Het gerucht dat Univé zou stoppen met de Universeel Compleet Polis zoemde al langer rond in Thailand. Het wachten was op de officiële bevestiging. Dat de afhandeling van declaraties niet op rolletjes liep, was al maanden duidelijk. De kogel is nu door de kerk. Univé richt zich alleen op Nederland en verzekert geen landgenoten meer in het buitenland.

Ja, ik weet het: ouderen zijn vaker ziek en dus relatief duur. Maar daarvoor zijn we ook verzekerd. Toen ik via de website de polisvoorwaarden wilde ophalen, bleken die niet meer te worden vermeld. Via Google heb ik ze te pakken gekregen, maar toch…

De problemen begonnen een paar weken geleden. Omdat het vanuit Thailand niet mogelijk bleek om digitaal te declareren, mocht ik de laatste twee jaar declaraties mailen via [email protected]. Dat scheelt tijd en elke keer bijna drie euro portokosten. So far, so good. Tot ik een maand geleden de mededeling kreeg dat ik dit adres niet meer mocht gebruiken. De declaraties moesten naar [email protected] De eerste lampjes begonnen te branden.

Ik kreeg echter meteen bericht dat mijn actie buiten de orde was. Ik mocht alleen digitaal declareren via de website of (gewoon) per post. Er ontspon zich een hele briefwisseling waarin ik het probleem trachtte uiteen te zetten, gevolgd door antwoorden waaruit bleek dat de bewuste dames én niet op de hoogte waren van de Universeel Compleet Polis, én te beroerd om de voorgeschiedenis, ongetwijfeld op te halen in de krochten van Univé, er bij te pakken. En elke keer na mijn gelijk kreeg ik een brief met verontschuldigingen. Men had blijkbaar niets beters te doen.

Op 14 juli vielen drie brieven van Univé in de bus te Hua Hin. Uiteraard één met excuses voor een niet uitbetaalde declaratie en twee met de mededeling dat Univé stopt met de zorgverzekering voor Nederlanders in het buitenland.

In de polisvoorwaarden staat dat Univé mag stoppen met de verzekering, maar zulks minimaal zes maanden tevoren (dus 1 juli) moet laten weten aan het bij Univé bekende adres van de verzekerde. De brieven, gedateerd 27 juni, waren echter pas op 14 juli bezorgd. Geloof het of niet, maar beide opzeggingsbrieven waren voorzien van een onjuist adres. Dit in tegenstelling tot de excuusbrief.

Een van de epistels was, blijken een stempel ‘missent to Taipei’, Taiwan. Hoe krijgen ze het bij Univé voor elkaar…

De brief meldde alleen dat Univé de Nederlanders in het buitenland de deur uit naait. Directeur Klantenservice Jeroen van der Loo moet hoognodig een cursus volgen in communicatie met de klant. Volgens hem gaat Univé zich richten op Nederland en stoot daarbij het buitenland af.

Als verzekerden niets doen, staan ze op 1 januari 2018 onverzekerd met lege handen. Tenzij ze zich melden bij VGZ in Nijmegen, onderdeel van hetzelfde verzekeringsconglomeraat. Die blijkt al enige tijd dezelfde polis, met dezelfde voorwaarden, tegen dezelfde prijs aan te bieden. Om kosten te sparen lijkt de actie van Univé om de buitenlandse zaken bij VGZ te concentreren een betere uitleg. Dat had Van der Loo gerust tegen zijn domme klantjes mogen zeggen.

Enfin, hij vermeldt een telefoonnummer om ons bij VGZ te melden. Dat blijkt weer bij de polisadministratie van Univé uit te komen, waar ik na veel computerkeuzes uiteindelijk uitkom bij een vriendelijk jongmens dat van de hele zaak niets af weet en me vijf minuten in de wacht houdt. Het blijft onduidelijk of ik me bij VGZ heb aangemeld, wel op voorwaarde dat de prijs van de verzekering, nu 572 euro per maand, op 1 januari niet tot in de hemel reikt. Dat krijgen we pas in november te horen. Dan wordt het kort om naar eventuele alternatieven te zoeken, als die er al zijn.

