Sygesikring fra Univé til VGZ
Du husker måske fra en række opslag i de senere år, at en række bloglæsere bruger Univés Universal Policy for sygesikring. Disse personer, inklusive mig selv, blev afregistreret i Holland og kunne ikke længere gøre brug af den generelt gældende lov om sygesikring. Univé tilbød dem derefter muligheden for at skifte til denne universelle politik, også kendt som en udenrigspolitik.
Præmien stiger
Årsagen til tidligere opslag var de ublu præmiestigninger, som forsikringstagerne stod over for. Univé betragtede forsikringstagere med udenrigspolice som en særskilt gruppe, hvis omkostninger oversteg præmieindtægterne og brugte dette som undskyldning for de kraftige præmiestigninger hvert år. Anmodninger om moderation, protestskrivelser og endda en (afvist) klage til ombudsmanden kunne ikke overtale Univé til at udvande præmiestigningerne. Gruppen blev sådan set erklæret fredløs, fordi en overgang til en anden og muligvis billigere forsikring simpelthen ikke var mulig, primært på grund af den pågældende forsikredes normalt høje alder.
Aflysning af udenrigspolitik
Når de bider tænder sammen, havde de intet andet valg end at acceptere disse præmiestigninger. Hvis det ikke var nok, nærmede en ny ulykke sig forsikringstagerne. I slutningen af juni blev det offentliggjort, at Univé ville indstille udenrigspolitikken. Opsigelsesvarslet på 6 måneder - efter policebetingelserne - blev behørigt overholdt med den tilføjelse, at sikrede nu havde god tid til at handle med et andet forsikringsselskab. Det blev blandt andet nævnt, at VGZ stadig tilbyder en sådan forsikring.
VGZ
VGZ og Univé er i samme erhvervsgruppe, jeg ved ikke præcis hvordan den organisatoriske og økonomiske konstruktion fungerer, lad os bare sige at de er søsterselskaber. Da jeg aflyste Univés udenrigspolitik, udtænkte jeg omhyggeligt alle mulige dommedagsscenarier, men jeg udtænkte også en gunstig udvikling givet omstændighederne. Uden at Univé udtrykkeligt nævnte dette, gik jeg ud fra, at udenrigspolitikken ville blive videreført "bare" af VGZ.
Accept
I den forstand bekræftede jeg også Univés fortrydelsesbrev, sagde at jeg fortrød at skulle stoppe efter at have været forsikret hos dem i mere end 40 år. Jeg skrev, at jeg accepterede overførslen til VGZ på samme betingelser og bad om bekræftelse på, at overførslen ville finde sted. Jeg fik ikke svar, for kommunikationen med den slags virksomheder er ikke altid gnidningsfri.
Påmindelse
I august blev jeg lidt nervøs, for jeg havde stadig ingen bekræftelse. Jeg kom i kontakt med en venlig dame fra Univé kundeservice. Hun havde undersøgt sagen og skrev:
Jeg kan forestille mig, at du fortryder, at vi, efter at du har været forsikret hos Univé i 40 år, stopper med at tilbyde den universelle komplette police.
Det har vi valgt, fordi der kun er en meget lille gruppe af forsikringstagere, der har denne forsikring, under 100. Derudover tilbyder VGZ præcis samme forsikring. Hos Univé ønsker vi fuldt ud at fokusere på det hollandske skade- og sygeforsikringsmarked. Derfor blev det besluttet at ophæve denne særlige udlandsforsikring.
Jeg har videresendt din e-mail (igen) for at være sikker. Vi behandler dit valg for VGZ universal komplet så hurtigt som muligt. Du modtager herefter den nye police for år 2018 i november Du kan se denne e-mail som en bekræftelse på videregivelse af dit valg.
Det så godt ud, men vel at mærke, denne besked kom fra Univé, men det betød ikke for mig, at VGZ ville acceptere min ansøgning. Nå, vent til november!
