‘Nam Keng’ in je bier

Door Khun Peter
Geplaatst in Eten en drinken
Tags: , ,
24 juni 2012

biermetijs Nam Keng in je bierHoewel ik geen echte bierdrinker ben, geldt dit niet tijdens mijn verblijf in Thailand. De verzengende hitte en het pittige eten, zorgen er voor dat het goudkleurige gerstenat prima smaakt. Een verfrissend koud biertje is een heerlijke en een welkome dorstlesser. 

De bekendste biermerken in Thailand zijn Singha en Chang. Maar tijdens mijn vorige verblijf ben ik van Singha afgestapt en heb ik voor Leo gekozen. Leo is een licht biertje wat prima smaakt bij het eten.

Nam Keng

Wanneer je als toerist Thailand bezoekt zal het je waarschijnlijk opvallen dat veel Thai iets doen wat wij verafschuwen, namelijk ijsklontjes (‘Nam Keng’ in het Thais) in het bier gooien. Thai vinden dat wél lekker en extra verkoelend. Voor ons westerlingen staat het gelijk aan heiligschennis. Natuurlijk heb ik het wel eens geprobeerd maar in mijn ogen verpest het de smaak van het bier.

Wanneer je uitsluitend met westerlingen een restaurant of bar in Thailand bezoekt zal je niet snel gevraagd worden of je ijs in je bier wilt. Echter, ga je met Thaise mensen op stap dan hoor je meestal: ‘ao nam keng mai?’ oftewel ‘wil je ijs in je bier?’. En wees niet verbaasd dat Thai daar gretig gebruik van maken.


» Laat een reactie achter


61 reacties op “‘Nam Keng’ in je bier”

  1. Gerno zegt op

    Bij thaise biertjes werkt dit prima en de smaak is oké. Tevens is het makkelijk voor de bar-eigenaar, hij hoeft het bier niet te koelen. Hij heeft alleen maar een grote hoeveelheid “nam keng” nodig. In de Isaan werkt het op deze manier, hoe men het bier koelt in Pattaya weet ik niet. Eén keer heb ik me laten verleiden om ditzelfde trucje met Heineken uit te halen. Niet doen, dit levert alleen maar hoofdpijn op, iets wat ik met Singha of Leo in samenwerking met ijs nooit heb gehad.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • BA zegt op

      De meesten hebben gewoon een koelkast.

      In restaurants krijg je nog wel eens een emmer ijs bij je biertje of ander drinken. Oplossing is dan een grote fles Heineken bestellen, die in de emmer met ijs zetten en gewoon van daar uit in je glas schenken.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. KrungThep zegt op

    Zoals je zelf al aangeeft, is het echt heiligschennis om ijsklontjes in het bier te doen. Dit is echt weer zo’n vreemde Thaise gewoonte. Er zijn helaas ook barretjes waar ze het standaard erin doen, zonder te vragen of je wel of geen ijs in je bier wilt. Het bier wordt er vanzelfsprekend waterig van en de smaak vervaagt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Marcel zegt op

      Beetje , zelfs bijna arrogante, rare uitspraak – heiligschennis. Misschien er wel eens aan gedacht dat andere culturen andere gewoonten hebben? En als die dan niet overeenstemmen met onze gewoonten en/of gebruiken is het stom of “heiligschennis”?

      Misschien eens aan gedacht dat het daar gewoonte is en je gewoon kan aangeven bij je bestelling dat je geen ijs erin wilt? Proost.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Kees zegt op

    Tja, een koel en lekker biertje is inderdaad niet te versmaden. Echter, door de jaren heen ben ik ijs in mijn Leo toch gaan waarderen.
    Ik moet er dan ook niet aan denken om mijn Leo tje te nuttigen zonder vooraf de nodige ijsklontjes in mijn glas te hebben gedaan.
    Het is inderdaad heel verfrissend en heeft als bijkomend voordeel dat je niet snel teveel alcohol nuttigt.
    In Nederland zal ik niet snel naar een pilsje grijpen, eenmaal in Nederland aangekomen stap ik snel over op een lekkere Belgische La Chouffe of een Leffe en daar hoort zeer zeker GEEN ijs in.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Olga Katers zegt op

