Het leven van Charly zit gelukkig vol prettige verrassingen (helaas soms ook minder prettige). Tot een aantal jaren geleden had hij nooit durven voorspellen dat hij de rest van zijn leven in Thailand zou gaan doorbrengen. Inmiddels woont hij echter al een tijdje in Thailand en de laatste jaren dichtbij Udonthani. Vandaag: update van artikel 30 van 12 januari 2019.


Investeringen in de infrastructuur in Thailand

Zoals toegezegd hierbij een update van “investeringen door de Thaise overheid”. Tevens heb ik natuurlijk de projecten meegenomen die inmiddels ook bekend zijn gemaakt. Niet alle projecten zullen doorgang vinden. Wat mij echter opvalt, is dat er weinig tot geen cijfers worden genoemd met betrekking tot het realiseren van de projecten. Misschien iemand onder de lezers die mij wat tips kan geven over het vinden van die cijfers?

Zo op het eerste gezicht gaat het in economisch opzicht goed met Thailand. Dat zou je althans kunnen afleiden aan de hand van de gigantische investeringen in de infra structuur die de komende jaren gerealiseerd moeten gaan worden. Om er een paar te noemen:

  1. De ontwikkeling van de Eastern Economic Corridor (EEC) in Zuidoost-Thailand. Het parade paardje van de heer Prayut.
  • De daarmee verband houdende treinverbinding met een lengte van 193 kilometer, van Don Mueang naar Suvarnabhumi en Rayong. Hiermede komt er een zeer wenselijke treinverbinding tussen de twee vliegvelden in Bangkok, een verbinding met de derde vlieghaven U-Tapao en de diverse havens in Zuidoost-Thailand. Eindelijk dus ook een vlotte treinverbinding tussen Bangkok, Pattaya en Rayong. In dit traject staan tien stations gepland. Het bijzondere aan dit project is dat over het zelfde spoor een HSL trein, een “gewone” trein (zeg maar een stoptrein) en vrachtvervoer moet plaatsvinden. Het zal een grote uitdaging zijn om dit te realiseren.

Een en ander zou in 2023 gereed moeten zijn;

  • Binnen het EEC-project moet het U-Tapao vliegveld behoorlijk worden gemoderniseerd en uitgebreid.

Denk daarbij aan een extra terminal, renovatie van de huidige landingsbaan en van de taxibanen. Mogelijk zelfs een extra landingsbaan. Verder zijn aanpassing van het luchtvaartcommunicatie systeem en de navigatie-ondersteuning voorzien.

Het aantal passagiers kan daardoor worden verhoogd van drie miljoen per jaar nu, naar twintig miljoen in 2024. Ter vergelijking: dit is ruwweg een derde van het aantal passagiers dat Suvarnabhumi moet gaan verwerken.

Tevens staat een centraal (voor geheel ASEAN) onderhouds- en reparatiecentrum voor vliegtuigen in de planning. Een Franse beleggers / investeringsgroep zou hierin bijzonder geïnteresseerd zijn.

Volgens de Bangkok Post, artikel op 27 december 2018 geplaatst in thailandblog, (informatie van adviseur Nathporn van het Prime Minister’s Office) moet U-tapao even groot worden als Suvarnabhumi, met een capaciteit van 66 miljoen passagiers per jaar. Er wordt ruim 10 km2 in ontwikkeling genomen waarop een derde terminal komt, een tweede start- en landingsbaan, een commerciële gateway, een MRO hub (maintenance, repair and overhaul), een vrachtcentrum en een trainingscentrum voor personeel. Deze eerste fase moet over 5 jaar gereed zijn;

  • Ook de haven bij Rayong zal worden geupdate en uitgebreid.