Univé is een maatschappij zonder winstoogmerk (wel met het doel zo veel mogelijk te reserveren….) Een passend adagium zou zijn: laat vooral de ene verzekeringshand niet weten wat de andere doet.

33 reacties op “Univé naait Nederlanders in het buitenland de deur uit. En zegt buitenlandse zorgverzekeringen op”

  1. ruud zegt op

    Unive verwijst u blijkbaar nog door naar een ander.
    Voor de tijd dat het VGZ de verzekering nog blijft aanbieden tenminste.
    Waarschijnlijk is dat een verzamelplaats voor alle mensen die buiten de EU wonen.
    Daarna wordt die verzekering onbetaalbaar, of in een keer de nek omgedraaid.

    Van de ABNAmro kreeg ik gisteren een brief, dat ik binnen 6 maanden moet verhuizen naar een andere bank, zonder zich af te vragen waar ik die andere bank moet vinden en zonder aanbod om bij de overstap te helpen.

    Er zitten blijkbaar toch wel wat nadelen aan de EU.
    In ieder geval voor mensen die buiten de EU willen gaan wonen.
    Die moeten blijkbaar net zo keihard worden aangepakt, als Engeland.

  2. jan splinter zegt op

    Toen ik internet bankieren wou doen bleek mijn Digipas niet te werken .Ik m,n sns bank gemailt. Mailen ze me, u pas wordt ni verlengt,omdat u in het buitenland woont .Heb er geen bericht van gekregen niks. Lekkere service sns bank.

    • Jan zegt op

      Kreeg kort geleden nog van de sns bank een nieuwe pas toe gestuurd, geen enkel probleem.

  3. Rob Tha Mai zegt op

    Het zijn niet alleen de verzekeringsmij die de in het buitenland wonende Nederlanders de deur uit gooit, maar ook de banken b.v. ABN-AMRO is hier ook mee bezig.

  4. Hans zegt op

    Óók de ABN AMRO kent deze truck en, na ruim 20 jaar klant te zijn geweest wordt je er gewoon uitgedonderd

    Van: Hans Vliege
    Verzonden: 11 July 2017 10:08
    Aan: SPW Klantteam
    CC: Hans Vliege
    Onderwerp: SPOED-SPOED Verandering van Bank, van een Nederlandse Bank naar eenThaise Bank

    SPOED SPOED
    Hallo,

    Mijn gegevens zijn:
    xxxxxxxxx Vliege
    Geborenxxxxxxxxxx

    Ik kreeg enige tijd geleden een bericht van de ABN AMRO dat na ruim 20 jaar klant geweest te zijn, met een half jaar mijn rekening bij hen zal worden opgeheven, OMDAT ik buiten hun verzorgingsgebied ( Thailand ) woonachtig ben. Ik heb geprobeerd om daar bezwaar tegen te maken , maar dat heeft niet geholpen, de top van de ABN AMRO WIKT én BESCHIKT.
    Derhalve verzoek ik om mijn PENSIOEN per z.s.m. maar uiterlijk de komende betaalronde in augustus over te maken naar,

    Mr. Vliege
    xxxxxxxx
    Kasikornbank Hua Hin Market Village Branch
    Thailand

    Gaarne ontvang ik van U een bericht van ontvangst.
    Mocht u aanvullende gegevens willen dan verzoek ik u dit per ommegaand mij dat kenbaar te maken,

    Hans Vliege
    xxxxxxxx
    Hua Hin
    Prachuap Khiri Khan
    77110
    Tel:xxxxxxxxxx

    Verzonden vanuit Mail voor Windows 10

    • l.lagemaat zegt op

      Van een bank , die door belastinggelden overeind gehouden werd, zou wel eens een andere houding verwacht mogen worden. Zelfs het bonusbeleid werd in eerste instantie goedgekeurd!
      Maar mijnheer Zalm is vertrokken en probeert nu een nieuw kabinet samen te stellen.
      Slechter kunnen wij het niet voor u maken!

      • FonTok zegt op

        De expats die zijn vertrokken en bruto netto ontvangen en geen belasting betalen in Nederland wat houden die dan nog overeind? Dus als iets met belastinggeld wordt gered moeten ze ook zorgen voor mensen die buiten de EU wonen?

