Mia Noi: een minnares in Thailand

Door Redactie
Geplaatst in Relaties
Tags: , , , ,
30 april 2023

Een aanzienlijk aantal Thaise mannen hebben een minnares oftewel een ‘tweede’ vrouw. In het Thais: een Mia Noi. Dit fenomeen maakt deel uit van de eeuwenoude Thaise cultuur.

Wanneer je kijkt naar de Thaise geschiedenis, dan blijkt dat een Mia Noi al honderden jaren bestaat. Polygamie is altijd al een geaccepteerd onderdeel van de Thaise samenleving geweest. Vooral de rijke mannen hadden twee of meer vrouwen. In feite was het zo, hoe rijker je was, hoe meer vrouwen je had. De traditie van de Mia Noi gaat terug tot de tijd van het oude Siam, waar het voor mannen met een hogere sociale status gebruikelijk was om meerdere vrouwen of minnaressen te hebben. Polygamie was tot de jaren 1930 legaal in Thailand. Hoewel het sindsdien officieel verboden is, blijft de praktijk van het hebben van een Mia Noi in sommige kringen sociaal aanvaardbaar.

De huidige koning Rama X is er een voorbeeld van. Sineenat Wongvajirapakdi werd voorgesteld als de officiële bijvrouw van de koning, twee maanden nadat hij voor de vierde keer een huwelijk was aangegaan. Zijn echtgenote koningin Suthida (42) woont niet in Beieren, maar verblijft op afstand in Zwitserland. Openlijke polygamie aan het hof is in Thailand trouwens wel ongebruikelijk. De laatste Thaise koning die er een officiële concubine op nahield, was Rama VI in 1921.

In het hedendaagse Thailand is daar niet veel aan veranderd. Het is iets waar de Thai over zwijgen en misschien ontkennen, maar iedereen weet dat het bestaat. Het is één van de bizarre feiten die Thailand zo typeren. En als je er over zwijgt, bestaat het niet.

Kleine vrouw

Een Mia Noi, wat letterlijk ‘kleine vrouw’ of ’tweede vrouw’ betekent, verwijst naar de minnares van een getrouwde man in de Thaise cultuur. Dit fenomeen is diepgeworteld in de geschiedenis en de sociale normen van Thailand. In dit artikel onderzoeken we de geschiedenis, het concept en de redenen achter het fenomeen Mia Noi.

De Mia Noi is meestal een jongere, ongetrouwde vrouw die een affaire heeft met een getrouwde man. De man kan van elke sociale status zijn, maar de praktijk is gebruikelijker bij welgestelde of machtige mannen. Deze mannen kunnen hun Mia Noi financieel ondersteunen, en in ruil daarvoor biedt de Mia Noi gezelschap, intimiteit en soms ook kinderen.

Een Mia Noi is een informele, buitenechtelijke relatie tussen een getrouwde man en een andere vrouw. Deze relatie kan variëren van een kortstondige affaire tot een langdurige verbintenis die soms vele jaren kan duren.

Hoewel de Mia Noi-traditie voornamelijk in Thailand wordt geassocieerd, zijn er ook andere culturen in Zuidoost-Azië waar soortgelijke praktijken voorkomen.

Er zijn verschillende redenen waarom mannen ervoor kiezen om een Mia Noi te hebben, zoals:

  • Sociale status: Het hebben van meerdere vrouwen of minnaressen wordt soms gezien als een teken van rijkdom en macht.
  • Seksuele verlangens: Sommige mannen hebben een Mia Noi om hun seksuele behoeften te bevredigen die niet door hun echtgenote kunnen worden vervuld.
  • Emotionele behoeften: Een Mia Noi kan emotionele steun en gezelschap bieden wanneer een man ontevreden is met zijn huwelijk.

Minnares voor arm en rijk

Een minnares is niet alleen voorbehouden aan de rijke Thai. Een groot aantal mannen, zowel arm als rijk, hebben een ‘mia noi’. Het heeft een duidelijke en praktische functie. De Mia Yai (eerste vrouw) zorgt voor het gezin en de kinderen, de Mia Noi zorgt voor de man. In sommige gevallen krijgt ze ook kinderen met hem. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de Mia Yai en de Mia Noi onder één dak wonen. Maar het tegenovergestelde komt ook voor. De man houdt zijn Mia Noi verborgen voor zijn echtgenote en de buitenwereld.

Acceptabel

Wanneer de eerste vrouw er achter komt dat haar manlief er een minnares op na houdt, betekent dat niet per definitie het einde van het huwelijk. Sommige Thaise vrouwen maken er geen probleem van. Zolang zij en de kinderen worden onderhouden is het voor haar acceptabel. Ze wil niet het risico lopen dat hij zal kiezen voor zijn minnares en zij alleen met de kinderen achterblijft.
Dit is ook weer zo’n ongeschreven wet in Thailand. Zolang Pa maar aan zijn financiële verplichtingen aan het gezin voldoet, knijpt Ma een oogje toe.

