Velkommen til Thailandblog.nl
Med 275.000 besøg om måneden er Thailandblog det største Thailand-fællesskab i Holland og Belgien.
Tilmeld dig vores gratis e-mail nyhedsbrev og bliv informeret!
nyhedsbrev
Sprogindstilling
Bedøm thailandske baht
Sponsor
Seneste kommentarer
- Theo: Med den simple teknologi i rismarkerne er det NU blevet meget dyrt at dyrke ris. Sæt 10 rai. Vi havde sidst
- William Korat: Bare et hurtigt kig Herman, du har delvist ret, samlet i dag på en sjetteplads lokalt på én, et sjusket resultat
- Rob V.: Næsten helt enig Gringo, det kan ikke være så svært bare at opføre sig normalt over for dem, der er anderledes. En snak
- Driekes: Jeg er enig i begge svar, men der skal være tilstrækkelige ressourcer, og økonomi er et alvorligt problem i Thailand og
- Chris: For et normalt komfortabelt hus skal du forvente at betale 13.000 til 16.000 Baht per kvadratmeter. (alt i, tegninger,
- Herman: Selv hvis forbrændingen i Thailand skulle kontrolleres, ville dette ikke løse problemet, så længe nabolandene ikke overholder kravene.
- Herman: William -Korat, Chiang Mai er bestemt ikke i top 3 i verden, det er ofte angivet her, men Chiang Mai er
- willem: kære gringo, virkelig super klar historie, jeg genkender meget fra den, at pigerne fortjener respekt, ikke hver farang
- Yan: Der går næppe en måned, uden at Thailand kalder sig selv "HUB" for en slags..."HUB" for medicinsk
- Carla: Tag til øerne, det har vi gjort i årevis. Tip: Hvis du vil have fred og ro og en vidunderlig afslappet atmosfære, så tag til Koh Phayam!
- Cornelis: Haha Sjaak, for ALOHA skal du til Hawaii. De er nu ved at indføre alle de andre forkortelser på skolerne. I Th
- Cuylits Jan: Undskyld, jeg fandt maden i Thailand kedelig efter 3 uger og smagte altid det samme. Effektiv gademad var bedre end de fleste restauranter
- Rob V.: Jamen, det er ikke så slemt, vel? Man ser ofte et regnbueflag, der viser den seksualitet, køn og orientering
- Hans: Vi har bygget en bungalow på 20m140 2km fra Kantharalak (Sisaket). Vi startede dette i 2016, og det var klar i 2020. Omd
- Matthias: Nå René, jeg er 100% enig med dig i denne her. Uanset hvor du går, eller på alle medier på internettet, bliver dette skubbet ned i halsen på os
Sponsor
Bangkok igen
Menu
optegnelser
emner
- baggrund
- aktiviteter
- advertorial
- dagsorden
- Skattespørgsmål
- Belgien spørgsmål
- Seværdigheder
- Bizar
- buddhisme
- Boganmeldelser
- Kolonne
- Corona krise
- kultur
- Dagbog
- Dating
- Ugen af
- Dossier
- At dykke
- Economy
- En dag i livet...