      @kees,

      Helemaal met je eens, een paar klontjes ijs, en ja ik wil er ook nog wel eens een scheut water bij doen! Helaas voor de echte bier drinkers, maar mijn buik blijft plat, door het water, en ja het is plat water!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      Nog afgezien van het feit dat ik geen ijs in m’n bier wil, ben ik in de tropen altijd wat huiverig van ijsblokjes in welk drankje dan ook.
      Overigens: wat extremer dan ijs in bier is het gooien van ijsblokjes in een nogal exclusieve Franse cognac van – taxfree – bijna 200 euro de fles…………… Dat vond ik nu echt drankmisbruik!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Willem van Doorn zegt op

    Moderator: deze reactie is niet geplaatst omdat de reageerder niet duidelijk maakt wat hij precies bedoelt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Vorssel zegt op

    Ik zit nu ook in thailand (pattaya).
    Leo is inderdaad het lekkerste bier in thailand. Vind het helemaal ni erg dat ze er ijs in doen. Anders is u bier zo rap warm en warm bier drinken is nog meer heiligschennis. Alleen moet je zien dat je u glas af en toe eens leegdrinkt, want als ze blijven bijvulen ben je op den duur wel meer water aan het drinken. Dan moet je wel u glas vathouden tot het leeg is, want anders blijven ze bijvullen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • mertens alfons zegt op

      Tiger bier daar is ook nog een lekker biertje daar,ik drink met mijn vrouw steeds uit ‘t flesje met een zgn.condoompje rond en dan verder zeer snel uitdrinken dan heb je steeds elke soort bier daar lekker fris!!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. aad pronk zegt op

    Wat is “echt heiligschennis” en “echt weer zo’n vreemde Thaise gewoonte” ? Weer dat nederlandse vingertje van ” wij weten hoe het hoort ” en als je het anders doet, dan ben je “vreemd ” ? Iedereen zo zijn eigen gewoontes, of niet ?
    Ik zie ook in nederland glazen wijn geserveerd met meer ijs dan wijn en als ik een likeurtje bestel, moet ik uitkijken dat ze er geen ijs ingooien, want dan drink ik geen likeur meer, maar water met een smaakje.

    Maar een andere vraag is, in hoeverre is dat thaise ijs te vertrouwen ? Ik krijg mijn flesje spa of i.d. nog dicht, zodat ik kan controleren dat er niet mee gerommeld is en vervolgens gooi ik er ijs in, dat gemaakt is van water waarvan ik de herkomst niet weet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • KrungThep zegt op

      Beste Aad, ik wijs nergens met het vingertje, maar ijs in het bier is voor de meeste Westerlingen een vreemde gewoonte. Nergens in het artikel zelf of in mijn reactie staat dat ‘wij wel weten hoe het hoort’. Ben in veel landen geweest, maar heb nooit ijs in m’n bier gehad.
      Ik zeg ook niet dat ‘men’ vreemd is, maar ‘de gewoonte’. Das wat anders….

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Lex K. zegt op

        Beste Krungthep,
        Helaas, je wijst wel met je vingertje, je zegt letterlijk en ik citeer “Dit is echt weer zo’n vreemde Thaise gewoonte” , wat voor vreemde Thaise gewoontes ken je nog meer dan?
        Denk je niet dat een aantal van jouw gewoontes ook niet heel vreemd op Thais overkomt? of hebben wij het alleenrecht om de standaard te zetten? en alles wat andere volken anders doen is “weer zo’n vreemde Thaise ( Chinese, Japanse, Belgische etc.) gewoonte

