Dat Thailand al decennia aan het veranderen is hoeft geen betoog. Maar die veranderingen worden vaak gezien uitsluitend in strikt economische en materiële termen: grotere huizen, meer auto’s en scooters, betere infrastructuur, kortom meer welvaart.

Dat mag waar zijn maar ik stel dat de veranderingen veel fundamenteler zijn en zich uitstrekken over die 70 procent van Thailand die we ‘het platteland’ kunnen noemen. Een verandering in denkpatronen, geesteshouding en mentaliteit, in ‘mind-set’ om een goed Nederlands woord te gebruiken.

Ik bespeur die veranderingen ook, maar geloof mij niet op mijn woord want ik ging eveneens te rade bij drie deskundigen die al tientallen jaren de dorpsgemeenschappen in Thailand bestuderen: Attachak Sattayanurak, hoogleraar geschiedenis in Chiang Mai; Charles Keyes, een Amerikaanse academicus, die al 50 jaar het Thaise dorpsleven bestudeert en William J. Klausner, nu 81 jaar maar nog steeds actief.

Deze drie omschrijven de veranderingen in het gewone dorpsleven als ‘dramatisch’. Zij stellen tevens dat de stedelijke elite hier de ogen voor sluit. Vier veranderingen springen er uit:

  1. betere opleiding;
  2. grotere mobiliteit;
  3. minder onderdanigheid;
  4. meer politieke eisen.

Kortom: het sociale contract waarin politieke macht van Bangkok naar de berustende buitengewesten vloeide, is opengebroken en moet opnieuw worden onderhandeld. Dorpelingen zijn individualistischer en vergaderingen rumoeriger. Ze accepteren niet meer dat er op hen wordt neergekeken. Verwachtingen zijn hoger gespannen, zij willen meer controle over hun eigen leven. De plattelandsdorpen zijn veranderd in kosmopolitische dorpen.

Meneer Udom, een oudere dorpeling in Baan Nong Tun, wiens zoon studeert voor computerprogrammeur, bevestigt alle veranderingen. ‘Zelfs de buffels zijn vet, lui en ongehoorzaam geworden’, voegt hij er aan toe.

De veranderingen zullen alleen nog maar sneller gaan, nu 30 procent van alle Thais toegang heeft tot een computer met internet en 36 procent een smartphone bezit. In Thailand groeit het smartphone bezit het snelst van alle Zuid-Oost Aziatische landen.

De stelling luidt dus: ‘De Thaise samenleving verandert veel sneller en fundamenteler dan wij denken.’

Kunnen jullie daar in meegaan? Hebben jullie voorbeelden? Is deze ontwikkeling vooral positief of misschien ook wel negatief?

21 reacties op “Stelling: ‘De Thaise samenleving verandert veel sneller en fundamenteler dan wij denken’”

  1. jm zegt op

    Ja ik denk dat het traditionele heel erg zal veranderen in de nabije toekomst en dan spreek ik met name over het geld naar huis sturen maw pa en ma hebben de kinderen opgevoed ze gaan de deur uit en daarmee net als in het westen basta ,zoals het voorheen ging werken in de grote stad (bkk) en geld naar huis sturen is voorbij ,ja ze willen werken maar na het werk is het tijd om te genieten en leuke dingen doen.
    Aan de andere kant zie ik ook dat steden als korat, buriram, khonkaen etc toch wel industrieel “explosief”groeien dus meer werk gelegenheid dus minder sterk een trek naar steden als bangkok ayuthaya rayong of chonburi waar toch al zeer veel industrie is. Komt nog bij dat ge zgn hogesnelheids lijn daar natuurlijk een schepje boven op doet en dat afstanden makkelijker te overbruggen zijn ,dus we zitten niet meer in het verre isaan. Ja ik denk dat de samenleving een stuk individueler zal worden hier… en dat zoals gezegd tradities worden doorbroken,huishoudingen met 1 of 2 werkende ouders, een leuk huis met een hypotheek 1 of 2 autos op afbetaling het zgn westerse model. Kijk toch eens wat er aan de randen van de steden voor woonwijken uit de grond worden gestampt ,vergeleken met 10-12 jaar geleden hoe druk het verkeer is geworden.
    We kunnen wel zeggen dat er een boom aan de gang is (op het moment even een dipje) en dat brengt toch wel drastische veranderingen met zich mee en voor de een is dat positief en een ander zegt het gaat me allemaal te vlug.
    .

