Avonturen van twee Thaise jongens in de Nederlanden

Geplaatst in Dagboek
Tags: ,
9 december 2021

(Elisabeth Aardema / Shutterstock.com)

Op vrijdag 7 juni reisden wij met z’n vieren naar Nederland, te weten mijn persoon, mijn zoon Anoerak, bijna veertien jaar oud, en twee schoolvrienden van Anoerak, Winner en Phoem (ook wel Poom), beiden bijna vijftien jaar oud. We verbleven twee weken op Landgoed Ginkelduin in Leersum op de Utrechtse Heuvelrug en bezochten vandaar uit diverse plaatsen en personen in Nederland.

Ik vroeg Winner en Phoem (resp. links en midden op de foto) een dagboek bij te houden met de bedoeling dat op thailandblog te publiceren. Dat deden ze trouw, soms in het Thais maar meestal in het Engels. De letterlijke vertaling volgt hieronder. Tussen haakjes soms een verduidelijking of aanvulling van mijn hand.

Voordat Winner en Phoem voor nog eens twee weken naar Brussel, Parijs, Zwitserland, Milaan en Venetie afreisden, vroeg ik ze een paar zaken te noteren die ze erg leuk of juist niet leuk vonden.

Winner vond het volgende leuk

• Chinatown in Amsterdam (Zeedijk? de Walletjes?)
  • de mensen in Nederland
  • het spoorwegmuseum

Winner vond de volgende zaken beslist niet leuk

• het weer
  • haring, omdat die stinkt
  • het Rijksmuseum omdat het saai is en alleen voor oudere mensen geschikt

Phoem kwam tot de volgende leuke zaken

• de manier waarop mensen in Nederland vriendelijk zijn
  • de oude Hollandse huizen in Utrecht en Amsterdam
  • het Rijksmuseum

Niet zo leuk oordeelde Phoem over

• sommige onbeleefde mensen in Chinatown in Amsterdam
  • de prijs van kleding
  • zijn slaapkamer die benauwend klein was (Er stonden drie bedden)

Tino Kuis

Dagboek van Winner en Phoem

Zaterdag 8 juni
Winner We gingen naar de markt in het dorp en we aten iets dat ‘haring’ wordt genoemd, een verse vis die we niet in Thailand hebben. Dit was de eerste en laatste keer dat ik het at want ik houd niet van ongekookt eten. Deze maand zou het heet en zonnig moeten zijn maar het was behoorlijk fris maar het voelt wel prettig aan als je ademt. Heel erg leuk is dat iedereen hier naar me glimlacht en ‘Hi’ zegt als ik ze aankijk.

Phoem Op deze eerste dag werd ik verrast door het prettige weer. Ik vond de haring met uitjes erg lekker. Ons huisje staat midden in de bossen, we horen de vogels zingen en de wind in de bomen, het is echt een rustige plek, ik houd van dit stadje, Leersum.  Ik heb reeën gezien in de dierentuin maar vanmorgen zag ik er voor het eerst een in het wild! (Door de jetlag wandelden we al om 6 uur door de bossen).

Zondag 9 juni
Winner Vandaag is het zondag en we begonnen goed. We gingen samen naar (Amsterdam) om kickboksen te oefenen maar het was zo vermoeiend dat iedereen dacht ‘de eerste maar ook de laatste keer’. Maar alles was oké en dit is maar het begin.

Phoem We gingen naar Amsterdam om te boksen, veel vermoeiender dan voetballen. We bezochten ook het Ajax Stadion. ’s Avonds lekker gegeten.

Maandag 10 juni
Winner Vandaag is het maandag en het was een mooie dag want we bleven alleen maar thuis en gingen nergens naar toe. Vandaag is het kouder maar we maakten een wandeling in het bos, ontdekten nieuwe plekjes en voelden de natuur.

Phoem We gingen nergens naar toe maar bleven rond het huis. Het is zo mooi door de velden te wandelen, ’s Avonds aten we met vrienden van Anoerak’s vader.

Dinsdag 11 juni
Winner Vandaag gingen we naar een belangrijke, grote stad met veel geschiedenis (Utrecht). Ik was een beetje opgewonden omdat we voor het eerst in de trein zaten. Maar het belangrijkste was het Spoorwegmuseum.

Phoem Vandaag gingen we naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Ik weet nu waar de eerst spoorlijnen liepen en hoe de eerste treinen eruit zagen. Het was allemaal heel interessant en leuk (sanoek) om te doen. Daarna wandelden we door Utrecht. We bezochten de Dom met z’n mooie Europese versieringen en kunst. We wilden vele dingen kopen maar het was allemaal te duur in Thais geld uitgedrukt.

Woensdag 12 juni
Winner Vandaag bezochten we het Maritiem Museum (in Rotterdam). Scheepvaart is heel belangrijk voor de Nederlanders maar wij vonden het saai want we zijn teenagers. ’s Avonds gegeten met Tino’s vrienden.