        Groet,

        Lex K.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • KrungThep zegt op

          Ongetwijfeld zullen er ook Thai en andere buitenlanders zijn die sommige van mijn en onze Nederlandse gewoonten vreemd vinden. So what ? Denk je nou echt dat ik me daar druk om maak dat zij dat vreemd vinden ? Als Nederlander vind ik ijs in bier nu eenmaal een vreemde gewoonte, en heb ik er geen behoefte aan, dat kan toch gewoon ? Er zijn genoeg buitenlanders, waaronder ook Thai, die het bijvoorbeeld een vreemde gewoonte vinden dat wij Nederlanders rauwe haring met uitjes eten. Prima toch dat zij dit vinden ?
          Idd, andere volken, andere gewoontes, dat vind ik alleen maar interessant en respecteer ik ook. Dat is ook een van de redenen dat ik in de reiswereld ben gaan werken.
          Ik heb me inmiddels prima aangepast aan Thailand en veel gewoontes hier, alleen ijs in m’n bier, nee, daar pas ik voor.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Sir Charles zegt op

          Beste Lex K, zo gaat het allang niet meer om het ijs al of niet in het bier maar heb meer het idee dat een Thaise gewoonte niet bekritiseerd mág worden, zo erg is dat toch niet.
          Zo heb ik een Amerikaan in de familie die het echt weer zo’n vreemde Nederlandse gewoonte vindt om patat met mayonaise te consumeren i.p.v tomatenketchup iets wat hij en al jaren wonende in Nederland beslist niet zal doen. Prima toch.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Sir Charles zegt op

      Wijs het altijd resoluut doch vriendelijk af wanneer men (goed bedoeld) ook maar enig aanstalten maakt om ijsklontjes er in te deponeren bovendien schenk ik het bier altijd zelf in het glas omdat ik als Nederlander een schuimkraag wil.
      Dat het weleens tot vreemde blikken leidt door de Thai -vreemde gewoontes hebben die farang toch- interesseert me niets.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • hua hin zegt op

      Bij het nuttigen van ijs (niet alleen in bier, alleen zijn de hoeveelheden op een avond groter) ben ik twee maal in het ziekenhuis terecht gekomen. Dus het is niet ijs in bier of niet het is ijs of niet. Bovendien wordt al snel ijs uit het emmertje met de hand gehaald (dat is op z’n Mart Smeets gezegd dodelijk).

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Kees zegt op

    De ijsblokjes die doorgaans in uw bier belanden, worden bijna voor de volle 100% geleverd door een waterproducerend en ijs leverend bedrijf.
    Ik zeg bijna voor de volle 100% omdat niets echt gegarandeerd is, ook in ons eigen kikkerlandje niet! Er zijn altijd uitbaters die meer winst willen behalen en dan niet schromen dit op een ongeoorloofde manier te doen zonder de gevolgen te willen overzien.
    Proost!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. Kees zegt op

    Gewoon snel drinken, dan heb je nergens last van. Heiligschennis? Dat zeggen de Duitsers (en die weten toch wel wat over goed bier) over het Nederlandse pilsje, als er een bijdehante barkeeper met zo’n spatel in 1 beweging de mooie schuimkop eraf veegt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • om het nog maar over de Britten te zwijgen, die vloekend en tierend van de bar weglopen omdat ze vinden dat ze te weinig gekregen hebben… en dan die stomme schuimkraag!

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Henk B zegt op

      Dat afstrijken met een spatel van een glas bier, is niet om het er mooi uit te laten zien.
      Maar om de schuimkraag te sluiten, zodat hij niet te snel inzakt, en niet snel op een schraal
      biertje lijkt.
      Maar moet in een beweging uit gevoerd worden, bij de tweede keer, trek je hem weer open, en dus geen nut meer, dit is reactie van een Horeca ondernemer in ruste.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Herbergier zegt op

        En zo is het en aan degeen die zegt dat hij zijn biertje zelf wil inschenken om een mooie schuimkraag te krijgen, heb ik ook mijn twijfels, want voor een mooie echte schuimkraag die blijft tot het bierglas leeg is, moet het bierglas vetvrij en net goed gespoeld zijn en dat heb ik in Thailand nog nooit meegemaakt.
        Ook een Horeca ondernemer in ruste.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Sir Charles zegt op

          Met je eens, een mooie schuimkraag zoals wij die in Nederland kennen wordt het eigenlijk daarom nooit.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
          • Fred CNX zegt op