Ny politik 2018
I midten af november havde vi ikke hørt eller set noget, så vi måtte ringe igen for et par dage siden. Det gjorde jeg nu direkte med VGZ, først med e-mails, som kom tilbage uden levering, derefter via Facebook-chatboksen. Igen kontakt med en venlig dame, som lovede at se på sagen. Det ville tage flere dage, fordi der var meget travlt, fortalte hun. Og ganske rigtigt, i de dage, hvor jeg ventede på hendes svar, lå der bare en kuvert i min postkasse med den nye police fra VGZ for året 2018. Efter at have læst detaljerne i policen, fandt jeg ud af, at der faktisk ikke var noget, der har ændret, blev alle aftaler indgået med Univé overtaget. Jeg undskyldte naturligvis over for den venlige dame fra VGZ for min utålmodighed og takkede hende for tjenesten.
endelig
Så jeg er godt forsikret mod lægeudgifter igen, og det fantastiske ved VGZ var, at VGZ-præmien for 2018 er den samme som Univé-præmien for 2017. Man kan næsten kalde det et lykketræf!
siger Hans.
Uanset hvad du har været igennem, så har jeg det også.
Jeg gav dem allerede videre i august, og jeg har stadig ikke hørt noget i midten af november.
Så har lige sendt en e-mail, fik en e-mail tilbage den 24/11.
Svar lidt senere end normalt
Vi modtager mange spørgsmål i øjeblikket. Det kan medføre, at der går længere tid, før du får svar. Vi bestræber os på at besvare dit spørgsmål inden for 5 arbejdsdage. Vil du have et svar tidligere? Så ring til os på 072 – 527 75 95..
Den 24-11 også.en besked.på e-mail
Først og fremmest beklager jeg, at du endnu ikke har modtaget et svar.
Jeg har videresendt din anmodning til den relevante afdeling. Denne afdeling vil vurdere din anmodning. Du vil modtage en besked hurtigst muligt.
Den 27-11 endnu en besked.på e-mail
Den 24. november 2017 svarede jeg ikke på dit spørgsmål. Jeg vil gentage mit svar nedenfor.
Først og fremmest beklager jeg, at du endnu ikke har modtaget et svar.
Jeg har videresendt din anmodning til den relevante afdeling. Denne afdeling vil vurdere din anmodning. Du vil modtage en besked hurtigst muligt.
Bare vent og se for mig.
Rådgiv folket, hvis de ikke har en besked endnu.
At gå efter det selv.
Hans
Kære Hans.
Kan du fortælle mig, hvad den årlige præmie er.
Jeg er nu forsikret i et udenlandsk forsikringsselskab.
Jeg vidste ikke fra universitetet, at jeg kunne forsikre mig der.
Mange tak for ethvert svar
m.f.gr
Adrian Buijze
Posten er tilsyneladende hurtigere i Pattaya end i Hua Hin. Jeg har stadig ikke modtaget noget. Kommunikation via Facebook er meget vanskelig: altid den samme forudprogrammerede besked om, at der er meget travlt, og jeg skal oplyse mit forsikrede nummer. For at gøre ondt værre oplyser den pågældende dame, at præmien for næste år endnu ikke kendes. Hos VGZ, lad ikke den ene hånd vide, hvad den anden gør...
Hej Hans
Jeg har endnu ikke modtaget min politik.
Log ind på min VGZ med dit digid.
Du vil så se, at alt er nøjagtigt kopieret fra universitetet.
Peter
I sidste uge modtog jeg 2 breve fra banken med posten, som havde været undervejs i 2 måneder, givet datoen.
En langsom respons skyldes derfor ikke nødvendigvis VGZ.
Også jeg måtte jagte skiftet i lang tid, og fik endelig bekræftet, at overgangen til VGZ var en kendsgerning. Hvad angår præmiens niveau, er jeg ikke så sikker på, om det forbliver sådan, især set i lyset af kommentaren i det ledsagende brev, der meddeler, at præmien stiger. Ved søgning på VGZ-siden oplyses det, at præmierne for 2018 endnu ikke kendes. Jeg er bange for, at denne forsikringsgruppe vil overraske os igen.
