(Ne) Atestation de Vita

12 prosince 2013

Ik ben gepensioneerd, dus ik krijg AOW van de SVB en daarnaast nog pensioen van meerdere pensioenfondsen. Dat komt, omdat in mijn tijd de pensioenen nog niet aan elkaar gekoppeld werden bij verandering van werkgever.

Op zich geen probleem, ik bezoek regelmatig een alleraardigste (want dame) notaris, die mij snel helpt de door de fondsen gewenste Attestatie de Vita te controleren, stempelen en ondertekenen. Voor de AOW heb ik elk jaar een tripje naar het SSO-kantoor in Laem Chabang in het vooruitzicht.

Begin november kreeg ik een brief van het voor mij belangrijkste pensioenfonds met het samengevatte bericht: we hebben geen Attestatie de Vita van u ontvangen, dus de pensioenuitkering is gestaakt.

Natuurlijk had ik die Attestatie de Vita wel gestuurd, maar kennelijk dus niet ontvangen, terwijl ik hun herinneringsschrijven van een week of twee daarna nooit heb gezien. Dat is mogelijk, hoewel ik in al die jaren geen enkele klacht kan bedenken over de post in Thailand. Goed, snel contact gemaakt en alsnog een gescande Attestatie de Vita gestuurd. Ik kreeg de pensioenuitkering uiteindelijk drie weken later dan normaal.

Het bracht mij er toe iets te zeggen over de nogal anachronistische procedure van de Attestatie de Vita, die niet alleen door mijn pensioenfonds, maar ook door andere wordt gehanteerd.

Ik schreef:

“We leven in een digitale wereld en u gebruikt nog steeds de (soms) onbetrouwbare weg van het briefpapier. Het moet voor u toch eenvoudig zijn om een manier te bedenken, dat “het in leven zijn” per computer afgehandeld wordt, net zo als ik u nu de formulieren gescand per E-mail stuur.

Ik geef u in overweging de volgende punten binnen uw organisatie ter sprake te brengen, die de procedure zouden kunnen vereenvoudigen en wellicht zelfs kostenbesparend kunnen zijn.

  1. Handel de Attestatie de Vita per E-mail af, eventueel met gebruik te maken van een password.
  2. Ik geniet nog enkele andere pensioenuitkeringen, waaronder van het ABP. De SVB vraagt mij ook elk jaar om een teken van leven voor de AOW. Het ABP en een ander privé-pensioenfonds maken gebruik van de SVB om jaarlijks vast te stellen, dat ik nog in leven ben. U kunt zich ongetwijfeld bij hen aansluiten en gebruik maken van de diensten van de SVB. Zodoende bent u in staat de nu tijdrovende en niet altijd betrouwbare gang van zaken te vereenvoudigen en op eigen kosten te besparen.”

Ik kreeg uiteraard een standaard antwoord, dat mijn brief aan de desbetreffende afdeling zou worden doorgegeven en ik koester geen enkele illusie, dat er iets mee gedaan gaat worden.

Maar door dit hele gedoe zit mij nog wat anders dwars. In het Pensioenreglement van mijn pensioenfonds staat, dat mijn pensioenuitkering beëindigd wordt bij mijn overlijden. Eén zin, kort, duidelijk en krachtig. Het ontbreken – door allerlei mogelijke oorzaken – van een Attestatie de Vita is geen bewijs, dat iemand is overleden. Ik vind zelf, dat een pensioenfonds meer moeite moet doen dan alleen een herinneringsbrief schrijven om vast te stellen of iemand nog recht heeft op pensioen.

De vraag is dan, waar ligt de bewijslast? De clausule van een Attestatie de Vita is geen onderdeel van het pensioenreglement, maar wordt ook door andere pensioenfondsen gehanteerd. Ik heb er enkele daartoe op Internet gecontroleerd. De vraag is dus of stopzetting van de uitkering rechtsgeldig is. Bij een mevrouw in Rotterdam werd tien jaar lang na haar overlijden de AOW en andere uitkeringen gewoon betaald en bij mij werd na één maand niets van mij gehoord te hebben de uitkering gestopt. Ik vind beide niet kloppen!

