Met Kerstmis zag het er voor de huisartsenpost Be Well in Hua Hin allemaal erg voorspelbaar uit. Opstarten en dan langzaam groeien naar het gewenste resultaat. De uitbraak van Covid-19 heeft na februari de zaken in een stroomversnelling gebracht. “Het is met name de onzekerheid die de mensen dwars zit”, zegt oprichter en oud-Venlonaar Haiko Emanuel.

Be Well is de eerste huisartsenpost in Thailand en dan ook nog opgezet door twee Nederlanders, de onlangs gepensioneerde Nederlandse huisarts Daan van Groenewegen (64) en zijn vriend/ondernemer Haiko Emanuel (61). De post is gevestigd in een nieuw gebouw op het luxe bungalow- en villacomplex de Banyan.

Thailand heeft een goed ontwikkeld gezondheidssector, zeker in vergelijk met andere opkomende markten in Azië. De sector is altijd hoge prioriteit geweest voor de Thaise overheid. Door het hele land hebben patiënten toegang tot zorg.

Haiko: “Vreemd genoeg kent de Thaise zorgsysteem echter nauwelijks professioneel georganiseerde ‘eerstelijnszorg’.  Thaise patiënten gaan traditiegetrouw naar het ziekenhuis, ook voor een verkoudheid. Er zijn wel kleine klinieken, maar die leveren voornamelijk gespecialiseerde diensten. Het opleidingssysteem kent ook geen gespecialiseerde huisartsenopleiding, zoals in Nederland.

De groep die de professionele eerstelijnszorg met name mist, zijn de Westerse expats die Thailand hebben verkozen als vaste woonplaats, of overwinteringsplek, meestal na pensioen. Ze missen hun huisarts voor de basiszorg, als begeleider naar de gespecialiseerde zorg, en als vertrouwenspersoon.” Daar komt in deze crisis bij dat sommige expats langer in Thailand moeten blijven, niet voldoende medicijnen bij zich hebben of een check up moeten hebben. “Soms halen we zelfs medicijnen uit Nederland”, zegt Haiko.

De aankondiging dat Be Well ook voorziet in (griep)vaccinaties heeft veel patiënten naar de post gebracht. Sommige mensen zijn zo bang om de deur uit te gaan dat ze de prik thuis willen krijgen, of zelfs buiten het gebouw van Be Well…

Vooral die vertrouwenspersoon speelt een grote rol bij de huidige Corona-crisis, al is Hua Hin met 15 gevallen niet direct een broedplaats voor het virus. Het is met name de bezorgdheid die patiënten er toe brengt zich te wenden tot Be Well. Sinds de start hebben al meer dan 2000 mensen de weg naar de post weten te vinden. 320 van hen hebben zich als ‘lid’ aangemeld. De helft van de patiënten komt uit Europa, vrijwel gelijkelijk verdeeld over Nederlanders, Zweden en Zwitsers. Dat zijn landen die, evenals in Nederland, het systeem van de eerstelijns zorg kennen en een band zoeken met ‘hun’ huisarts.

De grootste klacht van Nederlanders in Thailand is niet de kwaliteit van de ziekenhuizen, maar het probleem de goede specialist te vinden en de neiging tot overbehandeling & overmedicatie van de private ziekenhuizen. Huisarts Daan Groenewegen: “In Nederland moet ik moeite doen om patiënten in een ziekenhuis te krijgen, in Thailand is de uitdaging ze er weer uit te krijgen…”.

Lidmaatschap is een voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de 24-uurs thuiszorgdiensten. Nieuwe leden ondergaan een uitgebreide medische test met ECG en bloed- & urineonderzoek. Leden krijgen ook een ‘medisch paspoort’ dat gebruikt kan worden voor eventuele medische spoedhulp elders in Thailand. Verlenging van het lidmaatschap kost THB 1.200 per jaar, inclusief de jaarlijkse medische check-up. Leden van Be Well krijgen na verwijzing van Be Well ook kortingen op de diensten van de lokale ziekenhuizen (met name voor scans, operaties en opnames). Omdat veel buitenlanders niet of beperkt verzekerd zijn is kostenbeheersing ook een belangrijke taak voor de huisartsen van Be Well.

Hoe denken de Nederlandse zorgverzekeraars over dit initiatief: De Nederlandse zorgverzekeraars zijn positief over Be Well. Dirk Pons, medisch directeur DSW (verzekeringen): “Voorheen waren Nederlanders direct aangewezen op ziekenhuiszorg terwijl er nu een kwalitatief hoogwaardige eerstelijnsvoorziening is die een groot deel van de klachten kan behandelen. Dit zijn lagere kosten met behoud van kwaliteit”.