    • Vital zegt op

      Nou in het Westen gaat het weer de andere kant op. Kinderen moeten zorgen voor hun ouders. Thuishulp wordt steeds meer gedaan door de kinderen (mantelzorg) en als je ouders in verpleeghuis of bejaardenhuis zijn moeten de kinderen verplicht een aantal uur per week komen helpen. En financieel zal je binnenkort ook je ouders moeten ondersteunen.
      Dus ik denk dat de westerse samenleving in de toekomst veel meer gaat lijken op de Thaise. Dus is de verandering in Thailand niet zo een heel goede.

  2. Khun Peter zegt op

    Ik kan de stelling wel onderschrijven. Toen ik een paar maanden terug in Isaan was, zag ik in het dorp de nodige veranderingen.
    Er was een internetshop gekomen waar de jeugd gretig gebruik van maakt. Veelal om te chatten en spelletjes te spelen, maar toch. Ze leren met computers en internet om te gaan.
    Toen ik met een brommertje in de rondte reed zag ik dat in een weiland een bijeenkomst was met een podium en grote luidsprekers. ‘Wat is dat?’, vroeg ik aan mijn lief. ‘Een voorlichtingsbijeenkomst van de Redshirts’, vertelde ze. Ik had dit nog niet eerder gezien bij haar in het dorp.
    De dorpelingen worden nu veel meer bij de politiek betrokken en bewuster gemaakt van de macht die ze hebben. Dat is goed voor het zelfvertrouwen.
    Overigens zijn niet alle plattelanders aanhangers van de Redshirts. Mijn vriendin vindt ze te fanatiek en soms gewelddadig, een beetje intimiderend en eng. Van de Yellowshirts moet ze ook niets hebben. De strijd tussen deze kampen heeft er wel voor gezorgd dat politiek veel meer onder de aandacht is gekomen.

  3. Jan zegt op

    Ik hoop het voor de Thaisen burgers die op het platteland wonen.
    Maar de realiteit laat zien dat deze mensen weinig kansrijk zijn.

    De opvoeding zal ook al niet inhoudelijk veranderen en het onderwijssysteem is er niet op gericht professoren van deze mensen van boeren-afkomst te maken.

    Ik zie nog steeds diverse lagen en mensen uit de Isaan zijn nu eenmaal de minst kansrijken en het wordt hen ook niet gegund om in een betere postitie te komen. Ze blijven uitgebuit worden – dat komt de hogere stand gewoon het beste uit. Goedkope arbeid. Je ziet dat in bijna elk land (en zeker in arme landen).

    Er zal wel geleidelijk wat veranderen maar dat zal niet snel gaan. Er zijn altijd wel een aantal individuen uit de Isaan die het gaan maken….

  4. boonma zegt op

    En toch blijft thailand in de ogen van bepaalde Blanken een achtergebleven gebied wat de boer niet kent lust die niet onbekend maakt onbemind blijven hangen in het koloniale tijdperk white supremacy gedachte

  5. Henk zegt op

    Ikzelf geloof niet in de stelling. Ik woon in een klein dorp bij Bueng Khon Long. De oude gewoonten die ze hebben met betrekking tot b.v. het opvoeden van kinderen, willen ze absoluut niet veranderen. Ik zie oma’s die de hele dag aan een touwtje trekken aan een zak met een baby er in. Die baby is geen baby, maar een toy voor een ieder en staat de hele dag tussen kakelende dames. Oudere kinderen zie je hier vaak niks doen, hebben wel een brommer, maar vinden school maar niks. Iets van hun leven maken is er (nog?) niet bij, wel feesten roken! Ouders hebben geen tijd voor ze. Ik denk dat het nog wel 100 jaar duurt voordat het echt veranderd. Ze lachen me gewoon uit als ik er iets van zeg. Ze zijn te trots om te veranderen! Eigenaardig volk, maar een heerlijk land!

