Het Nederlandse bedrijfsleven is tevreden over de zakelijke dienstverlening van onze ambassades in het buitenland.

Dat blijkt uit een peiling onder de vierduizend leden van ondernemersorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en Fenedex. De ondernemers waarderen de ambassades en consulaten-generaal met een 9 min. Bij de vorige peiling twee jaar terug lag het gemiddelde op ruim 8,5.

Twee diplomatiek posten doen het erg goed, dat zijn de ambassades in Bangladesh en Senegal. Hiervoor ontvangen zij dan ook de Ambassadeprijs. De Nederlandse ambassade in Bangladesh wordt speciaal gewaardeerd voor de snelle hulp bij het vinden van zakenpartners, goed georganiseerde handelsmissies en de betrokkenheid en hulpvaardigheid van de diplomaten die daar werken.

De ambassade in Senegal wordt door het bedrijfsleven geroemd om de proactieve houding, snelle reacties en juiste contacten op hoog niveau.

Uit de peiling blijkt verder dat ondernemers steeds meer gebruik maken van de economische dienstverlening van ambassades. Deze week zijn de ambassadeurs terug in Nederland voor de jaarlijkse ambassadeursconferentie.

4 reacties op “Nederlands bedrijfsleven tevreden over ambassades”

  1. riekie zegt op

    Dat is heel mooi voor de bedrijven maar ze moeten de nederlandse mensen die hier wonen meer helpen die het soms zeer dringend nodig hebben

    • Richard zegt op

      De ambassade helpt daar waar ze er toe bevoegd zijn, dan wel dat de vorm van “hulp” in hun takenpakket is opgenomen. Meer niet en zeer terecht. Het is geen babysit instituut voor burgers die zichzelf in de problemen hebben geholpen door bijvoorbeeld zich niet goed op de hoogte te stellen, door te denken dat alles net zo is als thuis, en zich niet voldoende te verzekeren en of dergelijke. De eigen verantwoordelijkheid daar wordt niet altijd naar gehandeld en daar ligt vaak het probleem, en dan moet de ambassade het maar komen oplossen?.

  2. Pienter zegt op

    Volkomen mee eens en dat geldt zeker voor het hoofd consulaire dienst van de Nederlandse ambassade in Bangkok.

  3. Rob V. zegt op

    Zakelijk promotie en service gaan voor, deze leveren de staat geld op. Zo worden visums voor zaken vaak ook sneller behandeld want een zakenreiziger zit niet te wachten op een paspoort dat tot wel 2 weken onbeschikbaar is. Ga je gewoon op vakantie dan mis je je paspoort natuurlijk ook elke dag dat je er niet bij kan, vooral als je deze nodig hebt voor bijvoorbeeld zaken of privé tripjes elders terwijl de viisum aanvraag loopt.

    Op het forum van Buitenlandsepartner lees ik diverse klachten over de ambassade in Dakar (Senegal). Zo vragen deze bij een positief bericht van de IND op een TEV aanvraag voor om diverse aktes terwijl wettelijk de ambassade daar geen bevoegdheid meer in heeft. Die ligt namelijk bij de IND. Bij de IND is het dan weer willekeur: de ene ambtenaar verzoekt tot tonen/controleren van aktes bij de ambassade, de andere niet. Ook vraagt die ambassade om een reservering voor een vliegticket voor MVV reizigers, wat al helemaal geen vereiste is voor de TEV procedure (of sun onderdeel, het MVV).

    Bij visums ingediend op de post Dakar voor kort verblijf wordt ruim de helft afgewezen (55%), maar dit vind plaats in Accra door de Regional Support Office. Maar niet echt iets om vrolijk van te worden. Wel melden diverse SBP leden dat het personeel op Dakar vriendelijk is, maar dus helaas niet echt vakkundig…

    Dhaka (Bangladesh) lees je amper wat over op het net, negatief noch positief. Geen flauw idee hoe visums kort verblijf of MVV/TEV procedures daar verlopen in de praktijk. Ik weet wel dat in 100% van de gevallen het visum is toegewezen maar dat zijn maar 22 aanvragen geweest in 2013, waarvan 17 een multiple entry visum kregen.

    Het zal vast zijn dat deze twee ambassades uitstekend scoren mbt zaken, of dat ook voor reguliere service/diensten of service/diensten aan vreemdelingen zo is… helaas geen enquete daarover, niet belangrijk?

    Wat de beste ambassade overall is valt dus niet op te maken uit deze peiling. Ben zelf uitermate tevreden over onze ambassade. Vriendelijk, kundig, nuchter. Neem maar de vele interviews hier op TB met diverse personeelsleden om maar wat te noemen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website