Phoem We zaten een uur in de trein naar Rotterdam waar we het  Scheepvaart Museum bezochten.  We leerden over schepen, hoe ze gebouwd werden, hun benodigdheden en instrumenten. We zagen ook wat over de waterhuishouding in Nederland. Daarna wandelden we door de stad waar ik een bloesje en een broek kocht. Met de trein gingen we naar Vlaardingen waar Anoerak’s vader als arts werkte. We zagen veel  grote boten op de rivier (de Nieuwe Waterweg). We aten Thais-Indiaas en keerden erg laat terug naar huis, om 23.00 uur.

Donderdag 13 juni
Winner De hele dag geen zon gezien. Het was koud en we bleven thuis. Je zou het de meest vervelende dag kunnen noemen.

Phoem We werden om tien uur wakker. We hebben de hele dag niets gedaan. Voor de lunch aten we pannenkoeken met ham en kaas.

Vrijdag 14 juni
Winner Vandaag was tot nu toe de leukste dag. We bezochten Tino’s broer en maakten een wandeling door de stad (Breda). Vervolgens gingen we een (Thaise) vriendin van mijn moeder opzoeken (in Assendelft, met een Nederlandse man en twee dochters). Ik voelde me zo gelukkig toen ik haar opnieuw ontmoette na die lange tijd en zij zag er ook heel blij uit. We aten Thais en dat is wat ik wil eten! Maandag zien we haar opnieuw.

Phoem Vandaag gingen we naar Breda, een kleine, mooie stad waar Tino’s jongere broer woont. We lunchten daar en maakten vervolgens met Marijn ( Tino’’s neef) een wandeling. Marijn vertelt over ons bezoek aan Amsterdam de volgende week, over de geschiedenis van de oude stad Breda en zijn militaire academie sinds de Tweede Wereldoorlog. ’s Avonds gingen we naar Assendelft op bezoek bij een vriendin van Winner’s moeder. We aten Thais en bezochten daarna windmolens en zagen ’Dutch Shoes’ (klompen) (Zaanse schans).

Zaterdag 15 juni
Winner We gingen fietsen in het Nationale Park (de Hoge Veluwe) en dat was zo vermoeiend (Het woei erg hard). Daarna bezochten we het (Kröller-Muller) museum.

Phoem We gingen naar een Nationaal Park om te fietsen. Ik kan vertellen dat Nederland erg vlak is want ik zag uitgebreide vlakten, bijzonder mooi. Toen we thuiskwamen hebben we uitgerust en Mr. Tino bereidde een dinner.

Zondag 16 juni
Winner We gingen de Batavia bekijken, een groot, oud oorlogsschip (in Lelystad). Daar was ook een show van heel veel oude automodellen. Het was erg druk want het was Vaderdag.

Phoem Vandaag bezochten we een groot, oud schip, de Batavia genaamd. Het is een oud, Hollands schip dat de zeeën bevoer om met andere landen, als Indonesië, Thailand en India, te handel te drijven. Deze kennis deden we op van de vriend van Tino’s oudste dochter (die jarenlang hielp bij de bouw van het schip). Hij vertelde ons waar alles voor diende en hoe alles werkte. Het interessantste aan de Batavia is dat het wel drie verdiepingen telt.

Maandag 17 juni
Winner Vandaag gingen we naar Amsterdam. We wandelden door het ‘Red Light District’ en daar waren zo veel meisjes. Er waren ook seksshops en modewinkels.  Ik at Chinese noedels en ik hoop dat we spoedig Thais kunnen eten!

Phoem Vandaag nam Aor, de vriendin van Winner’s moeder, ons mee naar Amsterdam. We maakten een tocht met een rondvaartboot door de grachten. Daarna aten we noedels in een Chinees restaurant. Ik kocht een paar nieuwe schoenen, een T-shirt en wat souvenirs. We liepen door het ’Red Light District’ waar prostitutie geheel legaal is. Met de trein keerden we terug naar Leersum.

Dinsdag 18 juni
Winner Vandaag gingen we nergens naar toe. We hebben gezwommen en we aten met Tino’s ex, en dat was erg leuk.

Phoem Het was de heetste dag tot nu toe, wel 30 graden. We bleven in ons huisje en aten met Tino’s ex.

Woensdag 19 juni
Winner Vandaag gingen we weer naar Amsterdam, waar we nu wandelden in Chinatown (? Zeedijk, Damstraat?) en dat was zo vermoeiend.

Phoem Vandaag hadden we afgesproken met Marijn (Tino’s neef) maar hij was de afspraak vergeten en zo wandelden we met z’n drieën alleen door Amsterdam. We gingen naar het Nemo Wetenschappelijk Museum maar het was zo vol dat we weinig konden doen en zo gingen we weer wandelen. ’s Avonds een eigengemaakt diner.

Donderdag 20 juni
Winner Mijn laatste dag in Nederland. We gingen weer naar Amsterdam. We bezochten het Rijksmuseum en wandelden rond wat nogal saai en vermoeiend was. Morgen gaan we naar Brussel.