39 reacties op “(Geen) Attestatie de Vita”

  1. dirk říká nahoru

    een vraagje aan de schrijver: Ik heb ook een pensioen van ABP en worstel ieder jaar met die verklaring. Niet zo ver hier vandaan (loei,isaan) zit een kantoor waar mensen met AOW heengaan voor het tekenen van die verklaring. Ik ook heen en echt hele vriendelijke mensen daar, maar geen stempel en handtekening omdat ze volgens hun zeggen dat alleen maar mogen doen met papieren waar SVB op staat. Hier in de buurt wil niemand verder tekenen dus blijft er een rit naar BKK over (550 km) Hoe pak ik dit aan?

    • příliš říká nahoru

      Het voordeligste met de bus denk ik zo.

      • Lex K. říká nahoru

        Echte leuke droge opmerking Tooske, ik ben blij dat die door de moderatie heen gekomen is, een beetje humor en relativeren is helemaal geen slechte zaak.

        S pozdravem,

        Lex K.

    • Bacchus říká nahoru

      Beste Dirk, ken je probleem. Wij hebben hetzelfde ondervonden met het bedrijfspensioen van mijn vrouw. Eerst ook naar het SSO gegaan waar voor het SVB wordt getekend. Ook nul op request! Vandaar doorgestuurd naar het gemeentehuis. Aan 3 loketten gestaan, maar ook daar tekende ook niemand. Doorgestuurd naar Immigrations. Daar wordt niet meer getekend voor dit soort zaken. Uiteindelijk zijn wij uit eigeninitiatief naar de Touristpolice gegaan. Die kennen de formulieren en tekenden maar al te graag. “Eindelijk weer eens wat te doen!”, straalde van de gezichten. Papieren doorgestuurd naar pensioenfonds en die gingen accoord. Ik zou dus zeggen: Op naar de touristpolice!

      Overigens werd later de papieren van een vriend van mij alhier gewoon bij het gemeentehuis ondertekend. Je moet dus maar net aan het juiste loket staan tegenover de juiste ambtenaar.

      Hodně štěstí!!

    • HansNL říká nahoru

      Dat de SSO alleen maar SVB-papieren mag tekenen is gewoon waar.

      Maar, je kunt gewoon je verklaring laten ondertekenen en stempelen bij de Amphur.
      Dat wil zeggen, als je ingeschreven bent bij de Thaise equivalent van de GBA
      En zelfs zonder dat heb ik in Khon Kaen mensen bij een ambtenaar gebracht die tekende en stempelde zonder dat ze ingeschreven waren in Khon Kaen.

      Alternatieven?
      De politie, de touristenpolitie, een rechtbank, kantoor van de Public Prosecutor…..

    • Henk B. říká nahoru

      Heb ook voorheen dat probleem ondervonden inzake het ondertekenen van het bewijs in leven zijn, heb mijn pensioen van het SVB en deze geen probleem, maar heb nog twee kleine pensioentjes , van PMT en SFB, die geen enkele instantie wilde ondertekenen, ,
      en het SFB stopte direct met overmaken toen deze niet snel genoeg binnen was, per brief dit probleem aan gegeven, en nu gaan de beide fondsen akkoord met een kopie, van de SVB verklaring.
      Dus scheelt een hoop rompslomp, en probleem op gelost.

  2. David Hemmings říká nahoru

    Ik heb wel enig begrip voor de procedure , daar deze enkel beoogt bij overlijden de betaling te stoppen. Enige “modernisering ” is evenwel gewenst , wat betreft paswoord ….., een bezorgde kandidaat overlijder (luguber woord eigenlijk ) kan aan zijn overblijvende partner de nodige gegevens overmaken …, (vandaar) .