For noget tid siden læste jeg et indlæg fra en, der sender sine udgifter på mail, da jeg ikke har et DigiD, ville det også være en løsning, hvis jeg skulle deklarere noget, hvilket heldigvis ikke er meget. Jeg rejser meget, bor 3 forskellige steder på kloden, og erklæringen er langsom, fordi posten aldrig når frem, hvor jeg opholder mig i øjeblikket. Forslag nogen? (Undtagen for at få et DigiD, som jeg ikke kan, fordi jeg aldrig kommer til Holland og heller ikke til Bangkok for at besøge ambassaden). Brevduen taber nogle gange et sting og bagefter at skulle sende det scannede hele igen medfører kun en masse bøvl. Uden at ville skyde duer under nogen, bedes du venligst oplyse om "alternative" erklæringsmetoder.
Det irriterende ved denne "udlandspolitik" (som er adskilt fra det hollandske sociale system, før folk begynder at spekulere over alting igen) er, at når de kontakter forsikringsgruppens serviceafdeling, ved de ikke, hvad du taler om, og det bliver sagt blankt, at du tager helt fejl, fordi "Vi har ikke udenrigspolitik". Yderst irriterende, men hey, jeg har en forsikring, og det er meget værd.
Se den sidste sætning i min historie, Rens, jeg har nu sort på hvidt, at præmien for 2018 er den samme som Unive i 2017, dvs. 572 euro om måneden.
Jep, det er ligesom at tømme en spand, er det ikke?
Det har jeg også på policen Gringo, men i det medfølgende brev står der: ”Din præmie er steget Forholdet mellem præmieindtægt og refusion af sundhedsudgifter, herunder i udlandet, er blevet forringet. Derfor forhøjer vi præmien i henhold til artikel 5.1 i policebetingelserne. På http://www.vgz.nl/universeel finder du de vilkår og betingelser, der følger med din sygeforsikring. Så jeg er spændt på, hvordan det egentlig er nu.
Jeg tror, vi kan konkludere, at nogle gange ved denne forsikringsudbyder ikke, hvad den anden hånd gør. Min erfaring med kontakt med dette forsikringsselskab er desværre dårlig. Det vides ikke, om de henviser til en anden afdeling, kravene blev forkortet med den bemærkning, at resultatet er 'over det hollandske gennemsnit', mens disse værdier ikke gælder for denne police, visse lægemidler er udelukket fra tilskud, mens policen forhold tyder på andet osv. Til sidst vil det hele blive rettet ud igen, men det vil ikke forløbe gnidningsfrit. Kan kun håbe at VGZ's “Forsikrede i udlandet” får en noget mere målrettet service. Jeg mener, at en klub med mindre end 100 forsikringstagere skal være nem at administrere. At skulle forklare hver gang, at man faktisk har en forsikring hos dem, som man gjorde hos Univé, er irriterende. Jeg ved godt, VGZ er bare et andet navn, men jeg håber stadig, at tingene bliver bedre.
Data med en hastighed på 38 baht omkring 260.000 baht om året. Nå ja, sundhedsforsikring i Thailand koster også penge. Du behøver ikke at forsikre dig selv, alt er frivilligt
Kære Gringo,
Nedenfor er adressen på ambassaden Verz. Selskab
FRANKRIG http://www.april-international.fr
Nedenfor mit indlæg. agent i pattaya
Den: Rainer Erlenkoetter
[Mailto:[e-mail beskyttet]]
Med udelukkelse af kræft (fra en fjern fortid) præmie 2017 € 379,= præmie 73 år
Jeg har ikke hørt noget fra universitetet endnu. Mens jeg har angivet, at jeg ønsker at modtage al post via e-mail. Så mon ikke jeg stadig vil være forsikret næste år.
Det er naturligvis logisk, at præmien på denne forsikring er mange gange højere end den hollandske forsikring. Hvorfor? Gruppen af forsikrede udgør en stor risiko i forhold til deres alder. Det faktum, at de frivilligt forlod Holland, gør det acceptabelt, at de ikke kan nyde godt af solidaritetsprincippet – unge og raske betaler til ældre og syge.
Jeg er enig med dig i, at ældre generelt er en dyr gruppe.