Phoem Vandaag onze laatste dag in Holland, morgen gaan we naar een ander land. We gingen naar het Rijksmuseum waar het vooral draait om kunst. Ik vond de Italiaanse landschappen geschilderd door Nederlandse schilders (zie afbeelding van Italiaans landschap door Jan Both, circa 1652) het mooiste. We bezochten het Torture museum. Daar was niet veel aan, wat martelwerktuigen zoals ze dat in vroegere tijden gebruikten. Eindelijk konden we weer terug naar Leersum.

8 reacties op “Avonturen van twee Thaise jongens in de Nederlanden”

1. BA zegt op

Leuk verhaal Tino.

Voor Winner die Thais wil eten, als je in Amsterdam voorbij de wallen gaat, rond de Zeedijk daar zitten volgens mij een aantal Thai shops, restaurants, snackbar en ook Thaishop.nl een soort Thai supermarkt.

2. HansNL zegt op

Het valt mij op dat er een groot verschil is tussen Winner en Phoem.

Winner zou ik als enigszins negatief willen benoemen, terwijl Phoem wat positiever overkomt.

3. Rob V. zegt op

Leuk duo-dagboek met zeer verschillende visies. Elke persoon is uniek, beleefd de wereld om zich heen anders en handelt ook anders. ” De Thai” bestaat niet, ” de Thaise toerist” niet, ” de Nederlander” bestaat niet , ” De Nederlandse toerist” bestaat niet en ga zo maar door. Grappig dat ze de mensen hier zo vriendelijk vonden en een glimlach opmerkte, iets van cliché matig juist door veel Nederlanders aan de Thai wordt toegewezen. Het zal te maken hebben met een vreemde toerist/gast zijn en als vele als zodanig (in positieve zin) behandeld/gezien worden. Hebben ze nog kunnen genieten van een bord friet met frikandel of is dat iets voor een bezoek aan Vlaanderen (friet met curryworst heet het daar dacht ik)? De Thai die ik ken zijn er allemaal dol op.

De jongens zijn in elk geval een hele ervaring rijker, dat pakt niemand ze meer af! Eigenlijk zou iedereen eens een tijdje in een totaal ander land met geheel andere taal, cultuur en gebruiken moeten doorbrengen. Een waardevolle ervaring voor in het rugzakje.

4. Stassen Roger zegt op

Mooi stukje beste Tino! Schitterend idee trouwens om hen een dagboek te laten schrijven. Zijzelf zullen het zich hierdoor later beter herinneren en jij (in dit geval iedereen op deze site) leert/leren hun gedachtenwereld een beetje beter kennen. Opmerkelijk hoe deze smart-phone en I-pad-generatie toch oog blijft hebben voor omgeving en interesse heeft voor andere culturen. Uit ervaring weet ik dat ze misschien nog te jong zijn om tenvolle hiervan te genieten. Ik heb in het verleden nichtjes en een neef van Siriwan (mijn Thaise echtgenote) op bezoek gehad in België en met hen een rondreis door Europa gemaakt. Twee van hen vonden het achteraf (enkele jaren later) spijtig dat ze toen amper 15 jaar oud waren. De laatste, een nichtje van 25 (intussen geeft ze les Chinees in Chiangmai) heeft hier twee maanden geleden de vakantie van haar leven beleefd. Ze was er blijkbaar rijp voor. Ze genoot met volle teugen en liet ons dat ook geregeld weten. Maar dit even terzijde. Anoerak jouw zoon, zal het enig gevonden hebben in het gezelschap van zijn Thaise vrienden en fier over zijn Ajax en zijn Holland. Ik kijk alvast uit naar je volgend stukje.

Roger

5. Chris Bleeker zegt op

@ Tino,een leuk en bevestigend overzicht van het verblijf van jongelui,in het verre Nederland. Heb zelf ook drie zoons en een dochter,die inmiddels de pubertijd ontgroeid zijn,maar de reactie van deze knapen verschilt niet in de reactie,s die mijn kinderen gaven in soortgelijke situaties in een ander land,met uitzondering op het blij zijn weer ( Thais ) te eten,wat aangeeft dat eten,en eet gewoontes in Thailand anders zijn,en dat het weer voor de een geen probleem is en voor de ander weer wel,wat samen gevat weergeeft,…ieder mens is uniek,of dat nu een Thaise of welk een achtergrond heeft.

6. janbeute zegt op

Had toch een dagje naar Giethoorn gegaan in Overijssel.
    Zeer geliefd zowel bij Chineze als Thaise toeristen.

Jan Beute.

7. Sjefke zegt op

Erg leuk om te lezen. Bizar ook dat ze ons vriendelijk vinden, ik vind onszelf eigenlijk het meest onbeschofte volk in Europa. Helemaal in de randstad, egoïstisch en bot…

• khun moo zegt op

Wellicht vergelijken ze het met de vriendelijkheid van Thaise mensen onderling in Thailand.
      Het blijft gissen hoe de vriendelijkheid onderling tussen Thaise mensen is en vooral wanneer de personen uit Isaan komen.