Het ziet er altijd prachtig uit de rituelen van de Thai die buitenstaanders in verband brengen met het boeddhisme. Maar een geestenhuisje of een heilige boom waar een geest in huist hebben weinig met het boeddhisme te maken. Vandaar ook de stelling v/d week: ‘Thai zijn geen boeddhisten maar animisten’.

Imposante kleurrijke tempels her en der verspreid en alom vertegenwoordigd in alle uithoeken van Thailand. De in oranje gewaden gestoken monniken die na zonsopkomst blootsvoets door de straten lopen op zoek naar een maaltijd, aangereikt door nederige dorpsgenoten. Het zijn indrukwekkende beelden, echter vraag je Thaise partner eens naar het ‘Achtvoudige pad’ uit de leer van Boeddha. Krijg je dan een een correct antwoord?

Volgens de Thaise overheid is 95 procent van de bevolking boeddhist, het percentage Thai die een animistische overtuiging hebben is waarschijnlijk nog hoger.

Voor degene die niet weten wat animisme inhoudt: animisme is het filosofisch, religieus of spiritueel concept waarbij zielen of geesten niet alleen bestaan in mensen en dieren, maar ook in planten, stenen, huizen of bergen en rivieren.

Wie wat meer weet over de cultuur van de Thai zou kunnen zeggen dat het geloof in geesten bij de Thai vooral voorkomt uit het hindoeïsme en dat de het geloof van de Thai bestaat uit een mix van animisme, boeddhisme en hindoeïsme. Dat klopt ook, maar noem jezelf dan geen Boeddhist. En als ik zie waar Thai dagelijks mee bezig zijn is het toch vooral animisme. Kijk alleen maar eens naar de TV. Een Thai is vooral bezig om de geesten gunstig te stemmen of vooral niet boos te maken. Dat zorgt soms voor bizarre regels en bijgeloof die je hier nog eens na kunt lezen: www.thailandblog.nl/cultuur/bijgeloof-thailand/

Misschien is het ook een vlucht, veel Thai zijn na de vele schandalen met de monniken het ook wel een beetje beu. Voor de gewone Thai hebben veel monniken allang hun krediet verspeeld. Als er al aan monniken voedsel of goederen gegeven wordt, is dat vanuit een eeuwenoude traditie en niet zozeer uit respect.

Om terug te komen op de stelling: ‘Thai zijn geen boeddhisten maar animisten’ vragen wij wederom de mening van de lezers. Wat zijn jouw ervaringen, denk jij er anders over? Reageer en discussieer mee over de stelling van de week.

14 reacties op “Stelling v/d week: ‘Thai zijn geen boeddhisten maar animisten’”

  1. lung addie zegt op

    ik ben het volkomen met de stelling eens. De meeste rituelen, toegepast door de Thaise Jan met de Pet hebben totaal niets met het Boedhisme te maken en ik zou het animisme eerder omschrijven als “het heidendom”. De mensen aanbaden de natuurelementen, iets wat men dagelijks nog steeds terugvindt in de Thaise samenleving: het inwijden van een nieuwe woonst, een nieuwe auto, op crematies, bij huwelijken enz enz. Er zijn er wel die welvaren bij deze rituelen en probeer er vooral niet met de Thais over de discusieren en laat die mensen in hun “geloof”.
    Lung addie

  2. BramSiam zegt op

    De stelling is enigszins onzinnig. Als het Boeddhisme op de schop moet, wie moet daar dan voor zorgen vraag ik me af. Een religie evolueert en wordt niet als een partijprogramma geschreven. Thais zijn inderdaad vooral animisten. Niettemin heeft de Boeddhistische levenshouding wel wortel geschoten in de Thaise samenleving. Gezien het aantal tempels kun je ook wel stellen dat de THaise variant van het Boeddhisme een belangrijke rol speelt. De Thais mogen dan vaak het achtvoudig pad naar verlichting niet kennen, ze hebben wel de basiswaarden van het Boeddhisme begrepen. Ze weten dat je dingen moet accepteren zoals ze zijn, zeker als je ze niet kunt beïnvloeden. Ze weten dat je je niet al te zeer aan aardse goederen moet hechten. Ze zijn op de hoogte van wat het Boeddhisme als goed ziet en wat als minder goed. Dat ze zich er niet altijd aan houden is een andere zaak. Ook in Thailand is het vlees zwak.
    Het animisme leidt daarnaast een eigen leven. Daar is de Thaise samenleving van doordrenkt.

