Vážení čtenáři,

Od 31 jsem odhlášen v NL (teď už vím, že to byla špatná volba, měl jsem se odhlásit k 2018, ale hotovo!). Za rok 1 jsem podala přiznání k PID v TH a zaplatila daň. Následně jsem od thajských daňových úřadů obdržel formulář RO2019 (Certificate of Income Tax Payment_Certificate) a formulář RO2019 (Certificate of Residence). Tyto 21 formuláře (plus 22 dalších příloh) jsem zaslal spolu s formulářem „Žádost o osvobození od daně ze mzdy“ finančním úřadům v Heerlenu. Nyní čekám na výsledek této aplikace (může trvat až 2 týdnů!). Pokud jsem pochopil, výjimka se neuděluje zpětně za předchozí roky.

Za rok 2019 musím také podat daňové přiznání v NL jako daňový poplatník-nerezident, což se provádí online přes stránku „Moje daňové úřady“. V roce 2019 jsem ještě neměl osvobození od daně ze mzdy, protože jsem o něj mohl požádat až v roce 2020 po prvním zaplacení daně v TH za rok 2019. Takže v roce 2019 byla v NL sražena daň ze mzdy z příjmů, které byly zdanitelné pouze v r. Thajsko (podle daňové smlouvy mezi NL a TH). Jak mohu vrátit tento přeplatek na dani? Z předchozích příspěvků na Thailandblogu mám následující informace od Lammerta de Haana

Lammert de Haan říká 5. května 2019 v 21:10:
V souladu s příkladem, který uvádí daňová a celní správa, uvádíte v přiznání k dani z příjmu plnou výši dávky AOW. V příslušné části uvádíte, že Nizozemsko nesmí z tohoto příjmu vybírat daně. Tímto způsobem se zabrání dvojímu zdanění.

Lammert de Haan říká 7. května 2019 v 12:08:
Pokud někdo nemohl získat výjimku, v důsledku čehož mu byla sražena daň ze mzdy z jeho soukromé výplaty důchodu nebo anuity: nemějte obavy. Za vydání osvobození je odpovědná týmová daň ze mzdy pro soukromé osoby. Pokud ale následně podáte přiznání k dani z příjmu, budete posláni do Týmu daně z příjmů a téměř obratem vám bude vrácena sražená daň ze mzdy.

V mém případě nejde o AOW, ale o výplaty důchodů a anuit. V online prohlášení jako poplatník-nerezident můžete u každého příjmu uvést, jakou částku NL nesmí vybírat. To nevyžaduje žádné další informace ani žádný důkaz. To je na rozdíl od žádosti o osvobození od daně ze mzdy, u které je nutné uvést všemožné doplňující informace (s žádostí jsem zaslal celkem 9 příloh).

Moje otázka nyní zní: jsou akceptovány všechny částky uvedené v prohlášení jako daňový poplatník nerezident, ze kterého NL nesmí vybírat? Je velký rozdíl, zda je toto přijímáno nebo ne. Pokud ano, dostanu slušnou částku zpět (a správně, vždyť jsem neprávem zaplatil dvakrát), ale pokud ne, stejně dostanu nemalý výměr, protože byla zaplacena příliš malá daň!

S pozdravem,

Gerard

11 odpovědí na „Dotaz čtenáře: Daňové přiznání za rok 2019 jako poplatník nerezident a osvobození od daně ze mzdy 2020“

  1. Erik říká nahoru

    Gerarde, nedovedu si představit, že L. de Haan někde píše, že Nizozemsko nesmí vybírat státní důchod po emigraci do Thajska. V takovém případě bude AOW nadále zdaněno v NL a pokud svůj AOW vezmete do Thajska V roce přijetí, bude také zdanitelné v Thajsku. Stará smlouva, která je v současné době v platnosti, neobsahuje odstavec, který by Thajsku zabránil dotýkat se vašeho státního důchodu.

