Fietsen in de omgeving van Chiang Mai

Geplaatst in Chiang Mai, Steden, Thailand tips
Tags: , ,
3 juni 2022

Ik woon nu ongeveer 8 jaar in Chiang Mai, waarvan de meeste tijd met mijn vriendin in het district Sansai. Als ik vrienden uit Nederland op visite heb, is vaak de eerste vraag: Kunnen we hier ook fietsen?

Ze hadden dan wel eens gehoord dat de Thai niet fietst en alleen auto of op een scooter rijdt. Inderdaad zijn er wel een paar Thai die fietsen, maar niet veel, hoewel ik steeds meer Thai ‘s morgens vroeg en in de vroege avond op de racefiets tegenkom. In Chiang Mai zijn er een paar fietsclubs, maar ik geef er de voorkeur aan om alleen, of meteen paar kennissen te fietsen.

Voor fietsers is het prachtige gebied rondom Chiang Mai geweldig. Meestal vertrekken we vanaf een bepaalde plek nabij het centrum, fietsen gedeeltelijk langs de Ping, ten noorden (via het gebied van MaeRim, Maejo) of ten zuiden langs de Ping richting Lamphun, maar ook de gebieden richting en rondom Han Dong, Bo Sang, Doi Saket en San Kamphaeng zijn geweldig.

Nabij het grote meer, de Huay Tung Thao, ligt een 5 km parcours voor fietsers en joggers. Heerlijke rustpauzes bij koffieshops met het altijd vriendelijke personeel en op de terugweg nabij het eindstation een heerlijke hutspot, snert, spruitjes, spinazie of kroket bij Jeremy’s snackbar of bij een van de vele heerlijke Thai food restaurants. Een lekke band, tja.. het lijkt wel dat er om de kilometer wel een reparateur woont, want in zo’n geval zie je net dat je je eigen reparatiedoosje vergeten hebt.

Ingezonden door Willem

20 reacties op “Fietsen in de omgeving van Chiang Mai”

1. Kareltje zegt op

Ja,

Als wij in Chiang Mai verblijven, slapen we altijd bij het Dutch Guesthouse, enorm gezellig en altijd veel Nederlanders die woonachtig zijn in de omgeving, deze weten als geen ander de geweldige plaatsen.

2. janbeute zegt op

Inderdaad Chiangmai en direkte omgeving hebben een hele prachtige omgeving, en daar valt genieten op de motorbike en al fiets rijdende hier uiteraard ook onder.
    Gisteren las ik een verslag van een mede blogger op dit blog die volgens mij wel in Chiangmai geweest is maar hier totaal helemaal niets gezien heeft,

3. Cornelis zegt op

Fietsen in het noorden van Thailand: geweldig! Wat de provincie Chiang Mai betreft heb ik alleen wat kilometers gemaakt in het district Doi Saket, vanuit een kleinschalig, in pittig heuvelland gelegen, resort. De laatste jaren fiets ik vanuit Chiang Rai en ook daar kun je, letterlijk, alle kanten op met een enorme variatie aan wegen en landschappen, in alle gewenste moeilijkheidsgraden. Méér en meer Thais wagen zich ook aan de MTB of racefiets, meestal niet op de goedkoopste modellen. In de stad Chiang Rai tel ik momenteel toch minstens 6 werkelijk serieuze (sport-)fietsenzaken en die drijven grotendeels op een Thaise klantenkring. Wees niet verbaasd als je daar prijskaartjes tot 200.000 baht aan de fietsen ziet hangen………

4. marijke. zegt op

Ook wij fietsen ieder jaar in changmai.We verblijven er altijd een maand en huren een fiets.Alleen vind ik het soms moeilijk om een goede fiets te vinden.Het meer waar je over schrijf kunnen we nooit vinden.Wij verblijven meestal in de buurt van de changklan road maar snap niet goed welke richting we moeten nemen.Ook hebben we jaren geleden met een guds een toer gedaan tussen veel rijstvelden ook dat was een leuke tocht.Maar ook die heb ik prive niet terug kunnen vinden.We zijn nu na 8 jaar redelijk bekend in de omgdving maar ontdekken steeds weer iets nieuws.Wij vinden het heerlijk in Changmai.

