De Thaise Hel

Door William
Geplaatst in Achtergrond, Boeddhisme
Tags: , , ,
1 januari 2023

Een paar kilometer van mijn huis ligt een boeddhistische tempel, de Wat Mae Kaet Noi. Het ligt in Chiang Mai, tussen San Sai en Mae Jo. Mijn vriendin en ik fietsen er wel eens naar toe en bekijken dan de voortgang van een beeldhouwer en een paar assistenten, die zich in het bos naast de tempel bezig houden met het creëren van hoogst merkwaardige schepselen.

Voor de eerste keer toen ik het zag, schrok ik van de afschuwelijke, bloederige, taferelen. Een complete horrorscene. Afbeeldingen, voorstellende mannen, vrouwen en kinderen, die worden afgeslacht, mishandeld, door het midden gezaagd, handen afgehakt, gespietst, een beeld waarin een enorme penis met een zwaard wordt doorklieft en beelden met seksistische uitingen met enorme getormenteerde tieten en dito konten.

Mijn vriendin herkende dit schouwspel als een uitbeelding uit de boeddhistische hel, waar je terecht komt als je tijdens het korte leven hier op aarde niet goed hebt geleefd. Bijv. ben je een dief dan word je een hand afgehakt, bij overspel word je gecastreerd, als je een moord pleegt, overdadig vleselijk genot… nou ja, vul maar in……

Onlangs bezochten we het weer en bekeken het schouwspel. Tijdens onze bezichtiging begroette ons een monnik. Hij had een tijd in Engeland doorgebracht, sprak dus goed Engels. Ik probeerde van de monnik duidelijkheid te verkrijgen over het waarom allemaal. Het blijkt dat het vooral dient om leerlingen en scholieren te laten zien wat er gebeurt, als… dus een educatieve vorm van godsdienstles. Tegenover de tempel ligt een school waar kinderen uit de omgeving, maar ook kinderen uit de mountain, wezen of armoedigen, naar toe gaan. Deze laatsten worden in de tempel verzorgd. Daar staat tegenover dat ze moeten helpen bij allerlei klusjes.

Als we er langs fietsen zien we altijd wel jongens, geen meisjes!, in oranje kledij, bezig met schoonmaakwerkzaamheden, vooral met het opvegen van bladeren. Geregeld haalde hij op mijn vragen zijn schouders op, waaruit ik “dat weet ik ook niet” opmaakte of “ja, ik weet dat er nog nooit iemand is teruggekomen”. Voordat hij naar de tempel terugkeerde draaide hij zich om en zei met een ernstige blik: “Safety first” oftewel “we nemen het zekere voor het onzekere”. Maar toch is het interessant te weten waar deze gedachten uit voortkomen die tot deze creaties leiden.

Eerst heel kort iets over de boeddhistische leer zoals we die in Thailand kennen, de Theravada-traditie. Zoals de vier evangeliën van het Christendom in het begin van onze jaartelling werden opgeschreven, zo dateren ook de oudste verzameling geschriften in het boeddhisme, de Pali Canon.

De basis van het boeddhisme handelt over het lijden en hoe we er definitief van af kunnen komen, dus het vermijden van al het foute gedrag, het ondernemen van het goede en het ontwikkelen van je eigen geest. Het doel is het nirwana, de verlichting te bereiken.

Veel boeddhisten kennen belang toe aan de goden en geesten zoals die in de boeddhistische kosmos voorkomen. De leer erkent immers het bestaan van totaal andere bestaanswerelden, variërend van bijna hemelse omstandigheden waar de goden verblijven, maar ook van helse bestaanswerelden. De geboorte van de mens wordt als tussenweg gezien tussen vrijwel uitsluitend genot en het bijna uitzichtloze lijden in de hellen. De meeste boeddhisten erkennen ook het bestaan van geesten (onzichtbare dier-achtige wezens) die men beter te vriend kan houden door het offeren van voedsel, bloemen, kaarsen en wierook.

