Tijdens de Farnborough International Airshow in Hampshire (Engeland) is dit jaar is voor de 10e keer de prijs voor beste luchtvaartmaatschappij ter wereld uitgereikt, de zogenaamde ‘World Airline Awards’ van Skytrax. 

Dit jaar ging deze eer naar Cathay Pacific. Deze in Hong Kong gevestigde luchtvaartmaatschappij imponeert met hoge normen in service en luxe aan boord. Qatar Airways eindigde op de tweede plaats, Singapore Airlines werd derde en Emirates vierde.

Cathay Pacific neemt deze prestigieuze titel over Emirates die vorig jaar als beste airline was gekozen.De winnaar wordt bepaald door de stemmen van miljoenen reizigers op de website van Skytrax.

World Airline Awards 2014

  1. Cathay Pacific
  2. Qatar Airways
  3. Singapore Airlines
  4. Emirates
  5. Turkish Airlines
  6. ANA All Nippon Airways
  7. Garuda Indonesia
  8. Asiana Airlines
  9. Etihad Airways
  10. Lufthansa

Bron: CNN

24 reacties op “En de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld is …?”

  1. samee zegt op

    Turkish Airlines op 5?? Opeens werd deze uitslag heel erg ongeloofwaardig.

  2. Cornelis zegt op

    Opvallend is dat Turkish Airlines, zoals dat al eerder gebeurde, als de beste Europese luchtvaartmaatschappij uit deze gerenommeerde verkiezing komt. Ik heb er verschillende malen mee gevlogen, ook intercontinentaal, en was daar zeer over te spreken. Bieden ook prima verbindingen met Bangkok vanaf Amsterdam, via Istanbul.

    • Samee zegt op

      En laten je in Istanbul regelmatig urenlang wachten.

  3. Sjaak S zegt op

    Als ex-Lufthansa medewerker ben ik blij dat deze op plaats 10 staat. Valt te bedenken dat er dit de enigste West-Europese maatschappij is die op dat lijstje staat.
    Turkisch Airlines is naar wat ik heb horen zeggen, een uitstekende airline.
    De anderen zijn bijna allemaal Aziatische maatschappijen.
    Maar ook hier worden eigenlijk appels met peren vergeleken. Europese producten zijn gewoonweg duurder en wil je met de concurrentie mee kunnen doen, moeten er dingen weggelaten worden, die een Cathay Pacific wel kan bieden. Je kunt eigenlijk ook een Turkisch Airline niet met een West Europese vergelijken. Ook daar speelt de financiële kant een grote rol.
    Niet alleen kunnen de meeste Aziatische Maatschappijen de vluchten goedkoper aanbieden, ze hebben ook minder personeelskosten (d.w.z. slechtere contracten voor hun personeel, lagere standkosten, voordeel van minder beperkingen op vertrektijden vanuit hun land (nachtvluchtverbod in Frankfurt vanaf 11 uur ’s avonds) en zovoorts.
    Je mag eigenlijk pas gaan vergelijken, wanneer alle maatschappijen onder dezelfde voorwaarden kunnen opereren. Kijken wie dan wint. Ik wed dat mijn oude maatschappij dan nóg verder naar boven zal komen.

  4. chris zegt op

    En wat is dit dan?
    Of zijn er zoveel categorieen dat iedere airline wel in de prijzen valt?

    http://www.filipinoreporter.us/business-and-finance/business-a-travel/3107-ana-awarded-worlds-best-airport-services-and-best-transpacific-airline-at-skytrax-world-airline-awards.html

    • Cornelis zegt op

      Er zijn inderdaad nogal wat categorieën en vandaar ook dat er naast het lijst van de ’totaalwinnaars’ een aantal andere lijstjes is opgesteld. ANA, 6e in het algemene lijstje, wint dan kennelijk de eerste prijs in de categorieën“World’s Best Airport Services” en “Best Transpacific Airline”. Zie voor het totale overzicht http://www.worldairlineawards.com

  5. Kees zegt op

    Als Garuda op de 7e plek staat dan moeten ze toch heel wat verbeterd hebben. Ben in het verleden 2 keer met Garuda gevlogen en allebei de keren bedroevend slecht. De eerste keer 17 uur vertraging. De tweede keer non-stop naar Bangkok geboekt, maar op de retourvlucht werden velen omgeboekt ( waaronder wij ) via o.a. Rome. Dus ook toen weer 10 uur vertraging. Toen besloten om nooit meer met die maatschappij te vliegen.