• janbeute zegt op

Beste Marijke, je schrijft dat je elk jaar hier fietst.
      Wel eens overwogen om een goede fiets hier te kopen, of een Nederlandse fiets hier na toe te brengen en ergens op te slaan voor de komende Jaren.
      Hier in Pasang ongeveer 45 km ten zuiden van CM zit een kwaliteits rijwielhandelaar en werkplaats waar uit alle delen van Noord Thailand fiets fanatieke klanten hun fietsen kopen.
      Een jonge dame en kennis van ons heeft hier een paar jaar geleden zelfs een mountainbike gekocht en na een lange toertocht van enkele weken door het noorden van Thailand de fiets per boot naar Nederland gestuurd.
      Voor de opslag kan ik wel helpen, heb ruimte zat hier.

• marijke. zegt op

Beste jan we hebben inderddaad wel eens gekeken om een fiets te kopen.Weliswaar bij de big c en lotus.Ze zie er best leuk uit en misschien best oke voor die ene keer per jaar.Wie weet gaan we het toch nog doen maar tot heden nog steeds gehuurd.Maar daar hadden we ook een eigen giets voor gehad.Dank je voor de informatie.

• janbeute zegt op

Beste Marijke bij de Big C en de Lotus koop je geen goede fietsen. Dat zijn overwegend fietsen van China kwaliteit waarbij bij het verlaten van de fabriek de remmen al niet eens werkten.

• Daniel VL zegt op

HELLO Je volgt de weg naar chang Puak voorbij Rajabaat universiteit iets verder ga je over de R11.
      vervolgens rechtdoor weg 107 richting Mae Rm; links heb je de tereinen van het leger. eens die voorbij zie je voor u een voetgangersbrug over de baan, gaat naar hospitaal Nakorn Ping.hiervoor sla je links in tot het einde. Deze weg is een deel van weg 121 (loopt langs het kanaal) volg je voor ong 2 km dan zie je wegwijzers naar het meer en moet je rechts inrijden. Je kan de weg blijven volgen of als je rechts kijkt tussen de struiken kan je het fietspad vinden.
      Het fietsen met gids is met mijn vriend Etienne Daniels (tel 053281553)

• Wim zegt op

Inderdaad, hebben wij ook gedaan bij Etienne. Prima bevallen, als het mogelijk is dit jaar weer.

• PEER zegt op

Beste Marijke,
      Met meer dan 10.000 Thaise kilometers in m’n benen, kan ik je Etien Daniels aanbevelen. Hij is al 25 jaar de eigenaar van “clickandtravel”. In Chiangmai.
      Heeft supergoed onderhouden fietsen met helm en fietstassen. Verzorgt tourtochten in het Noorden en Chiangmai, evt met gids
      Maar ik heb begrepen dat jullie er vaker gefietst hebben . Hij regelt (evt meerdaagse)trips op maat, en zorgt voor overnachtingen.
      Fiets en geniet

• marijke. zegt op

Wij hebben ook al een paar tochten met clickandtravel gedaan.Maar willen ook samen er op uit.2 jaar geleden waren we ver van changmai en natuurlijk verdwaald.Niks geen trucks of iets te bekennen.Gelukkig op een bepaald moment een juwelier.Hij sprak geen woord engels maar met gebaren taal begreep hij toch waar we heen wilde.Me moesten volgens hem links af gelukkig maar waren we rechts gegaan waren we nog verder weg.Na enige tijd fietsen weer herkenbare plekken.Maar heeft ook wel iets.Verdwalen hoort er bij toch ha ha.Maar het is een heerlijke omgeving en ontdekken steeds weer iets nieuws.Kijk er naar uit wanneer we weer kunnen.

5. Ellis zegt op

We wonen dit jaar 11 jaar. 23 km. buiten Chiang Mai. Fietsen zelf niet maar zien wel veel fietsers. Waar in Chiang Mai weet ik niet, maar het is in combinatie met een overnachting in “Baan Pong” waar je heerlijk kunt eten, zwemmen en overnachten in een huisje of in een koepeltentje. Horen daar veel positieve verhalen over de geplande routes. Indien men contact op neemt met “Baan Pong” zullen die zeker meer informatie geven. We wensen iedereen veel fietsplezier in het Amazing Thailand.