Op dit moment loopt hiervoor een aanbesteding. In februari 2019 wordt beslist aan welke bedrijven dit project wordt gegund;

  • Om alle bedrijfsactiviteiten te kunnen faciliteren zijn een fors aantal uitbreidingen noodzakelijk op het gebied van wegenbouw, stations, hotels en scholen / universiteiten (om voldoende gekwalificeerd personeel te kunnen leveren);
  1. Een HSL-verbinding tussen Bangkok en Chiang Mai, een traject van 670 kilometer. Onderwerp van vele discussies. Volgens velen een niet rendabel te realiseren project. Het minimum aantal benodigde reizigers, 30.000 tot 50.000, lijkt volledig onhaalbaar. Voeg daar een geschatte ritprijs van 1.000 baht aan toe en het lijkt duidelijk dat vliegen op dit traject voor de meeste mensen aantrekkelijker zal blijven. Japanse investeerders lijken, nu de lijn niet rendabel lijkt te zijn, voorlopig geen interesse meer te hebben. Een nieuwe haalbaarheidsstudie moet over een en ander meer duidelijkheid verschaffen. Binnen dit project staat in eerste instantie een HSL-verbinding tussen Bangkok en Phitsanulok in de planning. In dit traject zijn tien stations voorzien: Bangsue, Don Mueang, Ayutthaya, Lopburi, Nakhon Sawan, Phichit en Phitsanulok (de overige drie stations zijn me op dit moment nog niet bekend);
  2. Een HSL- verbinding tussen Bangkok en Huahin. Ik kan hier niets meer over vinden, dus het kan zijn dat hier wishfull thinking mijnerzijds heeft plaats gevonden en dat deze HSL-verbinding in het geheel niet gepland staat.

Uit een aantal reacties is me duidelijk geworden dat er wel degelijk aan het spoortraject Bangkok – Huahin – en nog zuidelijker wordt gewerkt, maar dat het hier gaat om verdubbeling van het spoor. Dus van enkel spoor naar dubbel spoor. Van een HSL verbinding zou voor alsnog geen sprake zijn. Volgens Lung Addie worden er ten zuiden van Huahin echter wel degelijk voorbereidingen getroffen voor een HSL verbinding, gezien het aantal palen dat daar de grond wordt ingejaagd. Status ten aanzien van HSL is dus nog even onduidelijk. Wordt ongetwijfeld vervolgd;

  1. Een HSL-verbinding tussen Bangkok, Nakhon Ratchasima (Korat) en Nong Khai

4a  Bangkok – Nakhon Ratchasima. Een traject van 252 kilometer. In 2017 is gestart met dit project en wordt er gewerkt aan een tracé tussen Klang Dong en Pang Asok in Nakhon Ratchasima. Dit werk was eind februari 2019 voor 45% gereed.

4b  Nakhon Ratchasima – Nong Khai Een traject van 355 km. Zou in 2023 gereed moeten zijn, maar de onderhandelingen met China over de financiering verlopen moeizaam. De lijn Nakhon Ratchasima – Nong Khai moet gaan aansluiten, via de nieuwe Thai-Laos vriendschapsbrug, op de HSL in Laos naar Vientiane.

  1. Uitbreiding van het metro- en sky netwerk in Bangkok met een aantal nieuwe lijnen en verbindingsstukken. Ontsluiting van de buitenwijken van Bangkok neemt daarin een voorname plaats in. Zo is de Pink line gepland, een traject van bijna 35 kilometer, tussen Khae Rai en Minburi. De Yellow line, van iets meer dan 30 kilometer, moet Lat Phrao en Samrong verbinden. De Orange line tenslotte maakt een verbinding tussen het station Thailand Cultural Centre en Minburi.

Informatie van Laksi: de redline is in 2017 opgeleverd maar door het ontbreken van station Bangsue kunnen er nog geen treinen op rijden. Dat duurt dus nog even.

De aanleg of verlenging van vier metrolijnen in Bangkok moet worden versneld, aldus staatssecretaris Pailin van transport in maart van dit jaar. Het gaat om de Brown line, een monorail verbinding, de Grey line, de Gold line en de Orange line. De Orange line stond gepland voor 2024 / 2025, maar mogelijk wordt dit dus vervroegd.