            Een mooie schuimkraag krijg je hier nooit omdat de druk bij het tappen van een biertje hier (en in bijna alle andere landen) te laag is. Hoe hoger de druk des te kleiner de luchtbelletjes en des te steviger de schuimkraag. Het vereist wel enige ervaring om onder hoge druk te tappen.
            Uiteraard moet het glas aan de voorwaarden die herbergier omschrijft voldoen en ook nog eens koel zijn (gebeurt automatisch door het spoelen als het water in de spoelbak maar blijft lopen;-))
            Dit is Nederlandse biercultuur; hier proberen ze juist de flesopening van bv. een Singhafles bij het inschenken tegen de rand te houden om maar zo weinig mogelijk schuim te krijgen, de Thaise biercultuur;-)
            Ik was kortgeleden in Londen waar je je glas bier terug kon brengen als er te veel schuim op zat -dus te weinig bier- en in Duitsland waar het biertappen ook tot kunst verheven is, 6 tot 7 keer tappen om een glas te vullen met als resultaat een schuimkraag die je bijna kan snijden.
            Al met al ieder land een eigen biercultuur/gewoonte en in Thailand is dat met ijs.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
            • Hansy zegt op

              Tja, zo is die slappe pommes frites natuurlijk de Thaise pommes frites eetcultuur.
              Dit heet voor mij alles, wat krom is, recht praten.

              Engels (hooggistend) bier is geen PILS, en dient geen/nauwelijks een schuimkraag te hebben. Evenals vele Belgische, hooggistende bieren geen of nauwelijks een schuimkraag dienen te hebben.

              De Nederlandse biercultuur is bijna volledig verdwenen, daar waar de Belgen die hebben weten te behouden.

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
              • Fred CNX zegt op

                @Hansy, ik probeer helemaal niet wat krom is recht te praten, ik constateer alleen maar en ijs in bier is hier heel gebruikelijk, al jaren en jaren, dan praat je toch over een gebruik/cultuur? Het glimlachicoontje achter ‘Thaise biercultuur’ is je ook kennelijk ontgaan.
                Over de slappe frites zou ik ook wat kunnen zeggen maar heeft nou eenmaal niets met bier te maken (of nog legio andere soortgelijke voorbeelden op kunnen noemen).
                Ik heb zelf een bar gehad (in Rotterdam) en prijzen mbt bierbehandeling etc gewonnen dus ik weet echt wel hoe je een biertje moet tappen.

                VA:F [1.9.22_1171]
                Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. fransamsterdam zegt op

    Misschien kom ik in een ander Thailand dan een ander, maar waar ik kom krijg ik altijd een flesje in een isolerend omhulsel en wordt er gewoon uit het flesje gedronken.
    De flesjes worden koud gehouden door ze ofwel in de koeling te bewaren, of, bij gebreke daarvan, in het ijs.
    In een ‘binnen-etablissement’ met airco zie ik wel eens een glas, maar daar doet het probleem zich uit de aard der zaak niet voor.
    IJs in mijn bier. Ik heb er al die keren werkelijk nog nooit ook maar een moment over gepiekerd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Kees zegt op

      @fransamsterdam – ander Thailand? Yep, jij komt alleen in de bars/restaurants die naar farangs cateren dan. Ga maar eens met wat Thais wat drinken op plekken waar veel Thais komen, familieflessen bier en een emmer ijs gegarandeerd!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • fransamsterdam zegt op

        @Kees: Hier heeft u een vol punt! U mag door voor de koelkast ;-)

        Maar voor de gemiddelde toerist is het een non-issue.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Herbergier zegt op

          Frans, hier in de Isan, is ook Thailand en erg mooi alleen weinig toeristisch, worden in de Horeca meestal grote flessen bier van 0,6L geschonken voor 55/70 bht, kleine flesjes zijn voor de Isanmensen n.l. veel te duur, dus als je met tweeën bent neem je een fles met twee glazen, ben je alleen moet je of snel drinken, of ijsklonten erbij gaan doen, het is hier maar net wat je wilt of lekker vindt, ik pak meestal het eerste glas zonder en daarna met een klontje, want lauw bier is niet te drinken.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Rob V zegt op

        Ja, ik kom die flessen isoleerders amper tegen. Ik ken ze eigenlijk alleen uit Australië en een paar barren in Pattaya. Maar 99% van de keren dat ik in Thailand verblijf dan krijg ik in restaurants gewoon een glas met ijs voor bij mijn Leo biertje. Al ze geen Leo hebben maar slechts alleen Singha of Chang bier dan is het voor wel duidelijk dat dit geen tentje voor de locals is en loop ik door.

