Het dubbele-prijssysteem in Thailand

(scudrinja / Shutterstock.com)

Als u Thailand wat beter kent of hier zelfs woont, is de kans groot, dat u al eens met de dubbele prijsaanduiding in aanraking bent gekomen. Hiermee wordt bedoeld, dat er voor verschillende groepen mensen verschillende prijzen gelden voor hetzelfde product of dienst. Anders gezegd, voor datzelfde product of dienst betaalt een Thais vaak aanzienlijk minder dan een buitenlander.

Het is een probleem, dat de meeste Thais onverschillig laat, maar een buitenlander kan zich hierover boos maken, omdat hij zich bedrogen voelt.

Er zijn zelfs websites gewijd aan dit fenomeen. Een populaire site, 2PriceThailand, pleit voor de afschaffing van het duale stelsel: ” De dubbele prijsaanduiding doet het beeld van zowel de toeristische sector als ook van Thailand zelf geen goed. Thaise mensen zijn internationaal bekend om hun vriendelijke en gulle gastvrijheid. De acties van een aantal toeristische attracties beschadigen die reputatie. Wij vragen om een transparante prijsstelling in Thailand.”

Coconuts Bangkok ging naar de Kasetsart University om over dit onderwerp te praten met een professor in de Interculturele Communicatie, Mr. Rachawit Photiyarach. Hem werden enkele vragen gesteld en bij de beantwoording daarvan maakte hij een aantal punten, die men in het algemeen misschien nooit heeft overwogen.

Wat is de dubbele prijsaanduiding?

Er zijn twee soorten van de dubbele prijsaanduiding, namelijk de: interpersoonlijke en de institutionele.

Een Institutionele dubbele prijsaanduiding is de praktijk van een instelling, zoals een museum, attractie of nationaal park, met duidelijk beleid voor een verschillende prijsstelling voor verschillende groepen mensen. Plaatsen zoals de Grand Palace, bijvoorbeeld, rekenen buitenlanders de exorbitante som van 500 Baht, terwijl Thais duidelijk minder betalen, namelijk niets.

We noemen het een interpersoonlijke dubbele prijsaanduiding wanneer een onafhankelijke verkoper van geval tot geval verschillende prijzen rekent voor een zelfde product voor verschillende kopers. Dit is in feite veel verraderlijker, want het raakt iemand persoonlijk. Het gebeurt bijvoorbeeld als een straatverkoper een persoon aankijkt en beoordeelt, om welke reden dan ook, of die persoon een hogere prijs moet betalen dan een ander. Het gebeurt ook als een taxichauffeur weigert om de meter aan te zetten om zodoende zijn eigen prijs voor de rit vast te stellen. Het kan zelfs gebeuren als u op zoek bent naar een appartement en onderhandelt over de huurprijs.

Wat is het probleem met dubbele prijsstelling?

De dubbele prijsstelling veroorzaakt twee soorten problemen voor mensen: emotioneel en financieel. Het is moeilijk voor veel buitenlanders – de meest voorkomende slachtoffers van de dubbele prijsaanduiding – om vrede te hebben met het idee dat zij meer dan andere klanten betalen alleen vanwege hun etniciteit.

U ziet, aldus de hoogleraar, Aziatische toeristen van buiten Thailand, zoals de Koreaanse, Japanse of Chinese bezoekers, betalen het lokale tarief op basis van hun uiterlijk, ondanks het feit dat ze niet Thais zijn en ook geen woord Thais spreken.

Is dat niet racistisch?

In zekere zin is dat zo. “Men oordeelt over de tarieven op basis van stereotypen en raciale profilering”, aldus de professor.

Kan men de institutionele dubbele prijsaanduiding omzeilen?

In geval van institutionele dubbele prijsaanduiding kan men een poging doen om een ​​lagere prijs te krijgen. De professor suggereert een strategie om het personeel aan te tonen, dat men geen toerist is. Soms heeft men geluk door het tonen van een Thaise identiteitskaart zoals een rijbewijs, werkvergunning of zelfs een lokale bankkaart. Anderen hebben succes gehad om in het Thais uit te leggen dat ze geen toeristen zijn en het lokale tarief willen betalen.

Maar het gebeurt ook vaak, dat onderhandelen met het personeel niet lukt, gewoon omdat zij geen toestemming hebben om een lagere prijs af te geven. Soms maakt het ook niet uit wat men het personeel vertelt, want ze zien een vreemdeling en die moet het vreemdelingentarief betalen, punt uit.

Hoe moet men omgaan met interpersoonlijke dubbele prijsstelling?

De bovenstaande strategie kan ook helpen bij het onderhandelen met een onafhankelijke verkoper. Het spreken van de Thaise taal is de meest waarschijnlijke manier om een lokale prijs te moeten (mogen) betalen. ,Als men niet met dit “systeem” geconfronteerd wenst te worden, moet men alleen bijvoorbeeld etenswaren kopen bij een verkoper, die zijn prijzen duidelijk op een bord bekend heeft gemaakt. Dat voorkomt, dat men zich bedrogen voelt. Als men het idee heeft, dat een te hoge prijs wordt berekend, is niet kopen de enige manier om het te voorkomen.

Hoe men omgaan met de ergernis van dubbele prijsaanduiding?

In plaats van een emotionele reactie op de dubbele prijsaanduiding zou men moeten nadenken over de logica van het beleid en trachten te begrijpen waarom het gebeurt en te beseffen dat het niet bedoeld is als een belediging naar de buitenlander. Het is een veel voorkomend verschijnsel, dat mensen boos worden, waarbij “slachtoffers” van de dubbele prijsaanduiding zich bedrogen voelen..

Wat is de redenering achter de dubbele prijsaanduiding?

De dubbele prijsaanduiding is meestal gebaseerd op de aanname en het stereotyp, die alle buitenlanders rijk zijn. De professor legde uit dat veelal wordt aangenomen dat veel buitenlanders, of expat of toerist, veel geld hebben. De professor vindt dit in sommige opzichten een logische gedachte.