    • Khun Peter zegt op

      Volgens mij staat er nergens dat het Boeddhisme op de schop moet. De stelling is dat Thai meer animisten dan boeddhisten zijn.

      • lung addie zegt op

        er staat idd nergens in de stelling dat het Boeddhisme de schop op moet. Er wordt hier ook duidelijk een grote fout gemaakt met het stellen dat het Boeddhisme een religie of godsdienst zou zijn, wat het totaal niet is! Boeddhisme is een filosofie of beter een levenswijze. Dus vergelijkingen maken met andere godsdiensten kan gewoon niet daar het in de eerste plaats al geen godsdienst is.
        Lung addie

        • Frans Nico zegt op

          Onder religie (Religare, Latijn voor verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. In bredere zin duidt het woord `religie` op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een macht of manifestat. In zoverre is het Boeddhisme wel degelijk een religie.

  3. Theo Hua Hin zegt op

    Ik las deze stelling en dacht twee dingen: wat is de definitie van boeddhisme, en daarna, wat doet het ertoe want:

    uit Wikipedia…

    Het boeddhisme is een levensbeschouwelijke en religieuze stroming die volgens de overlevering werd gesticht door Gautama Boeddha. Het doel van boeddhisten is om bevrijd te worden uit de kringloop van wedergeboorte, om zo nooit meer te hoeven lijden.

    ?, nou, zo kan die wel weer! En dan nog…..

    De specifieke regels zijn:
    Het vermijden van al het foute gedrag,
    Het ondernemen van het goede,
    En het ontwikkelen van je eigen geest;

    Wisten we al, ‘by heart’. Hierna blijft het even mistig als in elk ander geloof. So what’s new?
    Van mij mag iedereen geloven wat hij wil maar val mij er niet mee lastig en ik zal je gelovigheid respecteren.

  4. Kees kadee zegt op

    Ja bij mij in het chatrium hotel een invasie van monniken die met een luxe bus afgezet zijn,en nu al een week zich te goed doen aan alle luxe die het hotel te bieden heeft .heeft dit nu met boeddhisme te maken ik dacht het niet.mgv kees

    • LOUISE zegt op

      Juist Kees,

      En dit tripje is betaald door de donaties van mensen die het eigenlijk niet kunnen missen, maar ja, het wordt “voorgeschreven”

      LOUISE

  5. Jan zegt op

    Ik maak, met véél genoegen en plezier, deel uit van een Thaise familie.
    Zèlf ben ik atheist!
    Maar zij dringen me niets op, en ik vind het bèst wel mooi!
    Ik vind dit de beste ‘godsdienst’ ter wereld.
    Kunnen velen een voorbeeld aan nemen!!!!!
    De meeste godsdiensten zetten aan tot moord, doodslag en oorlog.
    De Thaise, als enige, dus niet!

    • noah zegt op

      Dit is niet te geloven wat ik nu lees. Uw laatste 2 zinnen slaan alles. Leeft u nog in de realiteit Beste Jan? Ik ben ook atheist, laat ik daar mee beginnen. Moord? Schering en inslag in Thailand, kijk het nieuws erop na. Doodslag, oorlog. Kijk ff als de rood en gele shirts tegenover elkaar staan. Kijk even wat er in BKK paar jaar geleden is gebeurd en zie recente coup. Het stelen van de armen is nog belangrijker voor hun status, laten we alles lekker verdelen! Lekker die levensovertuiging van de Thai, wat overig geen godsdienst is! Sluit me aan bij eerdere opmerking van ik respecteer u en laat mij lekker met rust met jullie hypocriet gedoe!

      • LOUISE zegt op

        Noah,

        Even voorop gesteld.
        Ik vind het vlees ook beter als de benen, maar gun een ieder de vrijheid om te geloven wat hij/zij wil.

        Naar mijn mening doelt Jan op b.v. de beeldenstorm/katholiek (voor mijn tijd hoor *grijns*), Ierland, katholiek/protestants, Taliban heeft ook een soort beeldenstorm uitgevoerd, islam(geloof je hier niet in, hup afmaken die hap)
        Ik zal er best nog wel een paar overslaan, maar je begrijpt mijn bedoeling naar ik aanneem.