  1. De bouw van het nieuwe centrale station Bangsue in Bangkok. Dit projekt behelst niet alleen de bouw van het nieuwe centrale station, maar tevens de aanleg van de spoorlijn Bangsue naar Rangsit, de aanleg van toegangswegen en spoorwegovergangen, bruggen over de spoorbanen en een water drainage systeem. In 2018 is ongeveer 60% van dit project gerealiseerd. De planning is dat het hele project eind 2020 gereed is;

6a  De Thaise spoorwegen willen af van diesellocomotieven De SRT wil versneld af van de vervuilende dieseltreinen. Er ligt een investeringsplan om 500 km. aan spoorbanen elektrisch te maken. Kosten: 30 miljoen baht per kilometer. Tevens dienen dan ook de diesel-locomotieven te worden vervangen door moderne elektrische locomotieven en rijtuigen.

  1. Renovatie en uitbreiding van de grote luchthavens zoals Suvarnabhumi, Don Mueang, U-Tapao Rayong/Pattaya, Phuket en Chiang Rai. Suvarnabhumi moet groeien van 59 miljoen passagiers in 2017 naar 65 miljoen in 2019.

Airports of  Thailand heeft in februari van dit jaar besloten tot de bouw van een tweede terminal op luchthaven Suvarnabhumi. De tweede terminal moet de capaciteit van het vliegveld aanzienlijk verhogen. Terminal 2 komt op een terrein van 400.000 vierkante meter. Kosten: 42 miljard baht. Oplevering: 2021.

Om Suvarnabhumi te ontlasten wordt gewerkt aan een forse uitbreiding van het oude vliegveld Donmueang van 37 miljoen in 2017 naar ????? miljoen passagiers in ?????. Tevens komt er een snelle treinverbinding tussen Donmueang en Suvarnabhumi.

Het vliegveld U-Tapao moet het centrale vliegveld binnen het EEC project worden, met een groei van 3 miljoen naar 20 miljoen passagiers per jaar.

Het vliegveld Phuket International wordt de toegangspoort tot Zuidwest-Thailand en groeit, mede door een reeds gebouwde extra terminal, van 6,5 miljoen naar 16,5 miljoen passagiers per jaar.

Nok Nok / Shutterstock.com

Verder wordt het vliegveld van Chiang Rai in drie fasen uitgebreid. Hier neemt men rustig de tijd voor, zo lijkt het. Planning is dat de drie fasen in 2030 gereed moeten zijn.

Van uitbreiding c.q. modernisering van de vliegvelden in Chiang Mai en Khon Kaen ontbreekt vreemd genoeg ieder spoor. Volgens Laksi kan het vliegveld in Chiang Mai op de huidige locatie niet uitgebreid worden en is er inmiddels een andere locatie gevonden, alwaar een nieuw vliegveld gebouwd kan worden. Locatie wordt nog geheim gehouden om grond speculaties te voorkomen.

Ongetwijfeld gaan we hier nog veel van horen.

Volgens Daniel VL komt het nieuwe vliegveld van Chiang Mai in Banti (Lamphun). Over kosten en tijdspad nog geen gegevens.

  1. Upgrading van kleinere vliegvelden zoals Roiet, Nakhon Ratchasima, Udon, Huahin, Krabi en Buriram. Het streven van de locals is om deze vliegvelden te moderniseren en eventueel wat uit te breiden, zo dat zij een internationale status krijgen en ook intercontinentale vluchten verwerkt kunnen worden. Deze trend zou mogelijk wel eens versneld kunnen worden als Suvarnabhumi volledig verstikt raakt.

Volgens Swat Teerattananukulchai, chairman van de Kamer van Koophandel in Udon, zal het vliegveld van Udon worden uitgebreid zodat het aantal passagiers van 2,7 miljoen nu kan groeien naar 7 miljoen passagiers per jaar in 2022.

In september 2018 is begonnen met de bouw van een nieuwe passagiersterminal op de luchthaven van Khon Kaen. Daarnaast worden de eerste terminal en de parkeergarage uitgebreid. In 2021 moet een en ander gereed zijn. 