Neem een expat, die hier legaal met een werkvergunning werkt, heeft in het algemeen een maandsalaris, dat vele malen hoger is dan dat van een Thai. Als een instelling of leverancier die expat meer laat betalen dan een Thaise collega, is dat niet vreemd en ook wel redelijk.

Bij een toerist is de veronderstelling dat, als zijn levensstijl het mogelijk maakt om een vakantie aan de andere kant van de wereld te vieren, dan moet hij wel geld hebben. Ook een logische gedachte, want het is niet het armste deel van de bevolking dat zich een exotische vakantie kan veroorloven.

Natuurlijk, een legitiem tegenargument is dat een kom tom yam dezelfde marktprijs moet hebben, ongeacht aan wie het wordt verkocht. Een bijkomende reden waarom de lokale bevolking vaak gratis toegang heeft tot attracties, zoals tempels, musea en historische bezienswaardigheden, is omdat de regering niet wil dat de Thais belangrijke delen van hun erfgoed niet kunnen zien, omdat ze een toegangsprijs niet kunnen betalen. De overtuiging is dat alle Thais, zelfs de armste burgers, het recht hebben om deze plaatsen te bezoeken en niet mogen worden gestraft voor het feit dat zij weinig of geen geld hebben.

Hoe moeten buitenlanders niet reageren op de dubbele prijsaanduiding?

De professor merkte op, dat het niet de moeite waard is om boos te worden op het institutionele personeel dat een dubbel prijssysteem moet hanteren. Zij maken het beleid niet en misschien zijn zij het zelf niet eens met dat dubbele prijsbeleid.

Ook is in feite het beste om niet boos te worden op straatverkopers die deze praktijk hanteren. Als het de buitenlander niet zint, moet hij gewoon zijn geld in zijn zak houden en het ergens anders besteden.

Bron: Coconuts Bangkok

Rating: 2.82/5. From 11 votes.

61 gedachten over “Het dubbele-prijssysteem in Thailand

  1. Ik heb sinds kort via mn gele boek en trouwakte een Thai ID en waarempel ik hoef waar de Thai niet hoeven te betalen ik ook niet hoef te betalen maar daar heb je als toerist niks aan wel even zeggen nu alle musea ed gratis vanwegen het overlijden van de Koning

  2. Bekend verschijnsel. In Indonesië vaak 3 prijzen. Voor Indonesiërs (laag), voor blandas (hoog) en voor gemengd bloedigen (er tussen in). In Curacao hebben ze de Antillian rate.

    • ik heb zelf nooit last gehad van deze vorm van discriminatie
      Mijn vader is volbloed nederlander en mijn moeder is half chinese
      Ben geboren in indonesie en mij zien ze soms als thai – aziatisch hahaha
      maar ken wel een beetje de thaise taal spreken en ook de indonesische taal wat voor mij als ik in Maleisie ben goed van pas komt
      Mijn vader die als nederlandse militair te werk werd gesteld als krijgsgevangene aan de birma spoorweg , spreekt en schrijft de thaise taal vloeiend

  3. Kweetniet…

    Neem bijvoorbeeld de domtoren in Utrecht.
    Die wordt onderhouden, door Nederlands belastingcenten. Dus dan lijkt het mij eigenlijk normaal, dat Nederlandse belangbetalers minder betalen, voor een bezoekje, dan toeristen. Wij betalen er al voor.

    Dat doen wij niet. Doen ze in Thailand wel. Dom van ons, misschien wel. Maar wij kunnen de aardigheid tegen andere volken schijnbaar wel hebben (zie het nieuws enzo).

    Zo is het mij eens uitgelegd door een coole thai. En die had eigenlijk wel gelijk, meen ik. Toon je je kaart, dat je in Thaiand “mee doet” (woont) en dus belasting betaalt dan krijg je de goedkopere thaise prijs. Althans, zo hoort dat te zijn.

    Dat veel Thaien ook geen belasting betalen, omdat ze onder de belasting vrije voet (zeg je dat zo?) zitten, das dan wat raar. Maar de rijke thaien betalen die belasting al voor hun. Een hogere prijs voor hetzelfde boordje rijst reklenen vind ik, en Prayut ook geloof ik, niet kunnen. Komt ook nog, dat ik een Farang bij een museum de baas liet halen omdat die een bedrijf heeft in Thailand (dus belasting betaalt enzo) maar toch de dure prijs moest betalen. Baas kwam, verontschuldigde zich ten zeerste, en man kreeg de thai prijs. Dat het personeel dat niet wist maar alleen de blanke kop zag, dat ligt aan de kennis, meen ik..

    Ofzo… 🙂

  4. Ja wel grappig dit verhaal, ik heb de ervaring dat je bij musea tempels en zo altijd vast zit aan de gevraagde prijs, maar met het onderhandelen op straat of met een taxi beding ik altijd een betere prijs dan mijn Thaise vriendin.
    Zij heeft toch meestal het idee de man of vrouw is al gezakt dus dit is genoeg, terwijl ik weet dat er best nog wat af kan en anders loop ik gewoon weg, en dat werkt wel dan komen ze meestal wel achter je aan, en krijg ik mijn zin.
    Nou wil ik ook weer geen cheap charlie zijn, een mooi voorbeeld is afgelopen jaar in Hua Hin we wilden ergens heen met een tuktuk en ze vroegen een prijs van 300 bath, ik dacht 100 is meer dan genoeg, toen werd het 200, vond ik nog steeds teveel dus hield vast aan mijn bod van 100, de man zei nee want het is heel ver, en kon niet voor die prijs, dus wij lopen weg komt hij achter ons aan fat 100 bath goed was.
    Wij in de tuktuk en het bleek inderdaad erg ver te zijn dus op de bestemming hem toch de 200 gegeven en de man had een smile van oor tot oor.
    Dus ook voor de terug weg de man gebeld en weer 200 bath gegeven, hij weer blij.