        Of met/bij Thaise kenissen wat flesjes Leo halen bij de supermarkt, met uiteraard een zak ijs. Een beetje door drinken en je hoeft je geen zorgen te maken over waterig bier.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Piet zegt op

          Ik heb ook lang gezocht naar die isoleerders maar zijn bij Foodland soms te koop. Ook in het MBK in Bkk. In Phuket te koop bij de handelskramen langs Karon beach.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  10. Tjamuk zegt op

    Sir Charles,
    Dat soort gedachten moet je ver van Thailand houden.
    Ijs derin en rustig een slokje nemen,
    Het hoort er allemaal bij.
    In Engeland en de States drinken ze het ook weer anders dan In Duitsland of Nederland
    Zonder schuimkraag en een beetje lauw.
    Tsjokdee.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Hansy zegt op

      Het heeft weinig zin te gaan herhalen, wat op internet is te vinden.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Pils

      In het kort: pils is een soort bier, van het type ondergisting.
      Pils hoort met een schuimkraag gedronken te worden. Maar niets moet.

      Een engels bier is in de regel bovengistend, en is geen pils.

      Franse cognac moet ook niet uit een cognacglas te worden gedronken, maar dat glas bestaat niet voor niets.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Sir Charles zegt op

      Ach Tjamuk, in het begin toen ik ik voor de eerste keer in Thailand kwam heb ik het ook wel geprobeerd want vind dat je iets éérst moet proberen voordat het afgewezen wordt, huldig in beginsel het gezegde ‘slands wijs ‘slands eer en zal het daarom ook geen ‘heiligschennis’ willen noemen.

      Echter er blijven van die gewoontes -ook al nog zo onbenullig- waar ik maar niet aan kan wennen waardoor het kan voorkomen dat een eigen gewoonte behouden wordt waar ter wereld dan ook waarop óók het mijn geliefde favoriete Thailand geen uitzondering is.

      Proost!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  11. Daan zegt op

    Ik drink mijn Leo in Thailand altijd met ijs… Kan er daar niet zonder, hoewel.. af en toe een blikje tussendoor van de 7. Hier in NL schakel ik dan weer over op het gewone recept.. Heiligschennis boeit me niet echt. Gaat er om wat je zelf lekker vindt toch?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  12. Angelique zegt op

    Hier in Thailand ben ik pas bier gaan drinken, en dan wel (bijna) alleen Chang zonder ijs. Meestal kun je op tijd zeggen dat je geen ijs in je bier wilt…..soms geven ze ook een ijskoud (lees net uit de vriezer genomen) glas en dan is het ijs toch helemaal niet meer nodig en doen ook de Thai het er niet in.

    Proost :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Piet zegt op

      Chang zonder ijs kan best zwaar aankomen in die hitte vind ik. Daarom ben ik overgestapt naar Chang-Export…is iets lichter en komt minder zwaar aan in het hoofd. Probeer maar eens!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Herbergier zegt op

        Chang Classic is 6,4% alc. en Chang Export of Chang Draught is net als de meeste pilsener bieren 5% alc., dus dat is bijna 15% verschil en drink je alleen uit kleine flessen of uit blikjes, dan is het bijna onmogelijk daar ijsklonten bij te doen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  13. Marcel De Kind zegt op

    Niets is zo erg als warm bier! En daarvoor doe ik ijsblojes in mijn pint en alleen als het bier warm is . Zo simpel als pompwater.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  14. Folkert zegt op

    Als ik mij niet vergist komt Leo uit de Shinga brouwerijen, Shinga vindt ik iets frisser van smaak dan Chang bier.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  15. jogchum zegt op