    • Jan zegt op

      Ik heb ABN-AMRO verzocht om mijn aandeel in het overeind houden van de bank over te maken naar BKK bank, niks van gehoord natuurlijk.

      Vr. Gr. Jan.

  5. Jan zegt op

    Beste Hans,
    In jouw betoog geef je aan dat “ouderen zijn vaak ziek en dus duur”..!!
    Maar het is toch niet zo dat “ouderen” die buiten Nederland woonachtig zijn vaker ziek zouden zijn dan de “ouderen” die in Nederland woonachtig zijn. Daarom kan ik gewoonweg niet begrijpen waarom Univé in het buitenland woonachtigen niet meer hun verzekering wilt aanbieden. Dit ruikt naar pure discriminatie..!!! Werkelijk ongepaste handelswijze van Univé als je het mij vraagt.
    Ik vraag me bovendien af of bij het ouder worden de frequentie van ziek worden toe neemt. Door mijn persoonlijke levensstijl (let op voeding, rook en drink niet, sport 6 dgn in de week) weet ik me al meer dan 20 jaar van ziekte verwijderd te houden.
    Wat ik persoonlijk ook erg vreemd vind dat als je in Nederland een basisverzekering afsluit voor rond de 110 euro per maand..dezelfde basisverzekering ineens ten minste 300 euro wordt als je bijvoorbeeld in Thailand woonachtig bent…mijn gezondheid is toch niet afhankelijk of ik nu Nederland of in Thailand woonachtig ben.
    Ik vind de ontwikkeling dat we geconfronteerd worden met uitsluiting van een Nederlandse zorgverzekering uiterst vreemd en merkwaardig vinden..!!!
    Is er geen Ombudsman speciaal voor dit soort zaken nader te onderzoeken..!!!

    • ruud zegt op

      De ouderen in Nederland betalen niet de premie voor de verzekering die ze eigenlijk zouden moeten betalen gezien de kosten die ze maken, maar een soort gemiddelde premie van jong en oud.

      Bovendien zijn de mensen in het buitenland vaak ouderen en dus duur voor de verzekeraar.
      Tel daarbij op, dat er in tegenstelling tot in Nederland, volstrekt geen rem is op het gebruik van medische fasciliteiten
      Waarom zou je in de wachtkamer van een overheidsziekenhuis gaan zitten, als je ook een priveziekenhuis binnen kun wandelen.
      Je betaalt immers premie???
      Een die priveziekenhuizen rekenen wel door.
      Die nemen je gerust een week op voor je ingegroeide teennagel.

    • Sir Charles zegt op

      100% garantie voor gezondheid bij een gezonde levensstijl bestaat niet en gewoon domme pech en erfelijkheidziektes kunnen ook een rol spelen. Mijn persoonlijke levensstijl komt overeen met die van jouw maar durf zonder arrogantie te beweren dat veel ouderen die in Thailand verblijven er een heel andere levensstijl op nahouden…
      Bovendien mankeren veel ouderen onder ons vaak al iets vóór dat ze naar Thailand vertrokken logisch dat de verzekeringsmaatschappijen daar vervolgens ietwat anders tegen aankijken echter dat neemt niet weg dat de premie belachelijk hoog is en het beleid van de verzekeringsmaatschappijen wel wat vriendelijker mag zijn.

    • FonTok zegt op

      Kijk wat er gebeurd voor Nederlanders binnen de EU die bijvoorbeeld continue in Spanje wonen. De regels veranderen mede onder druk van de Brussel en dus zijn bepaalde groepen de klos. Als je buiten Nederland woont en bruto netto AOW ontvangt dan betaal je hier ook niks meer aan belastingen. Je krijgt alleen nog je AOW en je pensioen. Waarom moet ons zorgstelsel tot in Thailand reiken als je er voor kiest om alle banden te breken met Nederland? Veel expats houden een postadres aan totdat ze aow krijgen en dan ineens willen ze bruto netto ontvangen en in Thailand belasting betalen. Hou dan dat postadres aan in Nederland en betaal hier belasting en wellicht helaas 1 x per jaar wellicht naar NL vliegen. Maar dat vindt men te duur. Het gevolg is dus nu dat je dit soort gelazer krijgt. Het is het een of het ander. Je kunt je ook afvragen waarom de Nederlandse samenleving moet opdraaien voor jou zorgkosten buiten de EU als je hier niks meer bijdraagt en te kennen geeft niks meer te zoeken te hebben? Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant snap ik de frustratie dat als je ziekelijk bent voordat je naar Thailand gaat dat je je daar niet kunt verzekeren en dus wel moet terugvallen op Nederland. Maar als je dan belastingtechnisch wilt breken met Nederland dan moet het niet zo zijn dat Nederland wel je lasten moet dragen.