    Evenwel wordt er raar gehandeld , bvb , als Belg. gepensioneerde in buitenland, moet je jaarlijks het formulier dat je rond je verjaardag toegestuurd krijgt laten invullen door een officielle overheid …(?) (ambenaren pensioen in buitenland zelfs 6 maandelijks ) , echter is dit formulieer opgesteld in een van beide landstalen …., nu vraag ik mij af welke buitenlandse overheid onze nederlandse taal beheerst om dit te verstaan en in te vullen ? Simpel in Engels zou al een heel eind verder helpen ….
    en zou Thai Immigratie demogelijkheid bieden om een zoveelste fee te mogen ontvangen…, en ons een reis richting ambassade besparen? alhoewel ik niet mag klagen van BE Ambassade BKK, héél mijn inschrijving na verhuis uit Belgie , en mijn inschrijving voor Belg. verkiezingen komende , mocht via Scan / email , wel met alle ID & Documenten incluis

    • noel castille říká nahoru

      Heb mijn levensbewijs in november ontvangen om te laten invullen is opgesteld in VIER talen drie die
      in Belgie moeten en ook in het engels als extra ? Er is maar 1 pensioenfonds dus weet ik niet waarom
      dat bij u anders is verleden jaar was er geen engels toegevoegd maar nu wel ?

      • David Hemmings říká nahoru

        Ik heb er nog nooit geen nodig gehad , al wel op voorhand een van RVP website gehaald om te weten hoe doen , dus zal daaraan liggen zeker (oude versie?), goed dat ze beetje bij de moderne tijd komen

  3. BA říká nahoru

    Gringo,

    Als ze deze keer een gescande kopie per mail accepteren, kan je ze volgend jaar dan niet gewoon weer een kopietje mailen?

  4. Chris říká nahoru

    Ik had een soortgelijk probleem met mijn bank in Nederland. Ik moest bewijzen dat ik nog in leven was en men verzocht mij (adres in Thailand) mij te vervoegen op een van de kantoren van de bank om vast te stellen dat ik nog in leven was. Dat ik nog steeds betalingen verricht via deze bank is geen bewijs genoeg.
    Ik heb zoveel mogelijk bewijsstukken naar de bank in Nederland gestuurd dat ik nog in leven ben (mijn arbeidscontract, mijn huurcontract, mijn bloeddonor-kaart, mijn kaart van de Social Security, mijn jaaropgave van de belastingdienst hier, het adres van mijn facebook-pagina). Blijkbaar was dat voor de bank genoeg.
    Heb hen telefonisch ook meegedeeld dat het met de moderne technologie toch niet zo moeilijk moet zijn om met een eenvoudig Skype-gesprek (met een paar telkens wisselende controlevragen zoals geboortedatum, het laatste adres in Nederland, sofinummer) vast te stellen of de persoon die ze op hun computerscherm zien (bewegen) echt de juiste persoon is. Vonden ze wel een leuk idee, dus niets meer van gehoord.

  5. Bernard Vandenberghe říká nahoru

    Ik ben Belg, op rust gestelde militair en ik moet inderdaad 2 maal per jaar, jan en jul, het levensbewijs opsturen. Het formulier is ook in het Engels opgesteld en ik mag het formulier scannen en doormailen. Ik krijg telkens een ontvangstmelding. Ik klaag dus helemaal niet.

    • luc.cc říká nahoru

      Ik trek pensioen van dezelfde kas als jij, CDVU, met mijn bewijs van leven, heb ik hier in Ayutthaya problemen, vooreerst wou de politie dit niet af stempelen, waarom, wel omdat ze allen te stom zijn om engels te lezen,
      Vervolgens naar de Immi, welke wel engels kennen, lezen en spreken, daar heb ik 3 uren gezeten voor ik ne stempel kreeg op het dokument, van de hoogste in rang, kreeg daarbij nog een berisping dat ik de volgende keer niet meer moest afkomen met deze zever
      Vriendelijk ontvangst nietwaar????
      Nu stuur ik het dokument op naar ambassade, dag erop een telefoontje dat ze me horen en drie dagen met EMS mijn dokument
      Door mailen, want dat is voldoende voor CDVU, ben ik terug gerust voor 6 maanden
      Spreek me niet over de ambtenarij in Th
      Vergeten te zeggen, diene officier moest dan ook nog eens 500 baht onder tafel hebben
      Ik heb in mijn carrieren tientallen bewijzen van leven afgestempeld, geen probleem, maar hier begrijpen ze gewoon niks

