U weet misschien nog uit een aantal postings in de afgelopen jaren, dat een aantal bloglezers voor de zorgverzekering gebruik maakt van de Universeelpolis van Univé. Deze mensen, waaronder ikzelf, zijn in Nederland uitgeschreven en konden geen gebruik meer maken van de algemeen geldende Zorgverzekeringswet. Univé bood hen toen de mogelijkheid over te stappen naar deze Universeelpolis, ook wel buitenlandpolis genoemd.

Premieverhogingen

De reden van de postings in het verleden betrof de exorbitante premieverhogingen, die de verzekerden voor hun kiezen kregen. Univé beschouwde de verzekerden met een buitenlandpolis als een aparte groep, waarvan de kosten hoger uitvielen dan de premie-ontvangsten en gebruikte dat als excuus voor de telkenjare forse stijgingen van de premie. Verzoeken tot matiging, protestbrieven en zelfs een (afgewezen) klacht bij de Ombudsman konden Univé niet vermurwen de premieverhogingen af te zwakken. De groep werd als het ware vogelvrij verklaard, want een overgang naar een andere, en eventueel goedkopere verzekering zat er gewoon niet in, vooral door de meestal hoge leeftijd van de betreffende verzekerden.

Opheffing buitenlandpolis

Tandenknarsend kon men niet anders dan die premieverhogingen te accepteren. Of dat nog niet genoeg was, kwam er een nieuwe rampspoed op de verzekerden af. Eind juni jl. namelijk werd medegedeeld, dat Univé met de buitenlandpolis ging stoppen. Men nam keurig de – volgens de polisvoorwaarden- opzegtermijn van 6 maanden in acht met de toevoeging, dat de verzekerden nu alle tijd hadden om met een andere verzekeringsfirma in zee te gaan. Er werd o.a. genoemd, dat VGZ nog steeds een dergelijke verzekering biedt.

VGZ

VGZ en Univé zitten in dezelfde bedrijfsgroep, hoe de organisatorische en financiële constructie precies in elkaar steekt weet ik niet, laten we maar zeggen, dat het zusterbedrijven zijn. Met het opzeggen van de buitenlandpolis van Univé bedacht ik met zorg allerlei doemscenario’s, maar ik bedacht ook een naar omstandigheden gunstige ontwikkeling. Zonder dat Univé daar expliciet melding van maakte, ging ik er van uit, dat de buitenlandpolis “gewoon” door VGZ zou worden voortgezet.

Acceptatie

In die zin bevestigde ik dan ook de opzeggingsbrief van Univé, zei, dat ik het spijtig vond na ruim 40 jaar bij hen verzekerd te zijn geweest, te moeten stoppen. Ik schreef, dat ik akkoord ging met de overgang naar VGZ tegen dezelfde voorwaarden en vroeg om een bevestiging, dat de overgang zou plaatsvinden. Ik kreeg geen antwoord, want de communicatie met dat soort bedrijven verloopt niet altijd even soepel.

Herinnering

In augustus werd ik wat zenuwachtig, want ik had nog steeds geen bevestiging. Ik kreeg contact met een vriendelijke dame van Univé klantenservice. Zij had de zaak onderzocht en schreef:

Ik kan mij voorstellen dat u het spijtig vindt dat wij nadat u 40 jaar verzekerd bent bij Univé stoppen met het aanbieden van de universeel compleet polis.

We hebben hiervoor gekozen omdat er maar een hele kleine groep verzekerden is die deze verzekering heeft, minder dan 100. Daarnaast biedt VGZ precies dezelfde verzekering aan. Wij als Univé willen ons volledig richten op de Nederlandse markt van schade- en zorgverzekeringen. Daarom is er voor gekozen om met deze speciale buitenlandverzekering te stoppen.

Uw e-mail heb ik voor de zekerheid (nogmaals) doorgestuurd. Uw keuze voor de VGZ universeel compleet verwerken wij zo snel mogelijk. In november ontvangt u dan de nieuwe polis voor het jaar 2018. Deze e-mail kunt u zien als een bevestiging voor het doorgeven van uw keuze.