  6. egon wout zegt op

    De stelling onderschrijf ik, echter of dit fundamenteler en sneller is dan wij denken is een toevoeging waarvan het waarheidsgehalte onbepaalbaar is daar Tino niet weet wat ik denk en deze begrippen subjectief zijn. Ik waag een vraagteken te zetten achter ” betere opleiding'”. Wel meer kinderen ,die studeren , maar zoals wij weten is de kwaliteit van de verkregen kennis bedroevend. Mobiliteit is er altijd geweest, heel Bangkok functioneert al jaren dankzij de isaners. Minder onderdanigheid dan vroeger kan ik mij in vinden maar heeft bij lange na nog niet het niveau bereikt van het Westen. Meer politieke eisen zou ik liever willen vertalen in meer “geld” eisen. Politiek verkeren de thai, althans de isaners{ een derde van de thaise bevolking} nog in de kinderschoenen. Geen benul wat politiek inhoudt, echter wel protesten voor meer steun en tegen de bouw van dammen , krachtcentrales ed. Deze protesten zijn van de laatste 5 a 10 jaar en acht ik een vooruitgang. De stelling is relatief en er moet nog veel water door de Chao Praya stromen voor de thai werkelijk mondig en verstandig zijn. De veranderingen acht ik dan ook niet sensationeel.

  7. Thaillay zegt op

    zolang wij vinden dat de ontwikkelingen zoals die zich de laatste 50 jaar in het westen hebben voorgedaan als vooruitgang en ontwikkeling bestempelen, gaat het in Thailand eindelijk de goede kant op.

  8. KhunRudolf zegt op

    Als ik aan mijn vrouw vraag welke veranderingen zij ziet tussen de jaren ’60 van de vorige eeuw, en de jaren ’10 van hedentendage, dan presenteert zij een wereld van verschil. We hebben het dan ook over een tijdsbestek van 50 jaar, zijnde een halve eeuw. Zij rende destijds nog tussen de voor- en achterpoten van een olifant door met leeftijdsgenootjes op weg naar school. Degene die dat durfde was verzekerd van een lang gezond leven. Het warme klimaat en de regens waren vroeger niet minder, maar de nog alom aanwezige begroeiing zorgde voor meer koelte, al het agrarisch land voor afvloeiing, en overstromingen waren daar waar ze al sinds mensenheugenis hoorden. Er waren een paar winkels, elke familie had wat elektriciteit, water werd bewaard in grote aardewerken potten, op school werd gespeeld en gezongen. Alleen het authentieke Isaan van nu kent het nog. Wie de veranderingen zoals mijn vrouw dat bedoelt wilt weten, gaat een jaar leven in een (middel)grote stad, vervolgens een jaar in een dorpje in de Isaan, of omgekeerd.

    Een halve eeuw geleden waren er schijnbaar maar 2 moderne samenlevingen in Azië: aan de ene kant Israël, aan de andere Japan. Een halve eeuw later zijn grote aantallen samenlevingen in Azië de Japanse vooruitgang gevolgd. Na Zuid-Korea, Taiwan, Hong Kong, Singapore, China en India volgen nu in stevig tempo de andere zgn. Asean-landen. (Waarop ook tzt het islamitisch westelijk deel van Azië vanzelf gaat aansluiten.)