    Drink altijd leo bier uit het flesje of blikje. Dat de Thais ijsblokjes in het bier doen is op zich
    zelf niks bijzonders aan. Wij doen toch ook ijsblokjes in coca-cola en andere frisdrinken?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  16. Rob zegt op

    Van bier geniet je het meeste als Farang om voor een thais winkeltje te gaan zitten, met een grote fles Chang bier aan lippen, met een mouwloos shirt aan, natuurlijk met je favoriete biermerk er op, grouwe korte broek met veel zakken en foute Ada slippers. Natuurlijk het bier zonder ijs, wat de blokjes passen niet door de flessenhals.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  17. Willem van Doorn zegt op

    In het ene land heb je deze, in het andere land weer een andere gewoonte. Dat zijn allemaal gewoontes waar je geen aanmerkingen op moet maken (‘slands wijs s’lands eer).
    Hier gaat het 1. om het drinken van bier, 2. dat bier koud gedronken zou moeten worden, en 3. gaat het erom hoe dat bier dan wel gekoeld zou moeten worden.
    Welnu: bier is een alcoholicum (dus giftig) en bovendien bij uitstek het alcoholicum waar je ziekelijk dik van wordt. Niet voor niets is de bierbuik spreekwoordelijk.
    Voorts zou ijs in het bier “heiligschennis” zijn. Wat een onzin! Culturele kul noem ik dat. Onder de Thai is dat nu juist de gevestigde manier van doen.
    Alcohol is slecht, maar het toch te drinken is “interessant”. Het geeft je de kans een (pseudo)kenner te zijn. En om andere kenners met andere (willekeurige) opvattingen te verketteren.
    Niet doen, dat verketteren dus. Niet doen ook, dat drinken van alcoholica.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      Bij een ander onderwerp wilde je motorrijden al verbieden (te gevaarlijk), en nu raad je – ditmaal heb je het (nog) niet over een verbod – ook het drinken van een biertje af, want giftig (en dus gevaarlijk…………). Het wordt wel saai, als de leuke dingen niet meer mogen. Zijn er activiteiten die je wel kunt aanraden?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Willem van Doorn zegt op

      Moderator: je dwaalt erg af met je reactie. Het gaat niet meer over bier. Vandaar dat wij het niet plaatsen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  18. BramSiam zegt op

    Als het over bier gaat krijg je net zoveel reacties als wanneer Thaise vrouwen het onderwerp zijn. Thais beschuldigen van heiligschennis mag niet, want Thais zijn heilig. Chinezen gooien gewoon cola bij hun dure cognac. Daar mag je dan ook niks van zeggen natuurlijk, maar als Nederlanders Thais of Chinees eten aanpassen aan hun smaak, dan is dat wel weer heiligschennis. En als ons Isaanse vrouwtjelief geen boerenkool of andere Hollandse kost wenst te eten is daar volop begrip voor. Het wordt tijd voor wat meer gevoel van eigenwaarde bij veel Nederlanders.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Sir Charles zegt op

      Het wordt me nog dikwijls heiligschennis verweten omdat ik Heineken smakelijker vind dan al dat Thaise bier.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  19. Hansy zegt op

    Als een imam ons geen hand geeft, dan is het een cultuurbarbaar, immers in ons land is het gewoonte elkaar een hand te geven.
    Maar als een Thai een pilsje drinkt met ijs, is het geen cultuurbarbaar?

    Vele alcoholische dranken dienen op een specifieke wijze geschonken en gedronken te worden. Dit geldt evenzeer voor bepaalde gerechten.
    Dat is onderdeel van de eet en drinkcultuur binnen een land en/of streek.
    Dit geldt evenzo voor pils, dat zijn oorsprong heeft in Z-Duitsland-Tsjechië.

    Nu maak ik me verder weinig druk, hoe een Thai zijn pilsje drinkt, en hoe een Chinees cognac drinkt.

    Dat zij echter lak hebben aan de drinkcultuur, zoals pils gedronken dient te worden (dan wel cognac dient te worden gedronken), dat staat voor mij als een paal boven water vast.
    Dat sommige mensen daar dus commentaar op geven, vind ik ook niet raar.