En de Thaise ziekenhuizen, zien die Be Well niet als concurrent? Het toonaangevende private ziekenhuis in Hua Hin, Bangkok Hospital, is zeer blij met de komst van Be Well. Het ziekenhuis kan niet (kosten) efficiënt eenvoudige consulten en huisbezoeken uitvoeren en ziet graag deze eerstelijnszorg bij Be Well. Be Well kan dan gerichte doorverwijzingen sturen naar dit, en andere, ziekenhuizen voor bijvoorbeeld radiologie, gespecialiseerde consulten, operaties en opnames. Bangkok Hospital ziet ook een rol voor Be Well in de communicatie met Westerse patiënten. Thaise patiënten gaan zelden in discussie met een arts, Westerse patiënten zijn doorgaans gewend aan dialoog.

De post in Hua Hin is eind december 2019 gestart met twee Thaise artsen, een fysiotherapeute en twee verpleegkundigen. Ze worden geadviseerd & ondersteund door de Nederlandse huisarts Daan Groenewegen die als medisch consultant aan het centrum verbonden is en regelmatig Thailand bezoekt. Groenewegen is ook eigenaar van het Medisch Centrum Driebergen dat als kennis- en opleidingscentrum fungeert voor Be Well.

Verder is er een Adviesraad bestaande uit de in Hua Hin woonachtige gepensioneerde huisarts Gerard Smit uit Hoogvliet, gepensioneerde cardioloog Ben van Zoelen van het Diaconessen Ziekenhuis in Utrecht, en oud-cruiseschip arts Chris Taylor. Voor de 55-jarige Engelsman Tailor heeft Be Well een werkvergunning aangevraagd om General Manager te kunnen worden per eind april.

De huisartsenpost is 7 dagen in de week open. Op werkdagen van 8.00h tot 18.00h en in het weekeind van 10.00h tot 16.00h. De teamleden doen ook huisbezoeken en de artsen zijn ’s nachts beschikbaar voor spoedgevallen.

Meer informatie: www.bewell.co.th

8 reacties op “De huisartsenpost (Hua Hin) in tijden van Corona”

  1. ser kokke zegt op

    Geen huisartsen in Thailand?
    Waar ik woon in het noorden van Thailand
    ken ik drie huisartsen, er zijn er meer. Ze werken overdag in het ziekenhuis en hebben vanaf 18.00 uur een huisartsen praktijk, die hetzelfde doet als ik in Nederland gewend was: een pilletje voor van alles en nog wat, een griepprik, verzorging van letsel.
    Ik denk dat er overal in Thailand van die huisartsen zijn.
    En medicijnen? In overvloed.
    Dus…………?

    • Erik zegt op

      In Hua Hin is ( was) inderdaad geen enkele huisartspraktijk . Als er iets was moest je dus altijd naar het ziekenhuis .

    • Michel zegt op

      Ik ben het met je eens bij mijn vrouw in sri thep 2 huisartsen alleen mijn vrouw gaat voor check van haar suikerziekte naar ziekenhuis want maand medicijnen kost voor inwoners van provincie 30 bath en medicijnen huisarts zijn duurder. wat voor medicijnen je ook nodig heb 30 bath in ziekenhuis

    • willem zegt op

      De artsen die jij benoemd zijn vooral specialisten die na hun dient in het ziekenhuis nog een prive’ kliniekje hebben die dan doorgaans vanaf 17.00 open is. Door jaren lange ervaring zijn velen ook in staat om een echte huisarts te zijn. Maar vaak nog steeds op zijn thais. Een bezoek aan de dokter gaat dan ook meestal gepaard met een zak vol medicatie. Een docter die niets voorschrijft is geen goede docter. Zo lijkt het wel.

    • theoS zegt op

      Thailand kent absoluut geen huisartsen. Die clinics die openen na 1800 uur zijn beunhazende hospital artsen die wat extras bijverdienen met pilletjes en poeders uit hun eigen, zeer kleine, apotheek voor te schrijven. Bij iets ernstigs krijg je de raad om een arts in een ziekenhuis te raadplegen.

      • chris zegt op

        In mijn buurt is een kliniek met een gepensioneerde arts van Sirirat ziekenhuis. Niks dan lof over deze man die op zijn leeftijd nog patienten wil helpen. De dokter in de buurt van het Ministerie van Werkgelegenheid waar ik jaarlijks altijd mijn medische verklaring haal voor mijn werkvergunning , is ook al 69 jaar maar werkt nog steeds.
        Beiden spreken perfect Engels.

  2. willem kalasin zegt op

    Niets dan lof over het initiatief door deze Nederlandse artsen. Jammer dat het zo ver weg is. Maar de Thaise. artsen, door sommigen “Schnabbelaars” genoemd zijn hier gelukkig wel en volgens mij ook ter zake kundig in ieder geval voorkomend. Wat ik mis in het artikel zijn de honoraria die onze landgenoten rekenen. Aan de inrichting te oordelen, die er fraai uitziet, denk ik dat er weinig Thais langskomen met een zere vinger.

  3. Fred S. zegt op

    Geweldig Be Well. Petje af.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website