Hoewel wij met onze westerse bril op dit verwerpelijk vinden, is het in het perspectief van de Thaise cultuur toch wel enigszins te begrijpen.

Mia Noi meer dan alleen sekspartner

Thaise mannen hebben een andere relatie met hun echtgenotes dan wij in het Westen. Er wordt niet openlijk gesproken over problemen en veel onderwerpen worden vermeden. Een Thaise man zal bijvoorbeeld niet snel de problemen op het werk met haar bespreken. De Mia Noi heeft daarin een belangrijke rol, met haar kan hij onderwerpen aansnijden die hij nooit met zijn eigen vrouw zal bespreken. In veel gevallen fungeert de Mia Noi als een uitlaatklep. Hij kan zijn hart bij haar uitstorten. Hierdoor voelt de man zich beter en meestal leidt dit ook tot een gelukkiger huwelijksleven.

Het is dan ook niet aan ons om dit onderdeel van de Thaise cultuur te veroordelen. Zeker niet als alle partijen er mee instemmen en het bijdraagt tot een soort van harmonie.

Mia Noi en een win-win situatie

De Thaise man is gelukkig, omdat hij een vrouw heeft met wie hij echt kan praten. De Mia Yai is vaak blij dat er minder druk op haar wordt gelegd als het gaat om seks. Ze weet dat de kans dat ze zullen gaan scheiden een stuk kleiner is wanneer haar man een Mia Noi heeft. Zolang zij en de kinderen er niet financieel onder hoeft te lijden, gaat ze ermee akkoord.

Ook de Mia Noi is tevreden met haar rol in het geheel. Het zijn vaak onafhankelijke vrouwen die er geen behoefte hebben om 24 uur per dag, zeven dagen per week een man om zich heen te hebben. Ze vinden dat ze wel de voordelen hebben van een relatie met een man, maar niet de nadelen. Zoals zijn vuile was, een kerel die zich overal mee bemoeit of uitgezakt voor de tv hangt.

Kortom een Mia Noi kan zelfs een win-win situatie opleveren.

52 reacties op “Mia Noi: een minnares in Thailand”

  1. johnny zegt op

    Ik ken idd een paar gevallen waar sprake is van een mianoi of langdurige gig. Ik ken ook de klachten van de betreffende mai’s. Ze vreten het, leuk is anders. Veel Thaise mannen zeggen dan ook; ga nooit scheiden van de oude vrouw. Immers dat kost geld.

    Mannen onder elkaar mogen graag opscheppen over hun buitenechtelijke relaties. Met vieze foto’s erbij zelfs.

    • henk zegt op

      U schrijft het kost geld als je gaat scheiden, wat ik gehoord heb is dat een thaise man geen alimentatie hoeft te betalen als hij gaat scheiden.
      Klopt dat?

      • Tino Kuis zegt op

        Alleen als ze voor de wet zijn getrouwd kan een rechtbank een boedelscheiding en alimentatieverplichting opleggen. Als beide partners het met elkaar eens zijn kan de scheiding op het gemeentehuis plaatsvinden en kan de boedelscheiding en de alimentatie in de scheidingsvoorwaarden worden opgenomen. Je moet als vrouw dan wel sterk in je schoenen staan.

      • theoS zegt op

        Is ook 1 van de redenen dat dat de Thaise man niet wil trouwen, wel hokken. Niet getrouwd kan hij aan zijn stutten trekken wanneer hij maar wil, kinderen of geen kinderen en kost hem dan niets. Geloof me, dit gebeurt zeer veel.

      • Jozef zegt op

        Hallo Henk,
        Dat schijnt idd te kloppen.een vriend heeft enkele jaren geleden een goeie 100.000 baht betaald om zijn Thaise vriendin te laten scheiden van haar Thaise man, daar deze reeds jaren bij een andere vrouw woonde en er zelfs en kind bij had.
        De eerste vrouw bleef achter met 2 kinderen van hem.
        Deze echtscheiding is voorgekomen en de uitspraak was dat de overspelige man zijn eerste vrouw en kinderen 12.000 baht per maand moest betalen.
        Dat is nu reeds een dikke 3 jaar geleden, en tot op heden heeft hij exact 0,0 of zero baht betaald.
        Politie wil hem niet oppakken omdat hij dan zijn baan zou kwijtraken. !!!
        Dus…..dag 100.000 baht, de ex heeft nu wel een officieel dokument dat ze wettelijk gescheiden is en eventueel haar leven kan oppikken met en nieuwe man.

  2. Ferdinand zegt op

    Treffend geschreven. Enkele keer tref je het ook als falang een “begripvolle” thaise vrouw te vinden die er geen bezwaar tegen heeft sommige pleziertjes met een derde te delen of zelfs in huis te halen.