8a. Shuttlebussen op de luchthavens van Udon, Ubon en Roi Et

Het gaat om shuttlebussen die komen te rijden tussen de luchthaven en het stadscentrum. Het aantal luchthavens met een shuttledienst komt daarmee op 34. Suvarnabhumi, Don Mueang, Hat Yai en U-Tapao plus een aantal kleinere kleinere luchthavens beschikken al over een shuttlebus. Oude shuttlebussen gaan vervangen worden door bussen die rijden op het schonere aardgas, te beginnen in Bangkok.                           

  1. Nieuw vliegveld bij Yala of Satun. De Thaise overheid doet een haalbaarheids studie naar de mogelijkheid een nieuw vliegveld te bouwen in het zuiden van Thailand. Voor het onderzoek is zes miljoen baht uitgetrokken en het dient in september 2019 afgerond te zijn.

Volgens Danzig is het nieuwe vliegveld in Yala al volop in aanbouw, in de provincie Betong in het uiterste zuiden van die provincie.

  1. Mogelijk een kanaal in Zuid-Thailand tussen de Golf van Thailand en de Andeman zee. Dit is een project waarvan de haalbaarheid nog steeds een groot vraagteken oplevert en dat vanaf het jaar 1677 steeds weer terugkeert op de lijst van potentiele projecten. Een dergelijk kanaal zou een grote bedreiging vormen voor de scheepvaart in de Straat van Malakka. Maleisië is daarom uiteraard geen voorstander van dit kanaal.

Laksi vult aan: men is bevreesd dat het kanaal de zuidelijke provincies afsplitst van de rest van Thailand.

  1. De Dawei Special Economic Zone. Een gecombineerde inspanning van Myanmar, Thailand en Japan voor het tot stand brengen van een nieuwe diepzeehaven,

met een omliggend industriegebied van zo’ n 200 km2. Dit project speelt zich af in Zuidwest-Thailand;

  1. Het ondergronds brengen van alle kabels in Udon (om ook een lokaal aspect te noemen). Hierover werd bericht in Udon Map in juli 2018. Daarna niets meer gehoord, dus ik vermoed dat dit plan in de koelkast is beland.

12a In delen van Bangkok worden de kabels ondergronds gebracht.

  1. Nieuw race circuit bij Sri Racha
  2. Dual track railways

Informatie van Ger-Korat: het dubbel spoor gebeuren tussen Korat en Khon Kaen zal in februari 2019 worden opgeleverd. Kosten van dit project: 24,3 miljard baht.

  1. Nieuw project, ingebracht door Ger-Korat:

Snelweg / tolweg, met een lengte van 196 km., van Saraburi naar Nakhon Ratchasima (Korat). Bouw is 2 jaar geleden begonnen. In de toekomst is het de bedoeling deze snelweg door te trekken naar Khon Kaen, Udon en Nong Khai, met een totale lengte van 535 km.

  1. Volgens de minister van transport, Arkhom Termpittayapaisith, heeft het kabinet deze maand besloten de 167 km. lange verdubbeling van de spoorlijn van Khon Kaen naar Nong Khai versneld aan te leggen. Hiermede inspelend op de Kunming – Vientiane HSL verbinding, die in 2021 gereed moet zijn. Naar verwachting zullen zo’n 2 miljoen Chinezen hierdoor noordoost Thailand bezoeken.

16B. De dubbelspoor verbinding van Thanon Jira Junction in Nakhon Ratchasima naar Khon Kaen is voor 90% gereed.

16C. Arkhom wil ook onderzoeken of een HSL Nakhon Ratchasima – Nong Khai mogelijk is.

16D. Een dubbelspoor die Ban Pai (Khon Kaen) , Mukdahan en Nakhon Phanom verbindt, is in voorbereiding en gaat binnenkort naar het kabinet ter goedkeuring. Ban Phai ligt op de route Nakhon Ratchasima naar Khon Kaen, 40 km. zuidelijk van Khon Kaen (info. Ger-Korat).

