Lezersvraag: Smog en luchtvervuiling in Bangkok

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
16 mei 2015

Beste lezers,

Ik heb op internet gelezen over vervuilde lucht in Bangkok.  Dit is dan ook wel te begrijpen met de enorme verkeersdrukte. Alleen nu vraag ik me af als lichte cara patiënt, hoe erg je er hinder toe hebt? Of valt het allemaal wel mee?

Ik weet Pattaya ligt aan zee, en je hebt Phuket, Chiang Mai, Koh Samui ook nog.

Alleen ik wil Bangkok ook ervaren.

Graag reactie’s.

Groet,

Thaiaddict

16 reacties op “Lezersvraag: Smog en luchtvervuiling in Bangkok”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Er zijn diverse soorten smog met diverse oorzaken die onder verschillende omstandigheden kunnen ontstaan. Het belangrijkst is de mate en de duur van de smog. Bij droog weer en weinig wind is de kans op ernstige langdurige smog groter dan wanneer en af en toe een bui valt. In welke mate bepaalde individuen last zullen ondervinden valt niet te zeggen.
    Persoonlijk heb ik volgens mij nooit ernstige smog meegemaakt in Bangkok, maar ik kom er ook niet zo vaak. Dat heeft meer te maken met het feit dat ik de stad te groot, te druk (verkeer) en te duur vind (in vergelijking met Pattaya). De regenperiode is denk ik het meest geschikt, met de minste kans op smog.

    Hier een link naar een pagina met de actuele AQI in Bangkok en de vooruitzichten voor de komende dagen.
    http://aqicn.org/city/bangkok/

    Op die pagina onder het kopje ‘Most recent news’ ook nog een aantal interessante links over smogwaarden en de invloed op de gezondheid.

  2. henry zegt op

    watwij altijd doen nemen een hotel buiten de stad in de buurt van een trein of metro satation eb voor een klein bedrag zit je in de stad
    neem ook altijd mijn inhalers mee voor het geval dat je een aanval krijgt

  3. Santos zegt op

    Het is heel erg gesteld met de luchtvervulling in de grote steden van thailand, vooral in de centrums.Van onder andere Bangkok. Pattayaa, Changmai, Nakhon Ratchasima en Phuket. zeer ongezond voor vooral cara patienten. En in Thailand bestaat het wagenpark uit 70 % uit pickups die veel verbruiken. En vele zijn niet goed afgesteld. En op het platteland verbrand men alles echt alles. Dus de dioxine waardes zijn heel hoog. In nederland let men op het op het Milieu, in thailand totaal niet. Bijna alle rijstvelden steekt men in brand na de oogst. Zelfs de bermen. Elke dag ruikt men op het paltteland en in de steden wel een brandlucht. vooral bij zonsopkomst en zonsondergang. De regeing doet er totaal niks aan. China is erg met smog maar als ik naar de waardes ..gemeten door de overheid kijk, doet Thailand niet veel onder voor China en dan niet vergeten de eet tentjes op de straat. Vele barbecueën het vlees, wat gepaard gaat met enorme rookwolken.
    Helaas wordt er te weinig aandacht aan besteed. Als Azie en zuid oost Azie het milieu probleem zouden aanpakken dan zou de co2 waarde snel zakken in de wereld.

    • Henri zegt op

      Beste Santos, Ik begrijp je frustratie over luchtvervuiling maar feit blijft dat alle westerse landen de grootste vervuilers zijn!, kijk even naar deze link, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions
      iets anders, het wagenpark in Thailand is vrij nieuw omdat iedereen wil pronken met een nieuwe auto/truck voor de deur en die nieuwe auto’s en ook trucks zijn zeker niet per definitie meer vervuilend. blijft wel dat ze alles nog hier verbranden, zeker in chiang mai en omgeving.
      groetjes

  4. Anja zegt op

    Hallo,
    In 2013 met onze schoondochter naar Thailand geweest, zij heeft zowel astma als bronchitus en wordt regelmatig geplaagd met longontstekingen.
    Bij aanvang 2 dagen in Bangkok geweest zelfs wezen fietsen met Co van Kessel.
    Aan het einde van de reis nog 3 dagen in Bankok doorgebracht.
    Gelukkig heeft ze geen last gehad van de luchtvervuiling.
    Natuurlijk neemt ze ook daar braaf haar medicatie in.
    Preventief had ze een antibioticakuur bij zich, maar hoefde deze niet te gebruiken.
    Hoop dat je hier wat aan hebt.

