Vraag + antwoord: Visum Thailand verlengen c.q. veranderen

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
25 juli 2014

Beste RonnyLatPhrao,

Als eerste hartelijk dank voor uw antwoord op onze lezersvraag……(geen nieuw visum omdat oude nog niet is verlopen van 5 juli j.l.). Graag wil ik nog zeggen dat uw antwoorden altijd heel goed en duidelijk zijn.

We gaan proberen om ons visum in Bangkok te verlengen c.q. te veranderen in O-A. Wij huren een huis in Nongkhai en een kennis van ons is bij Immigration geweest om te vragen of verlengen mogelijk was……ze zeiden niet mogelijk.

Nu hebben we nog één vraag……….we zijn bezig om al de benodigde papieren te verzamelen. Als we ons inkomen bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben laten legaliseren moeten we dan ook nog een stempel laten zetten bij de Thaise ambassade in Den Haag?

We vertrekken eind september voor een half jaar en ik laat u zeker weten of het gelukt is.

Lukt het niet dan denk ik dat we voor korte tijd terug moeten naar Nederland.

Met vriendelijke groet,

Adrianus


Beste Adrianus,

Eerst, u kan de aanvraag voor verlenging niet in Bangkok maken. Mag zelfs niet als dit uw verblijfplaats niet is. Nong Khai heeft een Immigratiekantoor dat verantwoordelijk is voor uw woonplaats, dus moet u het daar aanvragen. U kan natuurlijk altijd van Bangkok uw tijdelijk verblijfplaats maken indien je denkt dat de verlenging daar makkelijker te verkrijgen is. Echter, indien dat de reden is, zou ik eerder voor vb Pattaya gaan. Bangkok is altijd heel druk. Nu, dit is uw beslissing natuurlijk, maar de aanvraag moet wel in het immigratiekantoor gebeuren dat verantwoordelijk is voor uw verblijfplaats.

Wat u bewijs van inkomsten betreft. Dit noemt men een “Income Statement”. Dit heeft u zeker nodig indien u de financiële eisen van een verlenging wil bewijzen door inkomsten. Persoonlijk denk ik dat het misschien beter is om hiervoor het formulier “Income Statement” van de Nederlandse Ambassade in Bangkok te gebruiken.

Reden – Immigratiekantoren, en vooral hun personeel dan, herkennen dit en zijn er vertrouwd mee. Iets waarmee ze vertrouwd zijn is goed voor hun imago en stelt hun gerust. Het risico om gezichtsverlies te lijden bij hun meerdere is dan eerder klein. Indien u met een voor hun niet vertrouwd document afkomt, wat evengoed officieel kan zijn en dus aanvaard moet worden, kan dit hun zenuwachtig maken en is dan weer slecht voor hun imago. Stel dat ze gezichtsverlies lijden bij hun meerdere omdat ze een officieel document niet herkennen…?  Resultaat kan zijn dat ze een document niet aanvaarden, gewoon door een gebrek aan kennis, of schrik om gezichtsverlies te lijden bij hun meerdere, maar u zit wel met de eventuele gevolgen. Trouwens de procedure om zulke bewijs van inkomsten of “income statement” te verkrijgen is simpel, en u hoeft er zelfs niet voor naar de Ambassade.

Hier volgt de tekst zoals ze werd opgemaakt door MACB (we werken beiden aan een nieuw visum dossier).

“Via de Nederlandse ambassade in Bangkok, kosten 30 Euro;
zie link: http://thailand.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/consulaire-verklaringen.
De ambassade meldt: Inkomensverklaring voor de Thaise Immigratie (kan schriftelijk worden aangevraagd). De Thaise Immigratie autoriteiten verlangen een zogenaamd ‘Income Statement’ van buitenlanders die een (jaar) visum voor Thailand willen aanvragen. Te overleggen: ingevuld aanvraag-formulier klik hier en kopie van uw paspoort. U hoeft dus geen inkomensgegevens mee te sturen, die vult u zelf in. Lees de exacte aanvraagprocedure. Let erop dat u deze verklaring vooraf moet betalen (zie website) en zorg voor een retourenvelop met voldoende postzegels. Vergt 10 werkdagen.

Nog een tip – Neem later, bij uw aanvraag tot verlenging, altijd de originele inkomstengegevens mee. Soms willen ze bij Immigratie wel eens die originele bewijzen zien, van waar ze afkomstig zijn, en of die cijfers wel overeenstemmen met de gegevens op het“income statement”. Die cijfers vult u namelijk zelf in, en de Ambassade stelt dat ze niet verantwoordelijk is voor juistheid van de door u opgegeven gegevens – Immigratie weet dit ook……

Wat uw verlenging betreft. “De verlenging is niet mogelijk” krijgt u als antwoord van Immigratie via die kennis. Dit antwoord verrast me, want ik zie echt geen reden waarom ze u geen verlenging van een jaar zouden toestaan. U zei in de eerste vraag al dat jullie aan alle eisen voldoen, dus waarom zou het voor andere wel kunnen en niet voor jullie. Misschien heeft die persoon de vraag niet duidelijk gesteld, of werd ze niet of verkeerd begrepen door Immigratie. Ook het antwoord vind ik maar simpel … niet mogelijk. Waarom niet ? Wat meer uitleg dan “niet mogelijk” mag wel.

In uw plaats zou ik zelf eens langsgaan bij Immigratie Nong Khai eens u daar bent, en persoonlijk om uitleg vragen. Tijd zat voor u om de verlenging moet.
Ik denk dat het een misverstand betreft. Om informatie gaat u dan best niet naar de Immigratiebeambten die aan de grenspost zitten in hun hokje, maar ga naar hun hoofdkantoor:

  • Adres – Nong Khai Immigration – 106, Moo 7, Chaloem Phrakiat Road, Tambon Mi Chai, Amphoe Mueang Nong Khai, 43000
  • Tel +66 42 420 242-4
  • E-mail – [email protected] of [email protected] (Ik vind er twee dus best naar beide sturen indien u mail wil gebruiken)
  • Web – http://nongkhai.immigration.go.th – Ik weet niet of u hier wat aan hebt want in Thai
  • Openingsuren – Maandag tot vrijdag van 0830 tot 1630

Ik heb u eerder al aangeraden om voor een verlenging van uw huidige Non-Immigrant “O” te gaan. Omzetting naar “O-A” zou ik maar als laatste overwegen. Het is ook maar de vraag of ze in Nong Khai vertrouwd zijn met die procedure.

Toch succes gewenst en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Vriendelijke groeten

RonnyLatPhrao

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website