    Overigens hadden of hebben ze dat dubbele prijs beleid ook in sommige oost Europesche landen ik weet dat uit eigen ervaring van landen als Tsjechië en Slowakije.

  5. Dit antwoord lijkt op de thaise familie tak van wijlen Dhr. Den Uil.
    Deze begon ook altijd zijn antwoord, met de opmerking dat er 2 kanten aan de te beantwoorden vraag zaten.

    – Er zijn ook mensen die een tijd sparen moeten om deze reis te willen maken.
    Het is niet allemaal familie van Karanza of Dhr. Windows.
    – En de opmerking dat de goedkope prijs voor de thai gedaan is om de armere thai ook de kans te
    gunnen deze attracties te bezoeken is b.s..

    Naar mijn mening slaat dit als de bekende tang…. u mag het zelf invullen.
    Deze mensen bezoeken dergelijke attracties niet, daar zij a- geen vervoer hebben en b- ook geen geld
    hebben voor de lagere toegangsprijs.
    Voor de nieuwste i-phone willen ze geld lenen, maar echt niet om een aantal attracties te bezoeken.

    Het is gewoon pure…. u mag het wederom zelf invullen.
    En ik vind het ook absurd en doe hier niet aan mee.

    LOUISE

  6. Laat ons eerlijk zijn..De prijs die een buitenlander betaald is op zich toch niet zo duur…. Voor ons een peulschil ,maar voor de Thaise mensen een groot verschil.Is normaal dat ze ook moeten kunnen genieten van hun cultureel erfgoed en/of attracties..
    Zelf heb ik daar nooit problemen mee gehad…. Sinds verleden jaar heb ik na het gele boekje ook een Thaise identiteits kaart(voor Farangs roze kleur,geen nationaliteit..) Mijn vrouw heeft dat gefixt.. Geeft me nu dezelfde voordelen als de Thais … Hoef zelfs geen 90 dagen rapport meer te doen.. Heb een korte opname gehad in ziekenhuis en scheelde ook een pak bij de afrekening… Wat papierwerk maar kostprijs I.d kaart was 80 bath plus 2 maal honderd bath voor mijn 2 getuigen….En levenslang geldig…. Chipkaart met jou gegevens…bloedgroep etc…Vingerafdrukken geregistreerd etc…Al dat gezeur over VISA … Hou je correct aan de regels en alles is mogelijk in Thailand..beste groet…

    • Karel, bedankt voor de info. Wel een vraag: wat bedoel jij met ’90 dagen rapport’ ?

      • Ik bedoel de persoonlijke verplichte melding bij immigratie om de 90 dagen.Ze sturen me telkens een nieuw formulier met de volgende datum.En neen,geen “drinkgeld”….

        • Beste Karel, even voor de goede orde, de 90 dagen melding hoeft niet persoonlijk te gebeuren.
          Ik kan maar niet geloven, dat je op grond van je roze ID card geen 90 dagen rapport, zoals je het noemt, meer hoeft te doen. Dat je een nieuw formulier op grond daarvan ook thuisgestuurd krijgt ook niet. En dat alles ook nog eens zonder ” drinkgeld “.
          Je vrouw heeft dat gefixt zeg je, vraag me af hoe ze dat gedaan zal hebben, beschik je wel over alle informatie van het fixen door je vrouw?
          Het zou zo interessant zijn om te weten hoe je vrouw dat gefixt heeft, elkeen die te maken heeft met de 90 dagen melding zou dat graag willen weten als dat zulke mooie resultaten geeft zoals je die beschrijft.
          Vraag je vrouw hoe dat fixen in z’n werk ging en plaats het hoe, wat en waarom hier op Thailandblog. Allemaal je vrouw bellen zoals je Willem aanbiedt lijkt me voor haar te bezwaarlijk.
          Bedankt alvast.
          NicoB

    • Geen 90 dagen rapportering te doen? Dat zou ik een heel graag onderbouwd willen hebben, want daar klopt volgens mij niets van, want je bent verplicht je elke 90 dagen te melden als je hier woont….

    • Zelfs geen 90 dagen rapport meer ???
      Haast bijna niet te geloven .
      Heb ooit hier ook eens een kaart gehad voor hospitaal gebruik net als een Thai .
      Helaas bleek later na een jaar , dat deze kaart onterecht was uitgegeven , en moest hem weer inleveren .
      De Thaise farang identiteits kaart kun je verkrijgen , veel Birmeese gastarbeiders hebben er ook een .
      Maar je kunt er weinig mee doen .

      Jan Beute .

    • Hallo Karel. man je maakt mijn dag goed. Waar kunnen wij deze roze ID kaart aanvragen? Ik heb een geel boekje maar je begrijpt dat ik dit roze ook wil. Kun jij ons uitleggen hoe, waar en welke voorwaarden wij moeten voldoen. Hier in de Amphoer is men niet zo cooperatief maar misschien bij een hogere instantie?
      Ik wacht met spanning je antwoord af.

      Gr. Willem

      • Dag Willem..Dar je vrouw gerust eens belt naar mijn vrouw Su 0832919028 .ze zal al de nodige uitleg krijgen… Alles was geregeld op de plaatselijke Amphoe… Beste groet.

      • Willem..Als je wil laat me je e.mail adres.Dan stuur ik je een copie van mijn I.d kaart… Groet

    • heb ook een roze id kaart moet om de 90 dagen aanmelden zo niet per keer 2000 bh boeten

    • De roze ID kaart kan je verkrijgen bij de amphur. Alleen als je 13-cijferig ID begint met een 8 heb je geen 90 dagen meldplicht bij de immigratie. In alle andere gevallen wel.