Især blandt expats, for der er absolut ingen bremse på expats' udgifter til sundhedsvæsen.
Hvorfor skulle du som expat sidde i venteværelset på et statshospital, hvis du også kan komme på et privathospital med alle omkostninger refunderet?
Men den solidaritet med de ældre er ikke så ringe.
Børn op til 18? år betaler slet ingen præmie, så enhver præmieyder, også de ældre, er derfor solidarisk med dette.
Hvis man sammenligner børns sundhedsudgifter, præmieindtægter og sundhedsudgifter med ældres, undrer jeg mig over, hvilken af disse to grupper der i gennemsnit er dyrere pr. person, selvom regeringen gerne peger på de ældre.
De ældre betaler jo præmier hvert år, og børnene betaler ingenting.
Køb ikke. I Holland beregnes præmierne hvert år og er i princippet rentable. Alle aldre er inkluderet i denne beregning. For ældre er præmien for grundforsikringen lige så dyr som for unge. Hvorfor skal det være 5.7 gange dyrere for Gringo. Det er mafia-praksis!
Du har faktisk allerede selv givet svaret. Den hollandske præmie er et gennemsnit af alle grupper. De unge, raske mennesker, der stort set ingen omkostninger har, betaler for de ældre, der har mange omkostninger.
Det er præcis det, der er solidaritetsprincippet. Fordi expats generelt tilhører den sidstnævnte gruppe, og intet kan kompenseres af andre grupper, betaler de en meget stor præmie.
Men ja igen har de endelig besluttet at forlade Holland med terwoon som det hedder.
Expats er også kun hollandske statsborgere. Hvor er vores lighedsprincip så?
Kan nogen fortælle mig, om det er muligt at ansøge om denne forsikring fra VGZ via internet eller e-mail?
Hej Peter,
Jeg arbejdede også på dette i går (29-11-2017), deraf mit svar til dig og måske også til andre.
For det første (hvis du er heldig som mig i går) mødte jeg en dame ved den telefoniske informationsskranke, som endda
henviste til CAK i Haag, jeg slap bare hvorfor, dette til fordel for min egen ro i sindet.
Men jeg ville gerne sende en e-mail til VGZ, og det kunne jeg ikke, af den grund at e-mailen først kan sendes efter kl. 8 (og du vil ikke modtage den tilbage med det samme) derefter e-mailen adresse vil fungere (og at hvis denne dame ikke er for smart, så godt ) Jeg har ikke kunne læse det nogen steder i informationen fra VGZ, at e-mailadressen først virker efter kl. 20.00, fordi telefoninformationsskranken lukker fra det øjeblik.
E-mailadresse på VGZ: [e-mail beskyttet]
Succes med det.
Met vriendelijke Groet,
jhvd
Bare forsikre dig med AA-forsikring i Hua Hin. Bare godt og gør.
[e-mail beskyttet] spørg info!!!
Jeg har lige opsagt min forsikring, det var Chigna. Fortsæt uden forsikring og se, hvor og om skibet strander. Har ikke lyst til at betale tæmmer, som er latterligt høje. .Hvis jeg kunne forsikre mig selv for normal prime i Thailand alene, ville jeg overveje det igen
Jeg er enig med dig. Spar disse penge separat og betal selv dine hospitalsomkostninger. Hvis det er for alvorligt, kan du vende tilbage til NL
Jeg synes ikke, at du skal arbejde i Holland ved alvorlig sygdom, du vælger at flytte til et andet land, hvilket også kan komme dig til gode. Tag ansvar for dig selv, selvom der er noget galt.
er en løsning. Nu for at komme til Holland...
Og så håber du, at du stadig er i stand til at rejse tilbage til NL, selvfølgelig. Flere "gode" råd?
Fantastisk idé, forlad Holland, lev som en gud i Frankrig, lad alle der betale, og hvis der er problemer, så vend tilbage til Holland, og samfundet kan betale for det igen.
Og så snart du er i Holland, kan du hurtigt købe/leje en bolig, for hvis du ikke er registreret i BRP'en, kan du ikke forsikre dig i Holland.
