Het kwam vier maanden geleden als een schok: de abt van het bekende bosklooster Suwandavanaram in Kanchanaburi en oprichter van de Maya Gotami stichting had na bijna 40 jaar zijn pij afgelegd om in het huwelijk te treden met zijn secretaresse Suttirat Muttamara.

Nadat het paar op weg naar Japan was gespot op Suvarnabhumi, doken op de social media de roddels op: de monnik zou door haar gedrogeerd zijn, ze zou hem ontvoerd hebben, ze zou hem gechanteerd hebben. Suttirat kreeg de wind van voren omdat ze foto’s van hen op Facebook had geplaatst. En hadden ze al een affaire, toen ze als secretaresse voor hem werkte?

Na vier maanden erover gezwegen te hebben, trad Mitsuo Shibahashi (62), als monnik bekend onder de naam Phra Mitsuo Gavesako, onlangs naar buiten. In twee pocketboekjes vertelt hij de waarheid achter zijn besluit om de monniksorde te verlaten. En echtgenote Suttirat sprak met Bangkok Post om haar visie op de roddel en achterklap te geven.

De schaduwzijde van de social media

Over de social media schrijft Mitsuo dat graven in andermans privézaken en de resultaten op Facebook plaatsen – sommige waar, sommige niet waar, sommige gefabriceerd om de familie van anderen te belasteren – verfoeilijk gedrag is. Het leidt tot meningsverschillen en vernietiging van de vrede in de samenleving in plaats van dat het harmonie schept.

‘De schaduwzijde en het gevaar van het sociale netwerk is dat het die informatie kan verspreiden of iemand zonder enig bewijs kan beschuldigen. De reputatie van iemand kan ernstig beschadigd worden door niet meer dan geruchten van bepaalde groepen mensen. We beschouwen de fouten van anderen als aanzienlijk en onze eigen als het oog van een naald. Over de windjes van anderen zeggen we dat ze smerig ruiken en onze eigen stank kan ons niets schelen.’

Suttiratt (52, eigenaresse van een bedrijf in schoonheidsproducten en afgestudeerd in anti-verouderings medicijnen) vertelt dat ze in het begin elke dag op het internet keek wat er over hen geschreven was, totdat haar man zei ermee te stoppen omdat ze er alleen maar gespannen van werd. ‘Toen het schandaal uitbrak, zei hij dat het een eindeloze discussie zou worden wanneer we bleven reageren op de kritiek. En het zou erop lijken dat we excuses verzonnen. Hij zei dat het beter was een boek te schrijven omdat je in een boek de dingen in detail kan uitleggen. Nu is het tijd om te spreken.’

Hebben we gezondigd, vroeg ze Mitsuo

Ook voor haar kwam Mitsuo’s besluit als een verrassing. Ze had als secretaresse twee maanden voor hem gewerkt, toen hij zijn beslissing bekend maakte. Ze had dat niet verwacht. ‘Hij vertelde me dat hij het gevoel had alsof we in onze vorige levens op de een of andere manier met elkaar verbonden waren geweest.’ Later na hun huwelijk in Japan herhaalde Mitsuo die woorden in een videoclip: ‘In mijn vorige levens moet ze mijn soulmate zijn geweest – mijn steun en partner.’

Voor Mitsuo was het geen vraag of hij zijn pij moest afleggen. ‘Als een monnik gevoelens van liefde voor een vrouw heeft en hij blijft de saffraankleurige pij dragen, dan is dat gewoon ongepast. Een schande voor het boeddhisme. Als die persoon als monnik blijft leven, is hij geen ware monnik’, schrijft hij.

Toen Suttiratt van de schok was bekomen, vroeg ze Mitsuo: Is het niet allemaal verkeerd, is het niet een zonde? Zou het besluit de weg naar Verlichting in de weg staan? Mitsuo’s antwoord stelde haar gerust: ‘Je hebt niet gezondigd. Jij was niet de oorzaak. Mijn geest was de oorzaak en jij was een factor.’

Hoe nu verder? Het echtpaar blijft het boeddhisme preken door zowel in Thailand als in Japan dhammacursussen te geven. Daar is Mitsuo goed in en heeft hij zijn reputatie aan te danken. ‘Wat gebeurd is, heeft alleen maar mijn liefde voor haar vergroot’, schrijft Mitsuo. ‘We zullen elkaars hand steviger vasthouden zodat onze geest niet wordt verstoord door druk van buitenaf.’

(Bron: Bangkok Post, 8 oktober 2013)

1 reactie op “‘We zullen elkaars hand steviger vasthouden’”

  1. Bacchus zegt op

    Sterke man met een duidelijke visie. Iemand die met beide benen in het leven staat. Gevoel of liefde heeft ook niets met geloof of levenswijze te maken. Zo zouden er meer op deze aardkloot moeten rondlopen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website