  5. paulusxxx zegt op

    Ik ben zelf ook een licht Cara-patient, al zo’n 30 jaar gebruik ik af en toe Ventolin en inmiddels nu zo’n 10 jaar dagelijks flixotide. Sinds 1999 kom ik in Bangkok, elk jaar minstens een week. Ik heb minder last in Bangkok, waar dan ook in Thailand, dan in Amsterdam of in de rest van Nederland. Ik heb zo weinig last dat ik mijn medicijnen thuis laat en niet meer gebruik in Thailand waar daar is het niet nodig.

    Als ik jou was zou ik me geen zorgen maken. Indien je alsnog Ventolin nodig mocht hebben, ze verkopen dat gewoon bij de Pharmacy voor zo’n 250 baht. Flixotide is niet verkrijgbaar in Thailand, vreemd genoeg.

    • Thaiaddict zegt op

      Hey;) bedankt voor je reactie.
      ook leuk om te lezen dat ik niet de enige ben:)) in deze.
      Uitgaande periode dat ik ga en wat ik hier lees uit reacties.
      hoef ik me geen zorgen te maken.

      Grt Thaiaddict

  6. Thaiaddict zegt op

    Bedankt voor de reactie’s

    Ja ik ga ook altijd in het regen seizoen,
    sept/okt, ook i.v.m hitte. In dit regen seizoen is t al warm genoeg.
    Dan is regen en wind echt welkom op zijn tijd.

    Om buiten de stad een hotel te nemen liefst niet.
    Wil liever centraal gelegen blijven.

    En ik kan altijd nog eerder richting Pattaya.

    En idd je hebt allerlij smog, loop soms voorbij eet tentjes, slaat meteen op je keel.
    Ook in Sa kaew, chaiyaphum, Udon Thani, vuil verbranding!
    Maar dit is geen probleem.

    Dus zal wel mee vallen ook gezien in de periode dat ik ga.

    Grt Thaiaddict

  7. l.lagemaat zegt op

    In 2013 hebben mijn broer en ik in Jomtien en Pattaya fijnstofmetingen gedaan.
    Dit in verband met de gezondheid van mijn broer.
    Deze fijnstofmetingen meten een hoeveelheid milligram fijnstof per kubieke meter.
    In Nederland bedroeg de gemiddelde waarde tussen de 1,5 en 3 mg.per gemeten kubieke meter.
    In de Thaise omgeving begon de meter al vanaf 3,5 mg.waardes aan te geven.
    Het hoogste was eens 6.3 mg. en stond in het rood.
    Fijnstof nestelt zich ongemerkt in de kleinste deeltjes van de longen en geven na jaren problemen.
    Op aanraden van de longspecialisten in Bangkokhospitaal is mijn broer definitief terugegaan naar
    Nederland,waar hij nu weer woont.

    • Fransamsterdam zegt op

      De gemiddelde concentratie fijnstof in Nederland is de afgelopen jaren ongeveer 20 microgram per kubieke meter.
      Ik heb geen idee wat u gemeten hebt.

    • khun Roland zegt op

      Door het feit dat jullie metingen hebben uitgevoerd neem ik ook aan dat jullie zich zulk een meetapparaat hebben aangeschaft.
      Is een dergelijk meettoestel te koop in Thailand en zo ja waar?

  8. Santo zegt op

    Kijk ff naar de dioxine gehaltes en kijk aub ff naar hoeveel mensen er overal mondkapjes dragen. In winkelcentras in steden. dat zie je nergens in nederland. De afvalhopen staan vaak in brand.
    in nederland wordt 96 % gerecijcleld hier niks ..Hier wordt het verbrand. plastic enz.Hoeveel dioxine uitstoot geeft dat.
    En de 67 miljoen mensen produceren meer co2 dan 15 miljoen, dus graag appels met appels vergelijken. Dus wikepedia kan mooi praten, Maar er klopt niks van. In duitsland worden er elke dag 40 huizen van zonnepanelen voor zien,, in Thailand niet 1. ik denk dat er 70 miljoen airconditiongs elke dag draaien. Dus de co2 en dioxine uitstoot is hier gigantisch. En weet je wat de meeste meet punten van de luchtvervuiling staan op het platteland en niet in het midden van de grote steden. pickups of ze nu nieuw of oud zijn.. met de grote motoren. 3000 cc, produceren meer lucht vervulling dan een suzuki alto, met 1000 cc en dat soort autootjes rijden er niet veel in Thailand..