    Kan je relatie verlevendigen maar ook compliceren, waar niet ? Zorg vooral in Thailand wel voor echte wederzijdse instemming en laat haar mee beslissen in je keuze voor een extra speelkameraadje, als je edele delen je wat waard zijn.

    Thailand, land van mogelijkheden

  3. Peter Holland zegt op

    Er zijn ook nog versmaadde Mia yai ’s die een Thai inhuren (voor 5 a 10.000 bath) om met een potje zoutzuur bij de Mia noi langs te gaan.
    De overspelige echtgenoot mag in zo’n geval zijn pielemoos behouden, maar zal uiteraard geen interesse meer hebben in zijn mia noi, met een zwaar beschadigt gezicht.

  4. frank zegt op

    Als een thaise man zijn mia noi verborgen houdt ( zoals in het artikel wordt geopperd )
    dan is het geen mia noi meer.
    Een mia noi is openlijk zijn 2de ( 3de ) vrouw; een geheime relatie heet mia kep .
    Wel grappig dat die thais hier allemaal verschillende namen voor hebben; zegt wel iets over de rol van bijvrouwen in hun society.

  5. Frans de Beer zegt op

    Dit is trouwens ook een van de redenen dat Thaise vrouwen graag een farang als man willen hebben. Wij staan erom bekend veel trouwer te zijn, dan Thaise mannen.
    Mijn vrouow is er na 7 jaar huwelijk nog steeds bang voor dat ik een mia noi zal nemen. Dit ondaks de vele gesprekken die wij hierover gevoerd hebben. Nu ben ik ook zeer gelukkig met mijn vrouw en heb er geen enkele behoefte aan om een mia noi te nemen.

    • Ike Huisman zegt op

      Volgens onze Thaise schoondochter is dit fenomeen de reden dat zoveel Thaise vrouwen een westerse man zoeken. Ook zijnis nog steeds bang dat onze zoon een minnares zal nemen.

  6. Tookie zegt op

    Mijn vrouw werd laatst ’s avonds laat gebeld door een andere thaise vrouw. Ze zat in de telefoon van haar man te spitten en vond het gebelde nummer van mijn vrouw die hij ’s avonds had gebeld om iets over het werk te vragen. Ze wilde weten waarom hij haar had gebeld en toen ze het antwoord kreeg dat het over het werk ging was het goed.

    Overigens maken thaise mannen niet echt een geheim van de mia noi, ik ken ze die meer (zeg maar altijd) op stap zijn met de 2e vrouw dan de eerste. Ook de kadootjes die ze krijgt liegen er niet om (Ipad Ipod Iphone Louis Vuiton etc.)

    • theoS zegt op

      En de Thaise vrouw is op stap met haar “gik”. Geen verschil in mijn opinie.

  7. ruud NK zegt op

    Ik geloof niet dat het allemaal goed wordt gevonden. Luister maar naar de muziek over de mia Noi. Het geeft heel veel verdriet voor de 1e vrouw. Daarnaast willen de meeste Noi’s een meer vastere relatie en er zeker niet bijhangen. Zeker zullen ze eisen dat er steeds meer tijd voor ze wordt vrijgemaakt. En voor de mannen denk ik dat ze constant onder druk leven. Het moet vaak verborgen worden gehouden, maar wat als je veel van je Noi houdt en dat ook openlijk wil laten blijken. Te veel zaken moeten in het geheim en zeker buiten zicht van mensen uit je woonplaats. Geweldig als je je Noi mee kan nemen op vakantie en als man en vrouw kunt leven voor een week, maar daarna komt de pijn terug. Zoals Tookie al schrijft de mia Noi is ook duurder dan de 1e vrouw. Als ik een goede raad mag geven begin er nooit aan!

    Een mia Noi moet je ook niet verwarren met een vaste buitenechtelijke sex partner. Hier weet je wat de bedoeling is en als beiden daarin tevreden zijn is dat niet een probleem.

  8. colin de jong zegt op

    Prima artikel en ben het er in grote lijnen zeker mee eens.Het gaat vaak goed als de Mia-noi’s maar geheim blijven, want ben al vele malen benaderd bij relatieproblemen en die kwamen er allemaal op neer dat de eerste vrouw dit vroeg of laat niet meer pikt. En zeker wanneer de familie danwel vriendinnen hier achter komen, want dat is het bekende gezichtsverlies. Een vrouw heeft weinig waarde in de Oosterse wereld,vandaar dat wij farangs tot een geliefd object zijn verworden, tot grote ergernis van de Thaise mannen,waarvan velen ons bloed wel kunnen drinken.Maar ook de mia’s kunnen boos worden als ze na een tijdje de bons krijgen,zo heb ik afgelopen week weer 2 keer ervaren,waar een Noor en een Italiaan in elkaar was geslagen door haar betaalde vriendjes,danwel pooiers.Had mijn Noorse kennis al gewaarschuwd voor haar, want zij was een beroeps terrorist als hij zijn relatie wilde beeindigen.Zij grossierde in mannen door haar sexy uitstraling en had ook nog een vaste Thaise relatie ofwel taxipooier,zoals het meestal gaat.Een vaste relatie aangaan met een beroeps bardame is Russische Roulette !!!