Dat zag er goed uit, maar let wel, dit bericht kwam van Univé, maar dat wilde voor mij nog niet zeggen, dat VGZ mijn aanmelding zou accepteren. Maar goed, afwachten dus maar tot november!

Nieuwe polis 2018

Half november nog niets gehoord of gezien, dus enkele dagen geleden nog maar eens aan de bel trekken. Ik deed dat nu rechtstreeks bij VGZ, eerst met E-mails, die onbezorgd terugkwamen, daarna via de chatbox van Facebook. Wederom contact met een vriendelijke dame, die beloofde de zaak uit te zoeken. Het zou enkele dagen duren, want, zo meldde zij, het was erg druk. En warempel, in die dagen, dat ik op haar antwoord wachtte, lag daar zo maar een envelop in mijn brievenbus met de nieuwe polis van VGZ voor het jaar 2018. Na de bijzonderheden van de polis te hebben gelezen, stelde ik vast, dat er eigenlijk niets veranderd is, alle gemaakte afspraken met Univé waren overgenomen. Uiteraard heb ik de vriendelijke dame van VGZ excuses aangeboden voor mijn ongeduld en haar bedankt voor de service.

Tenslotte

Ik ben dus weer goed verzekerd tegen ziektekosten en het mooie van VGZ was nog, dat de premie van VGZ voor 2018 dezelfde is als de door Univé gehanteerde premie van 2017. Je zou het bijna een meevaller noemen!

50 reacties op “Zorgverzekering van Univé naar VGZ”

  1. Hans van Mourik zegt op

    Hans zegt.
    Wat jij heb meegemaakt ik ook.
    In Augustus heb ik hun al door gegeven,half November nog niets gehoord.
    Dus maar een email gestuurd, kreeg een email terug op 24-11.
    Reactie iets later dan normaal
    Wij krijgen veel vragen op dit moment. Hierdoor kan het langer duren voordat u antwoord krijgt. We streven ernaar uw vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Wilt u eerder antwoord? Bel ons dan op 072 – 527 75 95..
    Op 24-11ook.een bericht.per email
    Allereerst mijn excuses dat u nog geen reactie hebt ontvangen.
    Uw verzoek heb ik nogmaals doorgezet naar de desbetreffende afdeling. Deze afdeling gaat uw verzoek beoordelen. U ontvangt zo snel mogelijk bericht.
    Op 27-11 weer een bericht.per email
    Op 24 november 2017 heb ik reen reactie gegeven op uw vraag. Hieronder zal ik mijn reactie nogmaals vermelden.
    Allereerst mijn excuses dat u nog geen reactie hebt ontvangen.
    Uw verzoek heb ik nogmaals doorgezet naar de desbetreffende afdeling. Deze afdeling gaat uw verzoek beoordelen. U ontvangt zo snel mogelijk bericht.
    Voor mij nu maar afwachten.
    Raad de mensen aan, indien ze nog geen bericht hebben.
    Om er zelf achteraan te gaan.
    Hans

    • buijze zegt op

      Beste Hans.

      Kunt u mij vertellen wat de jaarpremie is.
      Ik ben nu verzekerd bij een buitenlandsche verzekering.
      Ik wist niet van unive,dat ik me daar kon verzekeren.

      Alvast bedankt voor uw eventuele reply

      m.vr.gr
      Adri Buijze

  2. Hans Bos zegt op

    De post is blijkbaar sneller in Pattaya dan in Hua Hin. Ik heb nog steeds niets ontvangen. Communicatie via Facebook loopt erg stroef: steeds dezelfde voorgeprogrammeerde mededeling dat het erg druk is en ik mijn verzekerdenummer moet doorgeven. Tot overmaat van ramp stelt de dame in kwestie dat de premie voor volgend jaar nog niet bekend is. Laat bij VGZ de ene hand niet weten wat de andere doet…

    • Peter zegt op

      Hallo Hans

      Ook ik heb mijn polis nog niet ontvangen.
      Inloggen bij mijn VGZ met je digid.
      Je ziet dan dat alles precies overgenomen is van unive.

