Afscheid van busterminal Mor Chit nadert
Wie over drie jaar per bus naar het Noorden of Noordoosten wil, vertrekt vanaf een nieuwe locatie. De bekende busterminal Mor Chit in het noorden van Bangkok gaat zijn laatste levensjaren in.
De spoorwegen, eigenaar van de grond, hebben het gebied nodig voor de aanleg van de Red Line, een metroverbinding tussen Bang Sue (thans eindpunt van de ondergrondse metrolijn vanaf Hua Lamphong) en Rangsit.
Binnenkort valt de beslissing waar de nieuwe busterminal wordt gebouwd. Vier plaatsen komen ervoor in aanmerking: Muang Thong Thani, twee locaties in Don Muang en Rangsit bij de Thammasat universiteit. Van de bouwkosten van 5 miljard baht is 1,5 milard baht bestemd voor de aankoop van de grond. Particuliere bedrijven kunnen er volgende maand op inschrijven.
Daarna volgen de aanbesteding van het ontwerp (september) en de bouw (maart volgend jaar). Als alles goed gaat, komt de nieuwe terminal over drie jaar in bedrijf. De nieuwe locatie biedt ruimte aan 220 bussen plus een benzinestation dat in 2017 klaar moet zijn.
De State Railway of Thailand (SRT) heeft de grond waarop het huidige busstation staat plus een aangrenzend parkeerterrein, beheerd door de BMTA, het openbaar vervoerbedrijf van Bangkok, nodig voor de aanleg van de Red Line, een onderhoudsdepot en een parkeerterrein. Die lijn moet in 2017 klaar zijn. Het wachten is nu op toestemming van de NCPO.
(Bron: Bangkok Post, 22 juli 2014)
Ik hoor al jaren spreken dat de Transportcompagnie zou verhuizen naar Rangsit als uitvalsplaats naar het Noorden en Noordoosten. Vanaf het begin was Mochit reeds te krap bemeten.