  9. HansNL zegt op

    Het hebben van een “tweede” vrouw is in veel culturen een bekend en soms geaccepteerd begrip.

    In Thailand heet het mia noi, in de Surinaamse cultuur bijvoorbeeld een “buitenvrouw”

    Overigens, ik heb begrepen dat mia yai een verouderd begrip is.
    Mia yai betekent in feite vrouw no 1, en gold in het verleden als er meer vrouwen in huis waren.
    Tegenwoordig zou de juiste term mia luang zijn, zoals Tjamuk als opmerkt.
    Mia kep is inderdaad een geheime relatie.
    De term “gig” betekent min of meer seksrelatie.

    Lieg ik, dan lieg ik in commissie.
    De evenknie souffleert mij, dus ik was mijn handen in onschuld.

    Wat ik ook begrijp, is dat sl de bovengenoemde begrippen een “verschoven” betekenis kunnen hebben.

    • Art zegt op

      Niet helemaal waar, een gig is een optreden, ik zit zelf in de muziek en als we ergens moeten spelen met de band hebben we het altijd over gigs.
      Al kan ik me voorstellen dan je voor sommige vrouwen wel wat moet laten zien..;-)
      Overigens zijn er ook veel vrouwen die er een man bij hebben, daar praten ze niet graag over want dat is meestal omdat ze bij hun eigen man niet meer aan hun trekken komen, soms heeft ie ook een vrouw erbij.

      • Henk Wag zegt op

        Niet te snel roepen dat iets “niet helemaal waar is” ! De lezing van HansNL hierboven kan ik volledig ondersteunen, met name het begrip “gig”. Wellicht is dit weer zo’n thais woord dat meerdere betekenissen kent……

      • harry zegt op

        Beste Art
        Gig betekent inderdaad een optreden, in het Thai betekent gig (กิ๊ก) echter heel iets anders .Het betekent ongeveer zoveel als : meer dan een vriend(in) maar minder dan een geliefde . Zowel mannen als vrouwen houden er vaak een gig op na.In zeldzame gevallen word het wel eens gestimuleerd door de partner om er een gig bij te nemen.En dit is niet alleen voor de Thai weggelegd.Misschien zijn er weer mensen die dit sterke verhalen vinden.Dat is hun goed recht uiteraard .Schrijf echter alleen maar wat ik uit eigen ervaringen heb meegemaakt .

    • joep zegt op

      de term “gig” wordt door mijn partner uitgesproken als / kiek /
      en kun je beschouwen als tijdelijke scharrel zonder enige betekenis
      en mia yai is gelijk aan mia loe-an, ik schrijf “t maar zoals zij het uitspreekt.

  10. BA zegt op

    Het zit allemaal een beetje apart in elkaar inderdaad.

    Er word mij wel eens openlijk gevraagd door vrouwen of ik niet zin heb in een gik of dat ze mijn mia noi mogen zijn. Terwijl ze gewoon weten wie mijn vriendin is en haar zelfs kennen. Het gaat zelfs zo ver dat als ze je line id. te pakken krijgen ze je gewoon zitten te sms’en terwijl ze terwijl ze uit zijn gewoon een stalen gezicht houden. Zijn meestal of vrij jonge vrouwen die in een relatie zitten met een oudere man of vrouwen die uit een stuk gelopen relatie komen en al kinderen hebben, maar vaak niet meer op een vent thuis zitten te wachten.

    Vaak weet de mia noi of gik dan wel dat je in een relatie met iemand anders bent, dat aanvaarden ze nog. Maar als je het dan nog met een derde doet dan kunnen ze net zo jaloers zijn als de mia luang.

    Overigens zijn er ook wel studentes die zich tijdens hun studententijd aan mia noi relaties wagen. Dan moet je wel diepe zakken hebben, ze kosten je minimaal even veel als je eigen vrouw of vriendin. Kadootjes, iPhone, vakantie noem het allemaal maar op. 50.000 baht in een maand is niks bij die meiden. Gaat van kwaad tot erger. Het begint vaak met een paar keer seks omdat het leuk is. Langzaam ontstaat er een relatie als er gevoelens komen en dan willen ze verzorgd worden. De dames weten heel goed hoe dat spelletje gespeeld word, eerst laten ze zien dat ze verliefd zijn, dan gaan ze vervolgens hard to get spelen, en met anderen daten, zodat de man jaloers word en er alles aan doet om ze tevreden te houden 🙂

  11. Piet zegt op

    Verhaal is leuk geschreven en ja mia noi mag van de 1e vrouw, vaak zijn ze zelfs blij en als mia noi ouder word gaan ze de 1e en 2e soms gewoon op zoek naar een mia noi nr 3 ; let wel dit is het geval indien de man vermogend is het een en ander kost de nodige bahtjes!!
    Later zal wel blijken hoe de dames reageren zodra de beste man is hengegaan; herrie !!!!!
    Het zal blijken hoeveel hekel nr 1 aan 2 en 1+2 aan nr 3 hadden en andersom.