    • Ik heb ook zo’n roze id kaart geregeld via de tessebaan en amphur te Nongprue BANGLAMUNG maar moet mij gewoon iedere drie maanden melden bij immigration en de kosten waren in totaal met gele boekje zo’n 2500 bath. Tevens is de geldigheidsduur 10 jaar en niet levenslang. Bij mij zit er geen chip op en vingerafdrukken zijn van mij niet afgenomen en verwerkt in deze kaart. Ik vind het knap als een ander dus betere bedingingen heeft weten te krijgen, maar geloof niet dat dit juist is. Ook heb ik meerdere Birmese dames in de huishouding gehad met soortgelijke roze id kaarten en die waren ook 10 jaar geldig en voorzien van een barcode. Er zit wel degelijk verschil tussen de roze kaarten. Voor die Birmesen dus ook tevens werkvergunning voor twee jaar. Daarna wel weer het land uit voor de dames in kwestie en gewoon netjes iedere drie maanden melden met paspoort.

      • dan heb je veel betaald zeg ik heb mijn gele boekje al 8 jaar en toen was het gratis in mijn Amphur (Udonthani) maar zoals je weet ze willen toch wel wat hebben voor de diensten ik heb toen 200 bath gegeven en sinds een maand of 2 heb ik de Thaise ID card kosten 60 bath en 10 jaar geldig en het begint met cijfer 6 dus ik moet me elke 90 dagen gewoon melden .
        Ze hebben overal andere regels waar je ook komt of bij de Amphur of Immigratie overal zijn de regels anders.

        Mzzl Pekasu

    • Beste Karel …Het roze boekje of kaart heeft jou vrouw bekomen omdat je eigendom hebt in Thailand .
      Iedereen met eigendom heeft daar trouwens recht op ..deze kaart toont aan dat je hier woont vandaar die lage prijs volgens jou in het ziekenhuis ( alleen overheids ziekenhuizen ) zelf wil ik persoonlijk niet meer naar toe wegens verkeerde diagnose bij mijn dochter van 7 die volgens de dr. maar eens de volgende dag terug moest gaan voor een paar foto’s terwijl ze toen reeds 40.5 koorts had en we op de spoed stond te kermen van de hoofdpijn .
      Ben daarop naar het Bangkok / Pattaya hospitaal gegaan en geen seconde te vroeg volgen de spoedarts want mijn dochter had hersenvliesontsteking !
      Voor mij geen overheidsziekenhuis meer dus want met de roze kaart zou je daar moeten gaan om voordelen te genieten
      Ook daarom dat je met die roze kaart dus ook het voordeel kan genieten i.v.b. het 2 prijzen stelsel .
      Heeft niets te maken met je aan de regels te houden maar wel met de farangs slecht te informeren !!.

  7. Ja, eens met de onderbuikgevoelskwestie dat je voor het zelfde dubbel (of driedubbel) moet betalen. Ik spoel dat altijd weg met de gedachte dat ik er tijdelijk ben, genoeg te besteden heb en het vooral GUN aan de mensen of het land. Musea, tempels, paleizen: bijdrage staat ook in geen verhouding tot wat je hier voor een bezoekje Rijksmuseum betaalt…
    Dat mijn Balinese nasi vervolgens 1 Euro kost en een local 30 cent, dat is dan altijd nog 8 Euro goedkoper en minder lekker dan thuis. Straks op mijn rondreis in Thailand (2e keer) is streetfood en het prijzenstelsel geen onderdeel van de uitdaging, maar een belevenis!
    En dan is het inderdaad ook zo dat je niet verplicht bent om ergens iets te kopen, verderop wordt hetzelfde aangeboden.

    • Ik gun racisten veel, maar weinig goeds en zeker niet mijn geld.
      Stemmen met de voeten dus, en je geld uitgeven waar je niet wordt gediscrimineerd.

  8. Het dubbele-prijssysteem is inderdaad een bron van veel ergernis en inderdaad, boos worden heeft geen enkele zin. De professor zegt dat het in ‘zekere zin’ racistisch is. Dat ‘in zekere zin’ moet natuurlijk gewoon weggelaten worden. De prijs af laten hangen van etniciteit is uiteraard racistisch. Racisme op basis van uiterlijke kenmerken zit helaas diep in de Thaise cultuur. Dit verklaart ook dat er zo schouderophalend over gesproken wordt. Wij Westerlingen hebben het geluk dat wij bewonderd worden voor onze blanke huid, blauwe ogen en geprononceerde neus, maar dat verhinderd niet dat onze dikke portemonnee geplunderd mag worden, omdat we op dat vlak een dankbaar slachtoffer zijn.
    Het heeft niets te maken met arm of rijk, want een rijke Thai betaalt hetzelfde als een arme Thai. Sterker nog, in een samenleving waar geld macht is laat men het wel uit zijn hoofd een rijke tegen zich in het harnas te jagen door hem meer te laten betalen. Dat kan vervelende consequenties hebben, tenzij die rijke een willoos slachtoffer (lees farang) is.
    Uiteraard is dit slecht voor de verhoudingen tussen de Thais en de blanke buitenlander. De laatste voelt dat er respectloos misbruik gemaakt wordt van zijn onmacht en rechtenloosheid. Anders zou het zijn als hem gevraagd werd vrijwillig wat meer te betalen om het voor minderbedeelden ook mogelijk te maken de betreffende attractie te bezoeken.
    De buitenlander zal al gauw gaan denken ‘ what comes around goes around’ ofwel boontje komt om z’n loontje. Hij voelt zich gelegitimeerd de Thais als het zo uitkomt ook respectloos te behandelen of misbruik van situaties te maken. Het werkt polariserend en creëert onvrede en dan nog vaak tegen degenen die er niets aan kunnen doen.