De reden dat wezens in deze verschillende bestaanswerelden terechtkomen is te vinden in het principe van karma: ‘goede’ acties leiden tot resultaten zoals geluk, en ‘slechte’ acties hebben slechte gevolgen van lijden en problemen. De resultaten van acties komen vaak pas lang nadien, zoals in volgende levens. Door de motivatie te controleren kun je dus in feite je eigen toekomst bepalen in termen van geluk of lijden. Vandaar ook het geloof in wedergeboorte, dat direct verbonden is met karma, omdat de wereld waarin men herboren wordt, alles te maken heeft met de acties (karma) uit het verleden.

Het boeddhisme maakt onderscheid tussen veel verschillende hellen (Niraya), die variëren in de intensiteit en frequentie van de ervaren pijn. Er is in het boeddhisme geen sprake van een hogere macht die besluit of iemand naar de hel gaat of niet; alleen iemands eigen karma is hiervoor verantwoordelijk. In het katholicisme kennen we ook hemel en hel, met als tussenvorm het vagevuur. Of hemel of hel is mogelijk, maar dan ook definitief. In het boeddhisme is leven in de hel slechts tijdelijk, wanneer dat leven beëindigd is (doodgaan), kan men weer als mens, dier, geest of in een hemel wedergeboren worden.

Er bestaan verschillende soorten hellen. De zwaarste, langstdurende en moeilijkste hel wordt de Avici-hel genoemd. Deze hel is bij mij in de buurt bij de tempel uitgebeeld.

Enkele dagen geleden overleed een dochter van een vriendin van mijn vriendin. Zij overleed door een overdosis slaaptabletten. Zij (23) was gehuwd met een Thai en had een dochter van 4 jaar. Zij was in verwachting van een baby, 5 mnd. De arts van het hospitaal wilde het kind natuurlijk niet weghalen. Er werd door de familie een “geestenbezweerder” (exorcist) ingeschakeld, die tegen betaling van 6.000 baht de baby uit het lichaam sneed. Moeder en baby worden in een koelcel in een tempel opgebaard. Er wordt daar op toegezien dat er geen kat op of over de koelcel springt.

Er schoot mij te binnen dat ik eens gehoord had, dat veel katten een afgehakte staart hebben, nl. om hen te verhinderen om op tafels, daken, koelcellen etc. te springen, aangezien ze dat niet kunnen zonder hun “stuurknuppeltje”.

De moeder van de overledene heeft intussen thuis al allerlei vreemde geluiden gehoord. De overledene wordt deze week gecremeerd. De baby word ergens in het hoekje van het crematorium begraven. Dit om de geesten gerust te stellen.

De overledene komt in deze bizarre hel, als straf voor haar zelfmoord.

Conclusie: Uit bovenstaande blijkt de verwevenheid tussen het boeddhisme met het animisme. Vraag: Lijkt het boeddhisme toch minder tolerant als velen denken? Is boeddhisme alleen ‘meditatie’? Wordt het animisme (geestenwereld) nog erg onderschat?

14 reacties op “De Thaise Hel”

  1. lomlalai zegt op

    Interessant om deze voor veel mensen vreemde kant van het Boeddhisme ook (weer) eens te zien. Het houd het cultuurverschil en daarmee de interesse in andere culturen wel in stand.

  2. Renato zegt op

    Er zijn meer van dit soort tempels in Thailand . Ik heb er ooit een bezocht , naar ik meen in de buurt van Chonburi . De overeenkomsten met afbeeldingen van het Laatste Oordeel in katholieke kerken ( Sixtijnse Kapel Vaticaan bv ) zijn groot . Ook de helse taferelen van Jeroen Bosch zouden het goed doen in een dergelijke Boedistische tempel .

    • David H. zegt op

      Tempel in Ban Seang niet ver van de beach , heeft identieke tafereeltjes……. mijn Thaise begeleidster van mij , zegde met beteuterd stemmetje …”. this is what go happen with me when i beheave bad ,after I die ” ……
      Schijnt wel indruk op hun te maken al die kwelduivels……

  3. NicoB zegt op

    Dit soort uitingen zijn mijns inziens allemaal gebaseerd op angstzaaierij, vreselijk om daar kinderen mee te indoctrineren, iets anders kan ik het niet noemen. Heeft niets anders te betekenen dan dat via een religie men probeert macht te verkrijgen.
    Hoe komt het toch, dat volwassen en stabiele mensen in Thailand geen stap in het donker buiten hun huis durven te zetten, zelfs niet als er overal licht brand, alleen als er meerdere mensen buiten zijn durft men het, maar zonder verlichting … geen stap verder ….. angst, niks anders dan geïndoctrineerde angst voor geesten, dat wordt kinderen, helaas, al heel jong ingeprent. Ga je niet braaf slapen? Ik roep phie, ga je niet op tijd naar bed, ik roep phie, etc. Dramatische beschadigingen, zeer verwerpelijk.
    NicoB

    • Jef zegt op

      Als er echt geen mens te zien is, is een enkeling vanaf de schemering een prooi voor een meute honden. Die vallen blijkbaar nooit een tweetal aan. In de natuur worden op dezelfde tijd veel gevaarlijke slangen plots een tijdje hyperactief, nadat ze in de zon energie hebben opgedaan. Vrees voor de duisternis behoeft trouwens geen indoctrinatie, die is van nature ook al aanwezig.
      Angstzaaierij onder kinderen is niet noodzakelijk op religie gesteund. Lees er onze ‘sprookjes’ eens op na…

      • mee farang zegt op

        Sprookjes vergelijken met godsdiensten vol angstzaaierij, is er dik naast.
        Religies hebben met hun hel en pijn een morele functie, het opgestoken vingertje!
        Belerend. Dat mag niet! Ik weet het beter voor jou. Ik ben de baas over jouw leven.
        Jij moet mij geloven…

        Sprookjes (zeker de originele ongekuiste versies ervan) hebben nooit een moraliserend doel.
        Wel een lerend doel, een raad.
        Ze schetsen niet een bovenaardse wereld waar je voor moet vrezen… maar spreken over het nu waarin je staat.
        Ze zeggen: Kijk, dat kan voorkomen in je leven, en dan…
        Zo zegt sprookje Roodkapje niet dat meisje Roodkapje geen seks met de als wolf verklede boswachter mag hebben.
        Wel: Als je mannen tegenkomt die zich als een lief grootmoedertje voordoen, dan moet je als klein meisje verdomd goed oppassen! Want mannen die te vriendelijk voor je zijn, die hebben een ander doel.
        Hier wordt geen loden last voor later leven op je gelegd.

        Overigens zijn het vooral de drie ‘woestijngodsdiensten’ (judaïsme, christendom, islam), de macho God-De-Vader-godsdiensten die het leuk vinden om mensen de stuipen op het lijf te jagen en vrouwen te discrimineren.

        Hierboven werden ook animistische overtuigingen maar in de hoek van de woestijngodsdiensten geveegd. Onterecht.
        Bij animisme gaat het om mensen die ‘zichzelf’ angst aanjagen, hier staat geen fictieve god boven je die met een hel zwaait.
        Op dit forum wordt vaak nogal smalend over animisme gedaan dat ook in Thailand nog sterk geldt. Maar wij, westerlingen, zijn even bijgelovig als de Aziaten en handelen er ook naar.
        Alleen, wij relativeren het daarna en lachen er eens mee.

        Nee – dat we al 2000 jaar lang verhaaltjes over mannen die door de woestijn trekken, met baarden en geiten en schapen, en tenten als voorbeeld en richtsnoer nemen, en mannen die hun kind aan een fictieve god willen offeren, en vrouwen als minderwaardige wezens zien – dat is pas fout.
        Wij accepteerden een volstrekt vreemde leefwereld en levenswijze (het Midden-Oosten) als stichtend voorbeeld inzake ons leven.
        De Bijbel!
        Vertelt over een wereld die Europa totaal vreemd is. Stel je voor!
        Al 2000 jaar bedriegen we onszelf.