    Mia Noi is voor farang ook normaal gevonden jaja zodra nr 1 aangeeft geen probleem hiermee te hebben,
    Helaas zelf te duur dus geen mia noi 🙁

  12. Tino Kuis zegt op

    Winyu is sinds 5 jaar gelukkig getrouwd met Ratri. Ze hebben 2 mooie kinderen van 2 en 4 jaar. Op een dag komt Ratri thuis van haar werk en ze vertelt Winyu dat ze een leuke man heeft ontmoet en dat hij haar heeft gevraagd of hij haar phua (echtgenoot) noi mag zijn. Ratri zegt dat zij toestemde. Wat gaat Winyu doen?

    Ik zal later nog wat meer kritiek leveren op bovenstaand artikel want vele pertinente opmerkingen zijn gewoon niet waar. Het ‘mia noi’ verschijnsel kan alleen optreden in een door mannen met rijkdom gedomineerde maatschappij waar vrouwen weinig of niets te vertellen hebben. Mannen zullen heftig afwijzend reageren als de vrouw met een ‘phua noi’ omgaat.

    Wie van jullie zal het accepteren als je vrouw of vriendin er een man bijneemt? Gaan jullie dat ook geldelijk steunen?

  13. Evert zegt op

    Dit verhaal is rationeel heel goed te verklaren. In de praktijk hebben vrouwen en mannen gevoelens en dan blijkt dat wat met het hoofd bedacht wordt met het voelen niet geaccepteerd kan worden. Dan komt boven wat werkelijk aanwezig is uit heden of verleden. Het leven is geen schaakspel en elkaar echt leren kennen, waarderen en communiceren vraagt gewaar zijn ontwikkelen en dan kiezen in bewust zijn wat je wilt in jouw leven. En afhankelijkheid van inkomsten geeft een emotionele gevangenis, waarin het niet fijn toeven is,
    Evert

  14. Jan zegt op

    Ik ben blij dat mijn relatie gebouwd is op wederzijdse liefde. Het lijkt allemaal zo spannend een tweede of zelfs derde vrouw erbij maar het spannende verandert snel in spanningen.

  15. John Chiang rai zegt op

    Net zoals in het artikel reeds te lezen is,heb je de Mia Noi in alle lagen van de bevolking. Een Zakenman maakte in sommige kringen geen goede indruk,als hij bij een uitnodiging met zijn eigen vrouw kwam,omdat zo iedereen twijfelen kon aan zijn creditwaardigheid. Een of meer Mia Noi’s,werd ook gezien als Status symbool. Maar al die mannen die denken dat ze hun Mia Yai alleen hebben,omdat ze financieel verzorgd is, OPGEPAST alles andere,kan ze net zoals een man dat doet bij een Poah Noi halen. deze Poah Noi kan haar alles geven, wat de echtgenoot met geld alleen niet bieden kann.

  16. Tino Kuis zegt op

    Ik herhaal: wie van jullie en welke Thaise man zou het accepteren als je vrouw of vriendin met een phua noi thuiskwam? Waarom zou de Thaise vrouw dan wel accepteren als haar man een ‘mia noi’ heeft? Ik geloof er niets van dat er wat dat betreft een groot verschil zit tussen ‘het westen’ en Thailand.

    1. Het is niet waar dat ik het veleden (‘al eeuwen’) het verschijnsel van een ‘mia noi’ vaak voorkwam laat staan dat het een onderdeel was van de ‘Thaise cultuur’. Alleen de kleine adellijke bovenlaag kon zich dit veroorloven, de rest leefde met één vrouw maar wel met makkelijke scheiding en hertrouwen. Die ‘mia noi’s waren trouwens heel vaak slaven. Zie mijn artikel:
    https://www.thailandblog.nl/geschiedenis/man-vrouw-verhoudingen-zuidoost-azie/
    Pas vanaf 1910 kwam er een rijkere niet-adellijke middenstand in Thailand op en die namen inderdaad regelmatig een ‘mia noi’. Dat stuitte op veel weerstand. De kranten stonden toen vol met boze brieven van vrouwen. Daar ga ik nog wat over schrijven.

