Bij de dood van een schooljongen

Door Gringo
Geplaatst in Column, Gringo
Tags:
16 juli 2015

Eerder deze week vond er in Sriracha een verkeersongeval plaats, waarbij een 14-jarige scholier op weg van school naar huis om het leven kwam.

Een vrachtauto maakte een onhandige manoeuvre in een bocht, de scholier op zijn bromfiets (te jong, geen rijbewijs, geen valhelm) kwam daardoor ten val, geraakte onder de vrachtauto en werd vermorzeld door de achterwielen.

Verkeer in Thailand

Een geval uit duizenden, zou je kunnen zeggen, het haalde de lokale pers niet eens. Ik weet ook wel dat er in Thailand jaarlijks vele duizenden verkeersslachtoffers te betreuren zijn. Ik weet ook wel dat Thailand de twijfelachtige reputatie heeft van het bijna hoogste aantal doden ter wereld in het verkeer. Ik weet ook dat een groot deel van de slachtoffers jong is, zonder rijbewijs en zonder valhelm op pad gaat. U hoeft mij ook niet te vertellen, dat de oorzaak van al die ellende gezocht moet worden in een slechte verkeersmentaliteit van de Thai en de beroerde educatie op dit gebied.

Schoolvriendje

Dit geval is echter voor mij, mijn vrouw en zoon anders. Het slachtoffer is namelijk een schoolvriendje en klasgenoot van onze zoon. Ik kende hem redelijk goed, want hij kwam het afgelopen jaar zeer regelmatig in het weekend bij ons thuis om dan samen met onze zoon vooral te computeren (wat anders?). Soms waren er nog twee klasgenoten bij, die ook bleven slapen. Mijn vrouw zorgde voor goed eten en drinken, ik nam ze af en toe mee naar een restaurant of strand.

Ongeval

En dan opeens is hij er niet meer. Een gewone, onschuldige schooljongen, een beginnende puber, die (nog) niet rookte of alcohol dronk. Voor meisjes was er ook nog geen belangstelling. Ik was nog niet eerder geconfronteerd met ongevallen waarbij mensen, die ik ken, betrokken waren. Nu het dan toch zo “dichtbij” gebeurt grijpt het je aan. Onwillekeurig denk je dat het onze zoon had kunnen zijn, hoewel die gelukkig nog geen brommer rijdt.

Toekomst

De belangstelling bij de Boeddhistische rituelen voorafgaande aan de crematie was groot. Tientallen, wellicht meer dan 100 scholieren van zijn school waren aanwezig, diep onder de indruk. Je mag hopen dat er lering uit getrokken wordt en ik zal de school prijzen als er onmiddellijk ruimte in de lesprogramma’s beschikbaar komt voor verkeerseducatie. Men kan er niet te vroeg mee beginnen!

16 reacties op “Bij de dood van een schooljongen”

  1. Mathieu Legros zegt op

    Ik voel met julie mee ik ben 65 jaar en afgelopen jaar heb ik ook een ongeval meegemaakt auto reed achteruit de weg op en had mij niet gezien dus frontaal tegen de auto.

  2. Fransamsterdam zegt op

    Buitengewoon triest.
    Maar ik heb toch een kritische noot, Gringo.
    Het is te makkelijk om alles maar af te schuiven op de slechte verkeersmentaliteit en de slechte educatie.
    Er zijn veel meer factoren die een belangrijke rol spelen: Het grote percentage – kwetsbare – tweewielers, de gebrekkige infrastructuur (geen aparte fietspaden, trottoirs en dergelijke, de U-turns en het ontbreken van voldoende ongelijkvloerse kruisingen), het slechte onderhoud van de wegen en de vervoermiddelen enzovoort.
    Het is niet zo dat het aanpakken van één van die oorzaken het aantal verkeersdoden en gewonden drastisch omlaag zal brengen. Daarvoor moet er van alles gebeuren en dat gaat niet van de ene dag op de andere. Vergeet niet dat in Nederland de verkeersveiligheid al meer dan 40 jaar speerpuntbeleid is. Met succes overigens, het aantal doden is gedaald van 3000 naar 600 per jaar.
    In Nederland is het punt waarop de kosten/nadelen/irritatie van nòg meer maatregelen niet meer opwegen tegen het mindere aantal doden, wel zo ongeveer bereikt.
    In Thailand nog lang niet, dat staat vast.