- Øer
- Mad og drikke
- Events og festivaler
- Ballonfestival
- Bo Sang Paraply Festival
- Bøffelløb
- Chiang Mai Flower Festival
- kinesisk nytår
- Full Moon Party
- jul
- Lotus Festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireball Festival
- Nytårsaften fest
- Phi ta khon
- Phuket Vegetarisk festival
- Raketfestival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thai nytår
- Fyrværkeri Festival Pattaya
- Expats og pensionister
- AOW
- Bilforsikring
- Bankvirksomhed
- Skat i Holland
- Thailand skat
- belgiske ambassade
- belgiske skattemyndigheder
- Bevis på liv
- DigiD
- Emigrere
- At leje et hus
- Køb et hus
- til minde om
- Resultatopgørelse
- Kongens
- Leveomkostninger
- hollandske ambassade
- hollandsk regering
- hollandsk forening
- Nyheder
- Dør
- Paspoort
- Pension
- Kørekort
- Fordelinger
- Valg
- Forsikring generelt
- Visa
- Werken
- hospital
- Sundhedsforsikring
- Flora og fauna
- Ugens foto
- Gadgets
- Penge og økonomi
- Historie
- Sundhed
- Velgørenhedsorganisationer
- Hoteller
- Kigger på huse
- Isaan
- Khan Peter
- Koh Mook
- Kong Bhumibol
- Bor i Thailand
- Læserindlæg
- Læseropkald
- Læsertips
- Læserspørgsmål
- Samfund
- markedsplads
- Medicinsk turisme
- Milieu
- Natteliv
- Nyheder fra Holland og Belgien
- Nyheder fra Thailand
- Iværksættere og virksomheder
- onderwijs
- Forskning
- Oplev Thailand
- Opinie
- Bemærkelsesværdig
- At opfordre til handling
- Oversvømmelser 2011
- Oversvømmelser 2012
- Oversvømmelser 2013
- Oversvømmelser 2014
- Gå i dvale
- Politik
- Poll
- Rejsehistorier
- Rejser
- relationer
- butik
- sociale medier
- Spa og wellness
- Sport
- byer
- Ugens udtalelse
- Strande
- Taal
- Til salg
- TEV procedure
- Thailand generelt
- Thailand med børn
- thai tips
- Thai massage
- Turisme
- Går ud
- Valuta – Thai Baht
- Fra redaktionen
- Ejendom
- Trafik og transport
- Visa kort ophold
- Visum til længerevarende ophold
- Visum spørgsmål
- Flybilletter
- Ugens spørgsmål
- Vejr og klima
Sponsor
Ansvarsfraskrivelse oversættelser
Thailandblog bruger maskinoversættelser på flere sprog. Brug af oversatte oplysninger er på eget ansvar. Vi er ikke ansvarlige for fejl i oversættelser.
Læs hele vores her ansvarsfraskrivelse.
royalty
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rettigheder forbeholdes. Medmindre andet er angivet, tilkommer alle rettigheder til information (tekst, billede, lyd, video osv.), som du finder på denne side, Thailandblog.nl og dets forfattere (bloggere).
Hel eller delvis overtagelse, placering på andre sider, reproduktion på anden måde og/eller kommerciel brug af disse oplysninger er ikke tilladt, medmindre udtrykkelig skriftlig tilladelse er givet af Thailandblog.
Det er tilladt at linke og henvise til siderne på denne hjemmeside.
Home » Læserspørgsmål » Læserspørgsmål: Hvor længe og hvor mange gange om året kan jeg tage på ferie til Holland eller et andet land?
Læserspørgsmål: Hvor længe og hvor mange gange om året kan jeg tage på ferie til Holland eller et andet land?
Kære læsere,
Jeg har et spørgsmål: Hvor længe og hvor mange gange om året kan jeg tage på ferie til Holland eller et andet land?
Jeg er udstationeret og bor i Pattaya, afregistreret fra Holland og ikke længere skattepligtig i Holland med en fritagelse (jeg er over 65) Jeg er registreret i Thailand og har en Tambien Baan, den gule bog.
Nu vil jeg rejse fra Thailand til andre lande og nogle gange også til Holland. Er der nogen der har erfaringer med dette? Hvis jeg er "for meget" ude af Thailand, kan jeg så bringe min skattefritagelse i fare? Hvad accepteres, og hvad er standarderne på dette område af skat?
Jeg vil selvfølgelig gerne overholde de standarder, hvis de allerede eksisterer.
Venligst din reaktion
Piet
Moderator: læs spørgsmålet først. Det handler ikke om visa, men om skatter.
Da du er officielt bosat i Thailand, er du underlagt thailandske skatteregler.
For Holland ved jeg: du er skattepligtig i Holland for din verdensomspændende indkomst, hvis du tilbringer 183 nætter eller mere i Holland. Du anses for ikke at have forladt Holland af skattemæssige årsager, hvis du vender tilbage inden for et år. Hvis du kun bruger 90 dage eller mindre, betaler du kun skat af den indkomst, du har optjent i Holland i disse dage.