  9. Fransamsterdam zegt op

    Meneer Santos, of Santo:
    De Co2 uitstoot is in Nederland 4,38 kiloton per vierkante kilometer.
    In Thailand 0,57 kiloton per vierkante kilometer.
    Maar dat is natuurlijk onzin, want de gegevens om dat uit te rekenen heb ik niet zelf verzonnen.
    En kijk eens hoeveel mensen in Nederland een gordel of een helm dragen. Dat zie je nergens in Thailand. Dus daarom is het verkeer in Nederland gevaarlijker?

  10. theoS zegt op

    Santo heeft volkomen gelijk, de lucht vervuiling is enorm hier. Als het regent hier dan regent het zure regen. Het cement buiten mijn huis is na een fikse regenbui pikzwart. Ik reed jarenlang op de motor rond in korte broek en shirt met korte mouwen. Weet je wat? Na jaren kreeg ik last van verschrikkelijk jeuken op mijn benen en armen plus een soort brand vlekken op benen. Kwam vooral van het rijden tussen en achter autos en wachten bij de stoplichten tussen autos. Naar een huid specialist geweest en zalf gehad, nu genezen maar vlekken blijven. Gebruik nu lange broek, shirt met lange mouwen of jacket en sokken met schoenen, geen last meer gehad. Kijk naar de Thais die lange ritten maken of veel op en lang op de motor zitten, doen hetzelfde. Ook sokken en schoenen en niet alleen voor de zon. De lucht vervuiling hier is verschrikkelijk.

  11. Santo zegt op

    Ik zie niemand in nederland met mondkapjes oplopen.helmen en gordels zijn verplicht. In thailand ook maar men draagt het niet. Er hangt 1 vuile deken, luchtvervulling over bangkok. Boven zuidoost azie hangt op 3 km tot 7 km hoogte zo,n dikke wolk vervuiling dat de zon er nauwelijks doorschijnt. De zon die ondergaat is wazig..dat is in europa niet.Vaak zie je wazige wolken in thailand.. In europa minder. Loop eens op markten of sta voor stoplichten, dan stikt men bijna van de luchtvervulling. Qua co2 heb je gelijk omdat maar een smalle strook naar het zuiden omgeven is door de zee. En nederland krijgt veel van de luchtvervulling of vanuit engeland of vanuit het roergebied. En nederland heeft zelf zware chemische industrie.Maar qua cijfers heb je gelijk. Maar de andere stoffen als dioxines en stikstofoxiden niet..dat is schrikbarend hier.kheb nog nooit op het nos journaal gehoord dat men in amsterdam mondkapjes draagt.
    In nederland wordt zelfs de stikstofwaarden in uitlaatgassen en fabrieken aan banden gelegd. In thailand niks. Ik gaf enkel mijn mening maar aan. Ik woon in een mooie wijk..zelfs bewaakt. Maar elke morgen en avond brandlucht van mensen die hun afval verbranden. Plastic , dioxine en weet je hoe gevaarlijk dat is. En in elke straat in grote steden tempels waar crematie plaatsvind. In nederland gebruikt men in crematorium filters in thailand niet. En ze staan midden in woonwijken.in nederland vaak aan de rand van gemeenten. Statistieken zeggen niet alles. Voorheen in zware chemische industrie gewerkt waar 20 gigantische fornuizen stonden met 96 gigantische branders maar uitlaatgassen moesten aan zware normen voldoen..hoge schorstenen uiteraard. En veel co2 uitstoot maar men rook niks in de omgeving. En stikstofoxides enz. Werden allemaal gemeten en om de zoveel tijd door de overheid gekontroleerd en wat in thailand? Nieente 🙂

    • ruud zegt op

      Die mondkapjes draagt men ook vaak binnen (op het vliegveld bijvoobeeld), dus die zullen vaak niet in verband met luchtvervuiling worden gedragen, maar waarschijnlijk als bescherming tegen besmet worden door ziektes.

      Verder zijn dioxines waarschijnlijk wel gevaarlijk op termijn, maar ik zie meestal geen grote aantallen dode mensen op straat liggen, dus mogelijk, dat problemen wel eens overdreven worden.
      Ik meen mij te herinneren, dat in Italie wel eens een groot aantal mensen ergens aan dood is gegaan en dat werd aan dioxine geweten.
      Maar of dat werkelijk de oorzaak was, of dat er mogelijk andere (niet vertelde) oorzaken waren weet ik niet.

      En met CO2 is niet veel mis.
      Gewoon een schoon gas dat bomen en planten nodig hebben om te groeien.
      Het zit ook de hele dag in de lucht die in uw longen zit.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website