      Peter

    • ruud zegt op

      Ik kreeg vorige week 2 brieven van de bank met de post, die 2 maanden onderweg waren geweest, gezien de dagtekening.
      Een trage reactie hoeft dus niet aan VGZ te liggen.

  3. Rens zegt op

    Ook ik heb lang achter de wijziging aan moeten zitten, en uiteindelijk bevestiging gekregen dat de overgang naar VGZ een feit was. Betreffende de hoogte van de premie daar ben ik nog niet zo zeker van of dat zo blijft, zeker gezien de opmerking in de begeleidende brief waarin men aankondigde dat de premie omhoog gaat. Bij het zoeken op de VGZ site wordt daar vermeld dat de premies voor 2018 nog niet bekend zijn. Ben bang dat dit verzekering-concern ons nog een keer gaat verrassen.

    Las enige tijd terug een inzending van iemand die zijn declaraties per mail instuurt, bij mij gezien het feit dat ik geen DigiD heb zou dat ook een oplossing zijn voor als ik wat te declareren zou hebben, wat gelukkig niet veel is. Ik reis veel, woon op 3 verschillende plaatsen op de planeet en het declareren schiet niet op omdat de post nooit daar aankomt daar waar ik op dat moment verblijf. Suggesties iemand? (Behalve dan een DigiD zien te krijgen wat me niet lukt want ik kom nooit in Nederland, noch in Bangkok voor een ambassade bezoek). De postduif laat wel eens een steekje vallen en achteraf weer het ingescande geheel op te moeten sturen brengt alleen maar een hoop gesukkel met zich mee. Zonder onder iemand zijn duiven te willen schieten graag eventuele info over “alternatieve” wijze van declareren.

    Het vervelende van deze ” buitenland polis” (welke dus los staat van het Nederlands sociaal systeem voordat men zich hier weer van alles gaat afvragen) is dus dat bij contact met de service afdeling van het verzekeringsconcern men niet weet waar je het over hebt en er glashard wordt beweert dat je helemaal verkeerd zit want “Wij hebben geen buitenland polissen”. Mateloos irritant, maar goed, ik heb een verzekering en dat is al heel wat waard.

    • Gringo zegt op

      Zie de laatste zin van mijn verhaal, Rens, ik heb nu zwart op wit, dat de premie voor 2018 hetzelfde is als dat van Unive in 2017, namelijk. 572 Euro per maand.
      Yja, het is alsof je een emmer leeggooit, nietwaar?

      • Rens zegt op

        Ook ik heb dat op de polis staan Gringo, echter in de begeleidende brief stelt men: “Uw premie is verhoogd De verhouding tussen de premie-inkomsten en de vergoeding van zorgkosten, onder andere in het buitenland, is verslechterd. Daarom verhogen wij de premie op grond van artikel 5.1 van de verzekeringsvoorwaarden. Op http://www.vgz.nl/universeel vindt u de voorwaarden die bij uw zorgverzekering horen.” Ik ben dus benieuwd hoe het nu echt zit.

        Ik denk dat we kunnen concluderen dat deze polisaanbieder soms niet weet wat de andere hand doet. Mijn ervaringen vwb contact met deze verzekeraar is bedroevend slecht. Men weet het niet, of men verwijst naar een andere afdeling, de declaraties werden gekort met als opmerking dat er `boven het Nederlands gemiddelde` wordt uitgekomen, terwijl deze waarden niet voor deze polis gelden, men sluit bepaalde medicatie uit van vergoeding terwijl de polisvoorwaarden anders aangeven enz. Uiteindelijk wordt het allemaal wel weer rechtgetrokken, maar echt soepel loopt het niet. Kan alleen maar hopen dat de “Buitenlandverzekerden” bij VGZ een wat meer gerichte service zullen ontvangen. Een clubje van nog geen 100 verzekerden moet toch makkelijk te managen zijn lijkt me. Iedere keer moeten uitleggen dat je wel degelijk een verzekering bij hen hebt zoals dat bij Univé ging is ergerlijk. Ik weet het, VGZ is slechts een ander naam, maar ik hoop toch dat het wat beter gaat.