  9. Hier bij ons in Europa is de dubbele prijs natuurlijk ondenkbaar. Men zou zich direct moeten verantwoorden voor “racisme”. Toch vind ik het hier goed uitgelegd waarom het voor Thaise mensen (en dat zal ook gelden voor nog andere landen) eigenlijk de meest normale zaak is. Het beste wat men kan doen als farang is gewoon niets kopen of niet binnen gaan in toeristische attracties als men niet akkoord is met de prijs. Persoonlijk laat ik in Thailand alles door mijn Thaise echtgenote of Thaise familie aankopen en dan valt het natuurlijk allemaal wel mee.

    • In Nederland omzeilen we de dubbele prijsstelsel door kortingskaarten af te geven aan bijv. 65+ of kinderen onder bepaalde leeftijden. Dat is discriminatie op basis van leeftijd en de veronderstelling dat een 65+ bijv. minder te besteden heeft nu hij/zij niet meer werkt.

      • Ik zie geen probleem bij het geven van kortingen voor bepaalde groepen. Mensen uit de stad gaan mogelijk meerdere malen per jaar naar hetzelfde park of museum, terwijl een tourist dat meestal maar 1x in zijn leven doet. Korting voor ouderen hetzelfde. Gepensioneerden hebben meer vrije tijd, dus geef ze korting om vaker bezoek te stimuleren.
        Als ik 1x per jaar met de trein ga bepaalde ik volle pond, maar als ik iedere ga dan neem ik een kortingkaart.
        Onjuist is als alleen die gepensioneerden met een pabaalde huiskleur, religie, nationaliteit ed korting krijgen.

  10. Jaja en de Thai met die dikke Mercedes de rijke Chinezen die geloof me maar, vele malen meer te besteden dan wij???? Als men aan mij vraagt waarom ik naar Thailand ga antwoord ik steevast uit armoede anders had ik wel in Europa gebleven niet iedereen wil dat toegeven maar voor de meeste mensen is dat een feit.
    Nou de professor mag van mij gelijk hebben maar het klopt voor geen meter. Ook in Nederland zijn er mensen die niet naar een pretpark kunnen of een museum , moeten we dat dan terughalen bij de toerist ????? ik zie de logica hier niet van in totaal niet. En het geld niet alleen voor eten en of Musea maar voor alles wat je hier koopt , geloof me daar hebben we in die 10 jaar heel veel ervaring in , en wat bereiken ze er mee het tegenovergestelde de toeristen gaan wegblijven.
    Ook wij komen hier niet meer terug precies wat de professor zegt je geld in je zak houden en dat gaan we ook doen.
    Dubbele prijzen systeem 3/ 4 dubbel doet ook mee, ik kan niet in andere plaatsen kijken maar hier een totale leegloop van toeristen , inboedel zat te koop , wij huurden de huizen voor het hele jaar de paar die er nog zijn blijven korter en geven niets uit , wat een zonde hier in deze straat waar wij wonen zijn er van de 20 echtparen nog 3 over.
    Het schijnt ze niet te deren uiteraard weet de Thai toch hoe moet ik heb hier maar een woord voor “schaamteloos,.

  11. Als aankomend thailand ganger, heb ik helemaal geen probleem met de twee tarieven stelsel.
    Ik leef zelf hier in nederland tegen van sosiaal minimum. Door een leuke meevaller kan ik nu eindelijk naar Thailand.
    Als ik kijk naar bepaalde prijzen zoals de taxi en bus dan zijn die spot goedkoop in vergelijk met hier in nederland. Ik kan in pattay voor 2200 bath een hele dag (8 uur) een taxi huren met alle gemakken voorzien. Als ik voor datzelfde bedrag in nederland zo reizen dan niet ver.
    En de bus 400 km voor ruim 10 euro of zo in thailand. Dat hoef je in nederland niet te proberen. Je komt halverwegen het land.

    En laten we het dan maar niet over bathbusjes hebben. Ik schaamde me dood toen ik hier op blog mensen vinden dat ze voor een paar cent rond gereden moesten worden omdat de thai dat ook mocht.
    Als je hier in de bus stapt betaal je al rond een euro.

    Misschien moet het verschil op een andere manier worden geint.

  12. we kunnen hier nog uren over discussieren maar persoonlijk heb ik er geen probleem mee dat wij een beetje meer moeten betalen aan ingangsgeld dan de modale thailander maar niet 10 keer meer, als je nu zegt de buitenlander dwz elke niet thai betaald 2x de prijs van de thai dan denk ik dat de meeste farang hier vrede mee kunnen nemen
    dit kan echter niet het geval zijn voor de dagdagelijse kosten zoals eten of de tuktuk, maar dat heb je zelf een beetje in de hand als je thailand een beetje kent

    • Wij komen ook al jaren in Thailand en onze favorieten zijn de eilanden. Tot onze verbazing 3 jaar geleden moesten we op PhiPhi island tax betalen bij aankomst. Dat was in het verleden niet, maar iemand zal er wel beter van worden. Het wordt er alleen niet leuker op voor de toeristen.

  13. Geachte lezer

    Ik denk dat de thaise excursies zich zelf ook in de vingers snijden.
    Ik woon dicht bij thaise houten tempel in Naklua.
    Daar hanteren ze de vaste prijs voor buitenlanders 500 baht wel of geen thaise id.
    Tuinen en dieren park Nong Nooch hanteert 50’procent korting of zo iets als je in bezit ben van thaise id.
    De kraampjes en floating market betaal je niets met thaise id.
    Ik krijg gem 10 gasten per jaar al 10 jaar lang en ga dus nooit met mijn gasten langs die houten tempel en wel met veel van mijn gasten langs Nong Nooch en floating market.
    Ik heb ze hier per email wel eens op gewezen maar raad eens geen antwoord ! Terwijl het wel een hele mooie tempel is.
    Ik was vorige week bij glazen tempel en dierenpark in de buurt van Khun Hahn bij de grens met Cambodja
    Helemaal geen toegangsprijs dus leuk mijn gasten dit weer voor de 4e keer laten zien.