    Noch wij in het Westen, noch mijn vrouw en haar metgezellinnen in het Oosten, konden destijds bevroeden dat de Wereld in 50 jaar zo immens kon veranderen. Afgezien van alle oorzakelijke complexiteit ervan: Aziatische mensen, en dus ook hij/zij in Thailand, staan nu veel meer open voor verandering meer dan ooit, en zijn des te ontvankelijker om het lot in eigen hand te nemen. Niet om de macht, want dat is een westerse gedachte, maar om het profijt van en voor allen. Zij beseffen dat de traditionele machthebbers het niet lukt. Wat hen door Confucianisme en Bhoedisme wel is voorgehouden. Nu is het hun beurt.

    Thailand zal dankzij verdergaande economische vrijheid veranderen conform een eigen Oosters wellicht Chinees model. Hoe je het keert of wendt: China heeft miljoenen burgers in staat gesteld te profiteren van nieuwe kansen. Zo ook doet India.
    Geloof mij nu maar: in Thailand zal komende 20 jaar eenzelfde beweging veranderingen teweegbrengen. De stelling klopt van alle kanten. En gaat gelukkig absoluut geen westers kopie worden.

  9. Chris Bleeker zegt op

    De Thaise samenleving verandert,maar niet sneller dan wij denken,maar zo snel als wij het zien,fundamenteel zeer zeker niet….Het meerdere gebruik van computers doet daar niet aan af,omdat het gebruik van computers in deze geen toegevoegde waarde heeft,sociale belangstelling ( facebook )en spelletjes.En om met de woorden van @geachte Tino Kuis te spreken ” mindset “…voor mij geestelijke vermogens,mental ability,om het verschil te kunnen maken in datgene wat het verschil ook maakt,..waardoor niet daadwerkelijk vooruitgang wordt geboekt bij de huidige generatie
    Maar inderdaad zijn er,.. die, zoals eerder in een reactie aangegeven,profiteren van de geboden mogenlijkheden,dit,.. ondanks de nalatigheid in een algemene gedegen scholing.
    Helaas moet ik concluderen dat het ook in de rest van de wereld niet anders is,uitzonderingen zijn er altijd,
    Maar ja, waar moet het heen met 7 miljard intelligentie in de wereld.

    • Chris Bleeker zegt op

      Op het moment dat er een bakker is die voor een ieder brood bakt,verander ik mijn mening

  10. cor verhoef zegt op

    Ik vind het een nogal vreemde stelling omdat veranderingen in elk land plaats vinden en altijd al plaats hebben gevonden. Het is eigenlijk een waarheid als een koe en eigenlijk dus geen stelling. Het “sneller dan we denken” maakt het zeker geen stelling, omdat niemand weet hoe we allemaal denken hoe snel de Thaise maatschappij verandert.

  11. Farang tingtong zegt op

    Ik vind het zeer positief als het gaat om deze vier veranderingen een betere opleiding,grotere mobiliteit,minder onderdanigheid,meer politieke eisen,daar kan ik wel in mee gaan, dit hoort ook bij een democratie.
    Negatieve veranderingen zullen er ongetwijfeld ook wel zijn, maar wat ik negatief vind kan een ander als positief ervaren, dus dit is ook zeer betrekkelijk.
    Door de sociale media is er nu eenmaal veel veranderd in de wereld in positieve en negatieve zin,ik sluit mij aan bij de mening van Cor, in elk land vinden veranderingen plaats, je zou deze stelling ook voor Nederland kunnen plaatsen, om maar weer eens deze vergelijking te trekken.
    En dan denk ik zelf dat de snelheid waar mee de veranderingen plaats vinden in Nederland vele malen hoger is dan in Thailand.
    Maar wat er dan ook veranderd in de Thaise samenleving, hoop ik dat het altijd als positief word ervaren, en dat dit prachtige land nooit zijn ware identiteit verliest.