      • Ger zegt op

        Datia bij een koersvan 38 baht zo’n 260.000 baht per jaar. Ach ziektekostenverzekeringen in Thailand kosten ook geld. Je hoeft je niet te verzekeren, alles vrijwillig,

      • l.lagemaat zegt op

        Beste Gringo,

        Hieronder het adres van de Ambassade Verz. Company

        FRANCE http://www.april-international.fr

        Hieronder mijn verz. agent in Pattaya
        De : Rainer Erlenkoetter
        [mailto:[email protected]]

        Met uitsluiting van kanker (vanuit een ver verleden) premie 2017 € 379,= p.m.leeftijd 73 jaar

  4. Hans zegt op

    Ik heb nog niets gehoord van unive. Terwijl ik heb aangegeven dat ik alle post via email wil ontvangen. Dus ben benieuwd of ik volgend jaar nog verzekerd ben.

  5. Theo zegt op

    Het is natuurlijk logisch dat de premie van deze verzekering vele malen hoger is dan de Nederlandse verzekering. Waarom? De groep van verzekerden vormt wat betreft hun leeftijd een groot risico. Het feit dat ze vrijwillig zijn vertrokken uit Nederland maakt het aanvaardbaar dat ze niet van het solidariteitsbeginsel – jong en gezond betaalt voor ouder en ziekelijker -kunnen profiteren.

    • ruud zegt op

      Ik ben het met u eens, dat ouderen over het algemeen een dure groep zijn.
      Vooral ook bij expats, omdat er volstrekt geen rem zit op de uitgaven door expats aan de zorg.
      Waarom zou je als expat in de wachtkamer van een staatsziekenhuis gaan zitten, als je ook naar een prive ziekenhuis kunt gaan met alle kosten vergoed?

      Maar met die solidariteit met ouderen valt het ook wel weer mee.
      Kinderen tot 18? jaar betalen helemaal geen premie, dus iedere premiebetaler, ook van de ouderen, is daar dus solidair mee.
      Als je voor de ziektekosten, premieinkomsten, en de uitgaven voor ziektekosten, van kinderen, vergelijkt met die van ouderen, vraag ik mij af, welke van die twee groepen gemiddeld per persoon duurder is, al wijst de overheid graag naar de ouderen.
      Per slot van rekening, betalen de ouderen premie ieder jaar en de kinderen betalen niets.

    • HansG zegt op

      Kopt niet. In Nederland zijn de premies ieder jaar berekend en in principe winstgevend. In deze berekening zijn alle leeftijden opgenomen. Voor ouderen is de premie voor de basis verzekering net zo duur als voor jongeren. Waarom moet deze voor Gringo dan 5.7 keer duurder zijn. Dat zijn maffia praktijken!

      • theo zegt op

        Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. De Nederlandse premie is een gemiddelde van alle groepen. De jonge, gezonde personen die vrijwel geen kosten hebben betalen voor de ouderen die erg veel kosten maken.
        Dat is nu precies wat het solidariteitsbeginsel is. Omdat expats over het algemeen tot de laatste groep behoren en er niets kan worden gecompenseerd door andere groepen betalen zij dus een heel stevige premie.
        Maar ja nogmaals zij hebben tenslotte zelf besloten Nederland metterwoon zoals dat heet te verlaten.

        • HansG zegt op

          Expats zijn ook gewoon Nederlandse burgers. Waar blijft dan ons gelijkheidsbeginsel?

  6. Pieter Hoek zegt op

    Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is deze verzekering per internet of email aan te vragen bij VGZ?

    • jhvd zegt op

      Hoi Pieter,

      Hier was ik gisteren ( 29-11-2017 )ook mee bezig vandaar mijn reactie naar jou en misschien ook voor anderen.