        Sorry, maar ik kan deze oorlogen niet vergelijken met het rode/gele probleem.
        Je hebt gelijk in deze dat de ene kleur niet wakker ligt als er een andere kleur dood gemaakt wordt.

        Uuhh, geld nemen van de armen daar zijn de tempels en hun bewoners heel erg goed in.
        Tijdje terug las ik dat er ergens een tempel in de verkoop was en het vraagbedrag was giga.
        Denk jij, als de temple verkocht wordt, de monniken het dorp daar een doceurtje geeft??
        Na jaar in jaar uit de boel onderhouden te hebben, zowel tuin als gebouw??

        En niemand valt je lasting over geloof en niemand is er hypocrite.

        Kuhn Peter poneert een stelling en vraagt daar reakties/meningen op/over.
        Het staat een ieder vrij om dit wel of niet te doen.

        LOUISE

  6. Khun Jan zegt op

    Laat de een in zijn of haar waarde voor wat betreft het geloof. U kunt erover denken wat U wilt en er iets over zeggen. Respecteer het en vraag eventueel. Nu weet ik uit ervaring dat je een Thai nooit om het waarom moet vragen. Dat wordt ontweken. Het is nu eenmaal zo. Laat ze zoals ze zijn in hun geloof.
    Twee maanden geleden een crematie meegemaakt. Ik stond er versteld van, maar het is nu eenmaal het ritueel.
    U weet het toch een Thai heeft nooit genoeg aan zijn geloof, denk er maar eens over na.
    Succes

  7. Wim van Doorn zegt op

    Mij dunkt dat het een groot geluk is dat de Thais geen godsdienst hebben: er is in het hele Boedhisme geen god te bekennen en Boedha is dan ook niet een profeet van die god of er een zoon van. Kennelijk behoedt dat de Thai ervan fanaat te zijn zoals we dat vooral heden ten dage van de moslims kennen, en vooral voorheen van de Christenen gekend hebben. En behoedt het hen -mij dunkt niet los daarvan- ervoor hun geloof uit te dragen, lees op te dringen aan ‘ongelovigen’. Het is een van de grote vrijheden die je in Thailand gelaten wordt. Die vrijheid is mij een weldaad, een weldaad die mij in NL onthouden werd, waar -om maar een voorbeeld van gedrag dat in Thailand ondenkbaar is te noemen- het je kan gebeuren dat een buurman van je bijhoudt of je wel elke zondag naar de kerk gaat. De farang vindt het van zichzelf al iets heel geweldigs als hij naar eigen zeggen in staat is de ander in zijn waarde te laten. Voor de Thai is dat een vanzelfsprekendheid. Wat hen ook aanzet tot politiek gerelateerd geweld of ander onoorbaar gedrag, zoals corruptie, daar komt niet overheen, noch aan te pas, de aanzet tot zulk een gedrag vanuit hun geloofsovertuiging; mij dunkt zelfs dat de Thais geen “geloofsovertuiging” (met wat dat allemaal met zich meebrengt) hebben. En zie om je heen (verder dan tot alleen Thailand): dat scheelt een heleboel in de bejegening van die ander die van een ander etniciteit is, of die een ander geloof (of helemaal geen geloof) aanhangt, of die misschien wel sexueel ‘afwijkend’ is. Of zou u even goed als in Thailand domicilie hebben kunnen kiezen in bijvoorbeeld een of ander Midden-Oostenland?

  8. henry zegt op

    Wat de Thai Boeddhisme noemen heeft weinig of helemaal niks met Boedhisme te maken.
    Want
    DEe Boedda heeft nooit gevraagd om tempels te bouwen
    De Boedha heeft nooit gevraagd om hem te aanbidden
    De Boedha heeft nooit gevraag dat men zou offeren zelfs niet aan monikken
    De Boeddha heeft nooit gevraagd om amuletten te dragen

    99.99% van deThaise monniken volgen de aanbevelingen van de Boedha niet.

    Want zij doen toekomstvoorspellingen

    Eten vlees, vis en gevogelte , want in het boedhisme is alle leven heilg, dus dat wil niet alleen zeggen dat ge niet moogt doden, maar dat ge ook niet moogt laten doden.

    Zij doen allerlei tamboons,

    Kortom noem de religie die de Thai beleiden wat je wil, maar noem het geen Boedhisme, want dat is het niet.

    Trouwens animisme is ook heel vredevol.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website