  1. Kunming-Vientiane high speed train project. Dit project, dat in 2021 operationeel moet zijn, zal naar verwachting de service industrie in het noordoosten stimuleren. De verwachting is dat minimaal 2 miljoen Chinese toeristen de regio elk jaar zullen aandoen.
  2. In Khon Kaen is men begonnen met de aanleg van een 22,6 km. lang Light Rail Transit Project dat bestaat uit 16 stations. De LRT-lijn loopt over een noord-zuid as langs Mittrarhap en door het centrum van Khon Kaen. De lightrail moet aansluiten op de geplande Noordoost-HSL naar Nong Khai.(Ger-Korat heeft hier misschien nog wat aanvullingen op ????).
  1. Het Thaise ministerie van transport ontwikkelt plannen voor de aanleg van een dubbelspoor verbinding tussen Nakhon Ratchasima en Pakse in Laos. Er volgt eerst een haalbaarheidsstudie. Ook de regering van Laos is voorstander van het plan.

Bij Korat splitst het spoor zich in een noordelijke verbinding richting Khon Kaen en een oostelijke verbinding richting Ubon Ratchathani. Deze laatste verbinding richting Ubon Ratchathani wordt bedoeld om door te trekken naar Pakse en het huidige enkelspoor uit te breiden tot een dubbelspoor (info. van Ger-Korat).

  1. Watermanagement

Het Royal Irrigation Department schetst een doemscenario als het gaat om overstromingen en droogte in Thailand. De komende 35 jaar neemt het gebied dat getroffen wordt door overstromingen toe van 1,66 miljoen rai naar 4,12 miljoen rai. Ernstige overstromingen zullen iedere zeven jaar plaatsvinden.

De kosten daarvan kunnen oplopen van de huidige 25 miljard baht tot 150 miljard baht. Tegelijkertijd zulle droogteperiodes langer en heviger zijn, met als gevolg watertekorten.

Deze cijfers zijn onlangs bekend gemaakt (maart 2019). Vice premier Chatchai benadrukt daarom de noodzaak van watermanagement. “Het is belangrijk om met de juiste maatregelen de schade door overstromingen en droogtes te beperken”. “De overheid voert projecten uit met maatregelen tegen overstromingen en zorgt ook voor mogelijkheden om water voor het droge seizoen op te slaan”.

Voor het waterbeheer in het stroomgebied van de Chao Phraya rivier is een budget van 417 miljard baht nodig. De volgende regering moet daarover een beslissing nemen.

Onderdeel van het waterbeheer is de verbreding van het 134 kilometer lange Chai Nat-Pasak kanaak, wat 36 miljard baht gaat kosten.

Tevens moeten er twee kleine kanalen gegraven worden om water naar een opslaggebied te leiden en er moet een waterweg komen vanuit Bangkok naar het kanaal. De kosten daarvan bedragen 100 miljard baht.

Bron: Bangkok Post, maart 2019

  1. Southern Economic Corridor.

In Zuid Thailand wordt een nieuw project gestart met een eerste kapitaal injectie van 20 miljard baht. Dit project omvat de provincies Chumpon, Ranong enerzijds en daarnaast de provincies Nakhon Si Thammarat en Surat Thani en wordt het Southern Economic Corridor(SEC) genoemd. Deze twee corridors moeten met elkaar verbonden worden door een dubbel spoor.

Tevens moet er in de provincie Ranong een grote zeehaven komen.

Bron: Bangkok Post en artikel van Lodewijk Lagemaat, maart 2019.

  1. PAT ontwikkelt grond havengebied in Khlong Toey (centrum Bangkok)

PAT (Port Authority of Thailand) wil een groot deel van de 900 rai in Khlong Toey  die PAT in bezit heeft, ontwikkelen tot een commercieel gebied. Het havengebied wordt daarvoor ingekrompen tot 500 rai. Op de resterende 400 rai moet een winkelcentrum komen, een handelscentrum en nog nader te benoemen overige commerciële activiteiten. Het in te krimpen havengebied van 500 rai moet worden ontwikkeld in een nieuw en geautomatiseerd systeem, zodat er een modern logistiek en vracht- distributiecentrum tot stand komt.