    • Gringo zegt op

      Ik kan je, als langdurige weggebruiker in Thailand zo een stuk of 10 maatregelen noemen, die het aantal verkeersdoden in Thailand drastisch zou verminderen, als die maatregelen ook strikt zouden worden nageleefd en gecontroleerd.

      Maar dit verhaal gaat niet over het verkeer in Thailand, het gaat over een enkel slachtoffer. Wat denk je, zal ik jouw verhaal vertalen en aan de ouders van deze jongen geven? Denk je dan, dat het enige troost zal bieden? Nee? Nou, ik ook niet!

      • Fransamsterdam zegt op

        Nee, doe maar niet. Zo’n gevoelloze reactie daar hebben ze niks aan.
        Maar de school zal dit (zoveelste?) drama beslist niet aangrijpen om spontaan extra verkeerseducatie op het programma te zetten.

      • Eric Donkaew zegt op

        Moderator: Niet chatten svp.

  3. nico zegt op

    Tja Grinco, een tragisch verkeersongeval waarbij gewonden of zelfs doden valen, binnen je eigen familie of kennissen kring is altijd een harde klap.

    Maar ik denk ook wel eens, dat men dat hier in Thailand “onbewust” opzoekt.

    Bij mij in Lak-Si (Bangkok) is een zeer drukke zijstraat genaamd “Soi 14”
    Origineel gemaakt als 2 x 2 rijbanen met aan weerszijde een trottoir.
    Maar zoals met veel drukke straten, wordt er op de stoep een handkar en later een vaste eetgelegenheid gemaakt. Totaal clandestiene uiteraard. Maar ja, de klanten willen ook wel graag zitten om te eten en dus maar een paar tafeltjes en stoelen op de eerste rijbaan zetten.

    Je begrijpt het al, de zeer drukke zijstraat is nu gereduceerd tot 2 x 1 rijbaan zonder stoep en de motorzij “Boy’s” moeten ook nog snel een nieuwe klant ophalen bij Big-C en rijden dus links en rechts van auto’s en iedereen die daar loopt gewoon “bijna” omver. Ik sta echt verteld dat het “bijna” iedere dag goed gaat, hoewel het asfalt bezaaid is met politie tekens vanuit een spuitbus.

    Maar de overheid????? nu in ieder geval nog nooit gezien. Dus kan er wel een tweede rijtje tafels bij toch.

    Zo is Thailand. Ze verzinnen strenge regels voor Motorzij Boys, maar na leven ho maar. De “oude” vestjes worden weer vrolijk doorverkocht, nog meer Motorzij Boys.

    Sterkte Grinco

    Groetjes Nico

  4. marcel zegt op

    @Gringo
    We (ik in ieder geval) leven met je mee ik begrijp je frustratie over dit geheel, en vind de reactie van Frans bijzonder.
    Natuurlijk hebben wij een heel ander beleid hier in de laatste 10 tallen jaren in opgebouwd, maar Thailand is 13x zo groot als NL, en heeft een veel andere verkeers- struktuur met vele onverharde wegen en politie die voor een papiertje met een hoofd erop met 2 of 3 nullen een aangepast beleid voeren.
    Maar het allergrootste probleem zijn toch wel de mensen zelf, het anticipeer vermogen in het verkeer van een Thai is toch wat anderen volkeren, dit heb ik zelf toch wel mee gemaakt met de vele kilometers die ik in Thailand per brommer en auto heb afgelegd.
    Hier zijn die ongelukken onbegrijpelijk, maar daar wordt toch vaak gezegd/gedacht “het is boeddha’s wil” en denkt de gemiddelde mens daar “ik ben alleen op weg” heb ik vaak het idee.
    Hier in NL speelt de laatste tijd de verkeers-hufterigheid vaak een rol heb ik het idee.

  5. NicoB zegt op

    Heel droevig Gringo.
    Achter een melding scholier overleden door ongeval komt er dan ineens een gezicht bij, een mens die je kent, waar je zoon, jij en je vrouw contact mee hadden en dan ligt het gevoelig heel anders, een drama.
    Wat te denken van het leed van de ouders, familie, vrienden en bekenden, zo zit er achter elk ongeval een drama.
    Onderschrijf wat Fransamsterdam schrijft tav. het hoge dodental in Thailand, er is hier zeker nog heel veel te doen aan het verminderen van dat aantal, we kunnen voor de toekomst hopen dat dit zo snel mogelijk gebeurd.
    Jij, je vrouw en je zoon sterkte gewenst met de moeilijke gevoelens wegens dit overlijden, datzelfde voor de ouders, familie en vrienden.
    NicoB

  6. G.J. Krol zegt op

    Hier wordt dit slachtoffer van een statistisch gegeven een mens gemaakt. En dan realiseer je je ineens weer dat er in plaats van enkele duizenden doden, er duizend keer een mens overlijdt.
    Sterkte

  7. Johan zegt op

    Het zal denk ik wel wel iets helpen als men goede rijlessen geeft
    De theorie is al een beginnend iets van de 50 vragen 45 goed
    Maar als je dit haalt en op een oefen veldje goed rijdt en 2 a 3 moeilijke verrichtingen
    tussen 2 pionnen inparkeren
    tussen 2 pionnen achter uit parkeren
    Paar rondjes

    Dan heb je het rijbewijs
    Nooit op een weg gereden.

    Heb ook een les hier gehad bij een rijschool
    Tijdens het rijden gevraagd
    Hoe hard je mag Up to you
    Wanner lichten aan up to you
    Riemen niet om
    Voorrang up to you

    Moest tanken de rijschool wist niet is hoe die open moest

    Dus dan geen wonder dat er slachtoffers vallen

    Wij hebben nodig zowel voor motorbick en auto een thais rijbewijs

    Betere controle bij de verhuur bedrijven of men een rijbewijs heeft
    Bij de auto vragen ze dit wel maar bij een motorbick

    En nog meer controle op helmen
    Dan niet zonder helm naar het bureau om de boete te betalen

    Het is Thailand

  8. Rob zegt op

    Ik rij al een aantal jaren hier rond en ik vraag me vaak hoe ze hier denken.
    Afgelopen keer rijd ik op mijn motorbike en ik moet rechts .
    Ik weet dat ze als gekken rijden dus ik stop soorteer voor .
    Wordt ik van achteren aan gereden was bijna vechten want ik had gewoon door moeten rijden.
    Ik heb niks betaald hij kan dood vallen.
    Maar iets heel simpel ze kopen een rijbewijs hier in phuket .
    Mijn buurman is een motorbike taxi en betaald 500 bath exstra voor een rijbewijs.
    Ik wil mijn vriendin naar een rijschool sturen voor op motorbike te leren rijden.
    Nu heb ik het zelf geprobeerd haar te iets leren maar voor mij is zij veels te onzeker .
    Ze wil het veelste graag ik vind het niks maar ja vrouwen he.
    Dus ik dacht laat ik ze maar naar een rijschool sturen dan kan die er iets van zeggen of leren rijden .
    Wat denk je ,je kan wel een motorrijbewijs halen .
    Alleen er is geen rijschool in phuket waar je kan leren op motorbike te rijden.
    Wel voor een auto.
    Leg mij dit maar eeens uit.
    Veilig in het verkeer moet je ook leren buiten dat je gewoon je verstand moet gebruiken.
    Er zijn deze week zijn er 5 doden gevallen in patong en kamala alleen al.
    Bijna altijd is er een betonwagen of een zware vrachtwagen in het spel.

  9. Fred zegt op

    Er moet nog veel water door de Rijn stromen eer men hier iets van leert.
    Zelf denk ik dat men het nooit leert. Zelf rijd ik mijn leven al motor op van die dikke jongens waar een H en een D in de spelling zit.
    Dan rijd je lekker rustig achter een auto aan op een afstand die te klein is om er tussen te gaan maar groot genoeg is om te remmen. En dan MOET er een ander toch tussen, of je nu van de weg af gedrukt wordt of niet. Maar goed dit even terzijde.
    Dagelijks word ik dus ingehaald door jochies van 12, 13, of 14 jaar op gammele brommertjes met dunne bandjes, uiteraard GEEN helm op met zo geschat een 100 kilometer per uur.
    Zo lang de overheid daar geen paal en perk aan stelt en niet een helm laat keuren op werkzaamheid ( geen kartonnen helmen dus ) zullen er nog velen vroegtijdig ons verlaten. Er is niets aan te doen.
    Maar zorgen maak ik mij wel.

  10. janbeute zegt op

    Ongeveer 5 jaar geleden in April , twee dagen voor begin Songkran .
    Kwam de zuster van mijn ega huilend bij mij aan de poort , ik dacht toen de oude man ( schoonvader ) van mijn vrouw is overleden .
    Mijn vrouw op gehaalt en beiden begonnen nog harder te janken .
    Wat was er gebeurt .
    De dochter , rond de 14 jaar van mijn ega haar broer was een uur eerder verongelukt .
    Dus snel met mijn pickup en de rest van de familie naar het hospitaal in Sanpatong .
    Toen we daar aankwamen liet een andere broer mij het dode lichaam zien in een kamer van het ziekenhuis .
    Hij nam even snel het laken omhoog en je kon zien een kapotte borstkast en op het vel was nog het profiel van de band te zien .
    Zij was op weg in de morgen met twee vriendinnen allen zittende op een brommer naar een wekelijkse grote Zaterdag markt tussen Sanpatong en Hangdong .
    Het ongeluk gebeurde , vlak naast een tempel , ergens op een binnenweg met een vrijwel haakse bocht .
    Tegemoed kwam een open vrachtwagen geladen met een grote graafmachine .
    Volgens de twee vriendinnen nam hij de hele weg inbeslag .
    Het nichtje van mijn ega zat als laatste achterop de brommer en werd er afgeslingert en kwam onder het voorwiel van de truck .
    Een familie drama , maar daarna kwam er nog een drama .
    De bestuurder van de truck was eigenaar van een grondverzet bedrijf .
    Weigerde eerst niet meer te betalen dan 30000 bath .
    Er werdt een advocaat ingehuurd , bereikte ook niet veel alleen de som eindigde op 100000 bath .
    Tijdens een onderzoek aan de truck waar ik bij was , kwam er een zogenaamde door de politie ingehuurde monteur , die even keek of alle lampen ed wel branden , met een meetlint werdt nog even de maten van de truck opgenomen en dat was het .
    Tijdens een bijeenkomst op het politie bureau , had de broer van het slachtoffer ( katoy ) een groepje vrienden alle ook katoys meegenomen .
    We hebben toen allen hard geroepen tegen corruptie .
    Twee weken kwam mijn ega er achter dat de eigenaar van het bedrijf weer een ongeluk veroorzaakt had .
    Een jongen van rond de 10 jaar was nu het slachtoffer , gelukkig alleen gebroken been letsel .
    De jongen was met enkele vrienden naar een tempel feest geweest en kwam in aanraking met de auto van de van met nodige alcohol voorziene zelfde bestuurder .
    Mijn ega en ik hebben toen het jonge slachtoffer thuis nog bezocht .
    En weer was het zelfde verhaal ,
    De veroorzaker nooit op zieken bezoek geweest , de jongen ( 10 jaar ) werdt echter nog wel gecontroleerd na het ongeval op alcohol zo vertelde zijn vader .
    De bezopen veroorzaker niet .
    Hij ging weer vrijuit .
    Korruptie ten top .
    In al die jaren dat ik hier alweer woon , heb ik heel veel mensen door verkeersongevallen dood thuis zien komen .
    Jong en oud , veroorzaker of slachtoffer .
    En die kwamen ook niet in het nieuws , ja zo gaat het eenmaal hier .
    Wat ik wel vaak zie is dat als er weer eens een farang toerist om het leven komt , door wat voor oorzaak dan ook dat dit wel weer nieuws is .
    Maar wie de poen heeft en de status in Thailand gaat vrijuit , neem dat maar van mij aan .

    Allen sterkte toegewenst .

    Jan Beute

  11. Bacchus zegt op

    Triest verhaal, Gringo! Snap je gevoelens en leef met je mee!

  12. Simon Borgers zegt op

    Het is droeviggesteld hier in thailand met het verkeer.Ik rij het liefst op mijn moter ben dan erg druk met het Kijken en dat doen de Thai dus niet?.En als de thai jou ziet dan hebben ze er maling aan velen weten niet eens wat de lijnen en verkeerstekens zijn . hier is het namelijk de grootste gaat als eerste.Ik zou graag willen dat er verkeerslessen op school wordt gegeven heb het al eens bij de politie voorgesteld goed idee simon .Maar wordt niet uitgevoerd.Jammer maar helaas.

  13. Wim van Beveren zegt op

    Ik ben om reden wat er hier allemaal in het verkeer gebeurt gestopt met autorijden en heb mijn rijbewijs laten verlopen, ik ben iemand die van nature nogal wat risico neemt in het verkeer en dat kan hier absoluut niet, mijn vrouw rijdt prima en dat laten we zo.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website