Thailand visum: Bankrekening in relatie tot een visum

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Visumvraag
Tags: ,
6 februari 2016

Beste redactie,

Voor bepaalde visa (en om later te verlengen) is een Thaise bankrekening nodig maar ook wie voor langere tijd in Thailand verblijft is een Thaise bankrekening handig.

Enige jaren geleden was het op een toeristenvisum eenvoudig een bankrekening te openen echter wet en regelgeving is inmiddels gewijzigd.

Om een bankrekening te openen moet men nu in het bezit zijn van:
A Paspoort met werk vergunning.
B Paspoort, of certificate of residence, of alien certificate met een house registration (tambien baan).

Een house registration krijgt men met een paspoort inclusief visum met een condo op uw naam of land lease op uw naam of land op een company naam.

Dit is mij mede gedeeld in een gesprek dat ik 4 januari met de Kasikorn Bank had. Ik kon wel een rekening openen als ik een spaardeposito afsluit maar volgens de bank medewerker telt het gestorte bedrag niet mee als bewijs om een visum te verlengen.

Op de website van de Bangkok Bank zijn de voorwaarden om een bankrekening te openen ook terug te vinden. Siam Commercial Bank heeft dezelfde voorwaarden.

Start je dus een bijvoorbeeld Non-Immigrant O Visa op in je woonland en ben je van plan om woonruimte te huren dan heb je geen house registration (tambien baan) dus krijg ook geen Thaise bankrekening en kun je dus ook geen verlenging van een jaar aanvragen in Thailand.

Groet,

Ruud


Beste Ruud,

Bedankt voor uw reactie. Het is niet de bank die zal beslissen welke rekening u moet hebben om aan de financiële eisen van een verlenging te voldoen, maar het plaatselijk immigratiekantoor.
Dat immigratiekantoor zal beslissen welke rekening ze aanvaarden of niet, alhoewel nergens staat voorgeschreven welke rekening wel en niet telt.

In de officiële documenten, en dat zijn de enige die tellen, staat: “Funds deposit certificate issued by a bank in Thailand and a copy of a bankbook”. “On the filing date, the applicant must have funds deposited in a bank in Thailand of no less than Baht 800,000 for the past three months. For the first year only, the applicant must have proof of a deposit account in which said amount of funds has been maintained for no less than 60 days prior to the filing date:”
Ref: Order of Immigration bureau Nr 138/2557 (2014) – Supporting document for Consideration of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom Thailand 
Order of the Immigration bureau Nr 327/2557 (2014) – Criteria and Condition of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand.
Dit zijn de laatste officiële voorschriften van immigratie.
Er word in die documenten nergens geschreven welke rekening dit moet zijn, en dat kan wel eens van plaats tot plaats verschillen. (Zoals altijd).

Dat u geen verlenging kan bekomen omdat u geen “Tambien Baan” hebt is niet juist. 4/5 van Thailand zou leeglopen. Elk huurcontract is goed, en zelfs ook een bewijs dat u op hotel verblijft. Bent u gehuwd, of woont u samen met iemand, dan is die persoon zijn adres ook goed , zolang die persoon dit maar bevestigd bij immigratie. U bent helemaal niet verplicht om een gele “Tambien Baan “ te hebben op uw naam om een verlenging te bekomen. Het is natuurlijk wel praktisch als u het heeft, maar dat is het dan ook. Met een gele “Tambien Baan” bewijst u alleen dat u op die verblijfplaats geregistreerd bent door het gemeentehuis. U bewijst er geen eigendom mee. Het is geen belangrijk document, wel een praktisch document. http://www.thailandlawonline.com/article-older-archive/thai-house-registration-and-resident-book

Om een bankrekening te openen is een “Certificat of Residence” voldoende indien u geen “Tambien baan” heeft. Net zoals u schrijft trouwens. (Paspoort, of “certificate of residence”, of “alien certificate met een house registration (tambien baan)”. Dat kan u gewoon aanvragen bij Immigratie. Zie formulieren in bijlage (TM 18 is het oude formulier en waarschijnlijk vervangen door het andere formulier)

Iemand die in Thailand toekomt met een Non-immigrant “O” heeft alle tijd om een bankrekening en verlenging aan te vragen. De persoon kan iets huren, en vervolgens met zijn huurcontract een “Residence certificaat” aanvragen bij immigratie.  Daarmee kan hij dan een bankrekening openen. (banken aanvaarden dikwijls ook wel andere bewijzen o.a huurcontract, adres vriendin, etc maar hangt wat af van de bank). Vervolgens kan hij die bankrekening gebruiken om een verlenging aan te vragen. Voor de eerste verlenging hoeft het bedrag twee maand op de rekening te staan (dat is ook de reden om u de tijd te geven een een bankrekening te openen). Voor vervolgaanvragen moet dit drie maand zijn.

Hoe een bankrekening te openen heeft eigenlijk niets met het “Dossier Visum” te maken (en ik zal er ook geen aandacht aan besteden in het dossier). Het Dossier beperkt zich tot het hebben van een bankrekening, indien u de financiële eisen wil bewijzen met een bankrekening.

Toch ter info – Ik heb vorige maand nog een bankrekening geopend bij Kasikorn in Bangkok. ( Ik was en ben trouwens ook nog altijd bij SCB). Mijn huwelijkscertificaat, en adres (blauwe Tambien baan) van mijn vrouw was voldoende. Verder adresbewijs is aan mij niet gevraagd.

Misschien moet u er maar eens een artikel schrijven over “Hoe een bankrekening te openen in Thailand” en naar de redactie sturen. Er zullen wel mensen zijn die hier vragen over hebben.

Vriendelijke groeten,

RonnyLatPhrao

Disclaimer: Het advies is gebaseerd op bestaande regelgeving. De redactie aanvaardt geen verantwoordelijkheid wanneer hiervan in de praktijk wordt afgeweken.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website