    • Cornelis zegt op

      Non-stop naar Bangkok met Garuda, vanuit Europa? Dat moet wel héél lang geleden zijn, Kees. Garuda heeft van 2007 tot augustus 2009 een vliegverbod gehad binnen Europa, en is pas in juni 2010 weer naar Europa gaan vliegen, zij het met een tussenlanding in Dubai.

      • Kees zegt op

        De eerste keer was in 1989. De tweede keer moet rond 1997 zijn geweest. Het ergste bij de tweede keer vond ik nog de leugens die er werden verteld door Garuda. Het vliegtuig uit Jakarta zou vertraging hebben gehad. In werkelijkheid was het vliegtuig gewoon in Bangkok , maar had men zwaar overboekt. Ook slechts een paar guldens aan compensatie gekregen na een brief te hebben geschreven. Daarom vind ik het heel raar dat deze maatschappij nu 7e staat. Dan moeten ze wel heel veel gedaan hebben in al die jaren. Maar het maakt mij niks meer uit, want ik zal nooit meer met ze meegaan.

        • Khun Peter zegt op

          Je praat over 25 jaar terug! Toen vlogen ze waarschijnlijk nog met propellervliegtuigen. Eens een dief, altijd een dief?

          • Kees zegt op

            Ook toen vlogen ze gewoon met een 747. Maar het feit dat ze een aantal jaren niet op Europa mochten vliegen zegt genoeg over deze maatschappij. En dit is nog niet zolang geleden. En voor de rest moet iedereen voor zichzelf weten of ie wel of niet met Garuda vliegt. Ik weet ook wel dat ik met iedere andere maatschappij een vertraging kan krijgen, maar ik weet zeker dat ik nooit meer een vertraging krijg bij Garuda. Bovendien vlieg ik altijd non-stop naar Bangkok.

  6. Diny maas de vroedt zegt op

    Vind het jammer dat China airline er niet bij staat. Al jaren hele goede ervaringen mee, en tot nu toe altijd vrij op tijd vertrokken. Personeel erg vriendelijk en goede beenruimte.

    • John zegt op

      Ik vlieg dit jaar voor een vierde keer met China Airlines. Het zijn altijd verzorgde vluchten met weinig of geen afwijking op vluchtschema. De aankomsturen van deze maatschappij zijn ook steeds voortreffelijk,zodat je nog tijd genoeg hebt om voor de middag naar je hotel of op bezoek te gaan.Ze vliegen wel een uurtje langer dan KLM ed.vanwege het toesteltype,maar dat neem ik gezien het prijsverschil er graag bij.Nog een leuk voordeel is dat je op het vliegtuig al een beetje kunt uitpakken met je Thais,want de meeste hostessen hebben het Thais flink onder de knie.

      • ruud zegt op

        Moderator: niet chatten svp.

  7. Nonkelwin zegt op

    Vraagje aan de passagiers vanuit A’dam (naar BKK):

    Is China Airways beter dan Eva Air of is het eerder omgekeerd? (directe verbinding in economy)

    • BA zegt op

      Zelfde pak en laken is mijn ervaring.

      Puntje van verschil is dat China gebruik maakt van het KLM systeem. Dus mocht je in het bezit zijn van een frequent flyer card van KLM, dan kan je dus oa in Amsterdam gebruik maken van de KLM lounge mits je kaart je toegang geeft. En op China vluchten krijg je 80% miles.

  8. KhunJan1 zegt op

    Ik zou het pas vreemd gevonden hebben als de KLM in het rijtje had gestaan.