  12. chris zegt op

    Ik durf wel een tegenstelling te poneren:
    De Thaise samenleving verandert veel minder snel en veel minder fundamenteel als nodig is om maximaal te kunnen profiteren van de economische potenties van de regio Zuid-Oost Azie.
    Natuurlijk verandert Thailand: het GDP van de landbouw loopt achteruit terwijl nog steeds 40 % van de Thai zijn inkomen verdient in de landbouw. De middenklasse groeit langzaam mede dankzij het midden- en kleinbedrijf dat op export is gericht. Wat ook toeneemt is de corruptie in alle lagen van de bevolking, het normaal vinden van deze corrupte praktijken en de hoogte van schulden van huishoudens. Het toerisme naar Thailand neemt toe en daarmee ook de werkgelegenheid in deze branche. De kloof tussen arm en rijk (bijna gelijk gesteld met de kloof tussen Bangkok en upcountry) groeit zowel in gemiddeld inkomen maar zeker in vermogen. Wat ook groeit is het onvermogen van Thai om de nieuwe banen te vullen met goed geschoolde arbeidskrachten. Naast de vergrijzing van de bevolking zal dit er toe leiden dat er meer buitenlanders naar Thailand komen om te werken (zeker in het internationaal gerichte bedrijfsleven omdat veel Thai Engels niet voldoende beheersen) en meer Thai genoegen zullen moeten nemen met ‘ongeschoolde’ en slecht betaalde arbeid. Een tijdbom in de dop. Noodzakelijke veranderingen in het onderwijssysteem vergen naar mijn inschatting 10 tot 15 jaar en ze zijn nog niet eens in gang gezet.
    De politieke partijen zijn niet op ideologieen gebaseerd (sommige ideologieen zoals het socialisme zijn zelfs verdacht) en dat zie ik voorlopig (ook gelet op de verregaande corruptie) ook niet veranderen. Dat houdt ook in dat het controlemechanisme van het parlement zeer gebrekkig blijft functioneren. Regeren betekent hier het belastinggeld doorschuiven naar bedrijven en instanties die je van dienst zijn (geweest). Het belang van het hele volk wordt nauwelijks besproken. De opkomende protesten hebben dan ook vooral ten doel de eigen situatie te verbeteren. Dat dat mogelijk ten koste gaat van anderen of van de ontwikkeling van het land als geheel (zie de rijst-subsidie politiek) schijnt niemand te deren. Zowel de red shirts als de yellow shirts doen hier aan mee, voor andere groepen weliswaar.
    De computer maakt jongeren niet per definitie slimmer. Deze wordt immers vooral gebruikt voor sociale netwerken in de eigen kring. En men komt van een koude kermis thuis als men gaat werken: daar heeft de computer nagenoeg geen prominente plaats. De boekhouding van zelfs grote bedrijven gaat voor het merendeel nog steeds op papier (arbeid is goedkoper dan software; dit leidt tot overmatige en overbodige bureaucratie) en met cash geld (kun je meer mee doen dan met giraal geld; te transparant).

  13. Harold zegt op

    Ik vind dit een zeer slechte ontwikkeling. Waar blijft de Thaise cultuur, mentaliteit en tradities? Op dit moment wil elke Thaise vrouw en man op een Farang lijken. Witte huidskleur is belangrijk, liefst een halfbloed uiterlijk van Farang en Thai. Allemaal ingegeven door de standaard Soap uitzendingen. Geef mij maar het originele Thailand met waarden en normen volgen Bhudda. Ook mooi lang zwart haar voor de vrouwen en een gezonde tint. Opleiding is goed maar vergeet niet je historie en voorvaderen.

    • Sjaak S zegt op

      Harold, heb je ooit eens oude afbeeldingen gezien van de Thais zo’n honderd jaar geleden? Dan maakte je rechtsomkeer. De vrouwen hadden kort haar en heel veel mensen zwarte of rode tanden door de betelnut die ze voortdurend kauwden. De normale bevolking leefde als lijfeigenen.
      Japan is een modern land, maar heeft eigen tradities en een eigen cultuur. Natuurlijk zal de Thaise cultuur veranderen en wij kunnen alleen maar vermoeden welke richting deze veranderingen inslaan. Er zullen normen en waarden verschuiven en sommige tradities verloren gaan. Moeten we aan alles vasthouden wat ooit eens was? Zou jij nog op klompen willen lopen?
      Dat de vrouwen en ook mannen wit willen zijn, heeft met een sociale status te maken en dat was dertig jaar geleden ook zo. Het zal ook ooit eens veranderen. Dan is bruin weer de mode. Maar dat zal nog een tijdje duren….