    2. Het is mijn persoonlijke ervaring, naast wat ik lees in de literatuur en op de sociale media en wat ik zie in films en soaps, dat een ‘mia noi’ bijna altijd problemen geeft en vaak grote problemen. Die win-win situatie is heel zeldzaam. De vrouw van een man met een ‘mia noi’ is gekwetst, boos, verdrietig en bang. Ruzies zijn het gevolg. De ‘mia noi’ zelf wordt regelmatig, soms met kind en al, rücksichlos aan de kant gezet.

    3. Zoals ik al eerder schreef kan het verschijnsel van een ‘mia noi’ alleen gedoogd worden in een door mannen gedomineerde maatschappij waar vrouwen weinig te vertellen hebben en als speeltjes worden gezien.

    Ik ga niet de zedemeester uithangen. Mijn eigen seksuele geschiedenis is ook niet brandschoon. Het gaat er niet om of ik het verschijnsel van ‘mia noi’ verwerpelijk vindt in moreel opzicht. Men doet maar. Maar dit artikel geeft niet de werkelijkheid weer. Integendeel.

    • marcel zegt op

      Gelukkig hebben de dames ook hun geneugten deze houden er ook vaak een 2 of 3 de op na dit heet dan weer een kick. Komt zeer regelmatig voor meer als wij denken en dit gebeurd niet alleen als er een buitenlander in het spel is maar ze hebben vaak ook een 2 de thaise man. Of huren er een voor een tijdje.

    • Ferdi zegt op

      Punt 3 is de goede samenvatting van de hele “mia noi” situatie

  17. John Chiang rai zegt op

    Er zijn zeker gevallen waar de Mia Yai een Mia Noi accepteerd ,maar ik heb ook gehoord dat dit niet overal zo is. De Mia Yai die men tot nu toe nog gekent heeft ,als een lief lachend vrouwtje,waarvan men dacht dat ze geen vlieg kwaad kon doen,laat nu begrijpelijk een geheel ander gezicht zien. Niet omdat ze bang is haar grote liefde te verliezen,die haar op zo’n moment gestolen kan blijven,maar veel meer omdat ze zich bewust wordt,dat ze haar sociale zekerheid delen,of zelfs verliezen kan. Niet zelden kan zo een strijd erg gevaarlijk worden,vooral als haar familie zich er ook mee bemoeien gaat.

  18. Roeland zegt op

    Demografisch gezien zijn er net zoveel mannen als vrouwen.
    Dat zou betekenen dat als veel mannen twee vrouwen hebben de andere kant van de medaille is dat er veel mannelijke singles moeten rondlopen die niet aan een vrouw kunnen komen. Daar lees ik echter niets over.

    • Ruud NK zegt op

      Roeland, niet helemaal waar. In Thailand zijn op de 100 mannen 105 vrouwen, Tel je daarbij nog de ruim 300.000 monnikken en ladymen. Dan heb je een flink vrouwen overschot.

      • Rob V. zegt op

        Maar hoe oud zijn zij? Die scheve verhouding vinden we vooral onder de bejaarden. Bij de jong volwassenen zijn er meer mannen dan vrouwen.

        De ratio per leeftijdscategorie:
        Geboorte: 1,05 mannen/vrouwen
        <15 jaar: 1,05 mannen/vrouwen
        15-24 j: 1,04 mannen/vrouwen
        25-54 j: 0,98 mannen/vrouwen
        55-64 j: 0,89 mannen/vrouwen
        65+: 0,78 mannen/vrouwen
        Totaal: 0,97 mannen/vrouwen

        https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2018.html

        • Rob V. zegt op

          De Thaise en Nederlandse man kan dus maar beter een mia (luang of noi) op leeftijd zoeken. De rijpere vrouw, liefst een bejaarde. De jongvolwassen mannen hebben al te weinig vrouwen en raken alleen maar dieper gefrustreerd als oudere mannen mee komen vissen in de vijver met jonge vrouwen.

          • Roeland zegt op

            Gek genoeg zie ik bij de illustraties bij dit artikel geen foto’s van bejaarden mia’s staan 🙂

        • TheoB zegt op

          De gegeven link ‘werkt’ niet meer, deze wel:
          https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/print_th.html
          Sex ratio:
          at birth: 1.05 male(s)/female
          0-14 years: 1.05 male(s)/female
          15-24 years: 1.04 male(s)/female
          25-54 years: 0.99 male(s)/female
          55-64 years: 0.88 male(s)/female
          65 years and over: 0.77 male(s)/female
          total population: 0.96 male(s)/female (2020 est.)

