Het boek ‘Thaise schatjes’ van Charles Schwietert is de zoveelste in de reeks boeken die gaan over de relaties tussen farang en Thaise dames. Het boek is een weergave van ware gebeurtenissen en dat geeft altijd een extra dimensie aan het verhaal. Charles, ook bekend als journalist, heeft zijn ervaringen van de zeven jaar die hij met zijn gezin in Thailand verbleef verwoord in een boek. Hij werkte in Thailand onder andere als directeur van de Nederlands-Thaise Kamer van Koophandel en als partner in een advocatenkantoor gespecialiseerd in internationale handel en belastingadvies.

De fascinatie voor Thaise vrouwen
De schrijver vraagt zich af hoe het toch kan dat steeds weer duizenden mannen als een blok vallen voor de charme van de lieftallige Thaise schatjes die meestal werkzaam zijn in de seksindustrie.
Maar de mannen die totaal verblind in het web van de manipulerende Thaise hoertjes terechtkomen, voldoen niet aan

Thaise-schatjes

Thaise-schatjes

het stereotype beeld die daarover heerst. In dit geval betreft het niet alleen dikke oude kalende mannen of getatoeëerde en laaggeschoolde hopeloze gevallen. Nee, ook uiterst succesvolle bestuurders van multinationals, directeuren, advocaten, juristen en zakenmensen raken in de ban van de frêle popjes met glanzend zwarte haren en betoverend bruine ogen. De vrolijke charme, liefdevolle toewijding en ongecompliceerde seks lijken succesvolle ingrediënten om vrijwel iedere westerse man het hoofd op hol te brengen. De subtitel van het boek dekt prima de lading: ‘Handel in illusies in het Land van de Glimlach’.

Alles draait om money, money en money
Charles schept een beeld van berekenende Thaise schatjes die exact weten hoe ze een farang voor zich moeten winnen. Liefde, zorg en overgave worden heel geraffineerd ingezet om het ultieme doel te bereiken: geld. En het liefst veel geld. De Thaise schatjes in het boek komen naar voren als keiharde zakenvrouwen die nergens voor terugdeinzen om hun doel te bereiken. De naar aandacht, liefde en seks hunkerende mannen, worden door leugens, zwendel, geënsceneerde ongelukken en zelfs moord deskundig ontdaan van vele euro’s en dollars.

Wie is het slachtoffer van wie?
Swietert wil de lezer ook inzicht geven op de vraag of de Thaise schatjes werkelijk gehaaide hoeren zijn of toch ook slachtoffers van armoede en onderdrukking? Dat laatste is het beeld wat vrijwel altijd geschetst wordt door buitenstaanders, maar totaal niet van toepassing is op de situatie in Thailand. Veel jonge Thaise vrouwen uit Isaan zien de prostitutie als een prima alternatief om met minimale inspanningen redelijk wat geld te verdienen en vinden het werk daarentegen ook nog leuk en acceptabel.

Samenvatting van het boek ‘Thaise schatjes’
De eerste pagina’s van het boek zijn bedoeld als een waarschuwing, met als doel de lezer duidelijk te maken dat de cultuurverschillen in combinatie met het sekstoerisme vaak tot grote problemen leiden tussen farang en Thaise vrouwen. Mannen uit alle lagen en standen worden verliefd op een Thaise en komen berooid tot de conclusie dat ze wel erg naïef geweest zijn. De meest gehoorde verklaring is dan: “Ik dacht dat mijn vriendin anders was”.

Het boek kent een aantal verhaallijnen en meerdere hoofdpersonages. Een daarvan is Luc de Bruin, een directeur van de Thaise vestiging van een internationaal chemieconcern. Samen met zijn juridisch adviseur Harry Vogels gaat hij een avondje stappen in Patpong in Bangkok. In een Gogobar leert hij Fon kennen een betoverend mooi Thais meisje uit Isaan. Zijn gezin is nog In Nederland en komen na een aantal maanden over naar Thailand. Luc besluit voor dat het zover is, nog even de bloemetjes buiten te zetten en wordt verliefd op het barmeisje Fon.
De andere verhaallijnen gaan over Rob Bruning een big shot uit de Nederlandse reclamewereld, Dick van Vliet een Nederlandse freelance journalist die permanent in Bangkok woont en Fred Simons een topmanager uit de wereld van supermarkten.