Bron: Bangkok Post, mei 2019

Voor de financiering van bovengenoemde projecten, maar ook voor de benodigde know how, is Thailand in hoge mate afhankelijk van Japan en in toenemende mate van China. China poogt een sterke poot tussen de Thaise deur te krijgen door support te geven aan een aantal belangrijke investering projecten. Dit laatste wordt weer niet erg gewaardeerd door de tegenhangers van China, namelijk Japan en Zuid-Korea.

Ik moet zeggen dat de junta regering in dit opzicht wel van zich doet spreken en ambitieus bezig lijkt te zijn om Thailand voor te bereiden op een nieuwe toekomst. Dit alles in een poging om van Thailand het kloppend hart te maken van de ASEAN commonwealth. Het zijn grootse plannen en als een aantal van die plannen ook daadwerkelijk in realiteit wordt omgezet, dan heeft de junta regering van Prajuth op dit punt in ieder geval uitstekend gescoord.

Dat een en ander soms ook tot stand komt via de artikel 44 procedure is natuurlijk niet erg democratisch maar komt wel een snelle besluitvorming ten goede. Het eeuwige gekissebis tussen de diverse politieke groeperingen in het verleden heeft nooit geleid tot een besluitvaardig regering beleid. In dat opzicht doet de heer Prayut het in mijn ogen een stuk beter dan al die democratisch gekozen regeringen. De overige activiteiten en niet-activiteiten van de regering Prayut laat ik buiten beschouwing omdat die buiten het kader vallen van dit artikel.

Wat ik mis, en dat zal bij de lezers op dit blog waarschijnlijk niet anders zijn, is een totaal plaatje van al die aangekondigde plannen. En wat is de status op dit moment van die investeringsplannen?

Het aantal grootschalige investeringsplannen wordt fragmentarisch over ons uitgestrooid. Het zijn er zo veel, dat bij mij in ieder geval de behoefte ontstond die berichten eens een beetje te structureren en onder elkaar te zetten, zodat er zo iets als een overzicht ontstaat. Dat heb ik inmiddels gedaan, in een excel spread sheet, en ik wil mijn verkregen inzicht graag met jullie delen. Ik realiseer me dat het overzicht verre van compleet is en ongetwijfeld sla ik her en der de plank volledig mis, ontbreken er investeringsplannen, mis ik informatie en ben ik niet volledig up-to-date. Overigens past hier zeker ook een woord van dank aan Lodewijk Lagemaat van wie ik de meeste informatie heb ontfutseld in zijn postings.

De bedoeling van het overzicht is dit regelmatig van nieuwe informatie te voorzien en daarmee aan te vullen. Ik nodig alle lezers met veel plezier uit met aanvullingen, correcties, gemiste investeringsplannen, betere cijfers, enz. te reageren. Op basis daarvan kan het overzicht steeds completer en juister worden.

Mijn bedoeling is om het bijgewerkte overzicht om de 2-3 maanden hier te herplaatsen. Ik kijk met genoegen en veel belangstelling uit naar jullie commentaar en aanvullingen. Mocht blijken dat ik de enige ben die in bedoeld overzicht is geïnteresseerd, dan hou ik het overzicht in het vervolg voor me zelf en zal ik de lezers hier niet meer mee lastig vallen.

Ik ben niet teleurgesteld in het aantal en de kwaliteit van de reacties. Voldoende reden om de bijgewerkte overzichten op regelmatige basis hier te posten. Alle wijzigingen in relatie tot het laatste overzicht zal ik in rood weergeven.

Tenslotte nog een reactie op enige postings van voornamelijk Tino Kuis.

Natuurlijk zou de Thaise overheid ook flink moeten investeren in beter onderwijs, betere gezondheidszorg, meer sociale voorzieningen, duurzame energie en het oplossen van milieu problemen. Maar een sterke financiële en economische basis om dit soort voorzieningen te kunnen realiseren is daar een absolute voorwaarde voor. Met de genoemde projecten wordt die basis naar mijn mening zeker gelegd. Thailand ontwikkelt zich daarmee mogelijk inderdaad tot het kloppend hart van de ASEAN commonwealth.