Selvfølgelig står eller falder alt med delen: "bevis". Du vil ikke være den første med et mobilhome i Lux og Fr, og et hus i NL, B og D. Det er et spørgsmål om aritmetik.
Hvis du er blevet afmeldt i Holland, altså bor et sted uden for Holland, vil de hollandske skattemyndigheder ikke være interesseret i, hvor og hvor længe du holder ferie. Så længe du ikke holder ferie i Holland i mere end 3 måneder og ikke arbejder i det tidsrum, er det okay. Synes det ikke være svært at få arbejde uden en registreret bopælsadresse? Den hollandske skat giver detaljerede oplysninger om dit spørgsmål på sin side. Måske kan du blive klogere der? Tænk over dine visumpligter på forhånd, når du forlader Thailand. top martin.
Kære Pete,
Ved du allerede, hvor længe du kan blive væk fra Thailand uden problemer?
at kunne komme tilbage?
Visa osv
hilsen,
Louis
Jeg er ikke Piet, men du kan komme ind med et 1-års multi-entry visum indtil sidste visums gyldighedsdag. Denne dato er trykt på dit visum. Fra den dag af kan du blive i Thailand i yderligere 90 dage. Så du skal ind, FØR dit visum udløber. Ellers vil den ekstra 90 dages fest ikke finde sted. Du har altså et 1-års visum, der i praksis er gyldigt i 1 år + 90 dage. Med venlig hilsen. topoprører.
Så jeg er spørgeren Piet
Mit spørgsmål har ikke noget med visum at gøre, det er fint... Jeg vil gerne vide om du har erfaring med at jeg kan miste min skattefrihed ved ikke at være i Thailand hvor jeg officielt bor... kan jeg rejse gennem Australien i seks måneder?? Kan jeg tage til Holland i 5 måneder osv. osv
@ top rebel ea Soon på Thailandblog: Seksten spørgsmål og svar om visa og alt relateret til det, skrevet af Ronny Mergits.
En mere end fremragende idé Dick. Mine 2 tommelfingre op for den historie. Det lader til, at mange bloggere simpelthen ikke kan finde vej til webstederne for den thailandske emigrationstjeneste og den thailandske ambassade i Holland, hvor alt er beskrevet på en pæn og let læselig måde. top martin
Moderator: Svar venligst kun på læserens spørgsmål.
Du skal kun betale skat overalt, hvis du har indkomst fra arbejde eller indkomst, for eksempel fra leje, renter osv. Du kan kun betale i det land, hvor din bolig er registreret. Det siger virkelig det hele. Jeg undrer mig også over, hvordan skattemyndighederne i Holland ved, at du tramper gennem Australien? Du er ikke længere i Holland og er blevet logget ud. Så de er ligeglade med, at du ligger under palmerne på Tahiti, hvilket jeg gerne vil ønske dig.
Den er på min blog i dag 12:04. Læs ? topoprører.
Martin, tak for dit svar
Jeg får skattefritagelse på grund af traktaten mellem Holland og Thailand, så der bliver ikke foretaget nogen kontrol for at sikre, at jeg faktisk opholder mig i Thailand under fritagelsen (jeg fik 5 år), så ifølge dit system kunne jeg også campere i Holland i 6 måneder i en hytte på hey ?? Det sker ikke, det er det for godt til i Thailand
Også om de tjekker det eller ej og om de kan, for mig handler det om der er regler på området og hvem der har gode/dårlige erfaringer med dem
Pete spørgeren
Du er skattepligtig i det land, hvor du opholder dig i mere end 180 dage. Hvis dette ikke er tilfældet nogen steder, bliver du en ET eller Eternal Traveler. Du er da i en gråzone med hensyn til dine skattepligter og ikke helt uden risiko i den forbindelse, især hvis det er tilfældet hvert år.