    Musíte podat přiznání v NL za rok 2019; vaše emigrace byla v roce 2018 (musíte mít vyplněný objemný M-formulář perem…), takže musíte vyplnit C-formulář online. V části „Důchody a jiné dávky“ je otázka, zda jsou tyto příjmy v Nizozemsku plně zdaněny či nikoli. Zde máte prostor (to už jste sami viděli) uvést, která částka není v NL zdaněna. A můžete se spolehnout na to, že finanční úřady zkontrolují, zda jej zadáte správně!

    Neptáte se „zpět“; přiznáte, co je zdaněno v NL a splatná daň se odvalí. Pokud bude sražená daň ze mzdy vyšší, rozdíl vám bude vrácen. Pokud finanční úřady chtějí něco jiného, ​​máte právo vznést námitku a odvolání.

    • Gerard říká nahoru

      Eriku, děkuji za tvůj komentář!

      Asi jsem se nevyjádřil dost jasně, omlouvám se.
      Vím, že AOW je zdanitelný v NL a ne v TH, pokud není převeden do TH. Snažil jsem se říci, že z AOW v TH za rok 2019 nebyla zaplacena žádná daň, protože AOW nebyla převedena do TH a tudíž nedošlo k dvojímu zdanění AOW. Platby důchodu a anuity jsem převedl do TH a daň byla zaplacena v TH a protože byla sražena daň ze mzdy, byla daň zaplacena také v NL.

      Formulář M jsem vyplnil perem pro rok 2018 loni. To mě nepotěšilo, jaký je to drak tvaru!

      Říkáte: „A můžete se spolehnout na to, že finanční úřady zkontrolují, zda to zadáváte správně“!
      To je přesně můj názor: jak to dělají, když nejsou požadovány žádné další informace nebo důkazy? To je na rozdíl od žádosti o osvobození od daně ze mzdy, kde se musí vše přiznat a doložit. Považuji to za velmi zvláštní, protože podle mého názoru tyto 2 věci vycházejí ze stejné věci, a to bez daně z určitých příjmů v NL.

      • Erik říká nahoru

        Gerarde, služba ví lépe než vy, jak fungují vaše příjmy a protože jste po celý rok 2019 emigrant, celý váš důchodový příjem není zdaněn v NL (pokud se nejedná o státní důchod, ale o tom nepíšete).

        Vytáhl jsem si vlastní C-note z jednoho z těch let.

        Do dotyčného dotazu jsem uvedl celý důchod X 000 a daň ze mzdy 0 a pak následuje dotaz: která část se v NL nezdaňuje? Tam jsem zadal X.000. Mám jen jeden důchod, matematika je snadná. Pokud máte více důchodů, úředníci vám to rádi prověří. Je to složitější, když emigrujete v polovině roku, protože pak budete důchod dělit v čase, ale to pro vás není nutné. Od Heerlena se mě nikdo na nic neptal, zpráva byla dodržena.

        Pro úplnost: bylo vám v roce 2019 sraženo i pojistné podle zákona o zdravotním pojištění? V tomto daňovém přiznání toto zpět neobdržíte, ale musíte o to podat samostatnou žádost utrechtským daňovým úřadům.

        Myslíš, že forma M je drak? Absolutně s tebou souhlasím……!

  2. Rembrandt říká nahoru

    Gerarde, Erik to dobře popsal výše a využijte toho ve svůj prospěch.

    Mám podobnou situaci s AOW + anuita zdanitelná v NL a soukromé důchody zdanitelné v Thajsku. Thajsko zdaňuje přivedený příjem a v mém případě posílám pouze soukromé důchody do Thajska a zbytek zůstává v Nizozemsku. Mohu to udělat, protože roční vízum dostávám na základě bankovního zůstatku a ne na základě (přineseného) příjmu. Své AOW používám mimo jiné pro své zdravotní pojištění se sídlem v Paříži.