    Vele gewoontes (dus delen van een cultuur) zie je hierdoor verdwijnen.
    Sommigen vinden dit jammer, en verzetten zich ertegen, anderen vinden dit juist goed.

    Wellicht geven de Thai elkaar over 20 jaar ook een hand, en verdwijnt de wai. Jammer? Of juist goed, deze globalisering?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Kees zegt op

      @Hansy – ‘vele alcoholische dranken dienen op een specifieke wijze geschonken en gedronken te worden…dit geldt evenzo voor pils, dat zijn oorsprong heeft in Z-Duitsland-Tsjechië.’

      Hier heb je gelijk in, echter, men denkt al gauw dat de eigen lokaal ‘aangepaste’ wijze van bereiding, servering en eten/drinken de enige juiste is. Het mooiste voorbeeld is hierboven, waarbij ik de typisch Nederlandse ‘spatel over het schuim halen’ even aanhaal. Deze interessante doch internationaal bezien bizarre gewoonte wordt in reacties nota bene verdedigd door 2 verschillende horeca mensen uit NL! In Zuid Duitsland en Tsjechie zie ik het ze toch echt niet doen! Men gaat er al snel van uit dat hetgeen wat men kent en geleerd heeft de enige juiste methode is!

      (De wereld is als een boek, wie nooit reist leest er minder dan een pagina in)

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Hansy zegt op

        Dat klopt.

        Echter heb ik dat alleen meegemaakt met pils, dat nog van ambachtelijke kwaliteit is, bewaard wordt in een houten fust, en er ook getapt wordt uit dit fust door het open draaien van een kraantje, dat onderaan het fust zit.

        Tappen kost ook even wat tijd, want het schuimt behoorlijk, zodat ze eerst de schuimkraag laten zakken, alvorens het glas weer verder te vullen.

        Het kost even tijd, voordat dit pilsje wordt geserveerd, maar daar krijg je ook wat voor. Overheerlijk. Proost!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Henk B zegt op

        Beste Hansy, als je goed gelezen hebt, heb ik uitgelegt waarom bier afgespateld word.
        En word zelfs bij onze grootste en bekenste bierbrouwer op cursus geleerd, in de kunst van een goed glas bier tappen, en andere bieren vragen weer een andere aanpak van inschenken, maar denk maar zo, de beste stuurlui staan aan wal.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Kees zegt op

          Beste Henk, een beter voorbeeld van ‘men gaat er al snel van uit dat hetgeen wat men kent en geleerd heeft de enige juiste methode is’ hadden we ons niet kunnen wensen met jouw reactie.

          Niemand zegt dat je niet mag afspatelen, dat het niet goed zou zijn of nergens toe dient, of dat ze beter weten hoe het moet. Er zal best een goede reden voor zijn, frappant alleen dat de rest van de wereld het nog niet heeft ontdekt en dat het in het gebied waar het pilsener bier zijn oorsprong vindt ook niet gebeurt.

          Evengoed kunnen we ons dan ook voorstellen dat in andere landen hun manier (bv bier met ijs drinken) als de juiste gezien wordt. Da’s alles wat ik er mee wilde zeggen…uiteindelijk is het allemaal een kwestie van smaak natuurlijk, alhoewel die grootste en bekendste bierbrouwer die je aanhaalt zal beweren dat het allemaal om imago en etiketje draait. En die mentaliteit proef je terug in hun product zeg ik dan, zelfs zonder er ijs bij te gooien! ;-)

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Hansy zegt op

          Ik vraag me af, waar dat afstrijken met een spatel vandaan komt.
          Heeft dat iets te maken toen het tappen onder druk is geïntroduceerd? En men dus veel sneller en veel meer kon tappen?

          Ik kan me zo voorstellen, dat in de tijd, dat direkt uit het (houten) fust werd getapt, de spatel niet werd gebruikt.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
          • Henk B zegt op

            Beste Hansy, weet niet hoe oud je bent. en waar jij je wijsheid vandaan haalt, maar stond al achter de bar zo een 40 jaar geleden, sloeg zelf nog de houten vaten aan, en gebruikte toen al de spatel, en nogmaals dat is om de bierkraag te sluiten, om snel schraalheid te doen verminderren, Maar je bent zeker een BELG

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
            • Hansy zegt op

              Toen jij achter de bar begon, dronk ik al een pilsje aan de bar.
              Maar ik ken alleen de moderne tap. En dus alleen het stalen fust.

