ambassade

Wanneer je in Thailand woont of er op vakantie gaat, kan er altijd iets onverwachts gebeuren. Eén op de vijf Nederlanders maakt iets vervelends mee op vakantie. Voorbeelden hier van zijn onder andere: ziekte, ongeval, diefstal, geweld of vermissing.

Nederlanders in Thailand kunnen bij sommige problemen een beroep doen op de Nederlandse ambassade in Bangkok. Dit heet ook wel consulaire hulp.

Wanneer consulaire hulp?

Je kunt consulaire hulp in Thailand krijgen bij de volgende situaties:

  • vermissing van vrienden of familieleden;
  • arrestatie;
  • overlijden van vrienden of familieleden;
  • opname in een ziekenhuis;
  • onveilige situaties, zoals rampen en aanslagen.

De Nederlandse ambassade geeft geen geld en verstrekt ook geen lening. De ambassade kan alleen bemiddelen als je in geldnood zit. Bijvoorbeeld wanneer je door een noodsituatie terug moet naar Nederland. In dat geval neemt het ambassadepersoneel contact op met familie of vrienden en kunnen zij geld overmaken naar Thailand.

Grenzen aan hulp

De Nederlandse ambassade heeft beperkte mogelijkheden om jou te helpen. De ambassade:

  • moet de regels en wetten van Thailand respecteren;
  • betaalt geen privé-rekeningen zoals, hotelrekeningen, medische kosten en boetes;
  • kan geen visum voor Thailand verstrekken;
  • bemiddelt niet bij het zoeken naar werk of het aanvragen van een werkvergunning.

Kosten consulaire hulp

Consulaire hulp in het buitenland is niet gratis. Er gelden verschillende tarieven voor consulaire hulp. Dit zijn vastgestelde prijzen per consulaire dienst. Zo kost bemiddeling bij het oplossen van financiële problemen in het buitenland € 50,-.

Reisverzekering: hulp van een alarmcentrale

Zoals gezegd, de ambassade kan maar beperkt hulp verlenen daarom is het belangrijk dat je ook altijd een goede reisverzekering afsluit als je naar Thailand gaat. Wanneer jij een reisverzekering hebt afgesloten, heb je namelijk recht op hulpverlening door de Alarmcentrale. Deze is 24-uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Je kan je verhaal altijd in het Nederlands kwijt. De Alarmcentrale helpt jou onder andere in de volgende situaties:

  • de alarmcentrale onderhoudt contact met jou in het buitenland als je ziek wordt;
  • zorgt ervoor dat de familie in Nederland geïnformeerd wordt indien dat noodzakelijk is;
  • geeft een garantstelling af voor de medische kosten (indien meeverzekerd) van een ziekenhuis in Thailand;
  • zorgt voor een eventule repatriëring (terughalen naar Nederland);
  • regelt vervoer terug bij het voortijdig afbreken van je vakantie in geval van nood;
  • zorgt voor het repatriëren van het stoffelijk overschot bij overlijden in het buitenland;
  • indien nodig regelen zij psychische hulp in het buitenland.

Deze hulpverlening is kosteloos omdat ze gedekt zijn onder de SOS kosten van een reisverzekering.

Voor expats in Thailand is een Nederlandse (doorlopende) reisverzekering helaas geen optie. In de voorwaarden van reisverzekeraars staat dat men ingezetene van Nederland moet zijn.

Woon je in Nederland en ga je naar Thailand om te overwinteren of een ander lang verblijf? Denk er dan aan dat de periode dat je aaneengesloten in het buitenland mag verblijven, gemaximeerd is. Meestal is dit 60 – 100 dagen op een standaard doorlopende reisverzekering. In sommige gevallen kan je dit tegen betaling van extra premie uitbreiden tot maximaal 180 dagen.

Er zijn (aflopende) reisverzekeringen waarmee je tot maximaal 24 maanden in het buitenland mag verblijven, zoals de Globetrotter verzekering van Allianz Global Assistance.

Bron: Rijksoverheid.nl en Reisverzekeringblog.nl

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website