• Jan Thai zegt op

Hallo Ellis, het is best mogelijk dat dit ook een georganiseerde fietstoer is van Etienne Daneels. ik heb zelf ook al verschillende keren in Baan Pong Lodge gelogeerd tijdens een fietstoer met Etienne. Mooie toeren, goede resorts met goede keuken en goede fietsen. Hier zijn website: “http://www.clickandtravelonline.com/indexn.php”. Groetjes, Jan Thai.

6. Wim Wuite zegt op

Als je in Nederland een geode sportfiets hebt kun je hem met je vlucht naar Thailand gewoon Meenemen ,moet je het voor de tijd wel bij de maatschappij aanmelden. Rond Chiangmai zijn mooie fietstochten Heb 10 jaar in Maerim gewoond sints maart 2018 weer terug in Nederland.

Groetjes Wim

7. Sopha zegt op

Fietsen is zeer populair in thailand.
    Hier in de isaan zijn er verschillende fietsclubs.
    Ook worden er leuke evenementen georganiseerd door bijvoorbeeld Shimano en probike.
    Het is een leuke manier om sportief bezig te zijn en je leert verschillende mensen kennen.
    Buriram bike club rijd ieder weekend.
    Op zaterdag gaan ze er met de mtb op uit en zondags een wegrit met de racefiets.
    Uiteraard wordt er onderweg gestopt om te eten en te drinken.
    Fietsen in buriram is trouwens voor iedere fietser goed te doen omdat het hier zo goed als vlak is.
    Ik heb mijn fiets uit Nederland meegenomen in een fietskoffer.
    Even een mailtje naar eva air en geen probleem bij het inchecken.
    Ik heb al vele mooie kilometers mogen maken op Thaise wegen.

8. Ina stam zegt op

Wij fietsen al jaren, in de wintermaanden, over de wereld, de laatste jaren in Thailand. Het gesleep met fietsen wordt ons teveel. Weet iemand waar in Thailand goede randonneurs te koop zijn? Wij zijn al wat ouder en ik kom niet meer op een mountainbike.

• Cornelis zegt op

‘Ik kom niet meer op een mountainbike’, schrijf je, maar gezien je vraag wèl op een randonneur? Dan lijkt me het eerder een kwestie van maatvoering en vooral afstelling van die mountainbike.

9. Johan zegt op

Kijk eens op de volgende website.https://www.buzzybeebike.com/.
    Is van een Nederlander, Joost Rokx

10. Sjaak S zegt op

Even reclame…. voor diegenen die het nog niet weten en al eens vaker een lekke band hadden (ik dus)… koop banden van het merk Schwalbe. Deze zijn zo sterk dat je over punaises kunt rijden, zonder een lekke band te krijgen. Geweldige banden. Iets duurder, maar zeker de moeite waard.
    Toen ik mijn fiets kocht, en het was echt geen goedkope fiets, had ik binnen de eerste twee weken al drie keer een lekke band. Heb toen via Lazada (mijn banden hadden een speciale maat) de Marathon Plus van Schwalbe gekocht… Ik rijd nu al een jaar zonder één lekke band en… heb de banden in al die tijd misschien twee keer moeten oppompen.

11. Bertus van der Kampen zegt op

Ik woon 43 zuidelijk van Chiang mai,hier de omgeving is vlak als pannenkoek,als je vroeg in de morgen of bij vanavond gaat fietsen staat er geen wind.ik heb hier 3 fietsen die ik uit Nederland meegebracht heb,een randoneur,een degelijke klassieke Gazelle en een Batavus electrische fiets. Neem vaak de fiets als ik boodschappen ga doen in Pa-sang,dat is 22 km. op en neer,ook Chiang mai word soms per fiets aangedaan,de doorgaande wegen in Thailand zijn prachtig voor fietsers ook de steden,en niet die klinkers,tegels en andere rommel waar je in Nederland over moet,die vind je hier bijna niet. En het verkeer hier in Thailand houd echt wel rekening met je,wel zoveel mogelijk links blijven rijden,met twee naast elkaar is hier verboden,ook niet aan te raden als je niet levensmoe bent. Fietsen zijn hier genoeg te koop,je ziet vaak kleine handelaren die Japanse fietsen verkopen,goedkoop en van uitstekende kwaliteit.