  9. Jack G. zegt op

    Net wat Chris opmerkt, er zijn wel heel veel prijzen te verdelen zodat iedereen bijna prijswinnaar is. Ik heb slechts met een paar maatschappijen gevlogen en heb ik geen ervaring met CP. Wel is het zo dat over veel maatschappijen een mening rondspookt op internet. Zo moest ik een keer met Noordwest( nu Delta) op pad. Dat zou vreselijk zijn. Te laat vertrekken, je koffer zie je nooit meer, te oude stewardessen( bij een supermarkt hoor je nooit klachten over een oudere medewerker, maar in een vliegtuig schijnt dat enorm belangrijk te zijn) enz. Prima vlucht gehad en misschien wel de beste richting de VS. Ik vlieg nu meestal met Emirates naar Bangkok. 2 kortere vluchten. Voel me daar prima bij. En daar gaat het om. Je moet gewoon kiezen voor de optie die jij het prettigst vindt. Een vertraging kan best een keer voorkomen, maar als een maatschappij de zaak gewoon netjes oplost qua, hotel en eten plus een vergoeding dan is dat beter te accepteren dan de struisvogelmethode.

  10. Caatje zegt op

    Wij vliegen ieder jaar met KLM en zijn uitermate te reden.
    Maar ieder mens is verschillend en iedereen heeft andere wensen.
    Wij vliegen altijd op tijd, vriendelijke bemanning en goede service

  11. Marcus zegt op

    Ik heb te weinig ervaring met al die maatschapijen. Ik vlieg meestal KLM of een van de skye aangesloten airlines, dit om reden van mijn platina status goed te houden. Met platina veel voordelen als de extra koffer , business class lounch ook met economy flights, en vooral de lange rijen voorbij gaan en als eerste naar binnen gaan. Ben net in Nederland aangekomen en op mijn vlucht , KLM, ontdekte ik dat WIFI werkt. Is niet goedkoop maar voor een deel van de vlucht ging het goed. 7 euro voor een uur, 14 voor 24 uur die je natuurlijk niet nodig hebt. Ik heb de 24 uur genomen en een tijdje ging het goed, zelfs op de ipad van mijn vrouw en mijn tablet op dezelfde tijd. Toen op 2/3 e van de vlucht ging het fout, alsmaar afbreken van internet connectie, ook op een derde PC waar ik het op geprobeert heb. Ik heb via email geklaagt en nu de 14 euro terug gekregen. Geen uitleg waarom het ze slecht ging op het eind. Het maakt de lange vluchten veel prettiger als je kan emailen, de krant zien etc.

    • BA zegt op

      Klopt. Ik vlieg zelf veel KLM en dat wifi nog niet ingeburgerd is vind ik de enige ergernis, zeker als je ziet dat sommige budget airlines gewoon gratis wifi hebben. SMSen emailen, krantje lezen etc.

      Dat het wegvalt kan veel redenen hebben overigens. Misschien geen sattelite coverage of atmosferische omstandigheden.

  12. Sir Charles zegt op

    Met 2, 6 en 8 nog nooit gevlogen doch vreemd dat KLM niet in het rijtje staat, altijd een voortreffelijke service, prima (hand)bagageafhandeling en zeer vriendelijke stewardessen.
    Ach, iedere poll hanteert zijn eigen plussen en minnen die toegekend worden, daarentegen zullen er top-10lijstjes bestaan waarin weer andere luchtvaartmaatschappijen (on)vermeld zijn geworden.

    Uiteindelijk gaat het toch voor een ieder om de prijs, zie alleen hier dit blog al maar waarin regelmatig kond wordt gedaan en de reacties daarop om een zo goedkoop mogelijke ticket te verkrijgen die ik ook aandachtig volg want daar ben ik geen uitzondering op.

    Tsja zeurders en klagers zullen er altijd zijn, die willen dat voor een goedkoop ‘economy’ ticket dezelfde faciliteiten worden geboden zoals in de ‘first-class’, zo is er altijd wel wat.

  13. Jack zegt op

    Turkish airlines? Gezworen van nooit meer met deze maatschappij te vliegen. Moesten na een vertraging een nacht op hotel, uren wachten en bovendien ook nog een visum nemen op eigen kosten. Toen ik de reden vroeg werd ik ook nog afgesnauwd. Nooit meer!!

  14. Ton van den Brink zegt op

    Het verbaast mij echt dat EVA AIR niet in het lijstje voorkomt.Wij hebben er heel prettige ervaringen mee en de service aan boord was uiterst vriendelijk. Kortomeen fijne maatschappij om mee te vliegen!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website