Ja. Vi er trods alt stadig hollændere. Hvor er det lighedsprincip? Er vi skum nu? Som hollandsk statsborger skal du betale de samme omkostninger som alle andre.
Hvorfor har forsikringsselskaber lov til at skelne? Ikke på grund af vores alder og gennemsnitlige sundhedsomkostninger! Vores er det samme som andre hollændere på vores alder, der bor i Holland.
Henk Hauer, helt enig. Fik en lyskebrokoperation på et statshospital til en pris af Baht 11,000- (elleve tusinde). Jeg har ikke tænkt mig at betale 5 eller 600 euro om måneden til sådan en flok svindlere. Hvis du ved, hvor du skal tage hen, og hvad du skal gøre, gerne med hjælp fra thailændere, er du stadig billig. Jeg har også flere gange oplevet, at der ikke blev opkrævet omkostninger til et tjek som udefrakommende patient. 1 af disse var Pattaya Inter med andre. Jeg er nu 81 år og rask.
Ville det være muligt at oplyse præmiebeløbene for en forsikret over 70 år i Thailand?
Vil også gerne vide præmien
Jeg spurgte en ejendomsmægler for 4/5 år siden, det var ikke muligt.Ikke engang med venner i Hua hin
Jeg tror ikke man får nogen forsikring over 70, jeg er selv 71 nu og bor uforsikret i Thailand.
Når jeg læser de beløb, der skal betales om måneden, så tror jeg, at man kan bruge en god stund på hospitalet her.
Den police jeg læser siger, at du kun er forsikret i udlandet i 6 måneder.
Om det også er tilfældet med ex Unive, ved jeg ikke. Absolut værd at tjekke for verdensdækning.
Dette er også forskelligt fra Europas dækning.
Med din DigiD kan du logge ind på vgz-siden. Jeg prøvede dette for et par uger siden og var overrasket over at se, at det virkede, og at jeg er forsikret næste år.
siger Hans van Mourik.
I dag forsøgte jeg at logge ind på VGZ med Digid et par gange.
Jeg kan ikke.
Kan det være fordi jeg endnu ikke har modtaget besked fra Unive om at de har overført mig til VGZ?
Hans
Da jeg fyldte 70, mente CZ, at det var nødvendigt at øge præmien med €165 pr. måned, så pr.
måned € 504, = skulle betales.
Jeg skiftede til Ambassade Verz.my., en international verz.my., som i år beder om en månedlig præmie på € 379,= i min alder af 73.
Peter: Hvordan kan du logge ind på Mijn VGZ, hvis du ikke er officielt kunde endnu?
Folk kender ikke dit BSN-nummer, gør de?
Svaret jeg modtog var: VGZ kender ikke dit BSN-nummer
Jeg skal også flytte fra Unive Universeel til VGZ Universeel, som mange her
Og Rens: Modtager du SVB-ydelse, kan du søge om Digid via SVB
Tak Koos for SVB-tip, men jeg har ikke en SVB-fordel så ...
Betaler SVB ikke AOW? Så får du en ydelse fra SVB.
Det er rigtigt Ger, men jeg har ikke folkepension endnu.
Kan nogen sende mig url'en til denne VGZ-udenrigspolitik?
Jeg kan ikke finde noget på VGZ's hjemmeside.
Og hvad er den månedlige præmie?
siger Hans.
Nu er dette det svar, jeg vil have.
Kan logge ind med Digid, men når ikke VGZ.
Jeg tror, grunden er, at jeg ikke er kunde endnu i øjeblikket
Hans
Kære Hans og Koos,
Jeg er endnu ikke kunde hos VGZ, og jeg kommer også fra Unive.
Når jeg logger ind, ser jeg, at jeg er forsikret hos dem pr. 01-01-2018.
Jeg anmodede om dette på deres råd (efter at have ringet mange gange)
via e-mail VGZ mellem 20.00 og 08.00 ned tid.
Skriv alle dine data ned her (også Unives data.
Andre gange kan du ikke sende en e-mail (ifølge dem).
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve det her.