For eksempel, hvis du opholder dig i Holland i mere end 3 måneder, men i mindre end 180 dage, og du vandrer rundt resten af året og ikke bliver nogen steder i længere end 180 dage, og skatten i Holland får nys om dette kan de hævde, at du er skattepligtig i Holland. Holland, fordi det er centrum for din eksistens..
For eksempel, hvis du opholder dig i USA mellem 4 og 6 måneder, er du forpligtet til at oplyse, hvor du betaler skat, og hvis ikke, er du skattepligtig med dem.
Der gælder forskellige regler for forskellige lande.
Det afgørende er, hvor centrum for din eksistens kan udpeges (domicil) af din nationalitet. familie, længden af dit ophold, ejerbolig, medlemskab af foreninger, ejer af bil og andre aktiviteter.
Den sikreste måde er beviseligt at blive i Thailand i mindst 180 dage hvert år, så skal du betale skat for næsten ingenting, så længe du ikke arbejder eller driver forretning der.
Kære Pete.
De svar, du har modtaget indtil videre, er næsten alle ubrugelige og indeholder mange unøjagtigheder.
Dit spørgsmål er: "Hvor længe og hvor mange gange om året kan jeg tage på ferie?"
Du skriver også, at du er over 65 år, ikke længere er skattepligtig i Holland (med fritagelse) og er registreret i Thailand. Jeg går så ud fra, at du stadig har hollandsk statsborgerskab.
Jeg vil basere mit svar på disse oplysninger.
Reglerne for skattepligt er givet i national lovgivning og i den skatteaftale, som Holland har indgået med Thailand.
Som hollandsk statsborger er du altid skattepligtig i henhold til hollandsk lovgivning. Hvilket land, der rent faktisk må opkræve skat af visse indkomstkomponenter, er fastsat i skatteaftalen. Om du rent faktisk skal betale skat er reguleret af national lovgivning.
Så længe du har din (skattemæssige) bopæl i Thailand, betragtes du som en "udenlandsk skatteyder" af de hollandske skattemyndigheder, og hvis du bliver inviteret til det, skal du oplyse din verdensomspændende indkomst Vilkår på 3 måneder til 183 nætter (se tidligere svar) har intet med dette at gøre.
Hvem der efterfølgende må opkræve skat, er bestemt af skatteaftalen. For at holde med din situation kan følgende forekomme (med undtagelse af særlige situationer:
Indkomsttype Skattepligtig
AOW / Anw Holland
Statens pension Holland
Privat pension Thailand
Livrente Thailand
Renter på opsparing i Thailand
Udbytte Thailand
Din folkepension (hvis du er 65+) beskattes derfor altid og kun i Holland. Se din årsopgørelse fra SVB med angivelse af de tilbageholdte lønsumsafgifter (sandsynligvis 0 €, givet størrelsen af ydelsen). Det er meget tvivlsomt, om du også vil modtage en opfordring fra de hollandske skattemyndigheder til at indsende en selvangivelse. Hvis denne tjeneste på grundlag af de oplysninger, de har til rådighed, konkluderer, at en erklæring ikke vil føre til pålæggelse af en vurdering, så udelades en sådan opfordring normalt.
KONKLUSION.
Det er kun din status som (skattemæssigt) bosiddende i Thailand, der er vigtig og ikke om og hvor ofte du tager på ferie til Holland eller for eksempel Australien, så længe dette ophold ikke er i fare.
Dit hollandske statsborgerskab betyder, at du i denne situation er en "udenlandsk skatteyder" i henhold til hollandsk skattelovgivning, med mulighed for at vælge, om du vil behandles som en hollandsk skatteyder eller ej (det rigtige valg kan være meget vigtigt!).
Hvis du gerne vil have mere information om at undgå dobbeltbeskatning, så se min hjemmeside:
http://www.lammertdehaan.heerenveennet.nl
Du kan også ansøge om den hollandsk-thailandske skatteaftale via denne hjemmeside.
Venlig hilsen.
Lammert de Haan.
Tak skal du have. Jeg vidste ikke, at jeg skulle betale skat i Thailand af renterne på min ING-opsparingsbog i Holland. Godt at vide det. Tak skal du have. topoprører