Vliegen naar Azië populair, prijzen gaan verder dalen in 2014

Het aantal reizigers tussen Europa en Azië stijgt spectaculair, terwijl de prijzen de komende tijd blijven dalen, dat stelt Advito in de Industry Forecast voor 2014.

De prijzen voor vluchten binnen Europa blijven gelijk. Bovendien gaat Europa de VS geleidelijk inhalen op gebied van bijkomende kosten voor services die vroeger gratis waren.

Uit verschillende rapporten blijkt dat de economie weer enigszins groeit. Volgens Advito blijven de prijsstijgingen voor luchtvaart, hotel en autoverhuur over het algemeen gelijk aan de inflatie. Wel gaat Europa duidelijk mee in de – oorspronkelijk Amerikaanse – trend van bijkomende kosten.

Luchtvaartmaatschappijen vragen steeds vaker geld voor diensten die vroeger in de prijs inbegrepen waren, zoals bagage en maaltijden. Loyaliteitsprogramma’s bieden voorlopig nog vrijstellingen, maar het vermoeden dat die binnenkort vervangen worden door duurdere all-in pakketten.

Goedkoop vliegen in de lift

Andere belangrijke voorspellingen: de prijzen voor vluchten binnen Europa blijven gelijk in Economy Class. De prijsstijgingen in Business Class en op intercontinentale vluchten zijn lager dan verwacht en in lijn met de inflatie.

Vluchten van en naar het Midden-Oosten worden zichtbaar goedkoper: het grote aanbod en de concurrentie van de golfmaatschappijen zorgen voor een gemiddelde prijsdaling van 5%, ook al stijgt het aantal passagiers tussen Europa en het Midden-Oosten met 12,2% in Economy en 8,6% in Business Class. Tussen Europa en Azië groeit het aantal reizigers in Economy met 6,1%.

Goedkoop vliegen zit duidelijk in de lift, want bij de lowcostmaatschappijen beginnen easyJet, Ryanair en airBerlin de concurrentie van Wizz Air, Vueling, Germanwings en Norwegian te voelen.

Hotelprijzen stijgen in topsteden

In de meeste regio’s stijgt het aantal hotelboekingen, al is die stijging in West-Europa minder duidelijk. De grote hotelketens probeerden hun prijzen in 2013 met 9% te laten stijgen, maar dat was te hoog gegrepen. Zo blijkt uit de huidige cijfers: de hotelprijzen stijgen overal met zo’n 4-5% behalve in Europa en het Midden-Oosten waar de stijging beperkter blijft. Europese topsteden zoals Rome (+20,4%), Londen (+8,4%) en München (+10%) vertonen in het eerste kwartaal van 2013 wel een sterke groei.

Gepast omgaan met terreurdreiging

Er is onder reizigers weinig onrust over terrorisme of epidemieën, al tonen de terreurdreiging van al-Qaida in augustus en de calamiteiten in Egypte en Syrië aan dat daar snel verandering in kan komen. Door de rellen in Noord-Ierland, Brazilië en Turkije weten we nu dat zowel bestaande als nieuwe markten niet immuun zijn voor maatschappelijke ontwrichting.

2 reacties op “Vliegen naar Azië populair, prijzen gaan verder dalen in 2014”

  1. Farang tingtong zegt op

    Ik heb hier dubbele gevoelens bij, voor de portemonnee is dit heel goed nieuws besparen is altijd fijn, aan de andere kant word het voor veel mensen nu wel heel erg makkelijk gemaakt om ook hier naar toe te komen, en dan doel ik op de westerlingen die zich hier totaal niet kunnen gedragen.
    Ik gun dit een ieder hoor en ja wie ben ik om dit te zeggen, alleen ben ik bang dat het hier straks net als in Nederland gaat overheersen.
    Hopelijk heb ik het met deze stelling helemaal aan het verkeerde eind, maar ja dan doe ik in ieder geval mijn naam eer aan.

    Farang tingtong

  2. BA zegt op

    Klopt, ik vind het ook altijd een leuke belevenis om naar de kapper te gaan.

    Hier moet je eerst in een stoel gaan liggen, vervolgens komt er een meisje je haar wassen. Dan word je naar de knipstoel gebracht, waar een ander je knipt, meestal een man. Dan weer terug naar de was stoel waar het meisje je haar weer wast en je hoofd een beetje masseert. Dan weer terug naar de stoel waar het meisje je haar in model brengt met wat gel, en de kapper zelf maakt het vervolgens af en doet de finishing touch. Allemaal voor 200 baht 🙂


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website