Held og lykke Peter
Læs mange spørgsmål om, hvordan man eventuelt kan tegne denne forsikring eller information om den. Denne oprindelige Univé-forsikring (nu VGZ) var et forsikringsprodukt for dem, der ofte allerede boede i udlandet, og da det blev besluttet at implementere det nationale forsikringssystem i Holland. De, der allerede havde forsikring hos Univé, kunne skifte til dette som en privat udenlandsk forsikring uden nogen binding til skatte- eller socialsystemet i Holland. Det drejede sig ofte om tidligere statsansatte, som på det tidspunkt var dækket af en kollektiv forsikring, hvoraf mange var overraskede over, at deres sygeforsikring i udlandet ikke længere var gyldig, efter at Holland gik over til basisforsikringsmodellen. Mange havde ikke andet valg (Ekskluderinger med andre selskaber / aldersgrænse etc etc) end at acceptere denne relativt dyre politik (572 euro pr. måned Prisniveau 2017).
Information på VGZ-siden kan findes under følgende link vedrørende de generelle vilkår og betingelser;
https://www.vgz.nl/SiteCollectionDocuments/2018/d0205-vgz-model_universeel_compleet.pdf
Præmierne er tilsyneladende endnu ikke fastsat for 2018, men jeg fandt et link til 2017-prisniveauet.
https://www.vgz.nl/SiteCollectionDocuments/2017/d0207-vgz-premiebijlage-universeel-compleet-2017.pdf
Om VGZ stadig tilbyder denne forsikring er uklart, det tvivler jeg selv på, men det kan selvfølgelig ikke skade at forhøre sig, hvis man er interesseret.
Til min overraskelse modtog jeg brevet fra VGZ i sidste uge (i Hua Hin). Jeg kendte selvfølgelig til opsigelsen af Univés politik, men havde ikke gjort noget ved det endnu. Jeg arbejder også på andre, men under alle omstændigheder en forsikring om, at det blot bliver overført til VGZ.
Hvorfor ikke bare tegne en sygeforsikring i Thailand?
Du vil ikke lykkes, hvis du er ældre end 70 år
Med al den filosofering om månedlige præmier, skal man huske på, at 'den månedlige præmie i Holland for grundpakken' er mere end 100 euro.
Men de samlede sundhedsudgifter i Holland er omkring 100 milliarder euro om året, omkring 490 euro om måneden per person i 'gennemsnitlig' alder.
Hvad »hollænderen« betaler i grundpræmie plus selvrisiko er derfor kun en brøkdel af de samlede omkostninger.
Et forsikringsselskab, der forsikrer en i udlandet, som derfor ikke kan gøre brug af de 'andre kasser', skal derfor opkræve en væsentlig højere præmie end grundpræmien.
Om du synes, det er politisk korrekt, er en anden historie, men du kan ikke bebrejde forsikringsselskabet.
Du bør tage højde for i din beregning, at mange af disse sundhedsudgifter i Holland også omfatter f.eks. plejehjem og hjemmepleje.
Og jeg tror, det vil koste et par øre.
Og der er sandsynligvis flere sundhedsudgifter i Holland, som du ikke er berettiget til, hvis du bor i Thailand.
Spørgsmålet er selvfølgelig, om udenrigspolitikken har en levevej i Thailand præmie, eller om man også kan bo i Amerika med samme præmie.
Det ville også gøre en stor forskel.
siger Hans
Hvis du bor i Amerika, er præmien meget mere.
Hvis du bor i Holland, skal du også betale dit eget bidrag, det ved jeg fra mine brødre.
Glem ikke, at du i Holland også skal betale ZVW, og det er 5.5 % af din indkomst.
Hvad jeg ved her i Changmai, er der også et plejehjem her.
Skal du selv betale, fordi ZKV ikke refunderer det.
På plejehjemmet her kan det at tage sig af dig selv koste pr. 35000 thb.
Døgnpleje inklusiv demens, hjerneblødning 24 bad, eksklusiv medicin, men du får tilskud fra ZKV, bleer refunderes ikke.
Så ikke meget mere om ZKV end i Holland.
Hans