    Vriendelijke groeten Peter Yai

    • Toen wij naar sanctuary of truth zijn geweest moesten wij evenveel betalen als de thai 500 bath
      En eerlijk gezegt vind ik die 500 bath wel besteed 1 van de mooiste tempels die ik al gezien heb
      Grtz Danielsan

  14. ik ben hezelfde tegen gekomen op een markt,in Jomtien de voormiddag was alles met de prijs aangeduid,in de namiddag om 5 uur waren de prijzen weg voor de farangs en was de prijs hoger.
    De reden dat deze professer aanhaald is voor mij kinderpraat;Ze zouden beter in de school van kindsaf leren voor eerlijk om te gaan in het leven,en de grote zouden het voorbeeld moeten geven en dan moeten de allergrootste het eerste voorbeeld geven ?????
    Thailand blijft Thailand en binnen honderd jaar is het nog zo.
    Ze beseffen niet dat ze over hun eigen kuil zullen vallen en dat de farang naar andere landen uitziet.

    • Helemaal mee eens, ze graven inderdaad hun eigen kuil, jammer dat ze daar geen inzicht in hebben, iets meer betalen ok, maar dat dit ondersteund wordt door Thailand dat toeristen sowieso grof belazerd mogen worden omdat ze geen Thai zijn, dat gaat mij iets te ver.

  15. Ga uit principe niet meer naar dat soort attracties..

    Thais betalen toch ook niet vijf x de toegangsprijs in de Keukenhof ?

  16. Ik heb er weinig problemen mee om wat (meer) te betalen. Ik ben
    dit jaar drie keer geweest en de laatste keer was net de druppel. 150 vragen als iets 50 is dan kom ik er wel met je uit maar 400 vragen is me te gek. Dit jaar dus geen Thailand maar Vietnam of Cambodja oid.

  17. Dat er voor veel dingen verschillende bedragen wordt gevraagd is voor mij niks nieuws en heb daar mits het niet de spuigaten uitloopt vrede mee. Wat ik veel kwalijker vind is dat je als falang vaak gewoon automatisch te weinig geld terugkrijgt bij het betalen van een bepaald bedrag, omdat ze denken dat hij/zij het toch niet doorheeft of gewoon geld zat heeft.

  18. Ik woon hier al 37 jaar, heb permanent residency, een gezin met kinderen en een kleindochter die allen de thaise nationaliteit hebben. Ik pas er voor meer te betalen dan een thai voor wat dan ook. Alleen bij natuurparken geldt sinds enige tijd de farang prijs ongeacht de status in Thailand. Daar ga ik dan ook niet meer heen.
    De department of national parks die de farang 10x zo veel laat betalen geeft wel een slecht voorbeeld af. Als een overheids orgaan dit legaal mag doen, dan denken anderen (winkels, restaurants etc) dat het geen probleem is.
    Wat wel acceptabel zou zijn is bepaalde groepen discount te geven, zoals ouderen, scholieren, inwoners van de provincie etc.

  19. Ik heb er niet zoveel last van, immers mijn Thaise echtgenote regelt het meeste van inkopen tot hotel reservering en ach dat Grand Palace daar kan ik me niet druk om maken. Maar laat ons de hand in eigen boezem steken, een miljonair betaald in Nederland net zoveel zorgpremie als een minimumloner is uitermate oneerlijk!

  20. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als een buitenlandse toerist bijvoorbeeld voor een kaartje voor het Rijksmuseum meer zou moeten betalen dan een Nederlander. Er is tenslotte alleen de afgelopen 10 jaar al 400 miljoen euro belastinggeld in gestopt voor een verbouwing en 80 miljoen voor twee schilderijtjes.
    Het privilegiëren van bepaalde zaken voor mensen die staatsburger van een land zijn is ook helemaal niet zo vreemd. Dat geeft nu eenmaal bepaalde rechten, en ook plichten.
    Je kunt je in veel bochten gaan wringen en het racistisch vinden, en dat is politiek vast heel correct, maar dan kun je net zo goed beweren dat prijsdifferentiatie op basis van bijvoorbeeld ‘kinderen half geld’ leeftijdsdiscriminatie is.
    Maar goed, zoals Rob Joppe al zegt, door deze scandaleuze praktijken is het toerisme totaal ingestort, complete straten liggen er desolaat bij, inboedels en woningen koop je inmiddels voor een habbekrats, de idyllische rust van weleer keert overal terug, dus die paar euro extra af en toe wordt ruimschoots gecompenseerd.

  21. Toch vind ik het gewoon niet kunnen…En als mij op de markt een prijs gevraagd wordt voor een kilo tomaten die het dubbele bedraagt van de prijs in Tesco of Big C dan zeg ik dat ook (in het Thai) en meestal krijg je dan de “amazing smile”…Nu ja, dan zeg ik gewoon dat ik niet koop bij dieven…de “smile” blijft wel op het gezicht van de marktkramer…maar de Thaise omstaanders vinden dit duidelijk niet leuk. Wanneer ik als leraar genoegen moest nemen met het halve loon van een Thai die geen fatsoenlijk woord engels kon uitbrengen heb ik daar ook voor bedankt….Ze zullen het nooit leren.

  22. ik moet nu iets zeggen ik ben met mijn thaise vriendin naar een kesrt dine geweest in klein vlaanderen pataya uitgebaat door een belg van mijn stad ;ik moest het dubbele betalen als mijn thaise vriendin
    hij zal nu wel begrijpen waarom hij nu minder klanten heeft dan voordien hij heeft zijn zaal al met helft verkleind (nu zal hij wel begrijpen waarom)

    • ‘Voor hetzelfde geld’ kun je zeggen dat het een aardige geste is om toeristen/buitenlanders die hun Thaise vriend(in)/vrienden meenemen korting te geven.
      Het is vaak een kwestie van perceptie.