      Ten eerste ( als je het slecht treft zoals ik gisteren ) trof ik een dame aan de telefonische informatie balie die mij zelfs
      naar het CAK in Den Haag verwees, het waarom dat heb ik maar losgelaten, dit ten gunste voor mijn eigen gemoedsrust.

      Maar ik wilde een mail maken naar het VGZ en dat lukte mij niet met als reden de mail kan pas na 8 uur ‘s avonds verzonden kan worden ( en je deze niet direct retour krijgt ) dan pas werkt het e-mail adres ( en dat heeft deze niet al te bijdehanter dame dan wel goed ) Ik heb het nergens in de informatie van het VGZ kunnen lezen dat het e-mail adres pas na 20.00 uur werkt, vanaf dat moment sluit namelijk de telefonische informatie balie.

      E-mail adres van het VGZ: [email protected]

      Succes er mee.

      Met vriendelijke groet,

      jhvd

  7. bob zegt op

    Verzeker u gewoon bij AA insurance in Hua Hin. Gewoon goed en doen.
    [email protected] vraag info!!!

  8. Henk Hauer zegt op

    Ik heb gewoon mijn verzekering dit was Chigna opgezegd. Ga verder zonder verzekering en kijk wel waaar en of het schip strandt. Heb geen zin pemie te betalen, die belachlijk hoog zijn. .Als ik me voot noramale priemies in Thailand alleen kon verzekeren zou ik het weer overwegen

    • HansG zegt op

      Ik geef u groot gelijk. et dat geld apart en betaal je ziekenhuis kosten zelf. Is het te ernstig kun je terug naar NL

      • Roel zegt op

        Ik vind niet dat je bij ernstige ziekte beroep gaat doen in Nederland, je kiest zelf om te verkassen naar een ander land met wellicht voor jouw ook voordelen. Neem verantwoording voor jezelf ook als er iets is.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Is een oplossing. Nu nog in Nederland geraken ….

      • Cornelis zegt op

        En dan maar hopen dat je nog in staat bent terug naar NL te reizen, natuurlijk. Nog meer van die ‘goede’ adviezen?

      • theo zegt op

        Prima idee, vertrekken uit Nederland leven als god in Frankrijk, iedereen daar laten betalen en als er problemen komen terug naar Nederland en de gemeenschap mag er weer voor opdraaien.

      • Fransamsterdam zegt op

        En zodra u in Nederland bent snel een woning kopen/huren, want als u niet ingeschreven staat in de BRP kunt u zich ook niet verzekeren in Nederland.

        • HansG zegt op

          Inderdaad. Wij zijn tenslotte nog steeds Nederlanders. Waar blijft dat gelijkheidsbeginsel? Zijn wij nu uitschot? Als Nederlander behoor je net als iedereen dezelfde kosten te betalen.
          Waarom mogen verzekeraars wel een onderscheid maken? Niet i.v.m. onze leeftijd en gemiddelde ziektekosten! Die is van ons hetzelfde als andere Nederlanders van onze leeftijd die in Nederland wonen.

    • theoS zegt op

      Henk Hauer, helemaal mee eens. Ben geopereerd in een Staats ziekenhuis aan een liesbreuk en koste Baht 11,000- (elfduizend). Ga ik geen 5 of 600 Euro p/mnd aan zo’n stelletje oplichters betalen. Als je weet waar je moet wezen en wat je moet doen, bij voorkeur met hulp van Thaise personen, ben je nog steeds goedkoop uit. Ik heb ook verschillende keren meegemaakt dat voor controle als buiten patient geen kosten in rekening gebracht werden. 1 van deze was Pattaya Inter met andere. Ben nu 81 jr en gezond.

  9. co zegt op

    Zou het mogelijk zijn om de premie bedragen te noemen voor een verzekerde boven de 70 jaar in Thailand?

    • Louwrens lei zegt op

      Zou ook graag de premie willen weten

    • Daniel VL zegt op

      Ik heb dat 4/5 jaar geleden gevraagd aan een makelaar was niet mogelijk.Ook niet bij de vrienden in Hua hin

    • Wim van Beveren zegt op

      Volgens mij krijg je boven de 70 geen enkele verzekering, ikzelf ben 71 nu en leef in Thailand onverzekerd.
      Als ik die bedragen lees die per maand betaald moeten worden denk ik dat je daar een mooi tijdje van in het ziekenhuis kan liggen hier.

