De Nederlandse ambassadeur in Thailand, Kees Rade, schrijft maandelijks een blog voor de Nederlandse gemeenschap, waarin hij in grote lijnen vertelt wat hij de afgelopen maand heeft gedaan.


Beste landgenoten,

Aan de vooravond van mijn vertrek naar het snikhete Nederland (van de regen in de drup…) een korte zomerblog, zoals in mijn vorige blog aangekondigd. Kort, omdat je aan de hoeveelheid mails, bezoekers en vergaderingen kunt merken dat het vakantieseizoen is aangebroken. Maar dat betekent niet dat er helemaal niets gebeurt, integendeel.

Allereerst uiteraard de ontwikkelingen op het politieke vlak in Thailand. Op dit moment zitten we midden in een proces, dat een beetje doet denken aan onze Prinsjesdag, een positieve ontwikkeling. Nu de nieuwe ploeg van PM Prayut bekend is, waarbij het woord “nieuw” overigens betrekkelijk is, richt de aandacht zich op de verklaring die deze regering aan het parlement zal voorleggen, en op het debat dat daarover gehouden zal worden. Met alle kanttekeningen die geplaatst kunnen worden bij het verkiezingsproces en de behandeling die bijvoorbeeld Future Forward ten deel is gevallen, is het goed te zien dat de oppositie ruim 13 uur spreektijd zal krijgen om de regeringsverklaring te becommentariëren. Een nieuw, en verfrissend beeld voor Thailand. Er zijn veel argumenten aan te dragen om het Thaise democratische glas half leeg of half vol te noemen, en juist om die reden heeft de EU besloten tot een “balanced re-engagement”. We doen zaken, we voeren bilateraal overleg, maar we sluiten onze ogen niet voor de tekortkomingen van het democratische proces. Deze houding wordt overigens niet altijd begrepen door onze Thaise counterparts, die vaak verwijzen naar Vietnam, een land met aanzienlijk minder democratische ruimte dan Thailand maar waar de EU wel net een vergaand vrijhandelsverdrag mee heeft getekend. Soortgelijke geluiden krijgen we ook uit Cambodja te horen, waar de EU aan het overwegen is om handelsvoordelen in te trekken wegens het verbieden van de belangrijkste oppositiepartij. Het antwoord uit Brussel (en Den Haag): het gaat niet zozeer om de situatie op een gegeven moment, maar meer om de ontwikkeling, om de vraag of het democratische proces de positieve of negatieve kant opgaat.

Verder had ik de afgelopen weken twee bijzondere bezoeken, allebei gerelateerd aan een geruchtmakende episode in de geschiedenis van Zuidoost-Azië. Allereerst kregen we begin juli een forse delegatie langs van vertegenwoordigers van de BBC en Netflix. Zij wilden onze compound bezoeken om een idee te krijgen van de omstandigheden, waaronder in 1975 een jonge Nederlandse diplomaat op de ambassade had gewerkt. Deze diplomaat, Herman Knippenberg, had namelijk een belangrijke rol gespeeld bij de aanhouding van Charles Sobraj, een van de meest beruchte massamoordenaars van de moderne geschiedenis. Sobraj wordt verdacht van het vermoorden van zeker 12, en misschien zelfs 24 jonge westerse toeristen die door Zuidoost-Azië reisden. Hij heeft in diverse landen in de gevangenis gezeten, is ook een paar keer ontsnapt, en zit op dit moment vast in Nepal.