  6. sužovat říká nahoru

    En dat anno 2013, met Internet, Skype enz.
    Moet toch een ontzettend koud kunstje zijn om – met je eigen foto + scan paspoort bij de pensioenfonds – af-en-toe eens op Skype te verschijnen ?
    Niet zo’n toer om dan levend en bewegend gezicht te verifiëren met een kopie paspoort, wat actuele vragen te stellen ( wat is er nu in Bangkok aan de hand bijv en wat persoonlijke vragen uit pensioen gerechtigde ’s leven ? ) , en .. het levend bewijs is geleverd.

    Maar ach, NL officials… Sincere Thuiszorg in de Achterhoek wilde ook een systeem ontwikkelen, waardoor thuiszorg behoevenden via internet en TV contact op kon nemen met de centrale en omgekeerd. Een soort Skype dus. Euro 25 miljoen verder er maar mee gestopt. Was te moeilijk om een al jaren bestaand en functionerend wiel te kopiëren.

  7. Renée Martinová říká nahoru

    Het is heel vervelend dat pensioenfondsen of de SVB zomaar de stekker er uit halen en geen geld overmaken waar de mensen toch recht op hebben. Vooral als je kort bij kas ben kan dat problematisch zijn. Controle is wel nodig en ik denk dat de pensioenfondsen en de SVB maar moeten gaan samenwerken om klant vriendelijker te worden. Als voorbeeld kan Indonesie dienen waar de SVB de AOW en de oorlogsuitkeringen gerechtigden controleert door naar de mensen toe te gaan. Netjes een afspraak maken en wannneer er veel mensen zijn die gecontroleerd moeten worden kan je ook een spreekuur instellen waar de mensen in hun eigen woonplaats zich kunnen melden. Makkelijker is natuurlijk wanneer het allemaal digitaal kan. In Nederland kan je 10 jaar dood in je huis liggen omdat je in het bevolkingsregister staat ingeschreven en kan je nog je AOW ontvangen. Als je in het buitenland woont wordt je uitkering/pensioen binnen de kortste keren ingetrokken en moet je maar bewijzen dat je te goeder trouw bent. Rechtsongelijkheid vind ik.

  8. Tony Thunders říká nahoru

    Inderdaad een gedoe waar ik ook al verschillenden malen problemen mee heb gehad en die van veel kwaliteits tijd een ongenaam gebeuren maakt. Zowel aan de ontvangende-kant van het formulier (via een post adres in Nederland) rezen er problemen maar zeker aan de opstuur-kant van hier in Thailand naar de SVB.
    Een belangrijk punt daarbij was voor mij dat de SVB stelde dat ik verantwoordelijk was voor het korrekt per post aankomen van het ATV formulier.
    Na enkele malen stopzetten van uitkering en pensioen en het moeten accepteren van verschillende arrogante brieven heb ik een en ander nu, na 5 a 6 jaren worstenen, redelijk voor elkaar.
    Ook heb ik al eens aan de SVB voorgesteld wijziging te brengen in de ADV procedure met hardnekkig bureaucratische houdingen als resultaat. Ook het jaarlijks terugkerende tijdstip rond de verjaardag maakt je tot een “sitting duck”. Ik heb nu de afspraak gemaakt dat ik het lege (gescande) formulier van het jaar tevoren mag gebruiken om een ATV (en een niet- inkomensverklaring van partner) gedurende een veel ruimere periode dan die op het formulier wordt aangegeven aan het SSO aan te leveren. Makkelijker met inplannen van locale reisjes en gemakkelijker om te kombineren met een eventueel ander bezoek aan Bangkok.
    Het toezenden op zich via de SSO, heeft ook problemen opgeleverd. Enkele malen, heb ik zelf, na afstempelen bij SSO, de ADV gescand opgestuurd via de DIGID beveilgde verzendmogelijkheid op de SVB site. Dat werd geaccepteerd.
    Het formulier wordt op mijn postadres gescand en als email aanhangsel opgestuurd)
    Nu ik in Chiang Mai woon is het gemakkelijker geworden. Daar vult het het SSO keurig alles in en tekent alles en geeft een officiele verklaring van ontvangst af. (de eerste keren heb ik die gescand per email verstuurd naar SVB (zo van: “voor mij is de kous af”) maar e.e.a. is zo betrouwbaar nu dat ik nu daarvan afzie.