Charly www.thailandblog.nl/tag/charly/)

Bijlage: excel document met overzicht investeringen(splannen)

12 reacties op “Update investeringen door de Thaise overheid (2)”

  1. Henk zegt op

    Prachtige voorstelling van zaken, Charly! Zie ook veel infrastructurele werken in de Isaan.

  2. Tino Kuis zegt op

    Citaat:

    ‘Voor de financiering van bovengenoemde projecten, maar ook voor de benodigde know how, is Thailand in hoge mate afhankelijk van Japan en in toenemende mate van China.’

    Inderdaad en bovendien ook van binnenlandse bedrijven als CP (Charoen Pokphand). Waarom noem je het dan ‘investeringen door de Thaise overheid’ , Charly? Zou het misschien zo kunnen zijn dat al die andere landen investeren voor eigen voordeel?

    Citaat:

    ‘Dat een en ander soms ook tot stand komt via de artikel 44 procedure is natuurlijk niet erg democratisch maar komt wel een snelle besluitvorming ten goede. Het eeuwige gekissebis tussen de diverse politieke groeperingen in het verleden heeft nooit geleid tot een besluitvaardig regering beleid. In dat opzicht doet de heer Prayut het in mijn ogen een stuk beter dan al die democratisch gekozen regeringen. De overige activiteiten en niet-activiteiten van de regering Prayut laat ik buiten beschouwing omdat die buiten het kader vallen van dit artikel.’

    Ik heb helemaal niets gemerkt van een snelle besluitvorming in de afgelopen 5 jaar. Zoals je zelf al beschrijft is er nog maar erg weinig definitief besloten (misschien met uitzondering van infrastructuur in Bangkok) , laat staan dat er begonnen is met de werkzaamheden. Bovendien zijn een aantal projecten al begonnen onder de vorige democratische regeringen zoals de Dawei Special Economic Zone (2011) en dat schiet de laatste 5 jaar lekker hard op (sarcasme).

    Mooi dat je ons dit laat weten, Charly, maar ik vind wel dat je wat genuanceerder moet oordelen.

  3. Mark zegt op

    Niet twijfelen Charly. Het is prima overzicht. Leerrijk.
    Of het nu elk kwartaal moet?
    Dit soort grote infraprojecten kennen een relatief korte realisatiefase. In een paar maanden tot enkele jaren wordt er effectief gebouwd. Behoudens complicaties in financiering of bizarre politieke wendingen. Het voorbereidend traject, alvorens de spade in de grond gaat, duurt vele jaren, soms vele decennia.
    Dat is in Thailand niet anders dan in de EU.

    Halfjaarlijks lijkt voldoende periodiciteit, Tenzij er een paar grote belangwekkende projecten zijn die plots een fikse versnelling kennen.

  4. HansGr zegt op

    Wij hebben grond direct aan de Mekong t.h.v. BuengKan.(top Isaan)
    Er wordt ons vorig jaar medegedeeld een strook van 8 meter vrij te laten langs het water voor de bouw van een spoorlijn.
    Hier mogen wij absoluut niets bouwen.
    Weet u daar iets over te vertellen?

  5. Nico zegt op

    Charly,

    Wat er nog bijmoet is de verbreding van rijksweg 118, tussen Chiang Mai en Chiang rai.
    Deze 180 km lange verbinding loopt voor een groot deel door een berg achtig gebied, welke altijd 2x enkel baans was (met veel dodelijke ongelukken) en met heel veel bochten en soms erg smal. Dit wordt nu in etappes verbreed naar 2 x 2 rijbanen met een middenberm en een vluchtstrook, je kan begrijpen dat dit een hels karwei is. Sinds 2017 is men al aan het werk en ziet er naar uit dat het eerste en kwalijkste deel in 2020 gereed is.

  6. Leo Th. zegt op

    Beste Charly, na zoveel werk lijkt het mij voor jou en je geliefde echt weer tijd om op zijn minst een weekendje te gaan genieten in het Pannerai Hotel. Veel plezier!