    Doporučuji vám, abyste se podívali, zda AOW a anuita mohou zůstat v Nizozemsku, a pokud máte na svém nizozemském bankovním účtu nabitou kreditní kartu, můžete pomocí vaší kreditní karty nakupovat v mnoha obchodech a zásilkových společnostech, aniž byste museli převádět svou AOW + anuitu na Thajsku a dochází k možnému dvojímu zdanění.

    Mimochodem, podle mého názoru nemusíte dávat osvědčení RO 21 nizozemským daňovým úřadům, protože RO 22 znamená, že jste daňovým rezidentem Thajska a nizozemské daňové úřady podle mého názoru nepotřebují vědět více. V minulosti jsem sám podal pouze RO 22 a poté jsem získal osvobození od srážkové daně ze mzdy.
    Hodně štěstí!

    • Lammert de Haan říká nahoru

      Ahoj Rembrandte,

      Píšete, že vaše dávka AOW a vaše renta jsou zdaněny v Nizozemsku. Vaše anuitní výplata je však v zásadě zdaněna v Thajsku a poté, pokud si ji přivezete do Thajska v roce, kdy si ji užíváte, protože jinak nejde o příjem, ale o úspory.

      Stačí si přečíst, co obsahuje Smlouva o zamezení dvojího zdanění uzavřená mezi Nizozemskem a Thajskem:

      „Článek 18. Důchody a renty
      1. S výhradou ustanovení odstavce 19 tohoto článku a odstavce XNUMX článku XNUMX se penze a jiné podobné odměny za minulé zaměstnání vyplácejí rezidentovi jednoho ze států, stejně jako platby takovým rezidentským rentám jsou zdanitelné pouze v tomto státě.
      2. Tyto příjmy však mohou být rovněž zdaněny ve druhém státě, pokud jsou jako takové náklady na zisky dosahované v tomto druhém státě podnikem tohoto druhého státu nebo podnikem, který tam má stálou provozovnu.“

      Jinými slovy: pouze pokud je vaše anuitní platba „jako taková“ účtována k zisku nizozemského pojistitele, pak je může TAKÉ vybírat Nizozemsko.
      Pak můžete být konfrontováni s jednou z metod vypořádání uvedených v článku 23 Smlouvy, abyste se vyhnuli dvojímu zdanění.

      Asi před 7 lety vydal Okresní soud Zeeland – Západní Brabant, lokalita Breda, řadu rozsudků v rychlém sledu, ve kterých bylo právo vybírat daň z anuitních plateb od společnosti AEGON mimo jiné přiznáno na základě článku 18 , odstavec 2 Smlouvy, Nizozemsku, jelikož Soud rozhodl, že tyto platby byly účtovány do zisků nizozemských pojistitelů. Slabým místem v těchto rozsudcích je, že nebyla zmíněna ustanovení o snížení uvedené v článku 23 Smlouvy.

      Proti těmto rozsudkům bohužel nebylo podáno odvolání.

      Zatím to zůstalo u těchto prohlášení. Pro své thajské klienty vždy označuji anuitní platbu jako zdaněnou v Thajsku. Je na daňové a celní správě, aby prokázala, že tehdejší situace pozorovaná například u společnosti AEGON trvá dodnes. Předem nepředpokládám, že tomu tak stále je.

      Nedávno jsem se o tom náhodou bavil s pracovníkem Daňové a celní správy/Úřadu v zahraničí. Přestože se původně jednalo o nesprávné vyřízení M-formuláře ze strany finančních úřadů, projednávaly se i anuitní platby mého klienta. Upozornil jsem tohoto zaměstnance na svůj názor, takže v tomto bodě bylo také dodrženo prohlášení.

      S vaším komentářem o nakupování pomocí holandské kreditní karty jdete na tenký led. Brzy budou v Thajsku zaváděny (a také okamžitě utráceny) příjmy, a proto spadají pod daň z příjmu fyzických osob. Jeden bod však zní: jak to jako thajský daňový úředník ověříte. Moje zkušenost je, že tito státní úředníci nejsou v teorii kontroly opravdu zběhlí. Ale přísně formálně to není správné!