Het levensverhaal van deze Sobraj is dermate intrigerend, dat BBC en Netflix besloten hebben er een documentaireserie over te maken. Ze zijn al sinds 2014 bezig met het verzamelen van materiaal en het interviewen van de belangrijkste actoren. Ze overwegen op het moment niet om in onze compound te filmen, maar vonden het wel nuttig om de sfeer te proeven.
Van hen vernam ik dat Herman Knippenberg zelf, die tegenwoordig in Nieuw-Zeeland woont, op dat moment ook in Bangkok was. Uiteraard heb ik hem meteen uitgenodigd, en op 23 juli hebben we uitgebreid over deze bijzondere periode gesproken. Het was uitermate boeiend om uit de eerste hand te vernemen hoe het dankzij zijn intensieve speurwerk en vasthoudendheid mogelijk is geweest om Sobraj te verbinden aan een aantal moorden, waarbij hij niet altijd werd aangemoedigd door zijn superieuren en ook van de kant van de Thaise politie weinig medewerking kreeg, om het maar zacht uit te drukken. Ik ben erg benieuwd naar de documentaire zelf!

Ter afsluiting nog een onderwerp dat velen bezighoudt, en waar de NVT Bangkok onze aandacht voor heeft gevraagd: het beruchte TM.30 formulier. Een paar weken geleden meldde mijn Franse collega tijdens een EU-overleg dat hij uit de Franse gemeenschap in Thailand geluiden had opgevangen, dat de verplichting om buitenlandse gasten te registreren sinds kort actief werd gecontroleerd. Geen van de andere collega’s had soortgelijke geluiden gehoord. Sindsdien hebben wij echter van diverse zijden ook signalen gekregen, dat de situatie in ieder geval ondoorzichtig is. Het online aanmelden van gasten blijkt ook niet erg makkelijk te gaan, al is het maar omdat veel informatie niet in het Engels beschikbaar is. Een zorgelijke situatie, die we allereerst in EU-verband aan de orde zullen stellen, en vervolgens met onze counterparts bij het ministerie van Buitenlandse Zaken zullen opnemen. We houden u op de hoogte!

Overigens zijn we van plan om in de tweede helft van het jaar een aantal plaatsen in Thailand af te reizen om de Nederlandse gemeenschap aldaar weer te ontmoeten. Dan kunnen we o.a. ook naar uw ervaringen met het TM.30 formulier luisteren, en consulaire dienstverlening verlenen. Mochten er speciale events zijn rond de Nederlandse gemeenschap in Phuket, Hua Hin, Pattaya of Chiang Mai, zo mogelijk in NVT verband, dan horen we dat graag zodat we daar bij de planning rekening mee kunnen houden.

Vriendelijke groeten,

Kees Rade

19 reacties op “Juli Blog Ambassadeur Kees Rade (10)”

  1. Tino Kuis zegt op

    Mooi en duidelijk verhaal, waarvoor dank.

  2. Henk Hauer zegt op

    Thailand zal nooit geregeerd worden op een democratische wijze als in Nederland. Hoeft ook nit, want die werkt ook niet altijd zo goed. Dit wat er nu gebeurd is is al heel goed. Dus als EU ook de waardering uitspreken. Voor de staasgreep was het een zooitje met dagelijks doden. Dit is met deze verkiezing door de bevolking afgewezen

  3. Petervz zegt op

    Ik denk dat het postief is dat de EU lidstaten gezamelijk de TM30 meldingsplicht opnemen. Vergeet dan niet ook de TM28 mee te nemen.

  4. Rens zegt op

    Het TM 30 Gebeuren is bij sommige immigratie kantoren een regelrechte ramp aan het worden. Zodra je even niet “thuis” bent geweest en elders gerapporteerd bent (bij binnenkomst op de airport of een hotel of guesthouse) wordt je geacht binnen 24 uur een TM 30 in te dienen. Huisbazen vertikken het vaak en de last en dus ook de boete wordt bij de huurder (farang) neergelegd. Steeds meer kantoren hanteren nu ineens deze oude regel en het verlengen van het verblijf wordt er bij sommige kantoren zelfs door geweigerd omdat men “niet aan de regels heeft voldaan”. In Bangkok heeft men zelfs extra loketten geopend om de TM 30 te kunnen afhandelen en de boetes (B 800 per keer) te kunnen incasseren. Het wordt zo langzamerhand belachelijk dat gasten / toeristen / gepensioneerden / langverblijvers tot een `onder controle gestelde groep` is verklaard.