        • Mark zegt op

          Vergeet de tomboys niet mee te tellen. Die moet je zelfs dubbelop tellen.
          Een tomboy is een beschikbare vrouw minder … en diens vrouwelijke partner is evenmin beschikbaar voor hetero (polygame) mannetjes.
          Ik zie bij de jeugd menige jongedame met een tomboy optrekken.
          In mijn naaste familie 4 meiden in een tomboy relatie.
          Ouders een grootouders vinden het enerzijds jammer, geen kleinkind van die tom. Maar anderzijds zijn ze wel blij met de tom, want geen jeugdige (tiener) zwangerschappen. TiT

      • wibar zegt op

        Ruud. Je meet met twee maten. Je telt wel de ladyboys en monniken mee maar vergeet de lesbo’s er weer vanaf te halen.

    • khun moo zegt op

      Roeland,
      Er zijn inderdaad genoeg single mannen, maar dat heeft een andere oorzaak en heeft niets met demografie te maken.
      Waarom zou je een boek kopen , wanneer er een bibliotheek aanwezig is.

      Er zijn ook genoeg Thaise dames die er meerdere mannen op na houden.
      Ook in de arrnere thaise dorpjes en steden.
      Ik ben van mening dat niet alleen thaise mannen er vaak een extra vriendin op na houden , maar dat thaise vrouwen ook vaak een extra vriendje hebben.
      Ik heb er verschillende meegemaakt in Isaan en ook in nederland.
      Sommige houden er 3 geldschieters op na of willen een goed uitziende Thai in plaats van hun huidige vriend in vodden gekleed.
      Het enige verschil is dat de thaise man enige vergoeding in de vorm van een etentje, een sierraad , een brommertje aan de vrouw geeft en de vrouw hiervoor haar affectie naar de man toont.
      In sommige lagere Thaise milieus is vreemd gaan en daar voordeel uit halen. blijkbaar doodgewoon.
      In andere Thaise betere milieus is het ondenkbaar en is men duidelijk minder vrij dan in nederland.

  19. BramSiam zegt op

    Er wordt hier voortdurend over een mia noi en een mia yai gesproken, maar volgens mij heet de eerste vrouw mia luang. Mia yai heb ik nog nooit gehoord.

    • JosNT zegt op

      Klopt Bram, volgens mijn echtgenote spreekt men niet over een ‘mia yai’ maar over een ‘ban yai’. Ban = huis.

  20. henry zegt op

    Ds geijkte Thaise benaming in het standaard Thai voor de 1e echtgenote is Mia Luang. Tot 1932 was veelwijverij wettelijk toegestaan in Thailand. En kon een man dus met meer dan 1 vrouw wettelijk huwen. Daar komt de benaming Mia Luang (hoofdvrouw) vandaan. Want zij bestuurde het huishouden en de andere vrouwen waren haar respect en gehoorzaamheid verschuldigt.
    Daar komt dus ook de benaming Mia Noi(kleine echtgenote) vandaan.

    Gig is een dame waar men een loutere occasionele sexuele relatie mee heeft. Opgelet dit is geen prostituee.

    • lung addie zegt op

      Ook dit klopt niet helemaal. De wettige vrouw is de ‘mia’ zonder meer, tenminste indien zij de enige is. Indien er sprake is van een ‘mia luang’ dan betekent dit automatisch dat er een tweede speelster op de markt is en dat is dan de ‘mia noi’. Een ‘mia yai’ heb ik ook nog nooit gehoord. Een ‘gig’ is idd enkel voor het sexuele, dus een sex partner, kan zowel voor de man als de vrouw zijn.

      • henry zegt op

        In feite word de benaming Mia niet gebruikt door de beter opgeleide middenklasse als zij verwijzen naar hun echtgenote, maar gebruiken zij de benaming ”Paraya”. Maar stedelijke Thai uit middenklasse gebruiken meestal het woord ”Fein” (boyfriend/girlfriend) als zij hun echtgenoot of echtgenote in een gezelschap voorstellen. Dit word gedaan als een soort bescherming van de privacy.
        Daarom dat ook vele gehuwde carrière dames uit de middenklasse hun meisjesnaam blijven gebruiken met het het voorzetsel Miss.

        PS de standaard uitdrukking voor echtgenoot is niet Phue maar Samee

        • Rob V. zegt op

          Pahráyaa (ภรรยา) en Sâamie (สามี) is algemeen beschaafd Thais uit de boeken. Maar in het dagelijks leven praat men onderling vooral over Mia (เมีย) en Phôea (ผัว). Ik heb al enkele malen op mijn kop gekregen dat ik geen sâamie-nói ben. Ik moet zeggen dat ik een phôea-nói ben!

          • henry zegt op

            In mijn familie en vriendenkring worden de uitdrukkingen Mia en Phue niet gebruikt.

          • Tino Kuis zegt op

            OK, Rob. Kijk nog even naar de tonen, wil je?