      Máte naprostou pravdu s Vaší poznámkou o zasílání Prohlášení o daňové povinnosti pouze za zemi bydliště (RO22) na Daňovou a celní správu/Úřad v zahraničí. Nepředkládejte formulář prohlášení (PND91) a certifikát RO21. Nedělejte je v Heerlen moudřejšími, než je nezbytně nutné!

      • Rembrandt říká nahoru

        Vážený Lammerte,

        děkujeme za naše podrobné vysvětlení. V minulosti jsem vycházel z platné judikatury, a proto jsem nechal anuity zdaňovat v Nizozemsku. To mi přišlo logické i proto, že jsem v té době odečítal pojistné i v přiznání k dani z příjmu. Mezitím mi skončily anuitní platby, ale čtenáři Thailandblogu mohou z vašeho pohledu těžit a možná se trochu poprat s finančními úřady.

        To, co píšete o mé radě k nákupům s holandskou kreditní kartou, je správné a absolutně nechci nabádat k daňovým únikům a radit všem, aby vaši připomínku vzali v úvahu.

        • Lammert de Haan říká nahoru

          Ahoj Rembrandte,

          Líbí se mi myšlenka, že jste si nechali svou anuitní platbu zdanit v Nizozemsku, protože jste během akruální fáze využívali daňové výhody. Tato daňová úleva se ale vztahuje i na vaši důchodovou dávku.

          Otázkou je, do jaké míry jste si mohli v akruální fázi anuity odečíst kauci či pojistné z důvodu často malého tzv. „ročního rozsahu“. A pokud tomu tak je, pak nedlužíte daň z příjmu z nezdanitelné části, i když žijete v Nizozemsku. To je při životě v Nizozemsku až příliš často přehlíženo, což má za následek, že mnoho Nizozemců platí příliš vysokou daň z příjmu ze svých anuitních plateb!

          Nizozemsko má pouze omezená práva na zdanění, pokud jde o zahraniční daňové poplatníky s bydlištěm v Thajsku. Smlouvou úmyslně postoupilo právo zdaňovat soukromé důchody a anuitní platby Thajsku.
          Pouze v případě, že se ze zisku nizozemské společnosti odečte důchod nebo anuita, může z ní kromě Thajska vybírat také Nizozemsko.

          Ale proti tomuto omezenému právu na zdanění zcela chybí možnost odečíst si například úroky z hypotéky, alimenty, konkrétní náklady na zdravotní péči, dary např. Nadaci pro uprchlíky a podobně. Navíc nemáte nárok na slevy na dani.
          Tímto způsobem si Nizozemsko jistě přijde na své, pokud jde o vybírání vaší dávky AOW (v pravý čas). Takže „láska“ nepřichází z jedné strany.

          Rozhodně jste se tedy nemuseli cítit „provinile“ tím, že by vaše anuitní platba byla v té době zdaněna Thajskem na základě čl. 18 odst. 1 Smlouvy o zamezení dvojího zdanění uzavřené mezi Nizozemskem a Thajskem.

  3. On říká nahoru

    V roce 2018 jsem také natrvalo odešel do Thajska a podal jsem v Thajsku prohlášení o svých důchodech za rok 2019. Státní důchod taky žádný, ten jsem si dal na spořicí účet v Holandsku.
    Pak někdy v únoru požádal o výjimku, poslal pouze formulář RO 21, že jsem byl daňovým rezidentem v Thajsku v roce 2019, protože není jejich věc, jakou daň zde platím. Tato výjimka byla udělena před dvěma týdny na 5 let se zpětnou účinností od 1. ledna, s výjimkou státního důchodu.
    Také podal daňové přiznání za rok 2019, brzy dostanu zpět část, která mi byla zdaněna v Thajsku.
    Mimochodem, upřímně nechápu, proč nepoložíte svůj dotaz panu de Haanovi, který je zde také specialistou na daňová přiznání a odpočty v Thajsku.