  10. Casper zegt op

    In de polis die ik heb gelezen staat dat je maar 6 maanden in het buitenland verzekerd bent .
    Of dit ook zo is bij ex Unive , weet ik niet . Zeker de moeite waard om na te zien bij wereld dekking .
    Dit is ook weer anders dan Europa dekking .

  11. Koos zegt op

    Met je DigiD kun je inloggen op de site van vgz. Ik heb dit een paar weken geleden geprobeerd en zag tot mijn verbazing dat het lukte en dat ik verzekerd ben volgend jaar.

  12. Hans van Mourik zegt op

    Hans van Mourik zegt.
    Ik heb vandaag een paar keer geprobeerd bij VGZ met Digid in te loggen.
    Lukt mij niet.
    Zal het komen, omdat ik van Unive nog geen bericht heb gekregen, dat zij mij overgezet hebben naar VGZ ?
    Hans

  13. l.lagemaat zegt op

    Toen ik 70 jaar werd vond de CZ het nodig om de premie met €165,= p.m. te verhogen, zodat elke
    maand € 504,= betaald moest worden.

    Ik ben overgestapt naar Ambassade Verz.my., een internationale verz.my., die dit jaar een maand premie vraagt van € 379,= p.m.op mijn 73e leeftijd.

  14. Koos zegt op

    Peter:Hoe kan je bij Mijn VGZ nou inloggen als je officieel nog geen klant bent?
    Men weet je BSN nummer toch niet?
    Ik kreeg als antwoordt: uw BSN nummer is niet bekend bij VGZ
    Ook ik moet verkassen van Unive Universeel naar VGZ Universeel ,zoals velen hier

    En Rens: Indien je een SVB uitkering krijgt dan kan via SVB een Digid aanvragen

    • Rens zegt op

      Dank je Koos voor de SVB tip, echter ik heb geen SVB uitkering dus …

      • Ger zegt op

        SVB betaalt toch de AOW ? Dan heb je dus een uitkering van de SVB.

        • Rens zegt op

          Klopt Ger, maar ik heb nog geen AOW.

  15. Bob zegt op

    Kan iemand mij de url doorsturen van deze VGZ buitenland polis ?
    Ik kan niks vinden op de website van VGZ.
    En wat kost die premie maandelijks ?

  16. Hans van Mourik zegt op

    Hans zegt.
    Dit is nu het antwoord wat ik wil.
    Kan wel met Digid inloggen, maar komt niet bij VGZ.
    Volgens mij de reden, omdat ik op dit moment, nog geen klant bent
    Hans

    • Peter zegt op

      Beste Hans en Koos,

      Ik ben ook nog geen klant van VGZ en kom ook van Unive.
      Als ik inlog, krijg ik te zien dat ik per 01- 01-2018 bij hun verzekerd ben.
      Ik heb dit aangevraagd op hun advies (na vele malen gebeld te hebben)
      middels email VGZ tussen 20.00 en 08.00 ned tijd.
      Schrijf hier al je gegevens op (tevens de gegevens van Unive.
      Andere tijden kun je (volgens hun) geen mail sturen.

      Als ik jou was zou ik dit eens proberen.
      Succes Peter

  17. Rens zegt op

    Lees veel vragen over hoe men deze verzekering eventueel kan afsluiten of informatie daaromtrent. Deze van oorsprong Univé verzekering (nu dus VGZ) was een verzekeringsproduct voor hen die vaak al in het buitenland woonden en toen men besloot om In Nederland het volksverzekeringsstelsel uit te gaan voeren. Zij die al een verzekering hadden bij Univé konden hier op overgaan als een particuliere buitenland verzekering zonder banden met het belasting of sociaal stelsel in Nederland. Het betrof vaak ex overheidspersoneel die destijds onder een collectieve verzekering vielen waarvan er vele verrast werden door het niet meer geldig zijn van hun zorgverzekering in het buitenland nadat Nederland overging op het Basisverzekering model. Velen hadden geen andere keus (Uitsluitingen bij andere maatschappijen/leeftijdsgrens enz enz), dan deze relatief dure polis (Euro 572 per maand Prijsniveau 2017) wel te moeten accepteren.