  21. henry zegt op

    Wou toch nog even opmerken dat een Mia Noi niet altijd word ingeruild voor een jonger exemplaar. In de kapitaalkrachtige kringen. Zijj verstandshuwelijken nog schering en inslag. Daarom is de mia noi of Phue Noi dikwijls de man of vrouw waar men echt van houd. Maar die om wederzijdse familiale belangen niet de juiste huwelijkspartner is. In deze kringen is echeiden, omwille van de wederzijdse familiale belangen. Ook geen evidentie.
    Er zijn dus Mia Nois van boven de 60. En daar zijn beroemdheden bij De Thai kennen hen. Ook de Phue Noi zijn gekend.

  22. Puuchaai Korat zegt op

    Heeft volgens mij weinig met Thaise cultuur te maken. Meer met een maatschappelijk verschijnsel dat niet typisch Thais is. Kijk eens naar het hoge scheidingspercentage in Europese landen. Niets nieuws onder de zon. Ik heb mijn handen vol aan mijn eigen Mia. Leuke naam trouwens, Mia, jarenlang nummer 1 in de top 1000 aller tijden in België, van mijn vriend Luc de Vos.

    • Rob V. zegt op

      Mee eens, dat verschijnsel van een bijvrouw is een excuus voor de vermogende man om zijn piemel achter na te lopen. Ik denk dat teveel mannen (Thai of Nederlands) hun driften niet in kunnen houden en elk excuus aangrijpen om hun gedrag goed te praten. De man zonder centjes kan het wel schudden en als de vrouw de bloemetjes buiten zet zijn de rapen gaar. Dat is hypocriet tot op het bot. Een vrouw zal echt niet meer dan een man acceptabel vinden dat de partner er meerdere seks/liefdes contacten op na houdt. Als de man echter degene met het vermogen is of wanneer er geen wettelijk huwelijk is dan zit je als vrouw mooi onder het juk van de man: verbreek je de relatie dan sta je zonder geld of alimentatie op straat. Gelukkig veranderen de economische en gender verhouding naar meer gelijkwaardig. Vrouwen die net zo goed of beter opgwleid zijn dan de man en dit soort gedrag van mannen dus niet hoeven te accepteren (slikken).

  23. Jacques zegt op

    Ik vind dat nadenken voordat je ergens aan begint een belangrijke factor. Voor iedereen is het goed te weten wat voor type je bent en dit dan ook altijd uit te dragen. Geheimen komen vaak uit en geven grote problemen. Respectvol omgaan met elkaar als getrouwd stel heeft geen ruimte voor een mia noi. In vele gevallen kwel je een ander hiermee en wie is daar mee gediend. Er zijn vele vrouwen die lijden onder dit gedrag. Ik ken er persoonlijk al een flinke groep die hiermede behept is. Kommer en kwel inhetgezin. Dat er vrouwen zijn die het zich dit laten welgevallen is ook een streep aan de balk. Vaak zijn ze al op leeftijd en dat begint al bij 40 en zijn ze afhankelijk van de partner. Zolang ze financieel gecompenseerd worden wordt het getolereerd maar dat is alleen aan de buitenkant. Van binnen spelen er andere gevoelens. De maatschappij is er bij gebaat om liefdevol met elkaar om te gaan, daar valt dit dus niet onder.

  24. kor11 zegt op

    Bij ons bestaat dit systeem toch ook, nietwaar? Genoeg mannen welke er een maîtresse op na houden. Ook vrouwen met een mannelijke variant of een jonge vrouw welke een suikeroom heeft. Ook met vrouwelijke variant. Een suikertante zal ik het maar noemen. Ik geef toe dat dit bij ons flink minder vaak voorkomt maar dat zou kunnen liggen aan de min of meer financiële onafhankelijkheid voor werkelijk iedereen. Dat is hier immers niet het geval.

  25. Walter E.J. Tips zegt op

    In mijn tientallen jaren, en een decennia in Thaise administraties, heb ik opgemerkt dat er nog al wat verstandshuwelijken gearrangeerd werden. Ook op het niveau van dorpsnotabelen. Bijvoorbeeld de headmaster strikken voor zijn mooiste dochter is/was voor een ethnisch Chinese kruidenier niet onbelangrijk.

    Werden ipv worden omdat sinds de negentiger jaren minder en minder vrouwen, die gestudeerd hebben, zich in een huwelijk laten dringen om zakenbelangen van families te verdedigen. De farang wordt dan zelfs af en toe betrokken in de weeklachten van de verlaten echtgenoot of om de tactiek van het gevecht van de Thaise dame te verfijnen. De verbazing over farangverhalen melkboer en postbode (ik ben al zo lang weg uit de EU), of de dameskapper, worden dan met flapperende oortjes beluisterd.

    De naam van phu noi te moeten dragen is/zou voor mij een belediging zijn.

    Dit onderwerp wordt/werd meestal aangegrepen in de up-country officiele drinkgelagen waar ik mee te maken kreeg om humorvol een dronken avond af te sluiten. Hoe veelzeggend is het dat in wat hierboven staat humor nauwelijks aan bod komt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website