  4. tesař říká nahoru

    Do Thajska jsem emigroval 1. dubna 2015 a v předchozích měsících jsem měl běžnou mzdu a od poloviny roku 2015 do prosince 2 dávky předčasného důchodu (stále mám ty 2 dávky předčasného důchodu). Za rok 2015 jsem v březnu 2016 zaplatil v Thajsku plnou daň. S těmi thajskými formuláři, o které jsem požádal a obdržel jsem výjimku v Heerlenu, samozřejmě ne se zpětnou platností. Také jsem v roce 2015 vyplnil „nechvalně známý“ formulář M za rok 2016 s tím, že jsem za rok 2015 zaplatil thajskou daň. Vrácení daně NL za rok 2015 byla nemalá částka!
    Samozřejmě jsem v roce 2016 také zaplatil thajskou daň za rok 2017 a veškerou daň ze mzdy za osvobození jsem obdržel prostřednictvím formuláře NL.
    Také jsem v roce 2018 obdržel jednorázovou platbu, na kterou jsem nemohl požádat o výjimku, kterou jsem dostal zpět v roce 2019 po konzultaci s Heerlen, která mimochodem vše řeší finanční úřad provincie, kde jste naposledy žil v NL (pro mě to bylo Almere).

  5. Lammert de Haan říká nahoru

    Ahoj Gerarde,

    První citát ode mne, který jste reprodukoval, aniž byste jej zařadil do kontextu, ve kterém se odehrál, poskytuje zcela zkreslený obraz.

    Jako daňový specialista se specializací na mezinárodní daňové právo neustále hledáte způsoby, jak se vyhnout dani. Takže když jsem narazil na webovou stránku Daňové a celní správy obsahující takovou možnost, skočil jsem přímo do ní.

    Doporučuji přečíst si celý text znovu. Najdete ho pod následujícím odkazem:
    https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/beroep-doen-op-de-regeling-voorkoming-dubbele-belasting-in-nederland-en-thailand/

    Mezitím tato konstrukce již neplatí, protože tato webová stránka byla odstraněna finančními úřady, takže z ní již nelze odvozovat žádná práva: již není řeč o vzbuzené důvěře!

    Je pak snadné uhodnout, proč byla tato webová stránka odstraněna!

    Dříve a také poté jsem několikrát vysvětlil, že s ohledem na dávky sociálního zabezpečení (včetně dávek AOW, WIA, WAO a WW) se vnitrostátní právo vztahuje jak na Nizozemsko, tak na Thajsko, a proto obě země mohou takovou dávku vybírat.

    • Gerard říká nahoru

      Vážený Lammerte de Haane,

      Omlouvám se za váš první citát. Rozhodně nebylo mým záměrem nakreslit zkreslený obraz!

      Jediné, co mě opravdu zajímalo, byl text:
      „V příslušné části uvádíte, že Nizozemsko nesmí z tohoto příjmu vybírat daně. Tímto způsobem se zabrání dvojímu zdanění.“
      O AOW jsem se vůbec nezajímal, ale nyní si uvědomuji, že použitím tohoto konkrétního citátu jsem mohl o AOW vzbudit špatný dojem.

      Hodně jsem se naučil z odborných informací o daňových záležitostech, které pravidelně zveřejňujete na Thailandblog, a jsem vám za to vděčný! Opravdu si vážím úsilí, které věnujete pomoci lidem!

      Ještě jednou se omlouvám!


Zanechat komentář

Thailandblog.nl používá soubory cookie

Náš web funguje nejlépe díky cookies. Můžeme si tak zapamatovat vaše nastavení, udělat vám osobní nabídku a pomůžete nám zlepšit kvalitu webu. Čtěte více

Ano, chci dobrý web