Alle hoofdpersonen in het boek raken verstrikt in het web van mooie en sluwe Thaise vrouwen. In alle gevallen lijdt het tot persoonlijke drama’s, ontslag, ontwrichte gezinnen, echtscheidingen, faillissementen en het verlies van veel geld.

Wat vond Thailandblog van het boek ‘Thaise schatjes’
De journalistieke achtergrond van de schrijver komen goed tot uiting in het boek. Het verhaal is goed opgebouwd en sommige achtergronden worden belicht. De verschillende verhaallijnen zorgen er voor dat het boek niet te voorspelbaar is. De schrijver is zelfs in staat gebleken om er een meestal boeiend en soms spannend verhaal van te maken.

Het beeld wat Charles neerzet van de Thaise vrouwen is niet erg positief. Alle hoofdpersonen in het boek worden, zonder uitzondering, slachtoffer van list en bedrog. Kennelijk is hij zo onder de indruk geraakt van het leed wat hij in zeven jaar Thailand heeft meegemaakt, dat het lijkt dat er geen nuance meer mogelijk is. Natuurlijk zijn er ook Thai – Farang relaties die wel geslaagd zijn. Maar door uitersten te beschrijven wordt het boek ook commercieel interessanter, het leed van een ander leest immers altijd zo lekker weg. Kijk maar eens naar de hoge verkoopcijfers van de roddelbladen. Het neigt dan ook een beetje naar een sensatieverhaal.

Hoewel het een vrij eenzijdige beschrijving is van Thaise vrouwen en hun mannelijk slachtoffers, raakt hij wel de kern van een bekend fenomeen. Namelijk de mystiek die om Thaise vrouwen hangt en het gemak waarmee ze in staat zijn om westerse mannen te manipuleren.
Voor de volledigheid was het interessant geweest als Charles ook de aspecten uit de Thaise cultuur had beschreven, die er de oorzaak van zijn dat Thaise vrouwen zo bedreven zijn in het liegen en bedriegen. Een voorbeeld daarvan is dat de Thaise cultuur er op gestoeld is om conflicten te vermijden. Om dagelijkse conflicten uit de weg te gaan wordt je min of meer wel gedwongen om te liegen of te manipuleren, Thai zijn er dan ook erg bedreven in.

Handel in ilussie
Wie zich verdiept in de Thaise cultuur zal ook begrijpen waarom een farang met open ogen in de val trapt. De Thaise cultuur en gewoontes zijn vaak het tegenovergestelde van wat wij gewend zijn. Dit schept een dermate verwarend beeld dat het voor een farang moeilijk te begrijpen valt.
Zo kan een Thaise vrouw zich voor honderd procent geven en de indruk wekken dat ze echt van je houdt. Een belangrijke reden waarom Thaise bargirls zo populair zijn. Maar er is meestal geen sprake van onvoorwaardelijke liefde. Een bekende uitspraak is dan ook: “Een relatie met een Thaise bargirl is als kijken naar een show van Hans Klok. Je weet dat je bedonderd wordt, alleen niet hoe”.

Een relatie op basis van gelijkwaardigheid werkt vaak het best. Bij een Thai – Farang relatie is die gelijkwaardigheid er meestal niet. Voor een Thaise vrouw zijn status en geld ook belangrijke motieven om een relatie met een farang aan te gaan.

Een farang is een prima investering met een hoog rendement. Ervaringen uit het verleden bieden in dit geval wel garantie……

Plus +

• waargebeurde verhalen