    • Charly zegt op

      Leo Th.

      Dat weekendje Pannarai staat al pepland Leo. Van 13 tot en met 16 juni weer in “ons” Pannarai”.
      Kijk er weer naar uit.

      Groeten,
      Charly

      • Leo Th. zegt op

        Charly, vanzelfsprekend wens ik jullie een fijn verblijf toe! Af en toe, en eigenlijk meer toe dan af, moet je jezelf verwennen. Door je eerdere verhalen lijkt het alsof ik het Pannarai een beetje ken terwijl ik er nooit ben geweest. Wel in een aantal guesthouses in Udon, in eentje ervan was de kamer geheel in het rose, en een paar keer in het Centara hotel. Daar ook diverse malen geluncht en gedineerd, heerlijk eten en Noord Thaise specialiteiten op de menukaart. Al met al heb ik prettige herinneringen aan Udon Thani en zeker ook aan de vriendelijke mensen aldaar met, voorzover ik het kan beoordelen, een no-nonse mentaliteit. Véél plezier!
        Groeten, Leo.

  7. l.lagemaat zegt op

    Een goed overzicht van de ontwikkelingen in Thailand, bedankt Charly

    Dat het wat genuanceerder zou moeten (Tino) is niet altijd haalbaar.
    Tussen de haalbaarheidsstudies en uitvoerdata ligt een hemelsbreed verschil en ook de autonome belangen van de deel provincies, zie wat er gebeurde met het land bij Makkasan in Bangkok, waardoor inzichten bijgesteld gaan worden.

    Inderdaad de andere landen investeren in hun eigen voordeel.
    Zie de bijeenkomst in de Gouvernementshouse in Bangkok met de Thaise vice voorzitter Somkid Getusripitak en het Chinese staatsraadlid Wang Yong over de Silk Road economic belt en de 21e eeuwse Maritieme Silk Road. Platweg gezegd ” oude” handelsroutes openen voor zowel over land als naar zee ten gunste van China.

    Dat de handelsoorlog met Amerika, nu over Huawei, een stevige spaak in het wiel veroorzaken, zou wel eens tot financiële vertragingen kunnen leiden.

    • Leo Bossink zegt op

      @Lodewijk Agemaat

      Ik denk dat Tino meer doelde op mijn statement over de huidige junta regering. Tja, in het verleden hebben diverse regeringen natuurlijk ook wel wat gerealiseerd. Ik denk bijvoorbeeld aan het rijst-subsidie syteem van Thaksin en later van zijn dochter. Mijn mening is dat Prajut en de zijnen in ieder geval veel plannen hebben, die proberen zo snel mogelijk te realiseren en daarvoor niet terug deinzen om artikel 44 in te zetten. Dat daarvoor de hulp van buitenlandse investeerders onontbeerlijk is, is geen schande. Dat China daardoor misschien te veel macht krijgt, is te betreuren. Maar China is nu een maal een gigantische grootmacht geworden, binnen afzienbare tijd groter dan de USA.
      En die afhankelijkheid van China geldt niet alleen voor Thailand. Kijk maar eens wat er in Europa gebeurd.

      • Frans Nico zegt op

        Dat een legaal door het volk gekozen parlement en gevormde regering zich afhankelijk maakt van een grootmacht dient geen belang van een land. Maar als een illegaal bestuur als dat in Thailand doet is dat niet ’te betreuren’ maar ronduit verwerpelijk en illegaal. Het volk kan immers de regering niet naar huis sturen en de bestuurders niet ter verantwoording roepen!

  8. koos zegt op

    Charly ik denk dat je veel werk zal hebben om het bij te houden.
    Ik zelf kan al de plannen van Udon geeneens volgen.
    Zoals expansie vliegveld en de buslijnen en toekomstige tram project.
    Oke veel is toekomst muziek voor 2039 maar ideeen hebben thaien genoeg.
    Waarneer word de 2e rondweg gerealiseert? toen ik hier kwam wonen 16 jaar geleden werd er al over gesproken.
    Tot nu toe alleen maar mooie plannen van gezien.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website