Consumenten die hun vliegreis annuleren, moeten hun losse vliegticket onder voorwaarden kunnen overdragen aan een ander. Dat vindt de Consumentenbond, die zich aansluit bij een burgerinitiatief van reismarktplaats TradeYourTrip om dit mogelijk te maken.

Wanneer consumenten hun vliegreis annuleren, bijvoorbeeld uit angst voor het Zika-virus of voor terroristische aanslagen, betekent dat vaak een flinke financiële tegenvaller. Veel situaties vallen niet onder de dekking van de annuleringsverzekering en luchtvaartmaatschappijen rekenen vaak 100% annuleringskosten. Consumenten zijn daardoor het volledige bedrag van hun ticket kwijt.

Consumenten met een pakketreis (bijvoorbeeld: vlucht en hotel), mogen van de wet – onder voorwaarden – een ander in hun plaats laten gaan. Bij losse vliegtickets staan luchtvaartmaatschappijen dat niet toe, terwijl zij de vrijgekomen stoel wél nog een keer kunnen verkopen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘We vinden dat niet uit te leggen. Deze rechtsongelijkheid tussen een pakketreis en een losse vlucht moet verdwijnen.’

Burgerinitiatief

Combée: ‘Om woekerhandel in vliegtickets te voorkomen, vinden wij dat consumenten de tickets voor maximaal de oorspronkelijke prijs mogen doorverkopen. De luchtvaartmaatschappij mag de nieuwe passagier wel redelijke kosten in rekening brengen om het ticket op zijn naam te zetten.’

Met het burgerinitiatief willen de Consumentenbond en TradeYourTrip het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer zetten. Daarvoor zijn 40.000 handtekeningen nodig. Consumenten die deze actie willen steunen, kunnen de petitie tekenen op de actiepagina consumentenbond.nl/ticketpech.

4 reacties op “Consumentenbond: Vliegtickets overdragen moet mogelijk worden”

  1. NicoB zegt op

    Bijzonder goed initiatief wat alle steun verdient, hopen dat het benodigde aantal steunbetuigingen wordt gehaald en het tot nieuwe en eerlijker verhoudingen leidt en een einde wordt gemaakt aan het huidige monopolie van de luchvaartmaatschappijen.
    NicoB

  2. George zegt op

    Wat een voordeel lijkt zal een groot nadeel kunnen worden als mensen goedkope kaartjes opkopen en die veel duurder aan de man / vrouw gaan brengen. Johan zou zeggen elk voordeel hep zijn nadeel….

  3. Leo Th. zegt op

    Natuurlijk moet het mogelijk worden om ook losse vliegtickets over te dragen. Eigenlijk onbegrijpelijk en klantonvriendelijk dat luchtvaartmaatschappijen dat nog steeds verbieden. Dat er redelijke kosten in rekening gebracht worden om het ticket op een andere naam te zetten is logisch. Pas dan gelijk die absurd hoge administratieve kosten aan die sommige maatschappijen nu berekenen voor het herstellen van een een klein foutje in de naam op het ticket. Eén verkeerd geschreven letter in de naam of bijv. het niet juist toepassen van de “meisjesnaam” bij een online boeking kan je soms tot 200 euro kosten om dat te herstellen!

  4. Christina zegt op

    Een goed idee. Wat Ik minder vond stond vandaag in de krant vrouw verliest 3000 euro omdat ze tickets en zelf geboekt hotel niet kon overdragen ivm een ongeluk. Een annulerings verzekering had ze niet vertelde ze want ze had nooit wat weggegooid geld. Tja dan maar op de blaren zitten.
    We hebben zelf wel die verzekering en ook een wereld dekking ziektekosten.
    Maken er nooit gebruik van tot voor 10 jaar terug we er twee keer in een jaar gebruik van moesten maken.
    Het kan altijd een ongeluk zit in een klein hoekje.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website