  14. adje zegt op

    Voor mij kan de verandering van de samenleving niet snel genoeg gaan. Merk er echter weinig van. In mijn ogen hebben ze nog steeds 40 jaar achterstand ten opzichte van het westen. Kijk naar treinontsporingen, dodelijke slachtoffers in het verkeer, de corruptie, ontwikkeling van het platteland, onderwijs enzovoort.

  15. KhunRudolf zegt op

    Als met een vanzelfsprekendheid en een automatisme die wereldvreemd aandoen, wordt door menigeen gemakshalve er maar vanuit gegaan dat Thailand zich zou willen vormen naar westers voorbeeld. Hoe komt men toch op zo’n gedachte? Thailand is een oosters land en zal zich, gelukkig maar, oosters richten! Lees het nieuws van vandaag op dit blog nog eens door, zou ik zeggen! Thailand doet wat het doet, en haalt zo nodig hulp uit bv. China. Niet Europa, en ook niet uit de VS. Iedereen die denkt te weten dat welk oosters land zich maar wat aantrekt van welk westers model dan ook, begrijpt tevens nul komma nul van de geschiedenis van dat land. Zie Birma, de landen van vh Indo-China, Indonesie, India: zij lopen allemaal hun eigen route. In het redeneren op dit blog zou hiervan eens meer blijk gegeven kunnen worden. Anders blijft het stranden op het gewoonlijke wishfull thinking!

  16. egon wout zegt op

    Nou ,nou {Khun?}rudolf. Het is mode, populair, om commentatoren te beschuldigen dat zij Thailand willen omvormen naar westers model. Ik heb dat bepaaldelijk niet gelezen. Wel heb ik critiek gelezen over zaken welke beslist voor verbetering vatbaar zijn. Dat heeft niets te maken met het willen opdringen van een westers model aan thailand. Overigens lijkt mij het halen van hulp , indien nodig, uit Europa te prefereren boven China { mensenrechten}. Mijn ervaring is tevens dat de thaise jeugd de amerikaanse cultuur redelijk waardeert boven bv. de chinese. In het redeneren op dit blog zouden feiten{ zie ook True Visions!, vrijwel alleen dumb amerikaanse series} eens een wat voornamere rol moeten spelen, anders blijft het stranden op het gewoonlijke wishful thinking!

    • KhunRudolf zegt op

      Goed (blijven) lezen wat ik schrijf aub. Ik heb het niet over dat commentaren Thailand willen omvormen naar westers model. Dit is een schijnbare freudiaanse wens jouwerzijds.

  17. Willem van Doorn zegt op

    Tino daagt met zijn “dan wij denken” ons uit. Natuurlijk zijn er veranderingen, maar hoe snel zijn die? De aard van die veranderingen is in een enkel woord te duiden: modernisering, maar is met alle andere modernisering die eerder (bijvoorbeeld in mijn grootmoeder haar tijd) en elders (in bijvoorbeeld Brabant) plaatsvond niet bepaald een op een te vergelijken. Je kunt formeel alles met alles vergelijken, maar daarmee kom je nog niet noodzakelijk uit op vergelijkbaarheden. Vergelijkbaarheid veronderstelt namelijk geen wezenlijk verschil. Met een visie ontleent aan daar (in Nederland) en toen (in bijvoorbeeld de 50-er jaren of in de 30-er jaren) doe je hier (in Thailand) en nu (anno 2013) niet zo veel. Of laat ik dat ook uitdagend zeggen: “minder dan u denkt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website