              Je woordkeuze verbaast me.
              Ik stel alleen een paar, in mijn ogen, normale vragen.

              Voorts, denk ik, zou je artikelen als deze:
              http://nl.wikipedia.org/wiki/Bierafschuimer
              waardevol kunnen aanvullen. Hier staat niets over schraalheid.

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
              • Sir Charles zegt op

                Begrijp dat het onbenullige onderwerp ‘bier’ weliswaar on-topic is maar kunnen opmerkingen wanneer men al achter de bar stond of wanneer men al bier dronk en soortgelijke kreten om het gelijk te halen achterwege gelaten worden?

                Gelieve dergelijke discussies op die wijze voort te zetten aan een bar in een of andere soi van Beachroad. ;)

                Proost.

                VA:F [1.9.22_1171]
                Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  20. Willem van Doorn zegt op

    “Het wordt wel saai, als de leuke dingen (zware motoren rijden en bier drinken) niet meer mogen. Zijn er activiteiten die je wel kunt aanraden?”
    Zeker zijn er activiteiten die ik kan aanraden, maar het beste is natuurlijk dat ieder die voor zichzelf bedenkt. Eigenlijk is dat het punt: bijna niemand bedenkt zelf iets maar doet wat iedereen doet. Dat is normaal, dat is de gewoonte, dat ‘moet’ gewoon. Ook als is het gevaarlijk (als het dan maar stoer is) of ongezond (als het dan maar gezellig is).
    Het is gewoon de massa contra het individu, het geleefd worden zoals er nu eenmaal binnen de groep waartoe je behoort geleefd wordt, of het zelf leven.
    Zo ontstaat er (ondermeer) een steriotyp beeld van de expat, waar ook ik -maar dat dus onterecht- op afgerekend wordt.
    Dit gezegd hebbende en daarmee hopelijk duidelijk gemaakt hebbende dat u (of wie ook) niet iets moet doen omdat ik het doe, mag u best -zonder volledig te zijn- van mij weten dat ik veel zwem (in zee), en me intellectueel ondermeer bezig hou met het analyseren van het schaakspel.
    Sorry, ik ben een afwijking van het gemiddelde, maar mag ik?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Gringo zegt op

      @Willem, zo bijzonder ben je nu ook weer niet met zwemmen in zee en het schaken en of je daarmee afwijkt van het gemiddelde? Er zijn massa’s mensen en expats die dat doen.

      Bedenk wel, dat zwemmen in zee heel gevaarlijk kan zijn, er verdrinken jaarlijks vele buitenlanders in Thailand, van schaken kun je hoofdpijn krijgen of zelfs migraine, zeer ongezond!

      Alle gekheid op een stokje, reageren op een artikel is prima, maar je hoeft toch niet alles wat een ander doet af te kraken. Inderdaad, motorrijden mag niet, bier drinken mag niet en ananas (fruit) was ook al niet goed.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Kees zegt op

        Zeurend reageren op Thailandblog.nl is een erg leuke bezigheid, ik kan het iedereen van harte aanbevelen! ;-)

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  21. Siamees zegt op

    Ik woon nu 4 jaar in Thailand en ik blijf en ben een echte Belg, wat wilt zeggen dat een echte Belg van de fles drinkt, maar wel koud bier dan te vertsaan als het een biertje is om koel te drinken.Want warm bier dat is niet te zuipen, en als het bier te warm is ja dan drink ik het met ijs want anders krijg ik later een verschrikkelijke hangover na te veel pinten hijsen.
    Bier word hier nu eenmaal gans anders genuttigd dan bij ons in het verre Europa, maar neem maar van mij aan dat alcohol en de tropen niet samengaan, als je dan al wilt drinken hou het dan zo koel mogelijk. Proost.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter