Bidden: in gevecht met, of ontsnappen aan de realiteit?

Door Theo van der Schaaf
Geplaatst in Column, Theo van der Schaaf
Tags: ,
4 april 2018

Ze dartelen een beetje door de achtertuin van hun praktisch gedachtengoed wanneer ze een Wat bezoeken. Thai doen dat een aantal keren per week. Er moet gebeden tot Boeddha, maar waarvoor, waarom?

Bidden deed ik ook tot aan mijn elfde want katholiek opgevoed tot ik de lagere school verliet. Zo blij dat ik er vanaf was. Maar ik bad op verzoek van de kapelaan voornamelijk mijn schulden om zeep, Schulden bijvoorbeeld wegens dat ik veelvuldig met mezelf vree en de slechte gedachten die ik daarbij verzon. Na het opbiechten van een en ander was je met vijf Onzevaders en tien Weesegroetjes weer schuldenvrij en het mannetje. Het was eigenlijk best een goede methode want je wist op voorhand wat je je kon veroorloven voor die prijs/straf. Bovendien ging het bidden in totale routine zodat je aan allerlei andere zaken kon denken ondertussen. Ik ratel ze tot aan de dag van vandaag zo weer tevoorschijn, die gebedjes. Sporadisch bad ik voor serieuzere zaken. Als mijn vader er weer eens vandoor ging, ja dan, of mijn moeder of iemand anders dichtbij ziek of anderszins ongelukkig was.

Mijn eigenste Nut gaat op alle Boeddha dagen – en dat zijn er veel, soms wel twee in een week – nog voor de dag echt begonnen is naar de Wat. Haalt dan eerst haar moeder en zuster op om gezamenlijk voor het geluk te gaan bidden. Schuldbewust bidden kent ze niet, nee, Thai zijn veel pragmatischer. Bij hen gaat het om hele aardse zaken. De loterij, hoe die te winnen, met welke nummers? Dat er maar heel veel klanten mogen komen in de massageshop. Ziekte, zeer en andere voor de hand liggende onderwerpen komen niet aan de orde. Bidden voor een betere wereld al helemaal niet, hoezo? In Thailand dringt de wereld sowieso nauwelijks door lijkt het of er moet via Facebook per ongeluk iets werelds doorheen sijpelen.

Allemaal tot je dienst maar het kan nog wel wat intensiever. Praat maar eens met een doordeweekse islamiet. Die bid wel drie keer per dag voor maar één thema; dat alle mensen in de wereld hetzelfde gaan doen, namelijk ook drie keer per dag bidden. Of dat al tot een betere wereld gaat leiden…? En dat terwijl ze toch veel leukere kwesties hebben om voor te bidden, bijvoorbeeld dat alle moordenaars van IS opgepakt en voor eeuwig opgesloten worden. Maar daar zal Allah wel weer geen oren naar hebben.

Schietgebedjes zijn eigenlijk de enige bidprentjes die ik af en toe nog voor me zie. Bijvoorbeeld als ik een heel moeilijke zwarte bal heb neergelegd voor mezelf die gepot moet bij het poolen om te winnen, of bij het missen daarvan, dat mijn tegenstander daarna ook zal missen, of wanneer ik weer eens een golfbal in het ondoenlijke hoge gras heb gespeeld. Hoe vind ik die, en als ik hem vind, hoe krijg ik die ooit er weer uit, laat staan met een enige afstand, en ook nog eens in de richting van de green? Nee, gebedjes schieten, dat lukt me nog wel, for all the rest…. God, Allah, Boeddha blesss (Theo)!


» Laat een reactie achter


13 reacties op “Bidden: in gevecht met, of ontsnappen aan de realiteit?”

  1. LOUISE zegt op

    Hallo Theo,

    Joh, dat is lang geleden een stukje van jouw hand te lezen.

    Ja eigenllijk is het bidden hier tot Buddah toch alleen voor eien gewin.
    Dat staat toch rechtlijnig tegenover het katholieke wees gegroetjes, om je stoute handelingen weg te bidden.
    Of zie ik dit nu niet correct??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  2. Gerrit van den Hurk zegt op

    Heel leuk geschreven en zeer herkenbaar!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. Leo Th. zegt op

    Ja Theo, het is me wat met dat geloof. Weet nog dat ik als kind uit angst voor de schooltandarts in de week dat deze ‘beul’ op school zijn praktijk bot kwam vieren talloze malen bad dat ik geen gaatje zou hebben, terwijl de enige religieuze kennis voort kwam uit het wekelijks lesuurtje van de godsdienstleraar. Niet dat al dat bidden effect had, steevast was er wel een gaatje, dat op de ouderwetse en pijnlijke manier gevuld moest worden. Natuurlijk zijn aan veel geloven goede aspecten verbonden maar de loop van de geschiedenis heeft toch wel geleerd dat juist vanwege dat geloof vele oorlogen zijn en nog steeds worden gevoerd. Vanaf de geboorte word je gehersenspoeld en afhankelijk waar je wieg staat behoor je tot een bepaalde religie, waar het gros tot aan hun dood aan vast blijft houden. Nu valt het voor velen ook niet mee, dan wel is het onmogelijk, om er afstand van te nemen. De consequentie is dat je op veel plaatsen van deze wereld uit de gemeenschap wordt verstoten, verbannen of zelfs vermoord. Het is helaas niet zo dat, zoals in de westerse wereld, je leven geruisloos verder gaat wanneer je er rond je 7e jaar achterkomt dat Sinterklaas en de Kerstman een verzinsel van de volwassenen zijn teneinde je het hele jaar zoet te houden. Veel mensen hebben echter hun leven lang houvast nodig en in het gegeven dat je eigenste Nut gezamenlijk met haar familie op Boeddha-dagen de Wat bezoekt, schuilt natuurlijk verder geen kwaad. En jij hebt ook nog eens een paar uurtjes helemaal voor jezelf! Voor sommige getrouwde mannen een reden om Boeddha hartgrondig te bedanken.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +10 (obv 10 stemmen)
    • Henny G. Kuit zegt op

      Hahahaha, dat van die rustige uurtjes alleen is al een religie waard ! hahahaha

      Verder, tja, mijn vader zei altijd: GOD ? vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen.

      Per omnia seacula seaculorum

      Hoe zei George Carlin het ook al weer: I was a catholic till I came to my senses.

      Ik denk dat Theo en Leo hem wel leuk zullen vinden, al de anderen ook uitgenodigd natuurlijk !

      Noblesse oblige hahahha

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Frank Kramer zegt op

    Beste Theo,

    Bidden in gevecht met, of ontsnappen aan de realiteit? Dat is voor mij een mooie voorzet. Ik heb daar wel bepaalde ideeën bij. Heb je even?

    Waar vele gelovigen van diverse richtingen, bij het Goddelijke, beelden hebben van iets of iemand met armen en benen en mogelijk een strenge doch rechtvaardige aard, daar mikken de bidders zich op een Goddelijke interventie in hun leven. Dan gaat het om herstel van gezondheid of het winnen van een loterij etc. Voor mij zijn het menselijke gewoonten, wijd verspreid, waar ik niet n geloof, maar ook de behoefte niet voel om het belachelijk te maken. Mensen zoeken nu eenmaal houvast, met name op de ongrijpbare bewegingen van het leven.

    Ik zie het persoonlijk anders. Sta me toe dat ik begin met een omweggetje als voorbeeld? Mijn moeder zaliger was niet erg opgewekt. Als ik een beetje overdrijf, vond zij het 350 dagen per jaar slecht weer. Er was altijd wel wat te klagen. De onbewuste rol van slachtoffer was sinds de oorlog haar niet vreemd. Mijn vader die van vissen en boswandelingen hield was precies anders. Een beetje regen was goed voor de palingvangst, vorst was goed om spanjolen (kabeljauw) te vangen. Aflandige wind hielp, als ik het me goed herinner, bij het vangen van geep. Voor mijn vader, geen flauwe kerel, was het misschien wel 350 dagen per jaar lekker weer. Het verschil zat hem niet in een goddelijke interventie, want van al mijn moeders geklaag werd het weer nooit beter. Maar door zijn mindset, ervoer hij doorgaans alle weer als lekker. En dat laatste maakt dus wel degelijk verschil.

    Gelovigen die er enthousiast in staan (een cynicus zal het naïef noemen) hebben in ieder geval een beetje houvast in een leven, in een wereld, die toch al ingewikkeld genoeg is. En of zij nu om genade smeken of om een nieuwe liefde bidden, dat beetje houvast is alvast mooi meegenomen.

    Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het voor mensen onmogelijk is om op het zelfde moment dankbaar en ongelukkig te zijn. Dus die mensen die omwille van hun geloof dagelijks, met een snel bezoekje aan de tempel, een klein gebaar of offerande, hun dankbaarheid beoefenen, letterlijk beoefenen,zullen minder ongelukkig zijn dan anderen. Daar komt wederom geen goddelijke interventie aan te pas. Als coach en therapeut heb ik vaak mensen de suggestie meegegeven om dagelijks, liefst met pen en papier, een lijstje te maken met 5 dingen (groot of klein) waar je die dag dankbaar voor kon zijn. De mensen die dit ook werkelijk tot een gewoonte maakten vertelden me vaak later dat ze langzamerhand gingen merken dat het zeker enige invloed had op hun welbevinden. En men werd zich bewust van het feit dat wij vervelende dingen veel meer aandacht plegen te geven dan positieve dingen. En dat je dat zelf kunt veranderen.

    In mijn dorp in Thailand ken ik twee dames die zeer trouw en braaf gehoorzaam gelovig zijn. Zij ontlenen er beiden een soort van vertrouwen aan, die maakt dat ze weinig stress hebben inzake de dagelijkse (maandelijkse) beslommeringen. Beiden weten ze dat het altijd goed komt. Ik kan dat moeiteloos vergelijken met enkele andere dames die veel minder trouw de tempel en alle gebruiken hanteren, anders dan wanneer de gemeenschap dat van hen verwacht. Die dames hebben vaak merkbaar wel last van die stress. Stress is slecht voor je humeur, je nachtrust en je gezondheid. En daar hebben die 2 brave dames nu toevallig maar zelden last van.

    Geen idee of je het mechanisme van de selectieve perceptie van jouw brein onderkent? Van de vele duizenden prikkels die aan je voorbij gaan, pik je er eigenlijk maar weinig bewust op. De rest wordt weg gefilterd door jouw onbewuste. Bedenk dat jouw onbewuste bij benadering 100 x groter en 200.000 keer sneller is dan het bewuste deel van jouw brein. Je kent vast zelf ook wel voorbeelden als deze; een jong stel dat juist in verwachting is van een eerste baby ziet ineens dat er overal moeders met kinderwagens lopen, vaders met baby’tjes op de buik en dat er een overkill aan winkels met babyartikelen in de stad te vinden is. Die waren er voordien ook al, maar het hoofd filterde het weg.
    Nu ga jij dagelijks bidden om een mooie nieuwe baan, sterker nog, je visualiseert heel positief voor jezelf hoe dat er uit mag zien. Want plaatjes zeggen meer dan woorden. Zo maak je de kans groter dat je bepaalde signalen die een mogelijke kans op zo’n baan vergroten, ineens door jou worden opgepikt. Net als die kinderwagens. Zeker omdat dat onbewuste deel van jouw koppie veel intelligenter, creatiever en sneller is dan dat bescheiden stukje wat we bewust noemen. Op die manier is het gebruik van een gebed een mooie manier om jouw eigen scheppende vermogen aan te wakkeren. En bij succes noemen we het nadien altijd toeval en geluk.

    Zo, genoeg geschreven. Ik moet nog even snel met de fiets naar de supermarkt. Bidden dat het niet gaat regenen. Laat ik voor de zekerheid snel nog even mijn amuletten om de nek doen. Je weet maar nooit in het verkeer…..

    Moge uw gebeden gehoord worden!

    Frank Kramer

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +14 (obv 14 stemmen)
    • Thomas zegt op

      Danken voor wat je ontvangen hebt of op dat moment aanwezig is, dat werkt vast wel ja. Maar het wordt link als je alvast gaat danken voor wat je in de toekomst wilt hebben of wilt zien gebeuren. Dan krijg je het ‘positive thinking’: als maar hard genoeg aan iets moois denkt (en ervoor bidt) dan ontvang je het ook. Met die kolder hebben enkelen zich schandalig verrijkt ten koste van vele goedgelovige/bijgelovige zielen. En juist dat werkt dubbel. Wie bijvoorbeeld denkt ‘ik ben mooi en daar ben ik dankbaar voor’ (er voor bidt) herinnert zich er steeds weer aan dat hij/zij zich eigenlijk juist niet mooi vindt en heel onzeker is. Ergo, het werkt averechts. Dan is er toch weer die mooie belofte dat het goed komt als je maar harder bidt en positiever denkt. Je krijgt wat je wilt … niet dus in de regel.
      Dat is een van de universele problemen met religie/geloof. Het belooft gemakkelijk gouden bergen en maakt mensen psychisch afhankelijk, en dus een bron van geld en macht.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. Frankc zegt op

    Allemaal heel herkenbaar wat hier wordt geschreven, maar ik mis hier toch ook wel heel erg veel. Wat ik dan mis?? Dat is dat het “bidden tot Buddha” om wat voor geluk dan ook werkelijk regelrecht indruist tegen ALLES maar dan ook werkelijk ALLES wat Buddha ons probeerde te leren. Ik vind het geweldig dat Thailand vol staat met waanzinnig mooie tempels, maar wat men daar uitspookt… het is me nogal wat om Thailand een “Boeddhistisch” land te noemen… Met mijn eigen Thaise vriendin ga ik de discussie maar uit de weg, het is zinloos. En nee, ik ga hier maar niet proberen uit te leggen wat Boeddhisme/Zen dan wel inhoudt, ik mag hopen dat dat bekend is. Het grappige is dat de katholieken – zij veel meer dan de protestanten – hetzelfde kunstje met Jezus uithalen. Ach, zoals Bhagwan/Osho het altijd zei: “Buddhisten zijn de mensen die Buddha niet begrijpen, Christenen zijn de mensen die Jezus niet begrijpen.” En zo is het.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  6. Fransamsterdam zegt op

    “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het voor mensen onmogelijk is om op het zelfde moment dankbaar en ongelukkig te zijn.”
    Interessant gegeven. Welke onderzoeken zijn dat en waar kan ik die vinden?

    De mindset van uw vader spreekt mij wel aan.
    Die van uw moeder doet mij eerder denken aan Tante Teuntje, met haar eeuwige benen.

    Heel erg naïef en zelfs irritant vind ik gelovigen die alles vanuit hun religie verklaren en dat dan ook nog als ‘bewijs’ voor de juistheid van hun visie opwerpen.
    Als voorbeeld noem ik iemand die het niet zo breed heeft, hard werkt, en geconfronteerd wordt met een kapotte startmotor van zijn auto.
    ‘Vervelend, balen, pech voor je’, probeer je dan.
    Helemaal tegen het verkeerde been.
    ‘Nee hoor, dat is gods wil. Het kan nooit kwaad, een stukje extra beproeving. Zo kan je zien dat hij om je geeft’.
    Na drie weken door de regen naar zijn werk te zijn gefietst dient er zich via marktplaats een betaalbare startmotor aan.
    ‘Nou, da’s mooi voor je, hebben we met z’n allen ons toch niet helemaal voor niks het leplazarus gezocht op internet’, probeer je dan.
    Weer helemaal fout. Komt alleen maar omdat god zijn gebeden heeft verhoord. ‘Zie je nou wel, ik zei toch dat de here voor een oplossing zou zorgen.’
    Daar zakt mijn broek van af hoor.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
  7. Rob V. zegt op

    Bidden voor geluk (goede omzet etc.) of lucky numbers heeft natuurlijk niets met boedshisme te maken. Althans niet zoals Gautama dat predikte. Hij had het los laten vab aardse dingen. Maar ach wat mens gelukkig maakt, niet dan?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  8. herman69 zegt op

    De mensen hier in Thailand zijn geweldig bijgelovig, zij geloven hier zelf nog in geesten.

    Het huis hier van ons staat hier al een een zeer ruime tijd te koop, plots hebben wij een koper
    gevonden.
    Natuurlijk heeft mijn ega de nodige bhoeda bezoeken gebracht, ja en volgens haar is dat natuurlijk
    bhoeda die ervoor gezorgd heeft.
    Ik denk er natuurlijk anders over, maar een thai niet.

    Neem het bhoedisme weg uit Thailand, wel Thailand zou er heel anders uitzien.

    Kijk maar naar de katolieken, stilaan is dat aan het verdwijnen, wij in Europa kunnen daar ons zo niet
    meer in vinden, wij hebben andere zaken aan ons hoofd, werken, economie enz…..

    Een thai heeft veel tijd voor zichzelf, wat zeg bhoeda vooral geen stress. SANUK EN SABAI .
    Als u met een visie als dit door het leven ga, wel ja dan blijft u ter plaatsen trappelen.

    Ik zeg altijd leef als een goed mens, dan zit u goed, dan moet er geen geloof bijkomen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  9. Jacques zegt op

    Het geloof, ik ben er niet mee behept, want zo zou ik het voelen als dit wel zo zou zijn. Mijn familie bestaat uit nuchtere mensen die zich hier verre van houden en ook geluk en tegenspoed ervaren. Het zijn de zaken waar we allemaal mee te maken krijgen, gelovigen en niet gelovigen.
    Het hoe en het waarom er geloof is op aarde daar zijn al boekwerkjes over geschreven door voor en tegenstanders. Het geschreven woord (door mensen dus) zo maar aannemen is niet in mijn genen terug te vinden. Bewijzen zijn er voor nodig en die bestaan niet. Geloof is voor velen een keuze, een groepering waar je bij wilt horen, of daartoe gedwongen wordt zoals in veel landen is waar te nemen.
    Veel mensen spelen een theaterstukje en doorgaans kan dit geen kwaad. Als ze erin doorslaan dan wordt het wat anders en tijd voor aanpassingen. Hoe dit plaatsvindt zien we dagelijks in het nieuws. Ik denk dat het geloof, althans de interpretatie hiervan door diverse gelovige groeperingen, wel de ergste ziekte is die plaatsvindt. Hoeveel doden zijn er niet te tellen door hierdoor ontstane oorlogen. Veel meer als door welke ziekte dan ook. We kennen allemaal de op drift geslagen gelovigen wel.

    Het boeddhisme is in Thailand omgeven door allerlei zaken die zijn te aanschouwen en feitelijk weinig van doen hebben met het gedachtengoed. Je moet het toch een beetje aankleden om het aantrekkelijk te maken. Het gokken zit de meeste Thaise mensen in het bloed en hoort bij iedere tempel aanwezig te zijn toch. Er wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt, ondanks dat de meeste mensen toch weinig te verhapstukken hebben. Hoop doet leven. Mijn vrouw is ook steeds meer bezig met het lezen en bidden uit een van die vele boekwerkjes. Dit brengt haar rust zegt ze. Nou ja mijn zegen heeft ze want tot op heden draaft ze er niet in door. Wel is het een vaste kostenpost, ieder week naar de markt voor het kopen van de nodige versierselen in en om het huis, in de auto en bij haar marktkraam. Ja het houdt haar bezig en je houdt er ook de mensen, die dit spul verkopen en maken, van de straat. Alles staat onlosmakelijk met elkaar verbonden en dat zal nooit veranderen. Ik bekijk het op een afstand en denk er het mijne van.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  10. kritikus zegt op

    Van mijn vrouwelijke kennis, die niets met Boeddhisme en tempel bezoek op heeft, begrepen dat haar (verplichte) jaarlijkse tempel bezoek met de familie niets meer met het geloof te maken heeft, maar alleen met persoonlijk gewin. Inderdaad dat winnende lot nummer, veel klandizie (in wat voor “tak” van industrie dan ook 😉 ) , maar ook de “goedkeuring” om de Farang te belazeren, geld of andere dingen te stelen van de Farang, etc. etc. Allemaal geen probleem.
    Sindsdien kijk ik toch met een zekere minachting naar de monniken (de goede nagaelaten) …

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  11. Slagerij van Kampen zegt op

    Werkelijk niets anders dan het aloude “magisch denken” in een nieuw officieel jasje, dat zelfs heden ten dage nog in de mode is. Geen brandstapels meer. Men probeert het lot eenvoudig te beïnvloeden ten eigen bate Via boeddhistische amuletten, Tam Boon, of wat dan ook. weinig verschil in feite met het mobiliseren van een tovenaar met hetzelfde doel bijvoorbeeld. Weinig vooruitgang sinds de Middeleeuwen. Goed stukje trouwens Theo!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website