    • Zoals Frans zegt.
      2de persoon aan halve prijs.
      Het is maar hoe je het bekijkt.

  23. Blijf dan ook weg uit het zwembad van Brasschaat. Daar moet je ook meer betalen als je geen inwoner bent van deze gemeente. Of ga je dan ook zeggen dat je gediscrimineerd wordt als rijke Hollander? Dit principe wordt overal gehanteerd in de wereld. Wie mee heeft bijgedragen aan een bepaald project dmv belastingen wordt in vele gevallen de kans geboden om een lagere toegangsprijs te betalen. Als je daar geen vrede mee kan nemen blijf dan thuis ipv er één of andere professor bij te sleuren die wat uit zijn nek staat te kletsen.
    Trouwens, mijn Thaise vriendin heeft een Noord Aziatisch uiterlijk en wordt telkens gevraagd of ze een Thaise is. Zo niet betaalt ze evenveel als de blanke buitenlander.
    Één keer vroegen ze aan haar om de volle pot te betalen terwijl ze mij gratis binnen lieten omdat ik een zonnebril en Thaise politiepet had opgezet. Grappig toch?

    Misschien een goede tip voor diegene die geen eurootje teveel wenst te betalen.

    • Ik wou net reageren toen ik dit las. Inderdaad, het is niet iets exclusief in Thailand. Jij noemt al een voorbeeld, ik kan melden dat wanneer je naar Disneyland Parijs gaat, je aanzienlijk meer moet betalen dan een Parijzenaar.

      Dus ben je er niet mee akkoord hier in Thailand, kies dan een andere bestemming. Of doe als ik, Nong Nooch, Tempel of Sanctuary, … onderhandel en lukt het niet, keer om en rij weg.

      Bovendien, hier in Isaan heb ik nooit last mee, krijg altijd de correcte prijs. Heb wel de moeite gedaan om de taal te leren … .

  24. Nu de mensen die langer dan 180 dagen in Thailand in principe belastingplichtig zijn, wat niet wil zeggen dat je belasting hoeft te betalen, zou het te billijken zijn dat men ook wat meer rechten zou krijgen. Dat zou om te beginnen met gelijke entree prijzen al een vooruitgang zijn. Het zou een kortingskaart kunnen zijn bijvoorbeeld af te geven door het belastingkantoor war je onder valt.

  25. Dat de dubbele prijsstelling schadelijk is voor de Thaise reputatie van gastvrij is zeker een feit, zie de reacties op dit artikel.
    De argumentaties van de professor slaan nergens op, zou het liggen aan de intervieuwer Coconuts, vrij vertaald Gogonuts.
    Dat arme Thaise mensen de mogelijkheid moeten hebben om de musea te bezoeken? Mooi sprookje, iemand uit zeg Chiang Mai die naar Bangkok weet te reizen kan de reis wel betalen?
    Farang Grand Palace 500 bath en Thai gratis, is te gek voor woorden.
    Dat er iets betaald moet worden, allez, anders valt er ook niets te bezichtigen gezien onderhoudskosten.
    Dat een Chinees, Vietnamees, etc. ook gratis entree hebben is incorrect, inconsequent en storend.
    Die taxichauffeur en de straatverkoper pareren we wel, te hoge prijs, geen handel.
    Veel Farang gaan mede naar Thailand op vakantie, omdat het hen daarheen financieel mogelijk is en niet naar ik noem maar wat, Engeland of USA.
    Overigens, als Thai cq. buitenlanders in Nederland vakantie komen vieren, dan moeten ze ook rijk zijn, dus dan in NL de prijzen voor buitenlanders ook maar omhoog? Gelijke monniken is gelijke kappen.
    Een expat die in Thailand komt werken en meer verdient dan een Thai is een logische zaak, dat zijn mensen die in Thailand werken omdat ze gespecialiseerd zijn en dus extra betaald moeten worden, dat worden ze ook elders in de wereld, anders mag de Thai het zelf opknappen, wat niet lukt dus. Om die expat dan extra te laten betalen voor een toeristische attractie, terwijl deze feitelijk tijdelijk in Thailand woont? Rare onredelijke redenering.
    Ondanks mijn hiervoor staande reactie, ben ik inconsequent en ja, als ik het GrandPalace wil bezoeken betaal ik die 500 bath, ik laat me voor dat beetje geld niet de pronkstukken van Thailand onthouden.
    Beetje meer kan ik mee leven, maar hier is sprake van een onbalans en dat is jammer en, nogmaals, schadelijk voor de reputatie van Thailand.
    NicoB

  26. Ik denk dat iedereen wel weet dat een Thai, zijn producten of entree goedkoper krijgt dan een toerist. Ik betwijfel of Thailand zich beseft dat als je op deze manier omgaat met toeristen dit geen voordeel gaat opleveren voor Thailand als toeristische trekpleister, maar laten zij eerst zorgen dat ze het regenwater op een goede manier kunnen afvoeren , ik denk dat ze daar veel meer voordeel kunnen halen voor bezoek aan Thailand. Wordt de toerist dan continue bedrogen met aankopen en wordt dit ondersteunt door hun beleid, dan denk ik dat ze daar een heel klein snappertje hebben en dat uiteindelijk de schade groter is dan ze zich kunnen voorstellen.

  27. Mijn vrouw heeft een NL paspoort en vraagt telkens waarom zij de prijs van een falang niet hoeft te betalen.:) 🙂

  28. Voor mij komt dat telkens over als racisme. In Europa zou dat zo worden bekeken. Het is nu “IN” ; De rijken moeten betalen. Ik vind dat volkomen oneerlijk. De rijken betalen so wie so al veel meer. OOk in Thailand. Wat wij hier spenderen brengt de bevolking en de staat al heel wat op. Veel meer dan de gemiddelde Thai afdraagt.Iedereen gelijk voor de wet en dat is eerlijk. Heb je meer dan spendeer je meer.