    Info op de VGZ site kan men vinden onder de volgende link vwb de algemene voorwaarden;

    https://www.vgz.nl/SiteCollectionDocuments/2018/d0205-vgz-model_universeel_compleet.pdf

    De premies zijn kennelijk nog niet vastgesteld voor 2018 maar ik heb een link naar het prijsniveau 2017 gevonden.

    https://www.vgz.nl/SiteCollectionDocuments/2017/d0207-vgz-premiebijlage-universeel-compleet-2017.pdf

    Of VGZ deze verzekering nog aanbiedt is onduidelijk, zelf betwijfel ik dat maar het kan natuurlijk geen kwaad om te informeren indien men belangstelling zou hebben.

  18. Ko zegt op

    Tot mijn verbazing viel bij mij de brief van de VGZ vorige week in de bus ( in Hua Hin). Natuurlijk wist ik van de beëindiging van de polis van Univé, maar had daar helemaal nog niks op ondernomen. Ben ook bezig met andere, maar in ieder geval een geruststelling dat het gewoon overgaat naar de VGZ.

  19. Ron Piëst zegt op

    Waarom niet gewoon een ziektekosten verzekering afsluiten in Thailand?

    • co zegt op

      Dat gaat je niet lukken als je ouder dan 70 jaar bent

  20. Fransamsterdam zegt op

    Bij al het gefilosofeer over maandpremies, moet men wel in de gaten houden dat de ‘maandelijkse premie in Nederland voor het basispakket’ ruim 100 euro is.
    De totale zorgkosten in Nederland zijn evenwel ongeveer 100 miljard per jaar, zo’n 490 euro per maand per persoon van ‘gemiddelde’ leeftijd.
    Wat ‘de Nederlander’ aan basispremie plus eigen risico betaalt is dus slechts een fractie van de totale kosten.
    Een verzekeraar die iemand in het buitenland verzekert die dus ook geen beroep kan doen op de ‘overige potjes’ moet dus wel een aanzienlijk hogere premie berekenen dan de basispremie.
    Of u dat politiek correct vindt is een ander verhaal, maar de verzekeraar kun je dat niet kwalijk nemen.

    • ruud zegt op

      U moet bij uw berekening wel meetellen, dat veel van die zorgkosten in Nederland ook bijvoorbeeld verpleeghuiszorg en thuiszorg omvatten.
      En die zal wel een paar centen kosten denk ik.
      En waarschijnlijk zijn er wel meer zorgkosten in Nederland, waarvoor je niet in aanmerking komt, als je in Thailand woont.

      De vraag is natuurlijk ook, of de buitenlandpolis een wonen in Thailand premie heeft, of dat je met dezelfde premie ook in bijvoorbeeld Amerika kunt wonen.
      Dat zou ook een flink verschil maken.

  21. Hans van Mourik zegt op

    Hans zegt
    Als je in Amerika woont is de premie veel meer.
    Als je in Nederland woont, moet men ook eigen bijdrage betalen,dat weet ik van mijn broers.
    Vergeet niet dat men in Nederland ook ZVW moet betalen en dat is 5.5% van je inkomen..
    Wat ik weet hier in Changmai, hier is ook een verpleeghuis.
    Moet men wel zelf betalen,want de ZKV vergoed het niet.
    In het verpleeghuis hier,Als je voor je zelf nog redelijk, kan zorgen kosten per 35000 thb.
    24 uur verzorging o.a. dement,hersenbloeding 45000 bath,excl medicijnen maar dat krijgt je van de ZKV vergoed, luiers niet vergoed.
    Dus totaal heus niet veel meer aan ZKV als in Nederland..
    Hans


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website