      • ruud zegt op

        U bent slecht op de hoogte.
        Over de AOW in Nederland wordt gewoon belasting betaald in Nederland.
        Over veel pensioenen ook.
        Daarbij geldt voor mensen die buiten de EU en nog wat landen wonen, dat zij geen recht hebben op het belastingvrije deel van de Bruto uitkering.
        Zij betalen dus meer belasting dan inwoners van Nederland.
        Die mensen zijn wel vrijgesteld van sociale premies, maar profiteren daar vervolgens ook niet van.

        De overheid is trouwens druk in de weer om dat gat te dichten, door sociale premies zachtjes aan opeens belasting te gaan noemen.
        (door het percentage van sociale premies te verlagen en dat van de belasting te verhogen)
        Dus op (langere?) termijn, zou je wonend in Thailand wel eens meer belasting in Nederland kunnen gaan betalen, dan mensen die in Nederland wonen.
        Te beginnen met dat belastingvrije deel, waar je buiten de EU nu al geen recht op hebt.

        Ook was Nederland bezig te onderhandelen over het belastingverdrag met Thailand.
        Dat is stopgezet na de coup.
        Maar zal in de toekomst wel weer worden voortgezet.
        De insteek zal ongetwijfeld zijn, meer belasting te kunnen innen in Nederland.

        Overigens zijn de mensen die in Thailand wonen gewoon belastingplichtig in Thailand.
        Dat die belastingplicht soms wordt ontdoken, doet aan het principe niets af.
        Ook in Nederland zijn er mensen die belasting ontduiken.

  6. Slagerij van Kampen zegt op

    Ik ben al heel lang klant van Unive. Toen ik een paar jaar geleden informatie vroeg naar genoemde polis in verband met een mogelijke toekomstige verhuizing naar Thailand wist zogenaamd niemand waar ik het over had. Telefonisch niet, per mail niet. Men wilde blijkbaar niets weten. Als klap op de vuurpijl kreeg ik formulieren toegestuurd; Gelieve binnen die en die termijn ingevuld terug te sturen. Uitschrijven! Omdat u voornemens bent te emigreren kunnen wij u niet langer verzekeren. Had alleen informatie gevraagd.

  7. Kritikus zegt op

    Dan maar asap de ongeveer Baht 22.000 per maand gaan sparen en op een aparte rekening zetten om zodoende eventuele “ziektes” en ongemakken op te vangen … Mss zelfs wat aanvullen per maand, zodat je na 1 jaar reeds Baht 333.000 hebt en na 3 jaar 1 miljoen. Kunnen ze een hoop voor doen in het Hua Hin Hospital … En ben je na 3 jaar (bij geen kosten) nog miljonair ook 😉

  8. John zegt op

    Het is natuurlijk dondersgoed lastig als je geen bankrekening in Nederland meer kunt hebben. De achtergrond is dat niet ei omwonenden nogal een belasting zijn voor een bank. Vanuit de nieuwe regelgeving die vanwege controle aspecten heel veel administratie voor een.bank meebrengen begrijp ik het standpunt van een bank wel je doet vrijwel niets met een Nederlandse bank en zij krijgen er dondersgoed veel werk door. Ben ervan overtuigd dat ze je alsnog als klant accepteren als je een stevig relatie hebt met hen. Dat is niet alleen bankrekening met elke maand paar af of inschrijvingen . Dankbaarheid voor lang klant zijn mag je van een commercieel bedrijf niet verwachten.