  29. Ik kan me die boot nog herinneren naar het Samosir eiland ((Lake Toba, Sumatra). kostte 5 cent, maar voor ons 10. ‘Don.t give me that shit!’, riepen de hollandse meiden uit. Ik schaam me nog steeds kapot, van dit volk deel uit te maken.

  30. Overigens, is het de Thais die tegen kom, hun eer te na, een farang meer te vragen. Ik vraag dan ook nooit vooraf naar de prijs, die is altijd redelijk, naar hun maatstaven,dus gelijk wie de klant is.

  31. Over dubbele prijzen is al veel gezegd, zo’n systeem is niet vreemd om minima toegang te geven tot faciliteiten of andere vergelijkbare vormen van promotie. Op andere gebieden is het simpelweg discriminatie.

    Maar de discussie deed me ook denken aan tempels, bij sommige zoals Doi Suthep in Chang Mains vragen ze ook een toegangsprijs voor buitenlanders. Dat is natuurlijk niet vreemd als het (hordes) toeristen zijn want gebouwen hebben ook onderhoud nodig. Maar als je die fee ook moet betalen als je merrit komt maken (to make merrit) is absurd. Ik was behoorlijk op mijn tenen getrapt toen ik moest betalen in Chang Mail terwijl ik merrie wou maken. Normaliter betaal ik dan voor de lotus, wierrook, kaarsje en bladgoud en laat nog een losse donatie over. In het geval van een toegangsprijs tot een tempel mogen ze van mij door de … zakken en doe ik dat niet want ik ga niet dubbel betalen en mij respectloos als een wandelende geldbuidel laten behandelen. Boeddha zou zich omdraaien in zijn graf hoe sommige tempels te werk gaan!

  32. Medicijn nodig?
    Vooruit, misschien wel aardig ook deze reactie te plaatsen.
    Moeite met het meer betalen dan een Thai?
    Oké, betaal eenmalig 5.000 bath in een eigen spaarpotje.
    Bezoek gebracht aan iets en meer moeten betalen dan een Thai, geef het verschil uit je eigen spaarpotje aan je portemonnaie terug.
    Ben er van overtuigd, dat je in geen 10 jaar de 5.000 bath opmaakt.
    Ben je van je onaangename gevoel verlost en heb je geen Tiffy meer nodig om te herstellen van de schokkende ervaring.
    Kortom, waar praten we over, 135 Euro in meer dan 10 jaar, dat is toch wel overkomelijk en zie je toch al het mooie van Thailand voor een prikkie.
    NicoB

  33. Vanwaar blijven jullie het toch halen dat het Thaise toerisme achteruit gaat omdat de Thaise onderdaan de mogelijkheid wordt geboden om bepaalde nationale instellingen zoals musea, natuurparken en/of monumenten aan een voordeeltarief te bezoeken? Deze bewering wordt niet door objectieve feiten ondersteund en is een typisch voorbeeld van ‘wishfull thinking’.

    Enkele cijfers die er wel toe doen: Ondanks verschillende bomaanslagen is het toerisme in Thailand in het eerste kwartaal van 2016 gegroeid met 15,5%. De voornaamste bronnen die de economische groei van Thailand aanzwengelen zijn het toerisme en overheidsuitgaven. Het toerisme in Thailand maakt 10% van het bbp uit. (Bron fd.nl)
    De totale groei voor 2016 en 2017 wordt op 3,2% van het bbp geraamd. (Bron Further East.nl)

    Ter vergelijking: Belgisch geraamde groei voor 2016 is 1,2% en voor 2017 1,4% van het bbp.

    Voor Nederland wordt er over dezelfde periode een groei van ongeveer 2% beraamd. (Bron fd.nl)

    Een goede raad: stop toch met dat typisch Noord-Nederlands denken en verruim jullie blik op de wereld.

  34. Beste Chris, de reageerders halen dat uit bv. de reacties op deze posting, een aantal geven aan dat dit invloed heeft op hun beslissingen en die vallen hier en daar negatief uit voor Thailand. Breed onderbouwd op gedegen onderzoek is dat niet, dat is ook wel duidelijk.
    Jouw onderbouwing bewijst ook niets, want dat in Thailand het toerisme op zich gegroeid is en het bbp in Thailand beter gegroeid is dan in België of Nederland zegt niets.
    Waarom niet? Nou, omdat als het toerisme niet geschaad zou worden door hetgeen waar sprake van is in de posting, dan zouden de Thaise groeicijfers dus hoger hebben kunnen uitvallen; ook jij geeft hier dus geen breed onderbouwd gedegen onderzoek naar de invloed van het dubbele prijssysteem in Thailand.
    Wat is het gebied waar typisch Noord-Nederlands gedacht wordt? Groningen, Friesland, Drente? Begrijp wel wat je bedoeld, zie mijn 2 eerdere reacties.
    Groet,
    NicoB

    • Dag Nico, met die cijfers kan je inderdaad niet bewijzen dat het toerisme al dan niet schade ondervindt uit het feit dat de Thaise bevolking bepaalde instellingen aan een voordeliger tarief kan bezoeken. Wat de cijfers wel bewijzen is dat het toerisme er niet achteruit gaat, wel integendeel. En wat ze ook bewijzen is dat ze het daar toch niet zo slecht doen.
      En die harde roepers die beweren dat ze in het vervolg naar Cambodia of Vietnam gaan omdat ze in een natuurpark een paar euro meer moeten betalen dan een Thai, dat is toch om te lachen zeker. Zij hopen alleen maar dat hun geklaag invloed kan uitoefenen op het Thaise beleid. En naar mijn bescheiden mening maken ze daar toch een misrekening. Alleen maar omdat hun druppel al is verdampt voordat hij de hete plaat heeft bereikt.

      En ooit al over de Moerdijk gehoord?

Reacties zijn gesloten.