    Adres rapportage bij binnenkomst op de TM 6 en daarnaast ook de 90 daags rapportages en in voorkomende gevallen het jaarlijks verlengen van het verblijf zijn kennelijk niet voldoende om de farang `te controleren`. Dus dan nog maar even een TM 30 erbij om de gevaarlijke farang in de gaten te houden, dat is het gevoel wat ik er althans bij oploop. Enigszins gechargeerd dat weet ik, maar het begint er toch behoorlijk op te lijken in sommige regio`s en bij sommige immigratie kantoren. Anderen zullen mogelijk, en hopelijk andere ervaringen hebben, maar het hele TM 30 gebeuren staat op het ogenblik zo ongeveer aan de top van de meest besproken zaken op diverse fora.

    Het zou de ambassadeurs sieren om deze gang van zaken eens voorzichtig aan te kaarten. Thailand verliest op het ogenblik al een hoop toeristen vanwege de ongunstige wisselkoers, en voor velen is het TM 30 gebeuren en de nu gehanteerde financiële procedure rondom verlenging van langverblijvers reden om het heil ook ergens anders te gaan zoeken. Ik persoonlijk overweeg mijn gang / verblijf naar en in Thailand eens anders tegen het licht te gaan houden. Om continue maar weer naar immigratie te moeten gaan omdat je even weg bent geweest (binnen of buitenland) daar voel ik helemaal niets meer voor. De online rapportages werken vaak niet, en rapportage per post wordt vaak geweigerd of gaat niet altijd goed, dus moet je weer de halve stad door om daarna maar weer in de rij te gaan staan. Het staat me tegen om zo behandeld te worden, echt welkom voel ik me eigenlijk niet meer.

    • mattheus zegt op

      Heb je je al eens verdiept in de regels waaraan een Thai moet voldoen om 3 maanden in ons land te mogen verblijven, laat staan langer. Als je dat weet dan krijgen de woorden niet welkom voelen volgens mij een heel andere dimensie.

  5. Rennie zegt op

    Bedankt voor uw bericht, ben benieuwd naar de resultaten.

  6. KhunKarel zegt op

    Denk maar niet dat eigenzinnig Thailand er zich ook maar iets van zal aantrekken als de EU staten dit gezamelijk opnemen.
    Een land mag zelf zijn wetten bepalen, en deze TM30 kolder is bedoelt om criminelen die zich schuil houden in Thailand en overstayers in de kladden te vatten of te ontmoedigen om naar Thailand toe te komen, dat hier het merendeel 99.999 % van de gewone mensen de dupe van is mag de pret niet drukken.

    Ook in Nederland word gezegt door sommige partijen, dat we privacy moeten inleveren om veiligheid te creeren, wel de kans dat u als lezer op deze blog ooit het slachtoffer van een terreurdaad zult worden is kleiner dan de hoofdprijs winnen in de staatslotterij, dan zijn er wel andere zaken die aandacht verdienen., zoals bijvoorbeeld kanker, de grootste bedreiging die er vandaag de dag bestaat.

    Het gaat in Thailand en veel andere landen (ook Nederland) gewoon om kennis vergaren en dat in de computer te stoppen, want kennis is macht, en zo worden we allemaal een oor aangenaait.

    Heel veel regeringen zijn niet blij met de komst van internet, want wat zij decenia verborgen hebben kunnen houden komt nu allemaal in de openbaarheid…..ach dat vervelende klootjesvolk….er moeten gewoon nieuwe en strengere regels bedacht worden!!!

    Ik heb mij in Thailand nog nooit bedreigd gevoelt door buitenlandse criminelen, want ik ken geen criminelen, Van overstayers heb ik ook geen last, daar ken ik er toevallig wel eentje van, prima kerel die niemand lastig valt.

    Ik voel mij nu al een stuk veiliger.

    Groeten khunKarel

  7. Jeffrey zegt op

    Waarom gaat de ambassadeur weer naar de bekende hotspots en niet naar de Isaan of de ander kant richting Rayong enz of wordt dit niet aanbevolen door de NVT.

  8. Petervz zegt op

    Opmerkelijk dat op de Fransen na geen van EU collegas geluiden had gehoord over de TM30 kwestie, terwijl dit al maanden het meest besproken onderwerp in de diverse sociale media is. Geeft toch weer aan hoe ver ambassades staan van hun medeburgers.
    Hulde dus aan Kees Rade dit te willen bespreken.

  9. chris zegt op

    Mij ontgaat de reden voor het huldebetoon.

    • Petervz zegt op

      Chris,
      Het feit dat onze ambassadeur aandacht wil geven aan deze kwestie, terwijl zijn collegas er zelfs nog niet van hadden gehoord, vind ik op zich al bijzonder.
      Zelf heb ik een PR en helemaal niets te maken met immigratie zolang ik in Thailand verblijf, maar de constante meldingsplichten is toch zeker een doren in het oog van velen. En het feit dat er door de diverse immigratie kantoren ook nog eens een eigen interpretatie wordt gegeven aan de regels, maakt het niet makkelijker voor de buitenlander die zelf zijn verblijf moet regelen.

      Ik ben vaak erg kritisch en zeker ook waar het mijn voormalig werkgever betreft. Dat neemt niet weg dat ik ook positieve kritiek kan uiten, waar dat toekomt.

      • chris zegt op

        Als ik de posting goed lees, bracht de Franse ambassadeur de TM30 perikelen in de vergadering; en geen van de andere collega’s, ook de Nederlandse ambassadeur niet, wist hier iets van.

        citaat:
        “Geen van de andere collega’s had soortgelijke geluiden gehoord. Sindsdien hebben wij echter van diverse zijden ook signalen gekregen, dat de situatie in ieder geval ondoorzichtig is.”

      • chris zegt op

        Ikzelf heb niet zo’n moeite met een meldingsplicht. Waar ik wel moeite mee heb is, is het meerdere keren moeten doen van hetzelfde, oftwel men zou al lang kunnen weten waar ik verblijf als men bepaalde systemen aan elkaar zou koppelen en het nagenoeg ontbreken van technologische meldingen (computer, mobieltje, apps). Menige winkel, Facebook etc weten precies waar ik ben op basis van mijn telefoonnummer. En dat nummer heeft Prayut ook (ongeveer 100 keer over de laatste 10 jaar). Waar ik boos over word, is dat expats beboet worden voor het niet aanleveren van formulieren die de huis- of condo-eigenaar moet invullen. Slechts in een beperkt aantal gevallen is de expat de eigenaar van het huis of condo.

  10. TheoB zegt op

    chris,
    Petervz is – naar eigen zeggen – voormalig ambassade-medewerker. Ik neem daarom aan dat hij weet hoe in die kringen de hazen lopen. Dus zijn laatste zin beschouw ik als ingegeven door de gedachte dat je met stroop meer vliegen vangt.

    Wat mij verbaasde in dit blog was dat de ambassadeur aangeeft dat het op de ambassade vrij rustige tijden zijn.
    Waarom dan ligt de eerst mogelijke datum voor een afspraak op de ambassade nu minimaal 5 weken in de toekomst i.p.v. de voorgeschreven 2 weken? Half juni was het zelfs 7 weken! Probeer het zelf maar eens:
    https://www.vfsvisaonline.com/Netherlands-Global-Online-Appointment_Zone1/AppScheduling/AppSchedulingInterviewDate.aspx
    Dit duidt volgens mij dus op een structurele onderbezetting van de ambassade. Misschien dat de ambassadeur dat kan aankaarten bij zijn werkgever met het argument dat daardoor de door henzelf opgestelde 2 weken-regel met een factor 3(!) wordt overtreden.

    Voor wat betreft de TM30 melding:
    Wat wij als buitenlanders (kort- en langverblijvers) zouden kunnen doen is het plaatselijke immigratiekantoor overstelpen met TM30-meldingen door elke 2-3 dagen naar het immigratiekantoor te gaan en zeggen dat je weer teruggekomen bent van een 25-uurs tripje naar een andere provincie. Dat er geen melding gedaan is van jouw verblijf in een andere provincie, is te wijten aan de logiesverstrekker aldaar.

    • TheoB zegt op

      Sorry, de link moet zijn:
      https://www.vfsvisaonline.com/Netherlands-Global-Online-Appointment_Zone1/AppScheduling/AppWelcome.aspx?P=Tg%2FSYPsRqwADJwz8N7fAvPi9V%2BRk9FnxfVU9W%2BoA82Q%3D

    • chris zegt op

      beste TheoB,
      Ik ken petervz nog uit de tijd dat hij werkte op de ambassade. Maar met hem vind ik het opmerkelijk dat de TM30 perikelen niet worden waargenomen op de ambassade. Men zit kennelijk te slapen of heeft weinig oog voor de belangen van ‘gewone’ expats in dit land. Dat laatste heb ik al eens geconstateerd.
      Begin Juli wilde ik een afspraak maken op de ambassade voor een Schengen visum voor mijn vrouw. De eerst mogelijke datum was 31 Augustus, twee weken voordat we gepland hebben te gaan. Als het al komkommertijd is op de ambassade is dit een teken dat men de Nederlanders niet graag meer van dienst is met het Schengen visum en iederen maar naar VFS Global moet.
      Ik werk hier en heb wel wat anders te doen dan me bezig houden met een TM30 formulier dat ook nog eens niet door mij maar door de eigenaar van mijn condo moet worden ingevuld.

    • Rob V. zegt op

      Dat de ambassade dun bezet is en niet opschaalt bij voorzienbare piek periodes is al vaker langs gekomen op TB. Zo zou de ambassade dus voor een visum de mensen in staat moeten stellen binnen 2 weken op de ambassade langs te komen, en rekening moeten houden met piek en dal seizoen. Dat lijkt niet te gebeuren… vol = vol. Daarmee is de ambassade in overtreding van de Visumcode. Maar weinigen zullen dat aanvechten.

      En zo vanaf 2020 , wanneer de nieuwe Visumcode van krwcht wordt hoeven ze je niet meer binnen 2 weken op de ambassade te helpen. De ambassade is dab alleen nog voor bijzondere categorieën visumplichtigen. De gewone aanvragers moeten dan verplicht naar VFS. De service kosten die VFS rekent mag de aanvrager betalen.

      Vreemde zaak lijkt mij om te moeten betalen voor een (dan) verplichte service. Het zou logisch zijn dan BuZa de service kosten betaald. Maar hoe werkt zo’n derde partij met winst oogmerk dan goedkoper dan BuZa? Zonder moste afschuiven op de burgers kan BuZa niet bezuigingen. En omdat DenHaag de geldkraan dichter draait komen de extra koste dus bij de mensen terecht. Besparen door de rekening elders te leggen.

      • chris zegt op

        beste Rob,
        Het werkt ook nog eens ‘corruptie’ in de hand in een land als Thailand. Ik neem aan dat de ambassade met VFS Global een contract sluit over de hoogte van de kosten die men de Nederlander in rekening mag brengen.Maar wat als VFS Global volgend jaar 25 of 35 % meer vraagt? Men heeft nu een monopoliepositie en de ambassade is – lijkt me- niet in staat cq van plan om alle Schengen visa weer zelf af te handelen.

    • jan si thep zegt op

      Jammer dat het immigratiekantoor in mijn geval 2 uur rijden is (=500 baht). Ik kan het proberen bij het plaatselijke politiekantoor maar ik vermoed dat dat nooit in het systeem beland.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website