    • ruud zegt op

      Het is me niet duidelijk welk probleem de bank op wil lossen.
      Expats (mensen die voor hun werk worden uitgezonden) kunnen wel blijven bankieren.
      Alle procedures moeten dus gewoon blijven bestaan bij de bank.
      Net als een terzakekundige afdeling.

  9. l.lagemaat zegt op

    Toen mijn inmiddels overleden broer 4 bypasses nodig had en dit in Thailand zou gebeuren (2013), heeft het maanden geduurd voordat de Univé toestemming gaf en vervolgens tot uitkering zou overgaan!

    De Nederlandse verzekeringen worden voor ouderen (vanaf 70 jaar) zo duur gemaakt, dat dit een maffia methode is om van ouderen af te komen!

    Ik ben overgestapt naar Ambassador – April, waar momenteel een premie voor 3 maanden van € 1137,50 betaald moet worden, 72 jaar. Dus per maand € 379,= Alleen kanker is niet meeverzekerd, omdat ik dat 8 jaar geleden gehad heb.

  10. RuudRdm zegt op

    De vraag is niet of het nou zo ongunstig is dat Univé stopt met het aanbieden van ziektekostenverzekeringen in Thailand: de vraag is veel meer waarom iemand euro 572 per maand, dan wel 6.884 euro en meer jaarlijks zou willen betalen aan een Nederlandse ziektekostenverzekeraar. Wie zich definitief in Thailand vestigt weet dat een dergelijke vraag altijd opgeld doet. Wat houdt zo’n iemand dan tegen om bv http://www.verzekereninthailand.nl/ziektekosten_verzekering.aspx te raadplegen met oa de vraag naar mogelijkheden voor een bedrag van 7 duizend euro per jaar. Je weet immers dat je uitgeschreven uit Nederland geen aanspraken meer kunt maken op Nederlandse verzekeringsmogelijkheden? Bovenstaand artikel is derhalve meer geschreven uit frustaratie en rancune, dan dat het voor ons lezers informatie biedt hoe te handelen op basis van ervaringen van heen die al langer in thailand wonen.
    Daarbij: iedereen in Thailand dient voor zichzelf eens na te gaan in hoeverre hij/zij aanspraak gaat maken op een ziektekostenverzekering. Kortdurende kwalen en incidentele ziekenhuisbezoeken worden veelal contant afgedaan. Langdurige ziektes worden bij zo goed als alle verzekeraars het daaropvolgende premiejaar uitgesloten. En wie woont er nou in Thailand met ernstige chronische hartproblemen, chemokuren dan wel in woon- en/of verpleeghuisachtige voorzieningen voor dementerenden. Ben je in dat soort gevallen al niet aangewezen of je eigen thuisland?
    Kortom: ben je van plan naar Thailand te vertrekken en vemoedt je gezondheidsperikelen, ware het dan niet beter of die vantevoren af te dekken, dan wel je verblijf in Thailand niet definitief cq permanent te doen zijn?

    • Sir Charles zegt op

      Dat verbaast mij ook altijd in gesprekken met mede oudere landgenoten willens en wetens vertrekken uit Nederland met de wetenschap uitgeschreven te worden uit de reguliere zorgverzekering, zodoende bij een andere verzekering daardoor een veel hogere premie te moeten betalen en het ook nog gek vinden dat kwalen die men al onder de leden had dat die dan uitgesloten worden.

  11. Harry Romijn zegt op

    Ik vind het opvallend, dat velen denken, dat bedrijven een sociale functie hebben: het verzekeren c.q. bankfaciliteiten verzorgen voor personen VER buiten hun werkgebied. Nee, net als dat Cool-Blue u GEEN garantie beidt, als u een bij hen gekochte wasmachine enz mee naar Thailand sleept, hoeft een NLe bank u als klant te accepteren 9.000 km van hun werkgebied.
    Dacht u, dat bijv Bangkok Bank u in NL dezelfde faciliteiten biedt als ze u cq Thais in Thailand bieden ?

    Voor ziektekosten-verzekering even wat verdere uitleg, wat een ieder op Internet OOK had kunnen vinden: U betaalt per jaar in NL ca € 1300 eigen premie plus € 385 eigen risico, waarna de rest wordt aangevuld uit de belastingpot: grotendeels uw eigen “ingehouden bijdrage ZVW” = 5,75% van uw inkomen en de rest uit “de algemene middelen”. Dit kost per NL-er ca € 5300 per jaar in totaal. Door bijv. in Thailand te gaan wonen, en dus NL “metterwoon”, en dus ook fiscaal te verlaten, geeft U aan GEEN bijdrage te willen doen in de NLe zorgpot. Dus.. waarom wenst er nu wel uit onderhouden te worden ? Ook nog eens, als de zorgkosten na 10-15+jaren op de 75-80+e jaar in TH te hoog worden, met hangende pootjes u weer bij de Soos te melden met: “hier ben ik weer”. En natuurlijk NOOIT met de toevoeging: “Ik heb door verblijf elders bijv. 15 x € 3500 bespaard, dus dat stort ik even bij in de zorgpot”.

    • RuudRdm zegt op

      Beste Harry, er treedt jouwerzijds een denkfout op: als een NL-er metterwoon en fiscaal zou hebben verlaten, maar wél heeft geregeld dat hij bv via Univé verzekerd blijft, dan betaalt die NL-er wél premie en ZKV via de fiscus, kortom wat jij berekent ca 5300 euro per jaar. Hans Bos heeft het over zo goed als 7000 euro per jaar. In het andere geval is gewoonweg niemand verzekerd via Nederland. Er is ook niemand die pleit voor een gratis ziektekostenverzekering, noch dat er gesproken wordt over een wens via Nederland onderhouden te worden. Waar wél voor gepleit wordt, en dat is alleszins acceptabel, is de mogelijkheid tegen een redelijke prijs verzekerd te blijven via Nederland, ook al zou dat premiestijging inhouden. Mits nogmaals: grenzend aan redelijkheid en inzichtelijk kwa kostenopbouw.
      Maar goed: die mogelijkheid is er niet en dan blijft, zoals in het geval van artikelschrijver, de mogelijkheid via bv Univé of VGZ of elders verzekerd te zijn tegen hoge kosten. Daarvan zeg ik: ieder zijn heug en meug. Er zijn meerdere alternatieven aanwezig. Die dien je vantevoren te onderzoeken. Iemand die vertrekt, en denkt te kunnen leunen op wat hem bekend en vertrouwd voorkomt, kan tzt de deksel op zijn neus krijgen. Dit is nu kennelijk aan de orde bij artikelschrijver. Maar dat meldt hij zo goed als elk jaar, daarmee aangevende nog steeds niet naar alternatieven te hebben uitgezien. Herhaal: ieder zijn keus.

    • ruud zegt op

      Het ligt iets anders.
      Ik ben klant bij de ABNAMRO en ben met medeweten en toestemming van de bank ge-emigreerd naar Thailand.

      Ik ben namelijk voor de emigratie een gesprek gehad bij de bank over die emigratie en heb zelfs een apart contract gekregen voor het feit dat ik in Thailand ging wonen.
      Een contract dat ik op zal moeten graven in een grote stapel oud papier.
      Geen idee meer wat erin staat.

      Toen waren er dus geen problemen met het aanhouden van mijn rekening.
      Nu voert de bank een ander beleid door en zet me op straat, zonder enige hulp van hoe dan verder.

      De bank is verantwoordelijk voor zijn klanten.(lees: zou verantwoording moeten nemen voor zijn klanten)
      Het MINSTE dat ze zouden moeten doen, is iemand ergens anders onderbrengen, als ze een product willen be-eindigen.

      • Ger zegt op

        Moderator: Het artikel gaat over Unive en niet over banken graag on-topic brengen.

  12. printen zegt op

    Nederlanders die buiten de EU wonen, worden door banken , verzekeringsmaatschappijen enz. als oud vuil behandeld. Ook de overheid doet daar met volle teugen aan mee,Kkijk maar naar de belasting die AOW’ers vanaf 1januari 2015 moesten gaan betalen.En ik denk dat het einde nog niet in zicht is. Je geldverstrekkers zitten in Nederland en jij woont hier. Probeer dan maar een je gelijk te halen en ook te krijgen.

    Volgend jaar deze tijd zit ik in Nederland en ben ik van alle ellende af. Ik zie dan wel wat er dan gebeurt, maar ik zit dan wel dicht bij de bron van de ellende. Want ik voorspel dat er nog meer ellende zal komen.

  13. Roel zegt op

    Vorig jaar al heeft al iemand een brief van Unive gehad dat ze wilden stoppen met de buitenlandverzekering, hij kon gewoon blijven want hoorde voor zover ik weet niets.

    Nu verneem ik wederom van een ander iemand van de bewuste brief terwijl anderen die ik ken deze nog niet hebben gehad. Aangaande in lees dat ze het recht hebben om de polis op te zeggen wat in de voorwaarden zou staan en dat ze daarbij 6 maanden moeten accepteren. Nu kunnen ze de brief nog krijgen inzake wat trage postbezorging maar tijdverschil tussen de 1 die het wel heeft en diegene die nog niet heeft kan haast niet. Dus mijns inzien wordt dat niet collectief verstuurd.

    Kan het niet zo zijn dat per klant bekeken wordt met wat er geclaimd wordt en dat ze daarop anticiperen. Ik weet het niet, gewoon suggestie, als dat zo zou zijn is het feitelijk discriminatie op basis van gezondheid. Dat zou echt een punt zijn om te gaan onderzoeken.

    ABN-AMRO, lees dat meerdere mensen een brief hebben gehad ter beëindiging, ook vorig jaar circuleerde deze verhalen al. In april dit jaar heb ik op de bank gevraagd, abn-amro is ook mijn bank en verkreeg van de medewerker te horen dat dit niet op mij van toepassing zou zijn omdat ik maandelijkse vaste betalingen heb voor energie, hef, gemeentelijke belastingen etc. etc, Ze vertelde mij dat dit alleen van toepassing was op zogenaamde stille rekeningen, dus waar geen betalingsverkeer meer op is dan alleen pensioen.
    Maar goed, medewerkster van de bank, hoofdkantoor kan anders beslissen, wacht het wel af maar zou voor mij een ramp betekenen, andere bankrekening is niet te openen, behalve volgens mij bij knap bank, is van Aegon. Dat moet online kunnen en betaalrekening kost 5 euro per maand.

  14. Mattheus zegt op

    Het is zo dat dit soort verzekeringen verre van kostendekkend zijn om de al door velen genoemde redenen namelijk de meeste expats zijn ouder en hun ziektekosten zijn in het algemeen een veelvoud van de kosten die voor jongeren moeten worden betaald.
    Dus wat we in Nederland toepassen, het solidariteitsbeginsel wordt niet toegepast voor expats die vaak ook geen Nederlandse belasting betalen. Overigens betalen Nederlandse ingezetenen ook een premie over hun inkomsten dus de totale bijdrage voor de ZVW kan voor hen ook flink oplopen.
    Hoe hard het ook is voor deze mensen dat de maatschappijen willen stoppen met dit soort heel verliesgevende polissen het is mi te billijken.
    U hebt er uiteindelijk zelf voor gekozen definitief Nederland te verlaten en dat u nu door het stijgen van de leeftijd niet meer te verzekeren bent is een groot bijkomend nadeel tegenover mogelijk de vele voordelen die er tegenover staan en/of hebben gestaan.

  15. Hans van Mourik zegt op

    Hans van Mourik zegt.
    Wat ik niet begrijp,dat er mensen zijn die declaren bij Unive Universeel compleet buitenland.
    Zelf ben ik ook bij Unive Universeel compleet buitenland met als woonland Thailand.
    Heb hier verschillende operatie gehad o.a. prostaat en Darmkanker 2010 en 2013 en verschillende chemo,s kijkoperarie,s Ct. scans en sta nog steeds onderbehandeling.
    Of ik doe het, of het desbetreffende ziekenhuis.regel het,via deze email.
    [email protected].
    Met een atach van mijn verzekering
    En wordt gevraagd of ze bankgarantie over willen maken naar het ziekenhuis.
    En dat doen ze ook binnen een paar uren, en heeft het ziekenhuis en ik bericht gekregen dat de bank garantie onderweg is.
    Zodra het geld binnen is bij het ziekenhuis kan ik weg of moet mijn paspoort inleveren en krijgt ik van het ziekenhuis een bewijs dat mijn paspoort door hun is ingenomen.
    Dan belt het ziekenhuis me op, meestal binnen 1 dag,dat ik mijn paspoort kan ophalen, omdat het geld binnen is.
    Ben nu in Nederland maar heb aan mijn vriendin telefonisch gevraagd of er ook post is,alleen van de belasting.
    Heb nog nooit 1 cent voor geschoten
    Hans

  16. Hans van Mourik zegt op

    Hans van Mourik.
    Met email gaat ook atach mee, de rekening en specificatie van het ziekenhuis.
    RAM hospitaal Changmai regel dat alles bij spoed en ik bij afspraken ongeveer 3 weken van te voren.
    Hans

  17. Hans van Mourik zegt op

    Hans zegt.
    Snap er niets van.
    Zojuist met Digid gekeken naar mijn Unive,ook hier niets gezien op mijn postvak berichten.
    Wel mijn polis gezien van Unive Universeel Compleet met woonland Thailand.
    Ook de voorwaarden.
    https://www.unive.nl/mijnunive/inloggen
    Alles klopt haar scherp,kan alles wijzigen,maar doet het niet.
    Komt het misschien omdat ik altijd bij defensie heb gewerkt.
    Wat ik wel zeker weet,toen ik nog militair was,betaalde ik geen ZKV.
    Omdat we ons eigen medische zorg hebben
    Maar defensie is verzekerd bij Unive.
    Toen ik met FLO ging werd mijn ZKV automatis naar de Unive overgezet.
    Wil ik het niet moet ik het door geven.
    Toen ik in 2009 naar Thailand ging verhuizen,heeft mijn bond de ACOM gezorgd dat ik de buitenlandse verzekering kan sluiten bij Unive Universeel compleet met als woonland Thailand.
    Zijn er nog ex beroeps militairen die hier iets van weten?
    Hans

    • Ko zegt op

      bij mij hetzelfde. Bij FLO bij Univé gebleven na verhuizing naar Thailand. De Univé is n.l. wettelijk verplicht oud militairen te blijven verzekeren. Toen ik dit aangaf zeiden ze dat ik dat niet goed had begrepen; dit geldt alleen voor NL. Ik had en heb het in 2010 wel goed begrepen: ik kon zonder probleem over naar Thailand, met hogere premie, maar dat weet je! Heb de brief ook ontvangen en laat het er niet bij zitten. Daarnaast ben ik ook nog veteraan en ga het gewoon daarop gooien. Ik krijg een Nederlandse uitkering en betaal in Nederland belasting, dus een Nederlandse zorgverzekering als oud militair lijkt me geen onredelijke eis.

  18. Hans zegt op

    Dit besprekend met een Nederlandse landgenoot, zei hij mij. “Ik hou mijn Nederlandse bankrekening én hou ook mijn Nederlands recht verzekerd te zijn voor ziektekosten, door bij een kennis met zijn toestemming mij in te schrijven op zijn adres”.
    Verder heeft hij een leuke vriendin in Thailand, en toert hij zo af en toe ( gemiddeld 1 x per jaar ) tussen Thailand én Nederland om op vanuit Thailand gemaakte afspraak zijn ogen te controleren en de benodigde (speciaal) operatie(s) te ondergaan.
    Ik weet dat deze Nederlander de wet omzeilt / ondergraaft, maar dat is het risico dat hij aangaat met als konsekwentie dat met terugwerking e.e.a. wordt terug gedraaid én moet worden terugbetaald!
    Groet uit Thailand

  19. bob zegt op

    Ik ben overgestapt naar Ambassador – April, waar momenteel een premie voor 3 maanden van € 1137,50 betaald moet worden, 73 jaar. Dus per maand € 379,=
    Ik deed dit via aa insurance in hua hin met bijkantoor in pattata t/o big c sukhumvit. Het is een in patient verzekering dus alleen bij opname. Thuismedicijnen voor eigen rekening. Al met al goedkoper dan de nederlanse verzekeringen voor expats.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website