  4. niek zegt op

    Je hebt ook verschillende vormen van boedhisme. Zo heb ik wel eens gelezen dat de verschillen tussen het Nepalees boedhisme en het Theravada boedhisme van landen als Thailand en Myanmar vergelijkbaar groot zouden zijn als de verschillen tussen katholicisme en protestantisme.
    Zo is het Nepalees boedhisme van de Dalai Lama meer uitsluitend gebaseerd op meditatie terwijl de Theravadische variant ook sterke nationalistische trekken heeft.
    En dat manifesteert zich de laatste decennia heel opvallend in Myanmar in de vervolging en pogroms olv vaak boedhistische monniken tegen de Rohynghia moslims, het volgens de VN meest vervolgde volk in de wereld

    De Dalai Lama is overigens meer welkom in het westen dan in het oosten, uitgezonderd uiteraard in zijn woonland India, maar dat heeft vooral te maken met de invloed en macht van China in dat deel van de wereld .

    .

  5. Jan belg zegt op

    Wij wonen in Maeket Noi, kennen die tempel zeer goed.
    Eigenlijk vertelt die monnik wat hij wil.
    Volgens mij heeft hij daar in die tuin een copij gemaakt van zijn zeer sterk gekwelde ziel.
    Die man is een bekend pedofiel . Bijna iedereen in het dorp is familie van hem, dus mag hij rustig zijn rotzooiderij verder zetten.
    Ik ben niet gelovig en zie het bhoedisme zoals alle kerken ter wereld.: Een methode om de mensen uit te buiten en dom te houden.
    Jan belg

    • Ben korat zegt op

      In Roi et staat ook zo’n tempel. Ik wist niet wat ik zag en dan ook nog bussen met school kinderen er op excursie 555.

      Groetjes Ben Korat

      • Geert zegt op

        Schandalig om jonge kinderen met dergelijke taferelen te confronteren.

        Ben ooit in een andere tempel geweest waar er identieke beelden getoond werden. Toen ik mijn vrouw vroeg wat de bedoeling daarvan was bleef het stil. Is dit de ziel van het Bhoeddisme?

        Jan hierboven verwoordt het heel goed: Zowat alle godsdiensten zijn enkel bedoeld om hun volgelingen te indoctrineren.

        Dat het grootste part van de Thaise bevolking hardnekkig blijft vasthouden aan hun Boeddhistisch geloof dat verwondert me nog steeds. Ik heb respect voor de Thaise cultuur maar ergens stopt het voor mij. De taferelen in dit topic en een stap té ver voor wat mij betreft.

  6. Harry Romijn zegt op

    Had er enige religie bestaan zonder de belofte na een levenlang narigheid een eeuwige gelukzaligheid resp na een gedrag afgekeurd door die religie een eeuwige pijniging en verdoemenis ( of een terugkeer in een later en veel beter leven) ? Hadden de armen hun lot aanvaard en de wanhopigen van zelfmoord afgehouden zonder al die totaal oncontroleerbare beloften achteraf…en eisen in het huidige ?

  7. Ruud zegt op

    Dit heeft niets met Boeddhisme te maken maar veel meer met animisme, gewoon kinderen en mensen bang maken zoals 50-100 jaar geleden gebeurde in de westerse katholieke wereld…

    Hier wordt alles afgebeeld wat een Thai doet, en niet zou mogen doen…overspel, drugs, alcohol, moorden, etc…

  8. Edgar van der Weijde zegt op

    Er werd met hel en verdoemenis gepredikt in de 20e eeuw om het volk in de greep te houden en zo is de regering ons nu met de energie transitie aan het bdonderen. Reden is handel.

  9. Sjaak S zegt op

    “Er schoot mij te binnen dat ik eens gehoord had, dat veel katten een afgehakte staart hebben, nl. om hen te verhinderen om op tafels, daken, koelcellen etc. te springen, aangezien ze dat niet kunnen zonder hun “stuurknuppeltje”.”
    Dit is een genetische afwijking die vooral onder Aziatische katten voorkomt. Niemand hakt de staart van een kat af of verkreupelt ze.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website