    Partikulier pensioenfonds (ik heb er maar een) neemt nu, na overleg met hen, ook genoegen met een eigen gemaakte ADV dat ik laat ondertekenen. Meestal tot nu toe op de ambassade in Bangkok, (dat kan dan gelijk met de inkomensverklaring die voor de verlenging van het retirement Visum nodig is) het versturen doe ik aangetekend en zend mijn pensioenfonds een kopie van gescande verklaring en de “bon” van het postkantoor waarop het trackings nummer staat, als email aanhangsel op. (zovan: “kijk maar ik heb het gedaan, als het misgaat ligt het niet aan mij”)
    Ik heb mijn pensioenfonds gevraagd ook een electronische manier aan te bieden om de ATV te versturen, dat zijn ze nog steeds aan het bekijken.
    Het lijkt me vreselijk voor degenen die meerdere pensioenen hebben en wat een zonde van al die tijd die als gepensioneerde met elk jaar veel kostbaarder wordt.

  9. John Dekker říká nahoru

    Ik heb gisteren de aanvraag formulieren voor de AOW per mail gekregen. Er zitten TWEE verschillende inleven-zijn-bewijzen bij. Absoluut te gek voor woorden.
    Om nog maar niet te spreken over het feit dat op een formulier tweemaal hetzelfde moet worden ingevuld.

  10. Chris Hammer říká nahoru

    Berste Grongo,

    In 2012 kreeg ik in julli en augustus geen pensioen van mij hoofdpensioenfonds, omdat zij ook geen verklaring van “in leven zijn” van mij ontvingen.
    Ik heb je in dezelfde bewoordingen als jij noemde. Maar men was onverbiddelijk. Het moest gaan, zoals zij wensten. Wel hebben ze het formulier op mijn advies ingekort en tweetalig ( Ned + Eng) gemaakt. Het mag alleen door de ambassade of Gemeente te worden gewaarmerkt.

  11. Joe Beerkens říká nahoru

    Vraag aan allemaal: Laat u het pensioen uitkeren op een Nederlandse of op een Thaise bankrekening ? En heeft dat invloed op de eis van een attestatie de vitae ?

    • Tony Thunders říká nahoru

      @ Jo Beerkens

      Pensioen direct van pensioenfonds naar Thaise Euro rekening (eis van de belastingdienst vlgs mij)
      AOW naar rekening bij een bank in Nederland.
      De eis van ADV bestaat alleen als je niet in Nederland staat ingeschreven, anders verloopt de melding van overlijden via het bevolkingsregister automatisch. Heeft niet (direct) te maken met ontvangende bankrekening.

      @ Jan Dekker, Bent U niet in de war met een ADV en een inkomensverklaring? Dat wordt nl ek jaar zo gedaan.

  12. Renevan říká nahoru

    Mij lijkt een kopie van het getekende en gestempelde formulier door SSO voldoende bewijs van in leven zijn. We hebben het dan over een bevoegde instantie die ook tussentijds kan controleren. Een pensioenfonds kan bij twijfel over echtheid van het formulier simpel contact opnemen met het SVB. Bij een door een willekeurige ambtenaar of wie dan ook ondertekende verklaring zal dit niet zo makkelijk gaan. Maar dit is ongetwijfeld een te simplistisch oplossing.

  13. Chris Hammer říká nahoru

    Hallo Renevan,

    Dat stelde ik mijn pensioenfonds ook voor. Maar Ach Mea ” neen” was het antwoord .

  14. HansNL říká nahoru

    Ik ken iemand die wat stempels van politie, touristenpolitie en Amphur heeft gescand.
    En die stempels dan, elke keer licht gewijzigd, afdrukt op zijn formulieren.
    Natuurlijk hoogst verfoeilijk, maar zoals zijn pensioen geregeld wordt vanuit een van de landen van de EU kan ik wel begrip opbrengen voor zijn handelwijze.

  15. Adje říká nahoru

    Weet je Gringo. Nog niet zo lang geleden werd in Nederland een ( bejaarde )vrouw gevonden die al 10 jaar dood in huis lag. Al die tijd zijn haar uitkeringen doorgelopen en op haar rekening gestort. Daardoor werd ook gewoon zonder problemen haar huur en energienota geïncasseerd. Nooit is er een teken van leven gevraagd door welke instantie dan ook. Dat is toch raar vind je ook niet?

  16. John Dekker říká nahoru

    Ik ben in elk geval heel veel wijzer geworden over deze problematiek. Tot nu toe een maal per jaar de verklaring voor het UWV verzorgd (appeltje eitje) maar vanaf volgend jaar wordt het een stuk moeilijker heb ik in de gaten.

    Wat is het SSO eigenlijk, nooit van gehoord.

    • Dick van der Lugt říká nahoru

      @ Jan Dekker SSO= Social Security Office. Vergelijkbaar met Sociale Zaken in Nederland.

      • John Dekker říká nahoru

        Hoe zeg je dat in Thai? Ik moet het mijn vrouw uitleggen op een of andere manier. Denkt u dat dat ook in Chiangrai aanwezig is?

        • tuny hromu říká nahoru

          Ongetwijfeld hebben ze dat in Chiang Rai ook. Op de formulieren die SVB toezendt staat een telefoon nummer in Bangkok waar na te vragen is waar de meest recente vestiging is van het SSO in de plaats waar je woont. Verandert nogal eens.

        • Soi říká nahoru

          Alshetublieftmeneer: zie hier een link naar de engelstalige versie van SSO TH. http://www.sso.go.th/whtmlpr/eng/contactus. Incl adres en telfnr in Chiangrai en elders, onder het tabblad: contact us! Volgende keer zelf opzoeken, beste Jan!

          • luc říká nahoru

            beste Soi, dit blog is er toch om elkaar te informeren. Jan zoekt het op door het hier te vragen, gewoon antwoorden zonder jou naschrift zou al veel vriendelijker staan, als men dit al niet meer mag vragen. Als het je stoort antwoord dan niet, simpel toch. Nog veel leesgenot.

  17. theos říká nahoru

    Het is ook een hopeloze manier van bewijzen dat men in leven is,die NL levensbewijzen.

    Ik krijg ook een Deens pensioen en elk jaar een Levensbewijs.
    wat door een getuige ingevuld moet worden met naam,adres en handtekening,in mijn geval door de Thaise buurvrouw die Engels kan spreken,lezen en schrijven,opsturen en klaar is Kees.
    Moet je zien wat NL er weer een zooitje van maakt.
    Ook is het zo ,dat als men overlijd,dan wordt dat via politie aan de betreffende Ambassade doorgegeven die dat dan aan het betreffende land doorgeeft,dus al die flauwe kul met het moeilijk doen(vooral SVB) van bewijzen van het in leven zijn is slecht te begrijpen.

  18. Renée Martinová říká nahoru

    Als de SVB, volgens Theo S, het accepteert dat via de politie een overlijden kan worden doorgegeven dan lijkt het mij eigenlijk vreemd dat de SVB en de pensioenfondsen het niet accepteren dat je via lokale kanalen niet kan doorgeven dat je wel in leven bent. Misschien is het een goed idee dat de Nederlandse en Belgische verenigingen in Thailand de koppen bijelkaar gaan steken en wijzigingsvoorstellen produceren welke zij aan hun ambassade/ pensioenfondsen kunnen voorleggen. Want als je de praktijk van nu bekijkt zijn de SVB en pensioenfondsen klant Onvriendelijk.

    • tuny hromu říká nahoru

      @ Rene Martin
      Theo zegt dat helemaal niet en volgens mij is dat niet zo.
      Een goed voorstel, maar ik denk dat Nederland daarbij ook de Thaise overheid moet betrekken. BV de melding van in leven zijn en inkomensverklaring via SSO vindt zijn basis in een verdrag tussen Thailand en Nederland, en er is ook nog een hele groep van Thaise SSO funktionarissen een volle week naar Nederland overgevlogen om in den Haag te leren hoe ze dat formulier moeten afstmpelen en opsturen.

    • Ronny LadPhrao říká nahoru

      Op de Belgische ambassade kan je gratis een levensbewijs krijgen.
      Ik zou het raar vinden indien dit op de Nederlandse ambassade niet zou kunnen.

      viz odkaz
      http://www.diplomatie.be/bangkok/default.asp?id=28&mnu=28&ACT=5&content=85

      • dirk říká nahoru

        Bij de Nederlandse ambassade hoef je niet te betalen als je zelf een formulier hebt,vraag je aan hun een formulier van in leven zijn dan moet je daarvoor wel betalen.

      • tuny hromu říká nahoru

        En je kunt gemakkelijk zelf zo’n levensbewijs zelf maken met de relevante gegevens voor welk pensioenfonds danook waar het voor nodig is. Heb ik verschillende malen gedaan voor mijn pensioenfonds. De Ambassade ondertekent gratis en het pensioenfonds accepteert het.
        Maar de reis naar Bangkok moet je wel zelf betalen.

  19. Ab Stolk říká nahoru

    Milí lidé,

    Heel lang geleden heb ik in mij werk ook met de Attestatie de Vita te maken gehad. Ik weet van toen dat wij een handtekening op een krant van die dag voldoende was als er geen A. de V. verklaring was. Ik heb geen idee of men dit heden nog accepteert,het is maar een suggestie.

  20. Gerhard Poyts říká nahoru

    Ook ik ben door mijn bedrijfspensioen niet uibetaald,omdat ik niet de attestatie de vitat op tijd had opgestuurd,maar ik had de formulieren nooit ontangen.heb toen wel direct gevraagd of Achmea alle post per e=mail wil verzenden.
    Ook vermeld ik op de kalender wanneer het levensbewikjs weer moet worden ingediend en als ik SVB of Achmea aan de lijn heb vraag ik de medewerker of

    het levensbewijs moet worden ingeleverd.
    De posterijen werken in Bang Lamung district Pattaya niet 100,% in tegenstelling met Udon Thani waar ik enkele jaen heb gewoond.

    Gringo wil je mij naam en adres van deze aardige notaris doorgeven,het word tijd om een testament op te maken,maar ik ken geen enkele notaris in Pattaya of Jomtien.
    dík

    • Gerard Pots říká nahoru

      helaas fout in de naam,waarvoor excuses achternaam niet Poyts,maar POTS


Zanechat komentář

Thailandblog.nl používá soubory cookie

Náš web funguje nejlépe díky cookies. Můžeme si tak zapamatovat vaše nastavení, udělat vám osobní nabídku a pomůžete nám zlepšit kvalitu webu. Čtěte více

Ano, chci dobrý web