kanssa?
Hei Dirk,
WAO-etua verotetaan sekä Alankomaissa että Thaimaassa. WAO-etuus on sosiaaliturvaetuus. Alankomaiden ja Thaimaan välillä tehdyssä kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskevassa perustamissopimuksessa ei ole tältä osin säädetty mitään. Ei myöskään ole niin sanottua "jäännösartiklaa", jonka mukaan sopimuksessa mainitsemattomia tulonlähteitä voidaan verottaa lähdemaassa tai asuinmaassa.
Sopimusmääräyksen puuttuessa molemmat maat voivat verottaa näistä tuloista verolainsäädäntönsä perusteella. Molemmat maat perustavat tämän maailmantuloihin. Alankomaat perii sitten tuloveroa WAO-etuudesta lähdemaana ja Thaimaa tekee samoin kuin asuinmaan, mutta sikäli kuin olet myös antanut kyseiset tulot Thaimaahan sinä vuonna, jolloin nautit siitä.
Lähesty UWV:tä. Suurin osa tiedoista on saatavilla ulkomaisten rajatyöntekijöiden toimistossa Bredassa.
Kaikki riippuu siitä, onko sinulla "levätä" ansaintamahdollisuuksia. EI jäännösansiomahdollisuutta IVA:ssa.
Rakas rori,
Olet jo useaan otteeseen kehottanut ottamaan yhteyttä UWV:hen. Viittaat Bredan tai Amsterdamin toimistoon. Mutta voitko myös selittää minulle, mikä siinä on?
Tässä suhteessa lue viimeinen virke aiemmin lähettämästäsi vastauksesta, jonka sait UWV:ltä. Siinä sanotaan kirjaimellisesti: "Bruttomääräisesti IVA-etusi jatkuu ilman niin kutsuttua maatekijää."
Lue sitten vastaus, jonka sait kysymykseen 6: ”Voit asettua Thaimaahan ja saada WIA-etusi siellä. Edusi kerrotaan sitten kertoimella 0,4, koska kustannustaso siellä on paljon alhaisempi."
Molemmilla kerroilla se koskee edun ottamista mukaan Thaimaahan. Ensimmäisessä vastauksessa viitataan selvästi myös ennakonpidätettävään palkkaveroon: se ei siis ole verovapaata, ja siitä huomautin teille jo eilen. Olet vapautettu kansanvakuutusmaksuista ja tuloperusteisesta sairausvakuutusmaksusta vain, koska et ole enää tämän vakuutuksen piirissä.
Ensimmäinen lainaus pitää paikkansa. Alankomaat on tehnyt täytäntöönpanosopimuksen Thaimaan kanssa, mikä tarkoittaa, että asuinmaatekijää ei sovelleta. En ole vielä saanut signaaleja siitä, että (kahdenvälinen) sopimus Thaimaan kanssa irtisanottaisiin!
Toinen lainaus on ristiriidassa ensimmäisen lainauksen kanssa. Sinun olisi viisasta lukea kaikki huolellisesti ennen kommentin lähettämistä.
Katso tässä yhteydessä seuraava verkkolinkki:
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/internationaal/handhavingsverdrag-naar-welke-landen-kan-uitkering-mee/index.aspx
Olet saattanut saada lainatun vastauksen kysymykseen 6 puhelimitse.
Tästä tulee mieleen verovirasto. Jos soitat Veropuhelimeen (ulkomailla) kahdesti, saat myös kaksi eri vastausta. Ja jos valitset itsellesi parhaan vastauksen, tarkastajalla on myöhemmin kolmas "ratkaisu", joka on yleensä oikea (ja vähemmän suotuisa sinulle)!
PÄÄTELMÄ: älä soita UWV:lle tai veroviranomaisille, vaan esitä kysymyksesi THAILAND BLOGISSA!
Hyvää iltaa
Joka tapauksessa asia on nyt minulle paljon selvempi.
Huomenna lähetän sähköpostilla tietomme ja selityksen.
Kiitos kaikille panoksesta, erityisesti Lammert de Haanille ja toivottavasti Thaimaan seikkailumme jatkuu ja lähdemme kolmen koiramme kanssa Samuille.
Tervetuloa, Joey. Olen iloinen, että asia on nyt tullut sinulle paljon selkeämmäksi. Odotan innolla tietoa.
Tämä on nyt Thaimaan Blogin vahvuus, jossa on 275.000 XNUMX kävijää kuukaudessa, suurin ja välttämätön hollanninkielinen Thaimaan yhteisö. Hän tarjoaa meille aina mahdollisuuden auttaa toisiamme eteenpäin ja sitä pitää myös korostaa!
TIETOJA TURVALLISESTA THAIMAAN BLOGISTA!